Kle deg opp som DU SELV vil

Hver dag får jeg kommentarer fra jenter som sier de så gjerne skulle kledd seg i mer spesielle klær, men at redselen for hva andre tenker stopper dem. Jeg får også stadig spørsmål om hvordan en kan forbedre selvtilliten sin. Dette har jeg skrevet et innlegg om >HER< og jeg anbefaler så absolutt at dere som sliter med dårlig selvtillit tar en titt på det. Kanskje sliter du med dårlig selvtillit uten å engang vite det selv?

Hvordan skal du en dag tørre å ta på deg nøyaktig hva du vil, uavhengig av hva andre tenker? Mine tips til akkurat dette kommer her..

1. Begynn i det små. Du trenger ikke å kaste både joggebuksa, joggeskoene og hettegenseren i første omgang. Begynn med å bytte hettegenseren ut med en pen, tettsittende genser. Kanskje litt farger? Er venninngene dine/medelever vant til å kun se deg i hettegenser, vil bare en endring som det gi komplimenter og økt selvtillit. Eller er du den som kun går i de samme type dongeribuksene, eller en tights, uggs og en kjip sort genser? Bytt ut uggsene og prøv deg på noen små, søte hæler en dag! Synes du det er dødskleint med sko som klikker i skolegangene, finnes det også hæler som nesten ikke gir lyd fra seg. Sørg for at endringen ikke blir så stor at den tar fra deg det komfortable.

2. Utforske. Etterhvert som joggesko og uggs er byttet ut med litt penere sko (trenger ikke være høye hæler), kan du begynne å utforske mer med klærene. Kjøp noe annet enn dongeri. En skinnbukse er minst like behagelig som en tettsittende dongeribukse. Har du noen gang vurdert å gå med shorts i januar? Vurder det nå! Det finnes strømpebukser.. Prøv deg frem med nye stoffer. Skinn, blonder, fløyelsbukser, haremsbukser, high waist shorts eller kanskje high waist bukser. Skjørt.. Tettsittende eller ikke tettsittende, lange eller korte, farger eller ikke farger. Alt går ann! Du vil fort oppdage at både komplimentene og selvtilliten kommer ettersom du prøver og utforsker med nye ting.

3. Glem alle andre. Når du kommer til det stedet hvor du tørr å ta på den en haremsbukse i sykadeliske både mønster og farger, vil det samtidig som det vil komme komplimenter, komme blikk. Kanskje beundrende blikk. Kanskje uhyggelige blikk. Det vil gjerne snakkes om den “syke stilen din” og den grusomme frynsevesten du hadde på deg i går, men hva gjør det da? Følte du deg komfortabel i frynsevesten din? Likte DU den? Ja, da går du i den! Drit i hva andre tenker. Det er ikke sikkert du liker boblevesten til glanehøna der borte heller? Alle kan ikke like alt. Sånn er det bare.

Jeg utforsket selv med absolutt alt av trender og plagg på videregående. Mange av antrekkene mine fra denne tiden er så grusomme at jeg ikke egentlig vil se tilbake på dem. MEN jeg hadde også fine antrekk som inspirerer meg den dag i dag. Jeg har prøvd, feilet og lært, noe jeg fremdeles driver med. Jeg har fått en bedre forståelse av min egen stil og hva JEG kler best, men jeg har fremdeles mye å lære.

Litt flere bilder fra mine videregående skoleantrekk..

Jeg har lært mye om både sminke, hår og mote siden den gang.
Nå gleder jeg meg til å lære mer!


– Marthe <3

46 kommentarer
    1. Takk for super flotte tips kjære Marthe! Du er meg en god en ! Skal prøve å følge disse 😀 Har faktisk fått litt mer selvtillit og tørr å vise “formene” litt mer osv. Man må jo bruke det man har og ikke bare tenke på hva alle andre skal synes om det jeg går i. Du er et av mine store forbilder faktisk, så tusen takk for at du er den du er 🙂

    2. Kjempebra innlegg! Kan du ikke vise oss noen mindre heldige antrekk du mener å ha hatt oppgjennom? Det er så morsomt å se 🙂

    3. Kjempefint innlegg, er sikker på at dette har hjulpet MANGE 🙂 Kan du ikke vise oss noen nøkkelplagg? Ikke basics, men noen plagg “alle bør ha” for å kunne ha et flott antrekk? Har funnet ut at skinntights er det i alle fall 😉
      Klem fra Lizbeth Osnes – Behind the scenes.. Bloggen handler om min glade hverdag med mote, skjønnhet, fest, shopping, vennskap, tanker, meninger, kjærlighet, bloggtips, bokomtaler, tips i livet generelt – og den psykiske lidelsen Anorexia Nervosa. Lizbethosnes.com

    4. Jeg er innom bloggen din av og til, bare for å se.. Men etter dette innlegget har jeg fått dilla! Tusen takk for at du inspirerte meg til å faktisk tørre å gjøre en endring. Takk 🙂

    5. Supert innlegg! 🙂
      men det eneste som stopper meg i å kle meg som jeg vil, er at jeg har så kraftig kropp. Store legger og veldig bred… ser ikke så bra ut på alle :s

    6. Fortsett med sånne innlegg, mange bra tips:) Du hjelper nok mange med å få opp selvtilliten med det du skriver, vet hvertfall om noen som har fått nytte av det!

    7. Så bra at du tar opp dette! Jeg bare digger deg, kanskje det er fordi at du tørr å være deg selv hele tiden? ikke vet jeg, men jeg skal følge tipsene dine 🙂

    8. for en nydelig stil du har, ser ut som du alltid har hatt det også! du er garantert mitt stilikon, fortsett slik 🙂 jeg eeelsker bloggen din ogantrekkene dine

    9. “Det er ikke sikkert du liker boblevesten til glanehøna der borte heller?” Haha, love it! Jeg var kjempeusikker angående klær og stil på ungdomsskolen og turte ikke å kle meg slik jeg ville. Da jeg startet på vgs så utforsket jeg mer og mer og fikk masse flotte komplimenter! Da skjønte jeg ikke hvorfor jeg ikke hadde startet før 🙂 Nå går jeg med hva jeg vil, og at folk stirrer – positivt og negativt – like gøy uansett. Klær er såå gøy, og jeg håper at alle forstår at man først og fremst må kle seg for seg selv, ikke for andre 🙂 Bra innlegg!

    10. Karoline: Hehe, jeg gjorde det en gang men det var så mange som reagerte med sinne fordi de følte seg “truffet”. Jeg synes nesten ingen av disse antrekke som er lagt ut her er spesielt pene, men det kan jo hende at andre synes det og kunne gått slik selv. 🙂 Da skal de få lov til det uavhengig av hva jeg synes <3 🙂
      Lizbeth Osnes: Jo det var ikke dumt! Jeg har tenkt en stund nå på å lage en liten "guide" til hvordan man kan sette sammen et fint antrekk 🙂
      Karoline Madeleine: Hehe! Ikke sant. Man må bare glemme alle andre. Gå i det du vil gå i. Man greier ikke å tilfredstille absolutt alle andre uansett. Vi har alle ulike meninger om hva som er fint. Det viktigste er at DU føler deg komfortabel og flott! 🙂
      Tusen takk for de fine tilbakemeldingene. Det er godt å høre at flere likte innlegget! 🙂 <3

    11. For et fint innlegg! 🙂 Heldigvis er jeg blitt litt eldre, nå er ikke redd for å stå for hva jeg mener, når det gjelder alt – også klær. Jeg kjenner meg definitivt igjen, jeg husker tiden på barne-, ungdomsskolen og videregående hvor man absolutt ikke skulle skille seg ut i fra mengden på noen som helst måte. Heldigvis er den tid over.

    12. Årh! Herlig innlegg! Sånne som deg, som kler seg som de vil, blir sååå inspirert! Har selv byttet flats med kilehæler, men nå som det er speilglatt er det ikke så enkelt:S
      Ellers prøver jeg selv å utforske stiler og klær, og prøver meg frem, bloggere som deg, hjelper meg opp og frem!:D

    13. kjempe bra innlegg. akkurat begynt å lese bloggen din og alle de fine outfitene dine 🙂 jeg skulle ønske jeg også hadde så mye kult, og det er bare det å tørre å bruke det!
      men du har sykt kul stil, og kjempe bra blogg!

    14. Du er flink til å skrive bra innlegg, uasett hva du skriver om blir det aldri kjedelie!:) Du har ikke for lite bilder og heller ikke for mye. Jeg liker det jeg ser/leser. Og dette innlegget likte jeg spesielt godt! 🙂 Tipper det er mange som finner hjelp, tips, inspirasjon og ikke minst mot til å kle seg slik de selv ønsker i dette innlegget!

    15. Bra tips! Liker stilen din godt 🙂
      Vet ikke om du hører dette ofte, men du så faktisk mye eldre ut med helt blondt hår 🙂
      Du kler jo begge deler godt da 🙂

    16. Tusen takk for flotte tips! Merker jeg kanskje kan utforske mer når det gjelder klær o.l., men det største steget tok jeg nok for noen dager siden når jeg klippet håret mitt guttekort. Men jeg digger det og bare dagen etter merket jeg et oppoverhopp i selvtilliten fordi jeg fikk blikk og masse oppmerksomhet. Vet ikke om det var noe negativt, men jeg gikk der med reist hode. Og hadde jeg ikke tatt den sjansen hadde jeg nok aldri funnet ut at så kort hår faktisk passer meg veldig bra. Og jeg er stolt av å skille meg ut 🙂
      mvh Karen

    17. Kan ikke du vise noen fine bokser og skrive hvor man får tak i slike? jeg sliter ekstremt med å finne fine bokser…

    18. Veldig bra og inspirerende innlegg! Du virker som en veldig flott og omtenksom person! Fortsett som du gjør :))

    19. kjempebra innlegg marthe.. digger slike innlegg, der man lærer litt, og får masse innpirrasjon 😉 stå på, du er best :D:D

    20. Du var kjempe fin med “ikke så masse brun krem/Solpudder og litt mindre bryn,. 😀 synes det er blitt litt overdrevent i det siste. Men GUD så fin du var på bildet nr to <3

    21. Veldig bra innlegg, Marthe! Når jeg gikk på ungdomskolen, så turte jeg ikke å følge min egen stil og gå i det jeg ville gå i. Men nå som jeg har begynt på videregående, har jeg begynt å gå i alt mulig rart. Jeg kan gå med 15 cm hæler på skolen uten at det bryr meg om det kommer noen blikk og noen kommentarer. Det er en absolutt herlig følelse! 🙂

    22. Hei marthe! Du har helt stunning stil og jeg får inspirajson fra deg hver dag! Jeg lurte på om du kunne lage et innlegg hvor du bytter ut jeans med andre undedeler. Jeg bruker nesten alltid jeans, og når jeg prøver å bytte det ut blir det alltid feil… hjelp!?

    23. Hvor har du kjøpt den den lys rosa/beige skjorta som du har på det ene bildet? Og når kjøpte du den?

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg