Tusen strålende soler..

Dette er en av de beste bøkene jeg har lest. Kanskje til og med den aller beste! Tusen strålende soler tar opp den afghanske flyktningskrisen som i tre tiår har vært en av de mest alvorlige i verden. Jeg lærte utrolig mye om krig, sult, anarki og undertrykkelse spesielt blant kvinner, og hvordan dette tvang millioner av mennesker til å flykte fra hjemmene sine. 

Boken handler i hovedsak om to kvinner som lever i dette samfunnet. En av kvinnene, mariam er en uekte datter av en rik forretningsmann, mens Laila er en moderne jente fra Kabul. Disse kvinnene lever et vanvittig tøft liv, de mister sine nærmeste og for å kunne overleve selv må de gifte seg med en eldre, brutal mann. I det nye hjemmet blir de stadig banket opp og slått så blodet spruter, de får ikke gå alene utenfor huset og brytes noen av reglene blir de gjerne sperret inne i et varmt rom, uten lys, uten mat og uten drikke..

Ikke bare lærte jeg masse om et kvinneundertrykkende samfunn. Jeg lærte også masse om det afghanske samfunn på denne tiden generelt. Sharialoven ble nevnt flere ganger og hver eneste nye regel sjokkerte meg mer enn den forrige. 

Noen regler for menn:
1. Hvis du stjeler, vil hånden din bli hugget av. Stjeler du igjen, blir benet hugget av.
2. Alle borgere må be fem ganger daglig. Er det tid for bønn mens du blir tatt i å gjøre noe annet, vil du bli pisket.
3. Alle menn skal ha skjegg. En knytteneve under haken. Har du ikke dette, vil du bli pisket.

Noen regler for kvinner:
1. Det er forbudt for kvinner å arbeide.
2. Du skal ikke snakke, uten å ha blitt snakket til.
3. Blir du tatt i ekteskapsbrudd vil du bli drept ved steining.
4. Du skal ikke le på et offentlig sted. Gjør du det, vil du bli pisket.

Dette er bare noen av de utrolige reglene. Kvinner fikk ikke gå på skole, arbeide, eller i det hele tatt vise seg utenfor sitt hjem. Sykehus var delt i to hvor sykehuset for kvinner ikke engang fikk tilgang til medisinene de behøvde. Angående dette vil jeg kopiere og vise dere et lite avsnitt fra boken. Laila skal føde. Hun må ta keisersnitt, men legene mangler bedøvelse..

Legene trakk pusten dypt og fortalte Laila at de ikke hadde bedøvelsesmidler. “Men hvis vi venter vil du miste barnet.” “Så skjær meg opp,” sa Laila. Hun falt tilbake i sengen og trakk opp knærne. “Skjær meg opp og gi meg ungen min.”

Det dannet seg spyttbobler på de sammenbitte tennene. Hun lagde raske, små vislelyder. Legen sa, “fatt mot, lille søster”. Hun bøyde seg over Laila. Lailas øyne skvatt opp. Så åpnet hun munnen. Hun holdt den slik, holdt, holdt, skalv, senene i halsen strammet seg, svetten dryppet fra ansiktet, fingrene hennes krystet Mariams fingre. Mariam kom alltid til å beundre Laila for hvor lang tid det gikk før hun skrek.

Fantastisk bok. En lærerik og grusom historie!
Terningskast 6 fra meg.


– Marthe <3

27 kommentarer
    1. den skal jeg lese!
      Og du MÅ lese boka “bare en datter” anbefales på det sterkeste! tror du kommer til å like den 🙂

    2. hei Marte! Lurte bare på om du gikk på noe form for trening eller driver med noe sport på fritiden din? 🙂 klem

    3. Den virker bra! forresten elsker bloggen din! har følgt med hverdag siden du blogget med kristinabe, og jeg følger det fortsatt <3

    4. Hei Marthe!
      Jeg er ei jente på 13 år, og er fra Afghanistan. Jeg liker og lese bøker som handler om Afghanistan, for da får jeg et innblikk over hvordan det er det. Jeg og familien min rømte derfra, da jeg var ca. 2 år gammel. Jeg husker så og si ingenting, derfor synes jeg afghanske bøker er veldig spennende. Ja, nå skal jeg komme til poenget! Jeg lurer på om denne boka er for voksne eller om du kunne ha anbefalt den til meg? Jeg er egentlig veldig følsom, altså om jeg ser en baby fra afghanistan som gråter, kan jeg gråte på sekundet. Men likevel, så har jeg klart meg igjennom de fleste bøkene. Så tror du jeg kunne ha lest den boken?
      Jeg vil også anbefale deg og lese “parwana” Det er en bok som handler om ei jente fra afghanistan, som må kle seg ut som en gutt og late som at hun er en gutt, fordi faren blir tatt. Det er selvfølgelig masse mer som skjer, men for å ikke røpe alt, så sier jeg ikke så mye 🙂
      Og for å avslutte denne kommentaren vil jeg bare si at bloggen din er helt fantastisk! Jeg er innom hver dag, ca. 4 ganger om dagen. Du er nydelig, og jeg bare digger at du kler deg sånn som du vil 🙂 Håper du svarer på spørsmålene mine!
      Ha en kjempe fin dag videre, Marthe! Det fortjener du virkelig 🙂

    5. hihi: Hei hei! Tusen tusen takk for en kjempehyggelig kommentar 🙂 Denne boken du nevner har jeg faktisk hørt om før. Jeg må visst få tak i den! Virker som en veldig god bok. Tusen strålende soler er nok en av de sterkeste som er skrevet angående dette tema. Den er virkelig rørende og trist. Jeg ville lest den selv om det kan føre til noen tårer, for den er absolutt lærerik og fin 🙂 Jeg tror ihvertfall ikke den kommer til å ødelegge deg på noen måte 🙂

      Ha en super dag selv, søte deg.

      Klem! <3

    6. Hei! Jeg har heldigvis lest boka selv – men synes kanskje at du avslørte litt mye av den til de som kanskje ikke har lest den…? 🙂 Men uansett, jeg leste den da jeg var i syden. Lå ved bassenget og gråt som bare det. Jeg klarte ikke å stoppe! Folk kom bort og lurte på om det gikk bra med meg liksom. Haha.. Spesielt den siste setningen i det siste avsnittet som du har skrevet her rørte meg (har tårer i øynene nå). Anbefaler deg å lese Parwana som “hihi” skriver, jeg har ikke lest den men sett filmen. Så utrolig sterkt.. Vi har det fint i Norge, men håper slike bøker blir en tankevekker for oss unge jenter i den vestlige verden – slik at det overfladiske ikke gjør at vi glemmer.. Jenter må bække opp jenter! Uansett hvor i verden vi kommer fram. Liker deg Marthe! Og bloggen din 🙂 Klem fra meg på 22 som har fulgt bloggen din helt siden du blogget med eks-vennina di 🙂

    7. F: Hei! Ja det var derfor jeg ville ta med det avsnittet. Det er ikke så lett å bli rørt av det kun ved å lese disse avsnittene, men har du lest det som kommer før her så blir man helt satt ut. En super bok! Parwana er oppført på ønskelisten min! 🙂 Det er så sant det du sier. Kjempeviktig å lese og lære litt om andre kulturer. Det er en tankevekker deluxe 🙂

    8. Det er den beste boken jeg noen gang har lest! Hver gang jeg leser den, og ja! Jeg har lest den utallige mange ganger, så gråter jeg! Det er helt sinnsykt. Håper du likte å lese boken, for den er helt sinnsyk bra!:-)

    9. Jeg har lest den. Den er helt fantastisk!!:),men veldig trist:( Hvis du likte den burde du absolutt lese “der gud gråter” Den er også fra Afghanistan og er om mulig enda bedere!

    10. Den er så utrolig trist, fin, sterk, vakker, grusom og god. Min favorittdel av boken er når Laila og Mariam og ungene møter Tariq i byen. Jeg var heelt i ekstase! Elsker den boken.

    11. “Sharialov” punktene er egentlig ikke punkter hentet fra selve loven, er mer en kulturting i Afghanistan, men som hevdes å være en religiøs ting. For de punktene stemmer overhode ikke med Islam, bortsett fra første punktet og den er det maange kriterier til.
      Bare sånn for å oppklare det.

    12. Fantastisk bok!! En av mine favorittbøker , du må også lese “drageløperen” av samme forfatter! Elsker bloggen din ! 😉

    13. Jeg har lest den, og jeg satt tilbake med blandede følelser. Den var sjokkerende og beundrende på samme tid. Den var så dyp å skrevet på en bra måte som gjorde at det er mulig og sette seg inn i de forskjellige karakterene i boken. Forfatteren er virkelig fantastisk, det samme er boken. Men det er utrolig skremmende at det fremdeles er sånn i denne verden. Jeg hører mange som sier at det gjør ikke kvinnene noe og bli behandlet sånn, fordi de er oppvokst til og tro og vite at de skal være underdanig og gjøre som mannen sier. Jeg som sitter i trygge Norge forstår meg ikke på de som kan si noe sånn, for ingen kvinne i hele verden fortjener en sånn behandling – ALLE skulle blitt behandlet som prinsesser!!!
      Digger bloggen din 😉

    14. Hei Marthe! 🙂
      Jeg har fulgt bloggen din lenge og beundrer deg på det høyeste.
      Vil bare si at jeg også har lest denne boken. Den gikk virkelig innpå meg. Så innpå meg at jeg hadde en bok-presentasjon om den på skolen (fikk 6er). Den tok opp mange temaer som er utrolig viktige for alt og alle. Boken rører meg. Jeg er vanligvis en jente som fordyper seg i bøker om fantasy og krim. Men en sjelden gang finner jeg bøker, slik som denne som jeg leser. (Spinalonga har jeg også lest.) Vil bare si deg at du må fortsette slik du gjør, kjøre på og dessuten er jeg en fast leser, så meg mister du ikke så lett 🙂 STÅ PÅ ! ♥
      Klem fra Andrine 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg