Q & A – Mine matvaner

Hva spiser du helst til frokost? Jeg er ingen frokostmenneske. Skal jeg på dagvakt som starter 07.30 så får jeg som regel ikke i meg noe, men får jeg sove litt lengre, så er favoritten definitivt varm mat. Bestemors varme karbonader med stekt løk på loff, eller bare noen middagsrester fra dagen før.

Hva spiser du oftest til middag? Det jeg desidert lager meg oftest må være hjemmelaget hvit pizza. Det lager jeg sikkert tre ganger i måneden. Beste pizzaoppskriften som finnes. Du finner den HER. Jeg pleier bare å bytte ut rådyrkjøttet med spekeskinke 😉


Hva er du dårligst på å lage? Jeg har dårlig tålmodighet, så jeg liker ikke å lage noe som tar veldig lang tid. Skulle gjerne laget vårruller til middag hver dag, men det tar så forbaska lang tid! -Men er det noe jeg bare ikke får til så er det biff. Enten blir den rå, ellers blir den tørr..

Hva er din absolutte favorittrett? Skalldyr. Altså jeg har en rekke favoritter, men farfars skalldyr slår alt og jeg blir ikke lei. Elsker både reker, krabbe, hummer, kreps, blåskjellskjell, scampi, og kongekrabbe. Hvitløksdampede blåskjell, scampi i søtsur saus, krabbeklør og ovnsbakt hummer med chilli og hvitløk. Herregud.. Smaker akkurat like godt på vinterstid som sommerstid spør du meg.

Er du en salt eller søtmoms? Uten tvil saltmoms! En måned uten sjokolade skulle gått fint.. En måned uten chips… Stuggles!

Hva er din største guilty pleasure? Hmm.. Hvis jeg ikke orker å bake og bare vil ha noe søtt som er ferdig laget? Da må det bli kos sjokoladepudding med vaniljesaus!

Er det noe du absolutt ikke liker? Kaviar, østers og lutefisk. -Så har jeg aldri forstått meg på folk som blander frukt og bær inn i sjokolade. Ikke ødelegg sjokoladen min med appelsin, jordbær eller nøtter er du grei. Fruktnøtten kan de hive av markedet for min del 🙂



Hva drikker du helst?
Pepsi max, eplemost og sjokolademilkshake. Mmmm! På byen? Vodka redbull. Jeg har ikke energi til å gå på byen lengre, så jeg må passe på å få i meg noe som holder meg våken.

Hva blir ditt neste matprosjekt? Jeg har enda til gode å prøve meg på bimibap. Det må jeg få til en gang i løpet av denne uken!

Hvis du skulle spist én rett hver dag resten av livet, hva ville du valgt? Det måtte vel blitt taco det da? Det kan jo variere så innmari. Min favoritt er taco med pulled pork, maismos og mangosalsa. -Med masse knust tortillachips i. Yums!

Du skal ha take away, hva bestiller du? Vegetarfajitas fra Egon. -Med tortillalefser, ananas, bønner og diverse tilbehør. Mmm! Det er det og kinamat jeg oftest bestiller, men en pizza er heller aldri feil 😉

Hva har du alltid i kjøleskapet? Granateple, brus, rømme og ketchup! Og om sommeren kan vi tilføye jordbær og moreller <3

Hva har du alltid i fryseren? Isbiter og edamamebønner. Elsker edamamebønner.


Hvor mye bryr du deg om at maten du spiser skal være sunn? På en skala fra 1-10? Kanskje 4 eller 5? Jeg spiser mer enn gjerne en hamburger med pommes frites på en tirsdag hvis jeg føler for det, men jeg har aldri mer enn et par slike veldig fete middager i uken. Jeg lager meg stort sett grov pasta når jeg har pasta, men bruker alltid lyst hvetemel i pizzabunnen eller rundstykkene mine. Jeg bruker lettrømme og lettmelk, men velger lyst brød fremfor grovt any day. Jeg spiser også en liten sjokoladebit eller noen håndfuller med popcorn hver eneste kveld og bryr meg ikke noe om det.

Hva var det siste du bakte? Jeg lagde banankake med sjokoladebiter i forrige helg. Gikk og småspiste på den i mange dager etterpå. Mmmm!

Hva craver du akkurat nå? Akkurat nå har jeg en fiskegrateng i ovnen, men jeg vet også at jeg har en peanøttis i fryseren, og den desserten gleder jeg meg veeeldig til å innta etterpå sammen med dagens episode av Love Island 😉

Favoritt dessertoppskrift? Det må bli sjokoladefondant med is og litt bær. Det slår ALDRI feil! Oppskriften på min finner du HER. Pannacotta med jordbær og limesaus til er også en favoritt sammen med en god gammeldags sjokoladekake.


Et lite matinnlegg inspirert av Emilie Nereng sin herlige matpodcast!
Hør på den på spotify 😀 Den heter foodies 🙂 

10 kommentarer
    1. Hvis du setter av noen timer til å lage 30-40 vårruller, å så fryser ned. Så har du enkle middager lang tid fremover 👍

    2. Hei. Så gøy innlegg! Jeg er gravid og desperat etter å finne en god drikke til å ha i vinglasset. Hvilken eplemost anbefaler du, og hvor får jeg kjøpt denne? Klem

      1. Hei hei! Meny har veldig mange gode eplemoster som er litt dyrere så der ville jeg testet litt forskjellige hvis jeg var deg! Ellers er min favoritt de grønne små boksene du ser halve boksen til i kjøleskapet på det ene bilde. De tror jeg kanskje bare man får kjøpt i Stavanger dessverre :/ Men ta en tur på Meny for de vet jeg har mange gode!

      2. Min favoritt er Lier sin på kartong (flaske er ikke like god). I tillegg finnes det en veldig god « Balholm Margaret Sprudlande eplemost med rabarbra» på Vinmonopolet til 70kr 😃

    3. Åååh, så morsomt innlegg! Og så gøy at det er noen andre enn meg som liker kake med banan 😀 Den hørtes helt sykt digg ut, ville du ha lagt ut oppskrift? 😍

    4. Du som er så flink til å bake, om du ikke har prøvd de så anbefaler jeg oppskriften til Ida Gran Jansen på skoleboller. De er så gode og blir vellykket hver eneste gang 😀

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg