– Banankake i kopp –

Hei torsdag! Snart helg igjen da gitt. Kanskje en litt ekstra romantisk en for dere som tenker å gjøre noe hyggelig ut av valentines day i morgen 🙂 Jeg har jobbhelg, så jeg skal jobbe både kveld og natt hele helgen, men det går helt fint ettersom jeg har hatt fri helt siden søndag nå! Eller det er vel helt ærlig med en liten klump i magen jeg går på jobb i kveld, for i går dro jeg til Cathrine for å henge med henne noen timer, og etter 2,5 time fikk jeg melding av naboen om at Mino hadde bjeffet kontinuerlig i 2 timer…

Altså, hva ER det med han? Han er 7 måneder og har enda seperasjonsangst? Jeg kan ærlig talt ikke stimulere han mer enn jeg gjør per dags dato, og jeg kan heller ikke jobbe mindre enn jeg allerede gjør, eller la være å dra på venninnebesøk noen timer i uken. Kjenner jeg blir helt SPRØ jeg altså. Det skal sies at han ikke har bjeffet sånn siden midten av desember da, så jeg krysser fingre og tær for at det var et lite engangs-tilbakefall… Måtte selvfølgelig bare dra hjem fra Cathrine to timer før jeg hadde tenkt, for beagle-bjeffing…. Jeg tror ikke noen utenforstående forstår hvordan den lyden skjærer i ørene.

Krysser fingre og tær for at det ikke gjentar seg i kveld! Jeg gjemmer alltid masse godbiter rundt i leiligheten når jeg går så han skal ha noe å dulle med, setter på tven så han skal ha lyd rundt seg, og legger rundt favorittlekene hans som han vanligvis kan leke med i timesvis på egenhånd.

Nok valpefrustrasjon! I går fikk jeg forresten kjøpt meg ny iphone! Pcen min holder på å falle fra hverandre, så det var nok heller ny bærbar jeg skulle ha prioritert, men så fikk jeg lyst på en iphone 11, og da måtte det bare bli sånn. Jeg hadde hatt min ihpone 7 i litt for mange år, så da mannen på Telenor skulle overføre innholdet mitt fra den gamle til den nye telefonen, tok det stakkaren tre timer(!). Herregud så glad jeg er for at jeg betalte han 399kr for å gjøre det. Det hadde antagelig tatt meg tre uker..

Før jeg hiver meg ut på dagens langtur i skogen, har jeg et lite snackstips å dele med dere denne torsdagen! Mange etterlyste oppskrift på banankaken min da jeg fortalte at jeg nylig hadde bakt meg det. Den har jeg delt med dere tidligere HER <— I går lagde jeg meg en mindre variant som seriøst tok tre minutter å smelle sammen. Oppskriften fant jeg på Linda stuhaug sin blogg HER <—

Sukkerfri (vel ihvertfall om du bruker sukkerfri nutella), og så SJUKT digg! Jeg hadde min kopp i mikroen i 3 minutt og da ble den helt gjennomstekt, så ta den gjerne 2 eller 2,5 minutt så den blir litt bløtere!

Try it out! Soooo god 🙂 

25 kommentarer
    1. Det hadde vært gøy om du skrev et innlegg om hvordan Mino er nå, hva han kan, liker og misliker osv. 😀 Håper forøvrig du finner en løsning på seperasjonsangsten, og gjerne forteller om den når du en dag finner den, har en valp som snart er 5 mnd gammel som jeg heller ikke kan gå fra i huset uten at hun bjeffer ut leieboeren…

    2. Prøv å frys vom i en kong å gi det til milo rett før du går ut døra, då har han noe å styre me i lang tid( spessielt vist du har en stor kong) 😄

      1. Jeg har prøvd det faktisk, men han kunne ikke fordra vom. Hahaha! Peøvde tre typer, men han likte ingen av dem, så nå kjøpte jeg et digert bein med litt kjøtt på så håper han bruker et par timer på det ihvertfall 🙂

        1. Hva med å kjøpe «overvåkningskamera» med tilhørende app på mobilen? Da kan du sjekke inn til han, (mener du får beskjed hvis han f. Eks bjeffer) samt funksjon der du kan snakke med han, be han legge seg etc…?

            1. Finnes også en app du kan koble fra PC til mobil som funker på samme måte enn så lenge og! 😁 appen heter: AtHome Camera Security App! Det er 2 forskjellige versjoner, en til PC og en til mobil så de kan kobles opp mot hverandre! Funker helt supert!! 😁 du kan også ta opptak, få varsling når det er bevegelse/lyd og det er 2-veis-kommunikasjon 😁

        2. Jeg bruker leverpostei (til hund) i kongen og fryser den ned. Har du prøvd det? Hunder elsker jo leverpostei 😀

    3. Vi har en unghund på snart 11 måneder som ikke kan være hjemme alene enda. Har trent og trent, men ikke kommet så veldig langt enda. Så du er ikke alene 🙂

    4. Vi setter på et lite kamera (fra Clas ohlson) hvor vi kan følge med via app på telefon på bilde og lyd, i tillegg avgrenser vi område hunden kan være på slik at det ikke blir så mye å «passe på» for hunden. Gir også alltid en kong med frossen leverpostei eller mat/godbiter til hunden rett før vi drar, da merker han omtrent ikke at vi drar en gang. Vi har også på radio slik at det ikke er helt stille i leiligheten da han fort kan bjeffe på lyder utenfra. Gjorde samme rutinene i flere måneder og slet med mye bjeffing i starten, men plutselig en dag så skjønte hunden at det ikke hjalp å bjeffe og nå er han rolig ca 90% av tiden når han er alene hjemme. Det er en frustrende situasjon men man må bare være tålmodig😊

    5. Se på «fra bølle til bestevenn» på NRK, der er det en hund (Pippi) som driver med det samme når hun er hjemme alene samt hvordan de trener for å unngå bjeffingen🤩

    6. Har ‘kurert’ 3 nabo hunder for dette. Jeg lærte opp hunden min til å være alene det sekundet han var trygg på meg og leiligheten. Da var 2 mnd. Tryggeste hunden EVER alene hjemme. Siste hunden jeg hjalp hadde kontinuerlig vært sammen med eierne hvert sekund i nesten et år fra valp av. Taklet ikke når de startet på jobb.. I to uker var jeg hos dem og gikk ut / inn med lengre og lengre tid i mellom. Nå elsker han å være alene 😊 Dette var zaiko tidskrevende da. Men funker

    7. Følger han mye etter deg hjemme i leiligheten? Da anbefaler jeg å øve mens du er hjemme, det er veldig effektivt. Legg han på et annet rom(gjerne i bur, eller med en grind foran døra på rommet han skal ligge i). På denne måten lærer han å kose seg unna deg, men føler en trygghet da du fortsatt er i nærheten. Når han begynner å venne seg til dette, er han mer trygg på det å være «alene» og overgangen fra at du er helt borte, blir ikke like stor.

      1. I startet på 10 sekund. To timer er ingenting. Jeg går jo på jobb i 8 timer 🙂 Kan ikke ta ferie eller slutte jobben et års tid for denne valpen. Hehe!

        1. Nei, men ellers får du jo skaffe en hundevakt/dagmamma eller “hundebarnehage” så han ikke er alene 🙂

    8. Kanskje det går for fort frem? Han er jo bare en valp enda.

      8 timer er lenge for en hund å være alene. Forstår at du må jobbe, men kanskje du kan betale noen for å passe han inni mellom? evt. bare gå tur.

      Å være alene 8 timer på dagen og i tillegg ligge alene ca 6-7 timer natten (om dere ikke sover sammen) er utrolig lenge altså. Sånne ting må man på en måte tenke på før man skaffer seg hund.

    9. Hei!

      Jeg foreslår at du kontakter hunomhund(.no) og forklarer problemet, hva du har gjort, hva som har fungert og ikke. Hun er så dyktig! Koster vel 200kr å få svar på mail, men til gjengjeld er det utfyllende og har hjulpet meg. Kanskje hun klarer å finne ut hvorfor han bjeffer, om det er redsel, kjedsomhet, varsling etc.. og rette problemløsningen mot det 🙂

      Ellers vil jeg gi et lite tips jeg gjorde i starten med min første hund og separasjonstrening, da jeg kun hadde 10 dager permisjon med valpen. Jeg tok han med på jobb, i bilen! Hadde først øvet hjemme på separasjonstrening i forkant, og han var blitt litt trygg på å være alene i korte tidsrom. I buret hadde jeg en kong, fylt med noen forkuler og stekt svinekjøtt i biter, og “lokk” av leverpostei over. Gikk da fra han og denne kongen, og var borte ca 1t. Gikk så til bilen, luftet han fort, så gikk jeg inn igjen. Grunnen til at jeg gikk hver time var jo fordi han var valp og måtte tisse så ofte. Sånn holdt jeg på en god stund, men økte tidsintervallene etterhvert som blæra hans ble større. Så begynte jeg å kjøre han hjem mot slutten av vakta, og levne han 2t alene, så 3, så 4 osv. Da måtte jeg jo bare koordienere med kollegaene mine at jeg tok “lunsj” til rare tider(jobbet på en barnevernsinstitusjon). Det har fungert så fint! Vet ikke om du har mulighet til å gjøre det slik, men et lite tips i alle fall 🙂

      Leste også at du tenker å kastrere hunden din snart, og tenker at du kanskje bør lese dette ift å kastrere i så ung alder: https://hunomhund.no/2018/03/kastrering-gjor-ikke-hunder-mindre-aggressive/

    10. Det kan bli bedre hvis han får mindre plass å passe på. Så kanskje prøv å lukk av til et rom han kan være på, med sin seng og noen leker 🙂

    11. Har en beaglehann på et halvt år selv.. han og er prikk lik. Forlater jeg rommet får han noia og han må være med på badet når jeg dusjer osv…
      Har begynt å ta han med i bilen når jeg skal ting, for synes synd på naboene av bjeffinga hans 🤦‍♀️
      Tror de er veldig avhengig av å vite hvor flokken er til enhver tid.

      1. Kjenner meg igjen der altså.. Tok også med meg Mino i bilen på hver eneste time med julegaveshopping for jeg turte rett og slett ikke å plage naboen mer enn jeg måtte når jeg skulle på jobb. Men jeg tror vi gjør veldig lurt i å prøve å la de være hjemme spesielt når vi skal ut på kortere ærend slik at de blir godt vant til at vi går inn og ut den ytterdøren uten dem og at vi kan komme igjen om en time eller to også, og ikke alltid etter åtte slik som når en arbeidsdag er over 🙂

    12. Min beagle likte ikke å være fri i leiligheten, da han bare sprang fra vindu til vindu for å ha oversikt og kontroll hele tiden, så han ble bare stresset og bjeffet konstant. Det vi gjorde var å kjøpe eg stort bur, men med lukkede vegger, ikke slike netting bur. Slikt at han følte det var som en liten hule, dette buret plasserte vi i et litt lydisolert rom i leiligheten hvor vi tok på radioen og lot han sove etter en tur. Da sovnet han alltid etter ca 10 minutter og kunne sove der i 4-5 timer til vi kom hjem. Vi var aldri lenger vekke fra han da jeg ikke likte å ha han i buret lenger, men det var det eneste som fungerte for oss, da han bare bjeffet og var stresset fri i huset. Kanskje noe du kunne prøvd 😀

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg