Mine absolutt favoritt bøker!

Her kommer en oppsummering av mine aller beste leseropplevelser! For at en bok skal få terningskast seks fra meg, må den være veldig spesiell. Den må gjerne bestå av en helt skrekkelig, trist og sann historie, men det må også være sider av boken som får meg til å kjenne på det positive, smile, og le. Det synes jeg er kjempeviktig. Har boken kjærlighet og latter ved siden av alt det tragiske som skaper spenning, slår den mest sannsynlig godt ann hos meg!

Jeg leser alt bortsett fra krim. Veldig rart, da jeg elsker skrekk og spenningsfilmer. Krim bøker synes jeg fort blir kjedelige, langdratte og proppet med etterforskning. Jeg vil lese om mord og alt det skumle man ser på film, ikke om hvordan etterforskeren steg for steg finner frem til gjerningsmannen. Jada jeg har prøvd meg på Nesbø sine bøker, men foreløpig har ingen krim bøker falt i smak hos meg.   

Her har dere mine topp fem bøker. Utrolige alle sammen!


Plass nr. 1 og 2 går til Drageløperen og Tusen strålende soler. Begge av Khaled Hosseini.


Dere kan lese omtalen min om Drageløperen HER, og Tusen strålende soler HER.


3 plass – Salvadoreña, les omtalen HER, 4 plass Señor Peregrino HER, og 5 plass Naken i Hijab HER.


Her kommer de fire neste i topplisten min! Mofongo, Saras nøkkel og de to “Carries dagbok” bøkene.

Det var disse to bøkene som fikk lesehesten frem i meg. Her snakker vi ordentlige jentebøker med kjærlighet, vennskap, intriger, flauser og latter all the way! Fantastiske bøker. Anbefaler dere alle å lese disse. Omtalene mine finner dere HER, om dere vil lese mer om hva de handler om.  

Hva er dine topp fem favoritt bøker?

– Marthe <3

60 kommentarer
    1. Hvorfor er ikke betakaroten reklamen på siden lenger? Har bestilt, men ikke fått den enda! hvor lang tid tar det ca?:)) Også lurte jeg på en ting, det er mange av vennene mine osv som sier at man blir gul/oransj selv om man bare tar 1 om dagen..stemmer det?eller er du fornøyd med fargen du fikk? etterlater den en naturlig brunfarge?;)

    2. Lillemy: Nei de har jeg ikke prøvd 🙂
      anonym: Den er der den. Du må bare bla deg litt nedover så ligger den der 🙂 Det skal ikke ta mer enn en uke. Maks halvannen uke. Hvis det har tatt lengre tid enn det så ville jeg tatt kontakt med dem på mail og hørt hva som har skjedd. Det tok ikke lang tid før jeg fikk mine pakker 🙂 Nei man blir ikke gul oransje av disse. Jeg fikk en kjempe fin og gyllen brunfarge da jeg var i Mexico og me av fargen har jeg enda. Har aldri opplevd at betakaroten kan fungere så bra, før jeg testet denne 🙂

    3. Hei :))
      Har du lest boken SOLGT – når en far selger sine døtre ?
      Det er en kjempefin bok som jeg tror du kommer til å like 🙂

    4. angående krim er jeg enig med Lillemy, Läckberg er MYYYE bedre enn Nesbø!! Og KEPLER… DET er bra bøker det. HELT annerledes bygd opp enn noe annet jeg har lest. De har gitt ut tre bøker, første er knallbra, andre er LITT langtekkelig men fortsatt bra, og den tredje er så syykt bra! 😀 Anbefales om du vil prøøve deg på Krim en gang. (Jeg var IKKE fan av krim før jeg leste Kepler) Men de må leses i rekkefølge da.

    5. tror det må bli: 1. drømmehjerte av cecilia samartin
      2. gutten i den stripete pysjamasen
      3. anne-franks dagbok
      4. saras nøkkel
      så vet jeg ikke helt senor peregrino, husker egentlig ikke helt:P

    6. Har du lest Idas dans? Hvis ikke er det en bok du bør lese. Jeg leste den ut på noen dager og den topper lista over bøkene jeg har lest =)
      Ellers er “På flukt” og aldri mer fri (bok 1 og 2) verdt å lese. Handler om en dame som forelsker seg i feil man, og må rømme fra sitt vanlige liv.
      Natascha Kampuch 3096 dager og 80 dager i fange er også utrolig sterke bøker.

    7. Tusen strålende soler, drageløperen, et glass melk takk, saras nøkkel og den beste av de all – morgen i jenin. Anbefaler denne boken på det sterkeste!! Gripende og trist bok – men også fiin!!

    8. Frøken Borge, du burde virkelig prøve deg på Camilla Läckberg sine bøker!
      Ja, det er krim, men du kommer til å like dem. Det er dem eneste krimbøkene jeg leser hvertfall (og jeg kjeder meg aldri med de)
      Sjekk de ut og se hva du syns. Tror det er 7 eller 8 bøker i serien nå 🙂

    9. Carrie bøkene er så bra! Og så elsker jeg alle Cecilia Samartin sine bøker.. Kanskje aller best Drømmehjertet 🙂 jeg har lest så mange bøker at jeg ikke klarer å velge hvilke jeg liker best, men Idas Dans har jeg lest flere ganger og gråter like mye hver gang.. Så den slår virkelig an hos meg.

    10. De tre første på min liste MÅ være Kate Morton sine bøker!
      1. Kate Morton – Tilbake til Riverton
      2. Kate Morton – Den glemte hagen ♥
      3. Kate Morton – En svunnen tid
      4. Gaelen Foley – Farlig forbindelse
      5. Lucinda Riley – Orkideens hemmelighet
      🙂

    11. Vet du hvor man kan få kjøpt Carrie´s dagbøker? =) Hehe, den fine innbindingen gir ekstra leselyst. =)
      (Teit spørsmål men etter du og “Kristinabe” sluttet å blogge sammen, er dere ikke så gode venner lengre? Eller bare naturlig glidd litt fra hverandre? Du er sikker møkkalei spørsmålet, så det er ikke meningen å mase. Har ikke fått med meg helt hva som skjedde, og er (litt for) nysgjerrig av meg av natur.)

    12. Idas Dans har jeg nettopp lest ferdig. Gud for en sterk bok. De siste 40-50 sidene måtte jeg sitte med tørkepapir, for tårene bare rant og rant 🙁 Utrolig sterk!
      Jeg syns også Mary Bergs dagbok fra 2. verdenskrig er en fantastisk bok! Den også er veldig sterk.
      De to du har på topp på listen din, har jeg pakket ned til sydenturen min:D Gleder meg til å lese dem, etter alt det brae jeg leser om de overalt 🙂

    13. Eg elska Jo Nesbø sine bøker, har både snømannen, gjenferd og panserhjerte. 🙂 Hodejegerne joksa eg litt me å så heller den på kino. x) Eller va eg vældi gla i å læs manga når eg va mindre, og nattsøsteren e ei vældi bra bok!

    14. Jeg anbefaler deg “Drømmefangeren” av Unni Lindell!
      Den er den beste boka jeg har lest. Det er en krimbok, men du vil komme til å elske den! Jeg har aldri lest noen krimbok, men den var helt fantastisk!!!
      Bare et lite tips, hvis du vil prøve å gi krim en ny sjanse 🙂

    15. Gode anbefalinger, får lyst til å lese bøkene <3 nå for tiden holder jeg på med en bok som heter "13 gode grunner" som jeg sålangt synes er veldig spennende 🙂 Handler om en jente som tok selvmord som har laget noen kasetter som blir sent rundt til klassekameratene og som inneholder de 13 grunnene til at hun tok livet sitt. Veldig spennende, realistisk og skummel bok!

    16. Selv elsker jeg krim, så spennende!
      Har du lest Dødslekene 1,2 og 3 forresten?
      Skal begynne på bok 2 når jeg får tak i den:D

    17. du må absolutt lese Idas dans. det er en helt fatastisk bok som jeg kom meg igjennom på to dager selvom det var tre hundre sider. den er litt i samme stil som de andre bøkene du har som favoritter så tenkte du ville like den. har aldri i mitt liv grått så mye over en bok. utrolig fin og sann historie:)

    18. 1. Opp i Flammer (Catching Fire) – Suzanne Collins (Nummer 2 i serien Dødslekene)
      2. Fugl Føniks (Mockinjay) – Suzanne Collins (Nummer 3 i samme serie)
      3. Dødslekene (The Hunger Games) – Suzanne Collins (Nummer 1 i samme serie)
      4. Våknet, bok 8 i House of Night serien – P.C. og Kristin Cast
      5. Varslet, bok 9 i house of Night serien – P.C. og Kristin Cast
      Alle veldig bra bøker som du burde lese! 🙂 Og Regines bok bør du også lese. Den er nydelig <3

    19. Min favoritt bok er “Engelen på det sjuende trinn” av Frank McCourt! Den er utrolig spennende og kjempe trist. Det er en heelt sann historie som handler om en gutt helt fra han er 4 år. Foreldrene hans er kjempefattige 4 av søsknene hans dør og han er alltid den som blir prioritert sist og faren drikker opp alle pengene de har 🙁
      Men det er en utrolig bra bok som har en oppfølger som er eeenda bedre. Anbefales virkelig! Tror det vil bli en ny favoritt hos deg 😉

    20. Jeg fikk “Tusen strålende soler” i bursdagsgave av to kamerater. Begynte på den nettopp og den virker bra 😀 Gleder meg bare til ting begynner å skje.

    21. har lest drageløperen den er helt fantastisk!!! På mange måter. Jeg både gråt, lo og ble målløs når jeg leste den! Anbefales på det sterkeste på min side. Filmen derimot er ikke så bra. ..
      Jeg anbefaler også Saras nøkkel, har sett filmen og den er kjempebra. Moren min har lest Saras nøkkel og jeg skal lese en snart. Så gleder meg! Så Båe filmen og boken anbefales!! 🙂

    22. Dersom du vil endre syn på krimbøker, prøv Camilla Läckberg sine bøker. De er 1000 ganger bedre enn Jo Nesbø, jeg lover. Elsker de fire første bøkene du nevnte! Ha en god lesesommer framover 🙂

    23. Jeg må trekke fram: Den glemte Hagen av Kate Morton som en absolutt favoritt, det var en leser opplevelse av de sjeldene, jeg ble liggene inne en hel lørdag fordi boka var fantastisk. Jeg leste i stedet for å se Innspurten av Tour de Ski til og med!!!

    24. Jeg har også lest drageløperen, på engelsk! Kjempe fin bok, og hittil den beste jeg har lest! Men jeg har ikke lest den andre, tusen strålende soler. Derfor lurer jeg på dine egne meninger: bør jeg lese den? Er den bra, eller bedre enn drageløperen?:)
      <3

    25. Har tenkt lenge på å lese noen av de bøkene som du skriver om i innlegget her. Ellers så elsker jeg alle bøkene i “The hunger games” serien av Suzanne Collins. Den første boka i “De udødelige” serien “Ever for alltid,”, forfatter husker jeg ikke. “Saras nøkkel,” som du også har her. “Jeg tenker nok du skjønner det sjøl,” av Jon Gandal .. vertfall det jeg kom opp med i farten.

    26. Mine favoritter akkurat nå:
      1. Drageløperen
      2. Tusen strålende soler
      3. Frihetens vinder (kommer snart ut i Norge, jeg elsker den!!)
      4. Indias datter
      5. Shantaram (909 sider, men verdt det!)
      6. Naken i hijab
      7. Barnepiken
      8. Saras nøkkel
      Du burde lese de av disse du ikke allerede har lest! =)

    27. Du burde lese drømmehjerte av cecilia samartin, hvis du ikke allerede har gjort det. Den er helt fantastisk. Jeg har lest alle bøkene til Cecilia Samartin, og de er alle fantastiske :- D
      Drømmehjerte innfrir alle ønskene dine til en bok, og jeg tror denne er perfekt for deg !

    28. Blir nok å kjøpe noen av de til jeg skal til Syden!:D Selv om jeg må lese i teoriboka også:( ikke like spennende!:P

    29. Mathilde: Aha! Jeg har ikke sett filmen av Drageløperen jeg. Tenkte jeg skulle se den, men da tror jeg at jeg står over 🙂 Vil ikke bli skuffet. 🙂
      Camilla: Nei jeg har ikke lest dem. Er det krim det også eller? Hehe, jeg har hørt om dødslenkene mange ganger men har ikke visst hva det dreide seg om 🙂
      =): De fås kjøpt på Norli vet jeg ihvertfall. Eller bokhandleren Ark. Jeg tror jeg kjøpte en på Norli og en på Ark 🙂
      Anna: Ja den har jeg lest. Veldig god den også!
      mylife: Ja jeg har lest Idas dans men ikke denne andre! Tusen takk for tips. Idas dans var også utrolig fin, men fryktelig trist. Jeg skrev en skoleoppgave om den 🙂
      Kaja: Åh, nei den må jeg få lest! Høres ut som noe som kan fange min interesse <3
      tuva<3: Åå, gutten i den stripete pyjamasen.. Den må jeg også få lest. Den vil jeg se filmen til også etter at jeg har lest boken. <3
      Suupert at dere kommer med kommentarer om deres favorittbøker her! Det er nemlig mange bøker her som jeg ikke har hørt om tidligere og som jeg fikk fryktelig lyst til å lese nå. Takk skal dere ha! Og kanskje jeg til og med på prøve meg på en krim bok av Camilla Lackberg også etter så manges anbefaling! 🙂 Her er det mange bok tips som skal noteres ned!

    30. Jeg ser du har nesten helt lik bok smak som meg og da vil jeg virkelig anbefale Indias Datter og Morgen i Jenin !! SUPRE BØKER 😀

    31. jeg liker best fantasy bøker! mine favoritter er 1 : Dødslekene alle 3 bøken er utrolig bra 2: house of night serien 3: De udødlige (serie med 6 bøker) 4: Harry potter bøkene 5: kjærlighet gjennom alle tider (trilogi) Alle bøkene er utrolig gode !

    32. Elsker bloggen din, den er så variert!!:) Synes du kommer med så mange gode tips! Pluss at jeg (selv om jeg er ganske voksen) liker stilen din;)

    33. Marthe, om jeg kan anbefale en bok til deg, så må jeg anbefale “Fuglene under himmelen” av Nils H. Sødal. En operasanger i fra Kr.Sand som har skrevet en helt utrolig fantastisk historie om en flyktning. Det er en sann historie hvor kvinnen forteller selv historien til Sødal. Jeg felte et par tårer når jeg leste til og med. Denne kvinnen går igjennom vold, svik, alenemor, voldtekt osv. MÅ annbefales. Har anbefalt den til norsklæreren min også. Jeg LOVER at det er en opplevelse å lese den, så dette mååå være din første prioritet. 🙂

    34. Vil anbefale deg å lese Drageløperen på engelsk: “The Kite Runner” – mye bedre! Ellers, er “Sarah’s Key” noe jeg tror du kommer til å like 😀

    35. Merker at vi har veldig lik smak når det kommer til bøker. Jeg likte Drømmehjerte veldig godt, og som veldig mange andre her mener jeg også at du burde lese Øya, Saras nøkkel og lignende. Når det kommer til krim elsker jeg alt av Harlan Coben – særlig Borte for alltid 🙂

    36. WOW! Jeg liker “Drageløperen” og Cecilia Samartins bøker..love them! ^^ så gøy at noen andre enn bare meg liker dem. Herlig! “Saras nøkkel” er en rørende bok også de er super bra. Ser her at andre har komentert “saras nøkkel”…den er definitivt noe og lese. Filmen er også bra. Gråter og følelsene bare spruter ut! haha^^ 🙂

    37. WOW! Du har akkurat de samme bøkene på topplisten din som meg. Elsker virkelig Drageløperen, Tusen strålende soler og Seneor Peregrino, de andre har jeg ikke lest. Bøker om andre kulturer er virkelig så spennnende! 🙂

    38. Har du lest barnepiken og frihetens vinder? Jeg har lest dem begge, og de er fantastiske!! De handler begge om rasisme i sørstatene i USA, den ene på slutten av 1700-tallet, den andre hundre år senere. Bøkene handler om mennesker som ikke gir opp, men følger målene og drømmene sine, koste hva det koste vil! ANNBEFALES!! =)

    39. Ser ut til at jeg har ganske lik boksmak som deg, er stor fan av både Cecilia Samartin og Khaled Hosseini! Litt vanskelig med rekkefølge, men jeg prøver:
      1. Tusen Strålende Soler
      2. Mofongo
      3. Engler og Demoner
      4. Hotellet på hjørnet av bitter og søt (anbefales virkelig!!!)
      5. Drømmehjerte

    40. Du må lese “Den tidsreisendes kvinne” ! Det er litt spesiell tittel, jeg vet, høres ut som en barnebok, men den er utrolig bra! Det er den besteboken jeg har lest!
      Jeg har lest Senior Peregrino, den er også en av mine favoritt bøker, og One day, men jeg Elsker “Den tidsreisendes kvinne”!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg