Oppskrift: Fransk løksuppe

Se hva jeg har laget meg denne mandagsmorgenen! Herlighet så smakfullt og godt. Hvem skulle tro at jeg kunne lage noe som var både godt og sunt? For løksuppe må da være sunt! Ihvertfall minus ost og ristet spiralloff. Suppen består i hovedsak av vann, grønnsaksbuljong og løk, men med litt tilsatt timian, hvitløk, soyasaus og pepper blir den bare himmelsk på smak.

Ikke undervurder min franske løksuppe sier jeg bare! Og ikke dropp verken gratinert ost eller ristet brød. Det er prikken over ien etter min mening. SÅ forbaska sunn kan jeg være i et annet liv! Suppen er enkel å lage, men beregn likevel en times tid på kjøkkenet ettersom løken skal stekes godt før det hele skal koke i 20 minutter. Jo lengre tid du bruker, jo mer smak får du!

Du trenger: 1. 3 gule løk grovhakket 2. 2 fedd hvitløk knust 3. 2ss smør til steking 4. 1 ss soyasaus 5. 2 ristede brødskiver hele eller i terninger 6. 2 ss frisk oppkuttet timian 7. 6 dl vann + 1 grønnsaksbuljong 8. Salt og pepper 9. 1 dl revet ost.

Slik gjør du: 
1. Start med å skrelle og kutte opp de tre gule løkene. Disse skal stekes i en middels varm stekepanne. Stek det hele i 2 ss smør til løken er blitt myk og slapp. Jeg lot det hele ligge i ca 25 minutter. Tilsett gjerne også 2 ss med finhakket timian her.
2. Mos to fedd med hvitløk og tilsett dette i stekepannen mot slutten av steketiden. 
3. Mål opp 6 dl vann og smuldre opp en grønnsaksbuljong i vannblandingen. 
4. Hell grønnsaksblandingen og 1 ss soyasaus i stekepannen med løk. La det hele koke i ca 20 minutt. Smak til med pepper.
5. I mellomtiden kan du riste brød. Jeg valgte å bruke spiralloff. Legg et par tynne skiver med brød i en helt tørr stekepanne og trykk brødskiven ned mot varmen til den har blitt gyllen og sprø. Vend og gjør det samme på motsatt side.
6. Når løksuppen er ferdigkokt i stekepannen heller du den over i mindre porsjonskåler. De må være ildfaste. 
7. Legg en ristet brødskive på toppen av suppen og strø over så mye revet ost som du måtte ønske.
8. Sett ovnen på “grill” på 225 grader og stek suppen med brød og ost høyt i ovnen i ca 5 minutt. Følg med!



Håper det smaker! Dette kan fungere som både forrett og hovedrett.
Så det godt ut? Min oppskrift er beregnet for to personer.  
 

             Følg meg gjerne på instagram: marthekborge 

32 kommentarer

Siste innlegg