My Favorite Christmas Cookie

God morgen kjære dere. Endelig ser togene ut til å gå igjen! Ah, jeg kan nesten ikke vente med å få plassert stumpen min i stuen til bestemor igjen nå! Det er bare halvannen uke igjen til juleferien, men så lenge kan jeg faktisk ikke vente. Jeg få klemt litt på gamlingene mine før den tid. <3 Jeg rekker ikke et opphold på mer enn et par dager, men det er alt jeg trenger! To små dager med familiekos, skravling og en liten update på livet.

Jeg har liksom aldri vært den som ringer hver dag og skravler i timesvis. Ikke verken med venner eller familie. For at savnet da ikke skal bli alt for slitsomt å kjenne på, er det viktig for meg å dra på besøk så ofte som mulig. Denne uken har jeg to dager ledige, og da benytter jeg meg av de! Farmor og farfar er i Thailand på besøk hos papsen og lillebror (de heldiggrisene), men jeg får ihvertfall klemt ihjel besta og besten! <3

Toget mitt går 14.08, så nå tenkte jeg først å dele gårsdagens bakverk med dere! Ettersom Daniel og jeg spiste opp de forrige julekakene samme dag som jeg bakte dem, satte jeg i går i gang på kjøkkenet igjen. Vi måtte jeg jo ha noe å kose oss med til gårsdagens farmenfinale! Hihi. Doble havreflarn sto denne gang på bakeplanen, og med et deilig lag sjokolade mellom. Så farlig godt at den aller siste kjeksen gikk ned til frokost..

Du trenger: 1. 3 dl små lettkokte havregryn 2. 1 egg 3. 1,5dl sukker 4. 1 ts vaniljesukker 5. 1,5 ts bakepulver 6. 100g smeltet smør 7. 100g smeltet lys/mørk sjokolade (Jeg brukte 100g vanlig lys freia sjokolade)

Slik gjør du:
1. Smelt smøret og hell det over tre desiliter med havregryn. Rør godt så alt av gryn blir dekket i smør.
2. Visp eggedosis av sukker og egg. Tilsett så bakepulver og vaniljesukker og bland det hele godt sammen.
3. Hell eggedosis/bake og vaniljesukker-blandingen over i gryn og smørblandingen og vips røra er klar!
4. Dekk et stekebrett med bakepapir og stek 9 havreflarn av gangen. Jeg hadde 1,5 ts røre på hver kakeklatt og fikk til sammen 24 havreflarn da jeg var ferdig. Det holder nok med 1 ts røre per kake, men jeg liker dem store.
5. Stek midt i ovnen på 175 grader i 7-10 minutt. De er ferdige når kantene begynner å bli gylne.

Mens kjeksene avkjøles smelter du sjokoladen i et vannbad eller bare i mikroen. Smør så hver kjeks med et lag sjokolade på undersiden, og legg to og to sammen! Sett til avkjøling i kjøleskapet en times tid, og nyyyt! <3

Legger du de over hverandre som dette sitter du altså igjen med 12 doble kjeks <3

En av julens storfavoritter her i heimen <3
Tenk det Stavanger, her kommer jeg endelig!

23 kommentarer

Siste innlegg