Hvordan få bedre selvtillit?

Er du en av dem som ser ned på, og prater stygt om alle andre? Er du en av dem som sammenligner deg selv med alle andre? Føler du at du kun har det bra hvis ingen andre er bedre? Synes du at du selv er lite pen? Tror du at du ville vært lykkeligere om bare du hadde vært litt penere? Ja da er du en av dem som sliter med dårlig selvtillit. Her er noen gode tips til hvordan du kan øke selvtilliten din..

10 gode tips!
1. Først og fremst.. Sørg for at du har gode venner rundt deg. Kvitt deg med venner som ikke gjør annet enn å klage over livet. Venner som ser negativt på alt og prater nedverdigene om alle er ikke det du trenger nå! Finn frem de positive i vennegjengen og sørg for å holde deg unna pessimistene. Gli rett og slett fra dem! Du trenger støttespillere.

2. La andre være andre. Slutt å sammenligne deg selv med dem. Å gjøre som alle andre får ikke deg til å bli bedre. Vær deg selv. Du blir ikke bedre enn det.

3. Det samme gjelder sammenligning med modeller fra tv, reklamer, andre kjendiser.. Hvis du vet at du er en person som lett påvirkes av disse menneskene. Kast motebladene, og slå av tv’en! Husk at folk flest liker naturlige mennesker. Du er unik!

4. Ikke la kritikken gå innpå deg. Hev deg heller over det! Som regel er det de menneskene som slenger drit, som er mest usikre på seg selv. Å kritisere deg, er for dem et desperat forsøk på å få oppmerksomheten bort fra seg selv. Det er dem det er synd på.

5. Ta vare på deg selv, tren og kle deg komfortabelt. Noen føler seg for tykke, andre for tynne. Tren regelmessig! Føl at du er i form, og finn frem magemusklene! Å føle at du er i form vil føre til bedre både selvtillit og samvittighet. Du vil føle deg frisk, lett og mer oppegående til å bli med ut.

6. Gi deg selv ros når du gjør noe bra. Vær positiv til deg selv! I stede for å kritisere den halvstore kvisa de, le av den! Ikke heng deg opp i små feil du gjør heller. Alle gjør og har feil.. 
7. Hev hode. Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen. Rett opp ryggen og hev hode. Vis folket hvem du er! Kroppspråk sier mye..

8. Test deg selv i ukomfortable situasjoner. Press deg til å gjøre ting du med dårlig selvtillit ikke egentlig ønsker. Tørr du aldri å ta ordet i en forsamling, vil du heller aldri utvikle deg eller komme over frykten. Har du aldri tatt kontakt med en fremmed? Begynn nå! Start en samtale med en vilt fremmed og du vil fort finne ut at det jammen ikke er så galt. Bare det å oppnå øyekontakt med mennesker, kan være vanskelig. Det er aldri for sent å starte øvingen..

9. Sett pris på komplimentene du får! Gleder det deg å få høre hvor pent kledd du var i dag? Ja, så send komplimentene videre! Du vil fort se at også det gleder og styrker selvtilliten.
10. Husk at selv om DU føler deg dårlig i noe, er det ikke sikkert andre synes det.

Mennesker med selvtillit tørr å være seg selv. De lar ikke frykten av hva andre tenker gå innpå seg. Sliter du med dårlig selvtillit?

– Marthe <3

77 kommentarer
    1. Aldri kommentert her før men greier ikke holde fingrene unna nå! Jeg mååå bare si at du er så utrolig søt og sprudlende, blir i så godt humør av å gå innpå bloggen din:) Du fortjener virkelig å høre det!! Smilet ditt er så utrolig smittende selvom det bare er gjennom bilder, for en skjønn jente du er!!:) Ahh blir så glad av å lese bloggen din! Skikkelig glad jente du! Slike som deg skulle det vært flere av Marthe!!!!!! =) Ser virkelig opp til din innstilling og positivitet 🙂

    2. Jeg er en sånn som sliter, med dårlig selvtillit. Men etter at jeg startet på ungdomsskolen har jeg funnet vennene mine, og rett og slett funnet meg selv. Fra 1. – 7.klasse satte jeg alltid og var nervøs for og presentere noe for klassen, selv om jeg hadde samme klasse i sju år. Mens i går, hadde jeg en presentasjon for klassen, og gledet meg nesten! Kjempebrae tips! 🙂

    3. herlig innlegg. nei, jeg sliter ikke med dårlig selvtillit, men jeg gjorde det før. du er kjempepen, marthe 🙂

    4. utrolig brae tips! jeg kan være ærlig med å si at jeg sliter veldig med selvtilliten. du hjalp meg virkelig der, tusen takk <3

    5. ¢¾ Tuva: Ja det er noe der! Venner har masse å si 🙂 De gir en slags spesiell trygghet.. Det er godt å høre det gikk bra med deg til slutt. Jeg er enda et nervevrak hvis jeg skal fremføre noe som helst. Tror jammen meg aldri den nervøsiteten går bort hos meg:)

    6. Susanne Solberg: Å det var virkelig hyggelig. Blir så glad av å høre slikt. Tusen takk for mange fine, og oppmuntrende ord. Det er en fryd å blogge for lesere som dere 😀

    7. Veldig bra innlegg marthe ! hvis noen av vennene mine blir flaue av meg..skal jeg bli lei meg da eller? hva skal jeg gjøre da..skal jeg fortsette å gjøre dem flaue? jeg gjør altid noen flau.. 🙂 <3 du er så sykt pen <3

    8. Utrolig bra blogg!
      får virkelig masse inspirasjon av den og deg. Stå på masse videre!
      Du er også en av bloggene som jeg leser så oppdaterer ofte 😀 Det liker jeg!
      Tusen takk for gode tips, sliter med dårlig selvtilitt selv.

    9. Hei Marthe:)
      Vet ikke om du husker det, men for en stund siden spurte jeg på facebook om du kunne skrive et innlegg om dette temaet, og må virkelig si at du ikke skuffet når jeg leste det nå nettopp! Nesten hvert eneste av punktene traff alt jeg har tenkt på, og hvordan jeg har det. Selvtilliten min er som du kanskje skjønner, ikke den beste. Men jeg har bestemt meg for å gjøre noe med det, for jeg er drittlei av å gå rundt å være redd for hva andre tenker om meg. Tusen takk for et fantastisk innlegg, og tusen takk for at du er du:)

    10. ingrid: Hei hei. Tusen takk for tilbakemelding. Jo det er klart jeg husker 🙂 Det var du som gav meg tips og inspirasjon til å skrive et innlegg om dette tema 🙂 Så bra at du likte det, håper det kan være til hjelp for deg i fremtiden. Lykke til Ingrid! <3

    11. Blir virkelig kjempeglad hver gang jeg kommer inn på bloggen din! Du er ei herlig,fantastastisk,inspirerende jente<3 Har vært fast leser så lenge jeg kan huske og jeg kommer til å lese bloggen din lenge fremover!!
      Jeg er en av de som ikke har super selvtillit, men den er ikke på bunn heller. Takk for tipsene<3

    12. For en liten stund siden skrev jeg en kommentar om at du fremstår som så moden og voksen, og dette er nøyaktig hvorfor! Fantastisk innlegg. Dette er noe alle trenger å lese og tenke over, uansett alder. Helt fantastisk!
      Elisabeth, 24

    13. Utrolig bra skrevet! Du er flink <3
      Jeg sliter desverre med eksremt dårlig selvtillit, har hatt det så lenge jeg kan huske, å klarer virkelig ikke gjøre noe med det. Det er vanskeligere enn det ser ut som ,men jeg skal være positiv å tenke på det jeg nettop leste! <3

    14. Mohs: Tusen takk! Hmm, på hvilken måte gjør du dem flaue? Jeg ville nok gjort alt for å prøve å ikke bli lei meg eller ikke la det gå innpå meg, men det er jo ikke alltid like lett det heller!

    15. du er rett og slett herlig, marthe! det er en grunn til at du er forbildet mitt 😀 du burde virkelig være stolt av hvem du er!! skulle gjort mye for å ha en slik venn som du, søte deeg!

    16. tusen takk for gode tips! skal prøve å huske dette når jeg er på bånn. sliter ganske mye med dårlig selvtillit, men skal prøve så godt jeg kan å bygge den opp!
      Graturlerer med dagen fine deg 😀

    17. tusen hjertelig takk for inspirasjon, marthe!
      Jeg har slitt og sliter litt enda med selvtilliten min.. Det er kanskje ikke så mye feil med meg, jeg har aldri en eneste kvise, jeg er ikke tynn men heller ikke tykk.
      Men selvtilliten min sviktet etter 7 år med mobbing. Det starta i 2.klasse, og sluttet vel i begynnelsen av 9.klasse, da jeg begynte å drite i hva mobberne sa til meg. Og etter det har selvtlliten gått oppover;-) men den er fortsatt ikke på topp, klarer derfor ikke å holde foredrag og fremføringer på skolen. Noe som går ut over karakterer :/
      Tusen takk igjen marthe, setter pris på tipsene dine <3

    18. Bra skrevet!
      Jeg sliter dessverre veldig med selvtilitt , men det er fordi jeg har blitt mobbet i mange mange år , værtfall over 7 år :/ Og det kommer jeg aldri til og glemme ifra barneskolen. Men på avslutnings dagen i 7 klasse , så sang jeg for klassen når vi skulle øve . & og da fikk jeg veldig mye oppmerksomhet , det var utrolig. Jeg ble kjempe glad, siden musikk betyr utrolig mye for meg , også fikk jeg det siste året , akkurat det siste året , vist hva jeg kunne 🙂 god følelse! kjempe fin blogg , jeg digger deg <3

    19. Du er så utrolig skjønn, Marthe! <3 selvtillit er et problem som mange folk sliter med, takk for alle de gode tipsene! 😉 Er fast leser, virkelig favorittbloggen min! <3 Keep up the good work, sier jeg bare! 😀

    20. jeg sliter også med dårlig selvtillit, og jeg har egentlig ikke så innmari gode venner, de rakker ganske ofte ned på meg, og jeg blir kvalm av å se meg selv! men kvitter jeg meg med vennenne jeg har så har jeg ingen, og jeg håper at de modner, så jeg gir dem sjanser om og om igjen, og jeg håper på at alt blir bedre etterhvert..! men noe som får meg til å bli glad inni meg er å lese bloggen din, den hjelper faktisk utrolig mye! takk! <3

    21. kjempe brae tips! Nå fikk jeg føle meg mye bedre! Har skjedd utrolig mye styr i det siste .. Og folk går rundt og slenger drit! Men jeg skal ikke bry meg mindre! Vil være den jeg er og være stolt!!

    22. Skambra tips!
      synes det er skambra av deg å ta opp så viktige temaer!
      for dårlig sjøtilitt er det mangen som sliter med
      stå på videre:)
      digger bloggen din (Y)

    23. Kjempeherligegodebrautrolige svar..jeg har faktisk ikke så veldig bra selvtillit føler meg ikke pen og i hverfall ikke god på skolen..du er bare BEst!
      folk fra kristiansand er bare SNILLE FOLK :)<3

    24. DU ER SÅ HERLIG MARTHE! Du burde virkelig være stolt av deg selv. På bloggen din har jeg fått inntrykk av at personligheta di er helt fantastisk 😀

    25. Hmm, kan nok hende jeg gjør det ja 😛 Når jeg leste gjennom punktene var det noen ting som jeg ikke gjør så ofte … Kanskje bare smile til folk som jeg får øyenkontakt kan være en bra start:)

    26. dette her var utrolig bra skrevet, marthe!
      jeg har slitet med dårlig selvtillit og sosial angst lidelse i 3 ÅR. jeg har heldigvis lært meg og heve hodet, tenke positivt og at de som snakker dritt er de som mest sliter med seg selv. syns det er så utrolig bra at du tar opp det med dårlig selvtillit, i og med at mange jenter sliter forferdelig mye med det. masse gode tips!! tusen hjertelig takk for at du er et så herlig menneske, marthe. virkelig! 🙂

    27. Herregud Marthe! Du aner ikke hvor fint dette var å lese! Skal absolutt ta med meg disse supre rådene videre. Du virker som et utrolig bra menneske som bare vil andre godt, og jeg håper du vet det! <3

    28. Å <3 Det er så gøy å blogge for dere når dere er så flinke til å kommentere. Tusen takk for disse tilbakemeldingene dere kommer med. Jeg leser enhver kommentar og setter stor stor pris på hver eneste en! <3

    29. TUSEN TAKK, Marthe! ( dette innlegget kommer jeg til å lese flere ganger) Jeg er en av dem som trengte å lese akkurat dette. Har følt at dagene ofte kan være tunge fordi jeg ofte tenker for mye negativt. Du gjorde det lettere for meg. Kan andre kan jeg. Du er fantastisk det skal du vite! Ta det til deg!!
      – Håper at du har hatt en kjempe fin bursdag og at du får en kjempe fin kveld! Takk for at du ville dele dette med oss! <3

    30. Marthe, du er fantastisk. Jeg sliter med selvtillit, tørr ikke å si det jeg mener hele tiden og er nøyaktig det du skrev på de øverste punktene. Eller, jeg er så stygg da :'( Men jeg skal prøve å følge tipsene dine Marthe, det skal jeg virkelig gjøre. Det er kjempe bra at du skriver sånne innlegg for sånne som meg som sliter#pga. jeg har sånne utrolig stygge sår ting så jeg må gå med langarmet hele tiden, er adoptert så er brun noe som jeg ikke liker med meg selv da, kort hår, folk kommenterer og alt# sååå .. ja, takk for innlegget <3 Det hjelper sikkert.

    31. DIGGER DEG! Marthe, du er ei rå jente som virkelig kan å blogge! TAKK for dette flotte innlegget, it made my day 🙂

    32. Bloggen din er kjempefin! Du blogger masse, og du tar opp temaer som andre bloggere kankje ikke ville ha gjort. Det synes jeg er kjempefint! Finner masse bra tips og råd + inspiration når jeg er inne på bloggen din! Digger deg!

    33. Du er flink du! =)
      Jeg har hatt dårlig selvtillit i “alle år”, men føler jeg er på bedringens vei nå om man kan si det. Jeg har blitt mer selvsikker og gjør ting for å føle meg bra. Men selvfølgelig: jeg har dager da jeg hater speilbildet mitt og bare vil dø (ikke bokstavelig) jeg også, men sakte men sikkert tror jeg at jeg blir bedre til å tenke positivt! <3

    34. Dette er kjempe fine ord Marthe! <3 Synes du lager en fantastisk blogg og den gleder meg i hverdagen! er noe jeg gleder meg til hver dag! : ))
      takk for tipsene, jeg har faktisk ganske dårlig selvtillit selv så dette skal jeg alltid huske på! <3

    35. Veldig gode tips!
      Noen ganger føler jeg meg på bånn, andre ganger på topp, men vanligvis litt over midt på, tror jeg;)

    36. Hei, Marthe!
      Jeg er en person som er veldig utadvent og liker å få andre i godt humør.. Noe som jeg får en god følelse av etterpå 🙂
      Men jeg har en venninde som alltid kritiserer meg, hun ser stygt på meg og alt.. vi står hverandre veldig nær egentlig, men jeg vet ikke helt hva det er.. hun spørr meg bare om hvorfor jeg er så sur hele tiden.. å jeg er den gladeste personen i hele “vennegjengen”.. og ingen andre skjønner hvorfor hun spør om det.. jeg har prøvd og snakke med henne om det, men hun sier bare det er fordi jeg er så sær og sur hele tiden.. noe som jeg ikke er
      Og dette her gjør at jeg bli litt usikker på meg selv.. Nesten uansett hva jeg gjør, så gir hun meg alltid ett eller annet blikk.. som å himle med øynene eller bare se på meg og med det “serriøst”-blikket.. å dette gjør meg veldig usikker! har du noen tips til hvordan jeg kan prøve å ikke bry meg om det hun sier ol.. for jeg blir veldig usikker på meg selv!
      Elsker bloggen din, Marthe!
      – fast leser

    37. Kine: Hei Kine! Huff, dette høres ut som ei dårlig venninne som gjerne egentlig er usikker selv! Jeg tipper hun misunner deg for å være så utadvendt og glad som du er, og at hun gjerne skulle ønske hun var slik selv. Ikke bry deg om det. Si det du føler for når du føler for det du. Det er jo bare denne ene venninnen som kaller deg “sur og sær”. Jeg tenker det er hun som er problemet, ikke du 🙂 Hvis hun fortsetter og du mister selvtillit pga henne, ville jeg prøvd å skli litt fra henne. Gå heller mer med de andre vennene dine og spør hun hvorfor du “unngår” henne så kan du heller si det som det er. Forstår hun deg ikke da så er det ingen venninne å samle på! <3

      Stå på <3

      Klem Marthe B

    38. Hei Marthe!
      Dette innlegget var utrolig bra! Jeg har selv ganske dårlig selvtillit og noen ganger gruer jeg meg til å gå til skolen. Disse tipsene vet jeg funker! Du har forresten en kjempefin blogg med masse gode tips på!
      Mvh: Victoria <3

    39. Jeg elsker virkelig bloggen din! Kjempegode tips, akkurat det jeg trengte.
      Har lest innlegget før ei gang, og da var jeg upopulær, men har alltid hatt ein bestevennine som har støtta meg. Jeg ble kalt æsj, dust, stygg hver dag av noen gutter i klassen. Ein dag dyttet en av de meg ned i bakken, og jeg fikk mot til å si: faen hva feile deg?! De er forsatt litt frekke ennå, men nå tør de ikke like mye som før etter at jeg starta å svare igjen. Jeg har også vært ukomfortabel og nervøs ved jentene i klassen også. Men nå er jeg mye tøffere enn før, og jeg gjør såvidt alle tipsene du har skrevet. Jeg kommer aldri til å bli den mest populæreste i klassen,men du har hjulpet meg å fått en bedre hverdag. Tusen takk!
      Fra en jente på snart 13 år.

    40. Veldig fint skrevet Marthe! Og jeg er helt enig med deg i alt, spsielt det med å ikke sammenligne seg selv med andre til en hver tid, er derfor et av mine motto er “Be you, be proud”. Og det å rette seg opp i ryggen og vise at du er stolt over den du er med kroppspråket, ingenting er mer sexy enn folk som viser selvtillitt, selvom de gjerne ikke har det.

    41. Jeg har slitt med dårlig selvtillit. Det hører heldigvis fortiden til. Jeg var utrolig redd for hvordan folk tenkte om meg, fordi jeg hadde noen kilo ekstra. Jeg var også så utrolig usikker på meg selv, og turte aldri å snakke med noen. Nå er jeg den som tuller mest, er mest høylytt og ler mest, og det er så utrolig deilig! Jeg tør virkelig å være meg selv. Jeg har også lært meg at kroppen min er bygd som den er, og alt jeg kan gjøre er å passe på at den ikke får på seg ekstra kilo. Dessuten er jo følelsen etter en har trent verdt all trening i hele verden i tillegg! Hva gjør det så om jeg har noen kilo ekstra? Jeg er jo uansett den samme på innsiden!
      Jeg synes det er utrolig bra at du skriver ett sånt innlegg som dette, Marthe. Du viser virkelig at det er viktig å tenke på seg selv isteden for alle andre, og gjøre det beste ut av ting. Du motiverer, trøster og hjelper leserne dine, du inspirerer på så utrolig mange måter og det er nettopp derfor du også er min favorittblogger!:)
      mvh. Aina – 17 år.

    42. Tusen Takk får fine tips !<33 Ja,jeg sliter med dårlig selvtillit,jeg sammenligner med med menge folk,mange av vennene mine ser ned på seg selv,klager over at de er så feite,når de egentlig har en perfekt kropp,aah! Jeg blir så irritert ;p Jeg har prøvd å trene daglig med 90 graders vinkel opp etter veggen,70 situps i helgen,12 tusen skritt på 1 og en halv time (går tur) ! ;-D elsker bloggen din ! Kos deg videre !

    43. Sykt bra innlegg! jeg sliter egentlig utrolig mye med selvtilliten min.. Jeg er egentlig glad og “hyper” hele tiden og er veldig glad i og gjøre andre glade hvis de er deppa eller lei seg, og jeg elsker å bli kjente med masse nye folk! og jeg føler ikke at jeg går i de klærne jeg vil og føler på en måte at jeg ikke har funnet meg selv helt da.. men jeg føler alltid at det er noe som stopper meg eller noe! men er jeg er kjempeglad jeg har funnet bloggen din leser den hver dag og flere ganger om dagen!
      Det virker som om du har utrolig bra selvtillit og går i det du vil og virker kjempe glad og morsom hele tiden! du er virkelig ett stoor forbilde!
      -Fast leser!

    44. Fint skrevet, du virker som en veldig intelligent jente som virkelig klarer å sette ord på det du mener! 🙂 Dessuten er du veldig pen. Fortsett med god blogging ;D!
      -Kristine<3

    45. takk for tipsene, har litt dårlig sjølvtilitt forsatt, blei mobba før, og før følte eg at eg var feit i ansiktet eg veier 41 kg og går i 10, følte at andre såg bedre ut enn meg :c

    46. vet dette er et eldre innlegg. men jeg må bare si at du er fantastisk, du gir meg så mye inpirasjon:) stå på, du er fantastisk

    47. gammelt innlegg men selvom kommentere. Jeg er en jente som sliter så utrolig med dårlig selvtillit, det er til å spy av. Syns ikke det hjelper så særlig med de tipsa. Jeg griner hver eneste kveld fordi jeg har dårlig selvtillig og selvbilde. det gjør så vondt. Har prøvd å vært i ukomfertable situasjoner og jeg syns det egentlig gjør det verre for min del. Moren min er beskymret for meg.
      Og selvom jeg kanskje får komplimanter av og til så tror jeg ikke på dem, og jeg selv er utrolig dårlig til å gi komlimanter fordi jeg selv tror ikke på dem når noen sier det.

    48. Jesus elsker hver eneste enn, alle mennesker er like mykje verdt. Du er unik! Man skal ikkje bygge på egne gjerninger, tanker eller følelser. Vi kommer aldri til å være slik vi ønsker vi skulle vært. Alle mennesker er født med enn syndig natur, som er etter syndefallet. Derfor sendte Gud sin egen sønn til jorda, får å frelse hvert eneste menneske! Gud har gitt menneske likevel enn fri vilje til å ta LIVETS valg! Får det finnes enn himmel og helvete! Hvert enste menneske skal bøyes får Gud enn dag, å da hjelper de ikkje å stå med våres egne liv! Da er det kun Jesus, å hans frelsesverk vi må ha sagt vårt ja til! Derfor, må vi si vårt ja til Jesus, så gir eit evigt LIV i himmelen. Gud elsker deg!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg