Oppskrift: Saftige, lyse rundstykker

Riktig god helg dere! Håper dere nyter den like mye som meg. Daniel og jeg hadde en planlagt date night vi i går, hvor han sto for innkjøp av både røde og hvite vinflasker, mens jeg lagde oss lam, fløtegratinerte poteter og deilig soppstuing. Mmm! Elsker disse fredagskveldene, hvor vi bare er oss to, ser en spennende film til middagen og spiller kort og hører på musikk helt til midnatt. Da er vi (ihvertfall i går) så slitne at vi bare må ta med oss pcen i sengen og sovne til en episode av Mesternes mester. Vi er visst begge helt oppslukt av både det og “Hva feiler det meg?” på Nrk i disse dager… 

I dag har bestis meldt seg frivillig til å spise kinamat, godteri og montere mitt aller siste møbel med meg, så det gleder jeg meg masse til! Jeg skal hente henne på jobb nå hvert øyeblikk og kjøre avgårde til leiligheten for å montere tvsjenken min. Tror ingen av oss har begitt oss ut på noe så vilt med skruhjernet før, så det skal bli artig! -Men først tenkte jeg å dele en nydelig oppskrift på noen lyse frokostrundtstykker som jeg bakte tidligere denne uken. Noen heftig saftige også! Oppskriften fikk jeg sneket til meg fra ei av de ansatte i praksis på tirsdag, og jeg bakte faktisk 25 rundstykker allerede samme dag! Nå er det bare fem igjen her, og det tar jeg som et godt tegn.

Du trenger: 1. 1,5kg hvetemel 2. 200 smeltet smør (og avkjølt til ca 37 grader) 3. 1,5ts salt 4. 1,5pakke tørrgjær 5. 1 liter skummet melk

Slik gjør du: 
1.
Smelt og avkjøl smøret, og varm melken til ca 37 grader. 
2. Bland sammen det tørre og rør inn melk og smør når dette er lunket.
3. Sett deigen til heving i 2 timer, del deigen i 20-25 små biter og rull boller ut av dem.
4. Pensle med et egg eller litt melk og stek midt i ovnen på 225grader i 13 minutt.

– 25 saftige lyse rundstykker –

Smaker himmelsk med eplesyltetøy, rekesalat eller kreolsk kyllingsalat.
Og har dere forresten smakt appelsinene om dagen? Woaah! Så gode!!

22 kommentarer

Siste innlegg