Naken i hijab..

Nå er det jammen meg på tide å oppdatere bok kategorien her på bloggen! Jeg fikk kun lest to bøker mens jeg var i Egypt. De to andre jeg tok med var så kjedelige at jeg ikke engang orket å fullføre. Det skjer bare en sjelden gang. En av bøkene jeg leste het Naken i hijab og skulle vise seg å være en av de beste bøkene jeg noen sinne har lest.

Bokens historie finner sted i Egypt noe som gjorde alt dobbelt så spennende for meg. Hovedpersonen Live drar på ferie sammen med venninnen til Egypt og her greier hun å forelske seg i guiden deres Kaarem. Kaarem er en sjarmerende, pen egypter. Så sjarmerende at Live spontant bestemmer seg for å gifte seg med han. Etter å ha skrevet under på en ekteskapskontrakt hun ikke forstår bæret av, flytter hun inn i Kaarems muslimske hjem. Etter kort tid er Live fanget i hijab, hun må forholde seg til de villeste regler og aksepterer handlinger fra ektemannen som hun ellers aldri ville gjort.

Vi får høre om problemene som oppstår ved et kulturkræsj som dette. Samtidig som jeg hatet Kaarem for de tingene han sa, for kleskoden han tvang Live til å følge og for alle gangene han skjelte henne ut, forsto jeg meg utrolig nok på hvorfor skikken er som en er her. Noen ting synes jeg fremdeles er uforståelig, men jeg føler også at jeg har fått en større forståelse av den muslimske kulturen. Dette er definitivt en av mine beste leseopplevelser. Boken er full av både romantikk, drama, og lærdom!

En lettlest og superspennende bok. Terningskast 6!

– Marthe <3

14 kommentarer
    1. Etter at du anbefalte Tusen strålenden soler leste jeg den, og den var fantastisk! Så jeg får vel hive meg inn i denne og;)

    2. Alt er virkelig ikke sant som du har lest i den boka. Jeg er muslim selv og går ganske lettkledd så ikke ta alt som fakta her! 🙂

    3. Har lånt boka fra biblioteket siden du sa at det var en spennende bok!:D
      Men jeg vil bare si at det er bare noen få men som er sånn – altså som tvinger kvinnene sine til sånt. Det er rett og slett bare galninger som driver med sånt ! En negativ side, av Islam da som han mannen var i boka!! 🙂

    4. anbefaler “prinsessen” og “arabias døtre” også om du ikke har lest dem, det er en sann historie om hvordan det er og leve med kvinneundertrykkelse i Saudi-arabia. anbefaler også “ikke uten min datter”, som handler om noe av det samme som “naken i hijab”. håper det komme til nytte 🙂

    5. Hei sann Marthe, takk for fin omtale av boka mi 🙂 En liten kommentar til kommentarene her: I “Naken i hijab” blir vi kjent med flere menn fra Egypt, bare en av dem er som “Kareem”. Jeg har selv bodd i Egypt og opplevd mye fint der – og vet at vanskelige forhold finner man i alle land og kulturer. Voldelige menn finner man både i Larvik, Lødingen, Lisboa og Luxor, så boka sier slett ikke at “muslimer er sånn” 😉 Ha ei flott helg – glad du likte boka, Marthe! Terningkast seks er en ære! Har en gruppe på facebook dedikert bøker og skriving her: http://www.facebook.com/pages/Gunn-Marit-Nisja-b%C3%B8ker-og-skriving/109597199108088

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg