Mine favorittoppskrifter til jul

Riktig god kveld fra meg på skolebiblioteket! Ja, i dag har jeg like godt satt meg her for å oppdatere dere. Jeg har nemlig tilbrakt de siste tre timene på øvingsavdelingen på skolen, lært meg sårstell, sengeredning og spesielt munnstell. Litt bilder fikk jeg også knipset, men jeg skal forevige litt flere seanser i morgen før jeg deler med dere fra den fronten! Nå skal jeg straks hoppe avgårde til Annika en tur. Hun har invitert på ost, kjeks og rødvin i kveld så vi blir en liten gjeng som skal spise oss fete der denne lille-lørdagen. Mihi, magen min skriker etter mat akkurat nå, så det kunne ikke ha passet bedre. -Men først: Til mine favoritt-juleoppskrifter. Dere må bare se og la dere friste, for på søndag er det første advent, og da skal det ihvertfall bakes masse hjemme hos meg!

– Lussekatter –
Okei, denne kan vi kanskje drøye en liten stund til, men lov å finne tilbake til denne oppskriften om tre små uker for da er Lucia-dagen endelig her. Oppskriften på disse saftige, gule bollene finner dere HER.

– Salty, caramel cookie –
Okei, denne bør du lage tre-dobbel porsjon av hvis de skal holde i mer enn én uke. Jeg husker min porsjon ble spist opp på en dag i fjor.. Sjokoladekjeks med smeltet karamell inni, og saltflak på toppen. Ja, det er ganske enkelt superdigg. Oppskriften på dem finner dere HER.

– Sjokoladekjeks –
Disse enkle vaniljekjeksene med sjokoladebiter i hører til enhver førjulstid spør du meg. Jeg baker dem som regel i to ulike varianter hvert eneste år fordi de alltid blir oppspist litt for tidlig. Oppskriften er HER.

– Havreflarn –
Havreflarn må være verdens enkleste julekake å lage. -Også smaker det så godt! Her gjelder det også å lage vanvittige porsjoner for disse kan ihvertfall jeg gå og knaske på hele dagen lang. Enda bedre smaker de med litt smeltet sjokolade imellom, men de er nydelige uten også. Oppskrift finner dere HER.

– Sjokoladetrøfler –
Sjokoladetrøfler rullet i kakao, kokos, nøtter eller knust pistasje.. Mmm! Min favoritt er definitivt sistnevnte, men bare rullet i kakaopulver synes jeg også er superdigg. Det er så godt når du kan kjenne sjokoladen bare smelte på tungen! Nei, trøfler er også et must i julen. Oppskrift finner du HER.

– Sandkaker – 
Eller er det dette som kalles serinakaker? Jeg tror aldri jeg har forstått forskjellen helt. Denne oppskriften inneholder også ørlite sitronsaft og gjør kakene hakket friskere enn vanlig. Det kan eventuelt bare sløyfes hvis det er ønskelig! Oppskriften finner dere HER.

– Kakao på pinne – 
Perfekt som kos i adventstiden, og perfekt som hjemmelaget julegave. Bare pass på å oppbevare pakken kaldt isåfall så det ikke blir et eneste stort sjokoladegris i posen. Heh! Oppskriften på pinnene finner dere HER.

– Serinakaker –
Eller sandkaker.. Som sagt jeg vet ærlig talt ikke hva som er hva. Synes bare alt smaker like godt! Denne oppskriften gir vanvittig mange små kjeks og med litt sukker strødd på toppen blir kjeksene eeenda bedre <3 Du finner ut hvordan du lager dem HER.

– Brune stenger –
Sist men ikke minst: Brune stenger med sukker, kanel og knuste mandler på! YUM. Også en enkel, men god oppskrift på julekaker jeg aldri tror jeg kan bli lei. Oppskriften på disse har jeg delt med dere i DETTE innlegget.

Nå, har dere noen ønsker til nye juleoppskrifter før dere skal i gang med bakingen selv?
Hyl ut isåfall! Gleder meg til å fylle mine kakebokser allerede på søndag jeg..

25 kommentarer
    1. Bare jeg får lussekatter og kringle av lussekatt deig i jula så er jeg fornøyd! Beste som finnes, og må selvfølgelig være med ekte safran 😉

    2. Fy, så godt alt ser ut! Gleder meg så til det er tid for julekakebaking. Selv elsker jeg også sjokoladerisboller, vepsebol, bringebærkjeks(kjeks med bringebærsyltetøy i) og sjakkruter!

    3. Så fantastisk å lage et innlegg med dette nå rett før første advent! Har lett etter inspirasjon etter hva vi kan lage på juleverkstedet, så dette passet midt i blinken! Skal definitiv teste ut mange av de knallgode oppskriftene dine, tusen takk 😀

    4. Sandkaker pleier å bli laget i sandkakeform. Du mener kanskje sandnøtter? Men de pleier å ha potetmel i seg. Serinakaker har gjerne sukker og mandelstrø over gaffeltrykket. Linken din til serinakaker virker forresten ikke.

    5. serinakakrer som er min favoritt er de som kom før brune pinner -som du hadde dem i oppskriften <3 heltfantastisk.
      me luvz
      ellers er eg glad i sånne tysek ruter der du har sjokolade og vanlig deig som du ruller i ulike pølser og legger fire oppå hveandre....og skjærer <3

    6. Ååh, for et flott innlegg! I år skal jeg forsøke å nå igjennom alle disse juleoppskriftene dine altså <3 har bakt noen av dem før, og spesielt sjokoladetrøflene er såå gode! Tusen takk for dette fine oppsummeringsinnlegget. Inspirasjon til tusen <3

    7. Ah, synes virkelig du er en av de ekte og bra jentene i bloggnorge! Blir så inspirert og glad av å lese bloggen din 🙂

    8. Kathrine: Aha! Ja da er det kanskje sandnøtter jeg tenker på. Det er ikke lett å holde styr på alle variantene 😀 Oi, takk for at du sier ifra. Skal fikse med en gang!

    9. Åååå no gleder eg meg til jul! takk for såå mange gode oppskrifter 😀 du er forresten veldig god å blogge no for tida, så inspirerende 😀 og er einig om at du er ein av dei ekte og bra jentene i bloggnorge <3

    10. Åh jeg skal spise sjokoladetrøfler til jeg sprekker i jula – det er så godt! Må nesten prøve meg på salty caramel cookiesene dine (med fare for at det blir bakt etter jul også, hehe)! Men, har du prøvd å lage dine egne karameller? Det er så GODT!

    11. Hei!
      Superkoselig innlegg 🙂
      Jeg vil anbefale noen veganske daddelkuler som er helt magiske. Disse lages bla. av peanøttsmør, kakao og dadler og er veldig veldig avhengighetsskspende samtidig som de gjør litt godt for samvittigheten og kloden. Gleder meg til å prøve ut dine sjokoladetrøfler! :-)Good helg.

    12. Kunne du kanskje ha laget Sarah Bernhardt kaker? Det smaker så fantastisk godt 🙂 Favoritten min, uten tvil!

    13. Åh, jeg skal bake en av disse på søndag <3 Lykke til med eksamen Marthe! Jeg ble dessverre ferdig med alle mine eksamener dagen du la ut innlegget ditt om eksamentips, men innlegget var veldig bra! Du har et utrolig godt innhold på bloggen! Blir så glad av å trykke meg inn her.

    14. Ser kjempegodt ut, alt sammen!
      Forresten vil jeg ønske deg masse lykke til på praktisk prøve<3 Jeg hadde min igår og ble trukket opp i SIK. Det gikk kjempefint! Håper du klarer det, er så gøy å lese bloggen din nå når du går sykepleien. Hjelper meg veldig masse! Dette greier du<3
      Hilsen Helena

    15. Kakao på pinne hørtes herlig ut! Prøvde å lage det en gang, men ble ikke så vellykket og fikk ikke dratt ut kakene ut av formen uten at de ikke gikk i stykker :/

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg