– 7 gode middagsforslag –

Hei og hopp alle sammen! Har dere fått en myk start på den nye uken? Jeg gjorde ikke annet enn å lese etter at jeg kom hjem fra skolen i går ettermiddag, og pugging er i grunn alt som står på tirsdagsplanen min også, men jeg har i det minste fått en liten times avkobling med trening til morgenen i dag. Ja, har dere hørt? Det måtte altså bli november før jeg fikk fingeren ut.. Tirsdags-forelesningene våre ble utsatt så da alarmen min ringte klokken 07.00 i dag tok jeg på meg treningstightsen og unnet meg en løpetur i mine nye, fine skogsomgivelser i stedet. En hel time var jeg ute i stormen, og jeg løp meg ikke vill engang! *Klapp-på-skuldra*.

Helt nydelig var det, så ja til mange flere morgen-sightseeing-joggeturer fremover. Forutenom trening og lesing av reproduksjon har jeg satt sammen en aldri så liten middagsmeny til dere i dag. Jeg vet at noen av dere “ikke så matinteresserte” synes disse innleggene er superkjedelige, men så har jeg også en rekke lesere som finner inspirasjon i disse ferdigsatte ukesmenyene, så en gang i blant må jeg nesten tilfredsstille den gjengen også. 

Det føles som årevis siden sist jeg delte en oppskrift med dere nå, men det er vel ikke mer enn enn ukes tid siden? Det er ihvertfall noe jeg har savnet å dele med dere, så det skal jeg bli flinkere til å prioritere igjen fremover. Vel, sammen med interiør-inspirasjon og bildedryss fra min nye, fine hverdag såklart.

Alternativ 1 – Kremet pasta med kylling & Bacon
En av mine nyeste middagsvarianter! En superenkel og god rett som lages på 15 minutt. Jeg valgte å bruke litt soltørket tomat, spinat og ost her for et ekstra godsmakende måltid, og det anbefaler jeg dere å gjøre og. Mmm!

Alternativ 2 – Vegetariske falafler
Ukens vegetar-rett! Falafler i tomatsaus, med nanbrød og gul ris. YUM! Har dere noen ønsker til nye vegetar-retter dere søker oppskrift på så hyl gjerne ut i en kommentar under her. Jeg er så klar for å prøve ut noe nytt!


Alternativ 3 – Sesamlaks med blomkålmos
Pannestekt sesamlaks med sprø gulrøtter, ruccolasalat, ristede pinjekjerner og blomkålmos. Skal du lage én fiskemiddag denne uken, så gå for dette. For en deilig smakskombinasjon!

Alternativ 4 – Biffsalat med villris
En lunsj-salat som dette fungerer vel så godt som middag spør du meg. Med både biff, villris, grønnsaker og fetaost bør det være mer enn nok næringsstoffer å mette magen med. Lag gjerne en diger porsjon så har du til både frokost og lunsj for morgendagen også.



Alternativ 5 – Kylling med crispy båtpoteter
En av mine favoritter! Crispy båtpoteter som dette bruker jeg virkelig til alt, og denne soppstuingen.. Den MÅ dere teste ut om dere ikke har gjort det alt. Enten det er til baconsurret kylling eller en eller annen høstgryte.

Alternativ 6 – Laks med tomatsalat og avokadokrem 
Pannestekt laks med farmors tomatsalat. Jeg.Blir.Ikke.Lei <3 -Og avokadokrem skal heller ikke undervurderes. Smaker himmelsk til rød fisk!


Alternativ 7 – Løksuppe med pull apart bread
En av mine eldste oppskrifter. Fransk løksuppe må da være noe av det rimeligste du kan lage? For ikke å snakke om sunneste? Ihvertfall hvis du ikke gjør som meg og serverer med hvitløksbrød til, og dekker overflaten med smeltet ost. Hihi, himmel er det noe jeg skal lage meg til helgen så er det dette her.

Håper dere finner noe som frister nok til å sette på menyen!
Du må klikke på bildene for å komme til oppskriftene <3

28 kommentarer
    1. Vegetaroppskrifter hadde vært flott. Jeg leser regelmessig bloggen din , men savner mer vegetar oppskrifter . Vegetarmat er godt og anbefaler det på sterkeste. Det finnes så mye med nøtter, kikkerter og bønner som smaker helt himmelsk.

    2. Anonym: Så hyggelig høre at du titter innom her regelmessig 🙂 Har du noe spesiell rett du kunne tenke deg oppskrift på? Eller som du bare kan tipse meg om? Jeg vet liksom ikke hvor jeg skal begynne. Jeg har aldri vært spesielt glad i verken nøtter, kikerter eller bønner, men med riktige krydder og smakstilsetninger smaker vel alt godt! Jeg har ihvertfall lenge hatt lyst til å eksperimentere mer på denne fronten. 🙂

    3. Kunne tenkt meg noe asisatisk gode stekte grønnsaker og saus. Noe som er supert godt er pasta med avokado smør , det kan jeg anbefale deg og toppet med cherrytomater . Ha en fin dag videre😊

    4. Såå glad du stiller deg positiv til mer veggismat! Litt lite vegetaroppskrifter må være det eneste jeg har å utsette på den fantastiske feel good-bloggen din <3 Jeg har ingen konkrete tips, du må vel kjenne selv hva du liker, men sjekk for eksempel veganmisjonen.com eller vegetarbloggen.no, også er facebookgruppa veggispreik gull!

    5. Hei😊 Hvorden går det me deg etter brudde?💗Finner dere på ting ilag på fritiden? Eller er kontakten helt borte😊?

    6. Alt ser og høres kjempegodt ut! Du er faktisk en av de mest inspirerende personene jeg hvet om! På matfronten og ellers! Tusen takk for all inspirasjonen du deler med oss, Marthe!

    7. Et tips til vegetarmiddag: indisk daal! Finnes oppskrift bl.a hos Linda Stuhaug, happyfoodstories og Vegetarbloggen. Knallgodt!

    8. Marte: Hei Marte <3 Det går bare fint med oss begge. Vi finner ikke på ting på fritiden, men jeg vet at det går bra med han og han vet det går bra med meg, og det er jeg sjeleglad for 🙂

    9. Anna: Tusen takk Anna! Jeg skal sjekke ut både veggispreik og disse vegetar-bloggene nå med en gang, før jeg slukner. Kanskje drømmer jeg om maten og, og våkner opp superduper-inspirert. Haha 😀

    10. Gjett om dette hjelper på middagsplanleggingen min for uken! Tusen takk <3 Ellers må jeg bare be deg gå på gastropuben på kick og bestille kveite. Det er en smakseksplosjon. Det er SÅÅ godt.
      Ellers håper jeg du har det bra og trives på ny plass <3

    11. Smakte brokkolimedaljonger med couscous en gang, og det var helt himmelsk 😍 Burse så absolutt prøves. Har slitt med å finne en oppskrift for det, men kanskje du har noe tip?🤔
      Eller så er det et ønske om du kan justere maten i forhold til ulike allergier? Gi alternativ/små endringer på en oppskrift 😄

    12. Elsker når du deler oppskrifter! Både jeg og min mor tester ut mye av det du tipser om haha <3 Lurer forresten på hvordan type bh du bruker på øverste bildet? Har en topp med slike tynne stropper og er ikke så fint når bh stroppen er synlig, haha..

    13. Stina: Å, det er så hyggelig å høre! 😀 Akkurat i denne jumpsuiten bruker jeg ikke bh. Den er så fluffy i stoffet foran med brystet så det synes liksom ikke om jeg går uten. I andre topper med slike tynne stropper så bruker jeg bare stroppløse bher, men det er litt tungvindt da jeg føler jeg må gå og heise på dem hele tiden. Haha <3

    14. Åh, så mange gode forslag! Jeg er så absolutt i gruppen av de som setter pris på disse innleggene, og håper de aldri slutter å komme <3 det er jo så forbasket vanskelig å komme på middager i hverdagen! Har prøvd flere av oppskriftene dine opp igjennom og de er alltid så bra 😀 forresten, kan man ønske seg bakeoppskrifter når det nærmer seg jul? Vet du har lagt ut tidligere også, men det er så inspirerende 😀

    15. Elsker veggismat! prøv gjerne retter med tofu og istedenfor kjøtt, prøv OUMPH, en erstatning som finnes på MENY og KIWI 😀

    16. Hei – om du ønsker å teste ut nye veggis-retter, kan du ikke teste fra boka/bloggen til Mari Hult (hun er fra Stavanger forresten!)? Hun har nettopp gitt ut kokeboka “Sykt godt” til strålende kritikker 🙂 Jeg er ikke veggis selv, men denne boka har jeg tro på! 😀

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg