Disse bøkene må leses i sommer!

Sommerferien er vel allerede i gang for de aller fleste studenter, og det betyr at pensumbøkene endelig kan byttes ut i hyggeligere lesestoff! Her kommer mine tips til sommerbøker som alle bør få lest i ferien! Dette er alle bøker som er spennende fra start til slutt og som jeg tror kan fenge alle og enhver. Kom gjerne med noen gode tips dere også!

Er du ikke glad i andre sjangere enn jentebøker med shopping og overfladiske emner? I don’t blame you! De to Carries dagbok bøkene er to av mine absolutt favoritter. Fy søren så morsomme de er! Les først Carries Dagbok og deretter Sommer i storbyen som er etterfølgeren. Supre bøker begge to! Dere kan lese omtalen min om bøkene HER  

For dere som er glade i å lese om litt andre kulturer, religioner og samfunn, så er disse tre absolutt å anbefale! Hadde jeg fått høre at en bok dreide seg om kulturfoskjeller da jeg var 14 år, hadde jeg lagt den på hylla før ordet i det hele tatt var uttalt. Hadde jeg derimot lest på omtalen om bøkene, og visst at disse historiene inneholder så mye mer enn det, hadde jeg blitt like begeistret som jeg er i dag! Disse bøkene har like mye humor, kjærlighet, og drama som Carries dagbok bøkene. Det er forelskelser, brudd, sterke vennskap, krangler, dramatiske hendelser og MASSE spennende å lese om i disse bøkene! Grining og latter om hverandre. Omtalen min om Indias datter finner dere HER. Omtalen om Naken i Hijab finner dere HER, -Og omtalen om Tusen strålende soler finner dere HER,

Så er det jo Cecilia Samartin bøkene da.. Alle er jo fantastiske, men skal jeg velge ut to bøker som passer perfekt som lesestoff i sommer, så ville jeg valgt disse. Omtalen min om Salvorenda finner dere HER.  Senor Peregrino HER, 



Noen som har lest alle disse allerede?

46 kommentarer
    1. Har lest de to bøkene av Cecilia Samartin, etter jeg leste omtalen du hadde skrevet om bøkene:) og det er de to mest fantastiske bøkene jeg noen gang har lest! 😀

    2. Begynte på Naken i Hijab, men fikk ikke fullført mer enn en liten del, siden jeg glemte den hjemme hos foreldrene mine. Føler meg forpliktet til å lese den, fordi den er skrevet av en ganske nær slektning. ;-p syntes ikke starten var spesielt imponerende, men den kommer deg vel utover?
      Vil også anbefale deg å lese “Reisen Hjem” skrevet av Lori Lansens. Veldig rørende bok! Og om du liker bøker som tar for seg kultur, er “Huset ved moskeen” veldig bra! Jeg fikk en helt ny forståelse og et nytt syn på Islam som religion!:-) takk for boktips.

    3. Jeg har lest alle bortsett fra Naken i Hijab, Tusen strålende soler og Indias Datter, men de står alle på listen min 🙂 Anbefaler også The Hunger Games bøkene, jeg klarer ikke legge de fra meg!

    4. Jeg driver med Senor Peregrino, men helt ærlig så fenger den ikke meg. Ivhertfall ikke enda. Håper den blir bedre jo mer jeg leser, men akkurat nå “lider” jeg meg igjennom, haha

    5. Tror nokk min sommer blir 100% bokfri! Men flotte tips uansett 😀 Vært gøy i lest de øverste bøkerne du skriver om!

    6. Har lest senor peregrino, men eg synst egentlig den var litt for lang og kjedelig, sjølvom den hadde nydelige beskrivelsar og skildringar! Må nesten prøve å lese ei av dei andre bøkene du har der:)

    7. Du MÅ lese Morgen i Jenin! Fy fader, for en fantastisk bok! Jeg var litt skeptisk til den i begynnelsen, vet egentlig ikke hvorfor, men når jeg kom skikkelig inn i den, klarte jeg ikke å legge den i fra meg:D Du kommer garantert til å elske den!

    8. du må bare lese Rubinrød, Safirblå og Smaragdgrønn. det er en triologi og det må være de beste bøkene jeg noen sinne har lest! du må bare lese de… jeg anbeflaer deg på det sterkeste!! 🙂

    9. Ble glad når du anbefalte “sommer i storbyen” ,har nettopp kjøpt den og var litt redd for at jeg ble lurt av det fine bokomslaget, hehe<3

    10. hørrest spennende ut 🙂
      Lurte bare på om du kunne tatt en liten tur innom bloggen min og sende meg en melding om hva du synes og hva jeg kunne gjort bedre? Ikke stress med det, bare viss du vill og har tid 😀 Kos deg i syden og ha det gøy, elsker bloggen din!

    11. Har hatt lyst til å lese de to rosa jentebøkene, det kunne nok vært noe for meg 😀 Jeg leser aldri bøker lengre, noe som er synd, for jeg elsket å lese bøker da jeg var liten.

    12. Jeg har ikke lest noen av disse, men satser på å få lest litt etter å jeg har tatt bilteorien! Men må nok lese den boken først.. 🙁 Kos deg videre på ferie!!

    13. du burde lese oppfølgeren til senor peregrino! sinnsykt bra 🙂 Le peregrina tror jeg den heter. På norsk er det i hvertfall pilgrimsreisen.

    14. Fantastiske bøker! Virker som vi har veeldig lik smak når det gjelder bøker, så anbefaler deg å lese; Bienes Hemmelige Liv, Barnepiken(HELT fantastisk!), Havfruestolen(samme forfatter som Bienes Hemmelige liv), og Little Bee. Har også hørt Reisen hjem av Lori Lansens skal være fantastisk, hvis en liker den type bøker du lister opp her:)
      God lesesommer!:p

    15. Vibeke: Jeg tror bare det er one size 🙂 Men har laget hull på den selv 🙂
      Heidihelgland: Jeg kjøpte mine på vanlige bokforretninger, men du kan jo se om de har dem på tanum.no? 🙂 De har veldig mange bøker inne ihvertfall!
      Marte: Vi får se hva jeg kommer inn på av det jeg har søkt, og om det frsiter når tiden nærmer seg 🙂 Jeg har ikke hastverk, men har jeg lyst så skal jeg studere 🙂
      Kjeempeflott å se at flere har lagt igjen mange andre tips til gode bøker. Her var det både gamle kjente og nye som jeg ikke har hørt om! Takk skal dere ha. Jeg skal ihvertfall gå til innkjøp av noen av disse! 😀

    16. Jeg har lest alle disse bøkene 🙂 og de er utrolig bra 🙂 vil anbefale boka “Bare en datter” til alle som likke disse. Det er en sann historie om en Norsk jente, som tar opp en del av de samme bøkene som vises her.

    17. leser nesten aldri bøker og skal hvertfall ikke gjøre det i sommerferien. den skal nytes og jeg skal ikke lese en bok før vidregående begynner 🙂 deilig!!

    18. Å lese bøker er i grunnen ganske deilig. Jeg er sånn at jeg lever meg langt inn i verdenen jeg leser om. Jeg har nylig lest Cecilia Samarins sin bok Mofongo. Ambefales! Stri gråt på slutten, ville så gjerne at det skulle gå bra – også har sønnen til en venninne av meg fått samme diagnosen – og de hadde akkurat fått opperert han for første gang da jeg las den. Så det var ganske følsomt.
      Kjæresten min kom inn på stuen, mens jeg lå i sofaen og tårene rant som fosser ned over kinnene mine og ble med et veldig bekymret for at noe var galt. Da jeg svarte han med at det var boken, sa han at han blir i fremtiden nødt til å lese over bøkene å godkjenne dem før jeg leser dem! For han mener det ikke er bra for meg å leve meg sånn inn!
      Akkurat nå holder jeg på med “the lying game”-bøkene. Er litt skuffet men det er vel fordi jeg så serien først……… Når skal jeg lære?

    19. Jeg holder på med senor peregrino, den var utrolig spennende i begynnelsen, kom halvveis på noen timer ute i sola, men mitt i ble den ganske kjedelig. Håper den tar seg opp igjen!

    20. Kjøpte Senor Perengino og Naken i Hijab etter din anbefaling, veldig fornøyd! Flere år siden jeg leste bøker sist, men disse ga mersmak 🙂 Har også kjøpt Saras nøkkel som jeg tror du anbefalte en gang. Nå fristet det å kjøpe Carries dagbøker 🙂

    21. Hei! Lest mange av bøkene! Skal selv til Mallorca i sommer og har da kjøpt de to øverste bøkene, de så veldig gode ut!
      Men jeg bare lurte på hvor den hvite tøy shortsen du har på deg på bilde og jakken du har på er fra? Den var utrolig fin!!

    22. Alle burde lese “DØDSLEKENE” / “HUNGER GAMES” – på engelsk.
      De er en triologi (altså 3 bøker) og de er så sinnsyyykt bra! kanskje dere har sett filmversjonen på kino? Det har jeg, og synes filmen var utrolig bra, men dårlig i forhold til boka. Den slukte meg fra 1 setning til den aller siste i 3. bok.. passer til både gutter og jenter og de aller fleste aldre. Jeg(17), søster(20), Mamma (40), pappa (45) bestemor (70) (!!!) søster 2 (12 ) , ja alle elsket de! LØP OG KJØP, eller lån på bibiotek gratis 🙂

    23. Har lest Senor Peregrino og Naken i Hijab, og er veldig enig i at disse er perfekt sommerlitteratur! Ellers står Indias datter, Salvadorena og Tusen strålende soler på lista over bøker jeg skal lese snart ^^ De to andre du nevner virker også morsomme 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg