Leserspørsmål – Marokkoferie

Sponset hotellopphold

– Q&A from my latest vacay – 

Hva het hotellet dere bodde på og hvor i Marokko lå det? Vi bodde på et helt nytt, nyåpnet hotell kalt “Munga Guesthouse” midt i fiskelandsbyen Taghazout. Dette er et superpopulært sted for surfere, og Lapoint sin surfecamp (som jeg også har bodd på for tre år siden) ligger faktisk rett over gata til Munga. Landsbyen er full av turister og hyggelige, lokale fiskere og stemningen her er bare helt nydelig på denne tiden av året. Taghazout ligger en halvtimes kjøretur fra flyplassen i Agadir, og her hadde vi den flotteste naturen med lange sandstrender, perfekte bølger, klipper og you name it.


Hadde hotellet noe basseng? Nja, det var et lite basseng på takterassen, men det var ingen svømme-dybde. For å være ærlig så tenkte jeg ikke engang tanken på å gå opp og legge meg på en solstol på taket når vi hadde hav og bølger en 30 sekunders gåtur unna balkongen vår. Det er lite som slår beachen!

Hvilket reiseselskap booket dere turen gjennom? Vi bestilte oss noen billige flybilletter fra Oslo til Agadir gjennom kiwi.com og hotellopphold fikk jeg sponset ettersom jeg hadde litt kontakter fra min forrige tur til Marokko. Flybillettene var veldig billige, men jeg kommer likevel aldri til å reise med dette selskapet igjen. Jeg har flydd med mye forskjellig opp igjennom, og har aldri hatt problemer med noe som helst, men akkurat denne gangen slet vi mye med feil-opplysninger, lite informasjon, og ekstra betaling for… alt. Ikke bare var reiseruten på over et døgn (Et direktefly tar 4 timer). -Men de skulle ha 500kr ekstra for å sjekke inn bagasjen under hver mellomlanding, og 1000kr ekstra fordi vi ikke hadde sjekket inn på internett før vi ankom flyplassen.. Vi brukte totalt mer penger på flyplassene enn vi gjorde på lommepenger under hele ferieuken vår. Haha! Neste gang booker jeg definitivt bare direkte gjennom SAS, betaler litt mer og får en bedre, kortere reiserute.

– From the Lobby of Munga – 


Var hotellfrokosten inkludert? Ja, frokosten er inkludert i hotellprisen, og den nytes på taket av hotellet med utsikten over hele stranda til Taghazout. Her fikk vi servert omelett, fruktsalater, grønnsaker, nystekte crossaints, baguetter, og smoothie hver morgen. Kunne ikke bedt om noe bedre måte å starte feriedagene på. 



Hvor mye brukte dere i lommepenger? Vi tok ut ca 1500kr hver på flyplassen i Agadir da vi ankom og tenkte vi skulle leve på dette i et par, tre dager og deretter ta ut mer, men det behøvde vi aldri. Disse 3000 kronene levde vi på i en uke, og himmel som vi spiste og drakk. Det er innmari billig i Taghazout.

Hva koster det å bo en natt på Munga Guesthouse? Munga Guesthouse består kun av suiter på 45 kvadrat +, men prisene er likevel ikke høye! Jeg orker ikke engang å tenke på hva en natt på et slikt rom ville ha kostet i Norges land. Én natt på en av de vanlige suitene til Munga koster 1000kr natten, mens det aller største rommet de har koster 1800kr natten. Reiser du da sammen med noen så blir jo prisen halvvert, og 500kr per natt på et sted som DETTE… Nei, det er helt sykt spør du meg. Alt dere ser av detaljer, pyntegjenstander, lamper og møbler, er håndlaget av de to kunstnerne som eier hotellet, og absolutt alt av materialer har de enten hentet fra naturen eller fra forskjellige fabrikker som ønsket å kvitte seg med det. Jeg har aldri blitt så inspirert eller fascinert over et hotell i hele mitt liv. Hvor enn jeg så dukket det opp en ny, håndlaget detalj som jeg ikke hadde oppdaget før.. Bare wow for et magisk sted.

Bare inngangsdøren var et kunstverk..

For ikke å snakke om badene…

-Og dobbeltsengene…


oooog klesskapene…

Hvordan var temperaturen der nede? Var det varmt i havet? I februar var det rundt 20 grader og strålende sol hver eneste dag. Det var HELT perfekt spør du meg. Så lenge solen står på så føles det som 25-26 grader og vi kunne ligge og sole oss så lenge vi ville uten å verken bli ihjel-brent eller fryse. Havet var derimot kaldt. Det lå vel på rundt 19 grader, men med våtdrakt gikk det heelt fint å surfe i mange timer av gangen.

Hvordan booket dere utfluktene deres? Absolutt alt vi gjorde under reisen vår booket vi gjennom hotellet. Munga tilbyr både hel og halvdags -surfekurs med surfeinstruktør og lunsj. De tilbyr yogatimer i soloppgangen på takterassen for 150kr (magisk opplevelse), bbq-fester om kveldene, matlagingskurs med hotellets egen kokk, eller ulike typer dagsturer til nabo-landsbyene med både matopplevelser, kultur og surfing. Bestis og jeg ble med til nabobyen Imswan på en dagstur, og det ble en av de beste dagene vi hadde der nede. Bare kjøreturen dit var nydelig med utsikten av sjø, fjell og bananåkre hele veien..



Hvordan var utelivet i Taghazout? Det er ikke-eksisterende! Neida, det er noen barer langs strendene som både turistene og lokal-surferne drar på om kveldene, men her var vi aldri innom. Selve utelivet foregår i Agadir, og her husker jeg fra min forrige tur at det var riktig så bra også. Jeg er bare ikke så veldig på ferieflaska jeg altså. Drikke meg dritings kan jeg gjøre hjemme. På tur vil jeg helst våkne opplagt om morgenen og oppleve ting fra tidlig på dagen til sent om kvelden.

Eller bare drikke mojito på solsengen..

Kunne du gå kledd som du ville, eller måtte du dekke deg til utenfor hotellet? Det er et muslimsk land, og bare 50 meter fra hotellet ligger det en moské som de lokale drar til for å be flere ganger daglig. -Men de er så turistvante her at synet av bare overkropper med surfebrett under armene er hverdagskost for dem. Det er på ingen måte som i Dubai, hvor jeg følte meg ubekvem om jeg ikke var tildekket fra ankler til hals. Bryr de seg om kulturforskjellene her, så gir de ihvertfall ikke uttrykk for det.

Hva var det beste med reisen? Hotellet. Det er så ofte jeg hører folk si “vi booker et billig hotellrom. Det er tross alt ikke der vi skal tilbringe mesteparten av tiden vår”. Å, herregud jeg kunne ikke vært mer uenig. To ganger har jeg vært i samme marrokanske landsby nå, og opplevelsen min av hele byen fra første til andre opphold kan ikke engang sammenlignes. Det å våkne opp i et aldeles nydelig rom med verandadører og balkong som står rett ut mot havet.. -Og sovne til lyden av rullende bølger hver eneste kveld?

Har du ikke opplevd det, så vet du selvsagt ikke hva du går glipp av, men har du bodd så flott om dette én gang, så tror jeg du undres over hvorfor du ikke har booket deg slike opplevelser før. Vi hadde en rekke fantastiske, uforglemmelige øyeblikk under oppholdet vårt, men det var bare én ting som fikk bestis til å glise så bredt at gledestårene begynte å trille, og det var faktisk møte med hotellrommene våre. Jeg lever enda på denne omvisningen..

Hvor mye kostet en middag ute på restaurant i landsbyen? Andrea og jeg betalte rundt 40kr per middag vi spiste utenfor hotellet, og ikke bare smakte den lokale maten helt himmelsk hver gang, men porsjonene var så store at vi de siste to dagene bare måtte kjøpe én og dele for å klare å spise opp.

Hva var det verste med reisen? Bakteriene. Det er mye løshunder ute og går i Taghazouts gater, og selv om de er verdens nydeligste dyr så er de fulle av basselusker. Gjør du som meg og klapper på dem så vær i det minste sinnsykt nøye med håndvask og antibac. Både Andrea og jeg fikk lide med oppkast og kvalme flere av feriedagene våre. To av dagene var bestis faktisk så dårlig at hun bare måtte holde sengen, og det er kjipt når man bare har fem hele dager på tur! -SÅ pass opp for marokkobakterier altså!


Hadde ikke du en rabattkode du skulle dele for hotellet? Jo, og her kommer den endelig! Mailer dere rabattkoden “MartheBorge15” til hotellets booking-mail når dere booker rom så får dere 15% avslag på prisen. Mailen deres er: [email protected]. Eller dere kan ringe direkte til hotellet på tlf-nummer: “212 6 98 680 680” og oppgi samme rabattkode, så får dere også 15% avslag.


Her ser dere noen detaljer fra de andre suitene til hotellet også. Alle rom er helt unike, og alle rom er RÅlekre. 

Rabattkoden MartheBorge15, gir altså 15% avslag på hotellopphold!
Alle suitene kan dere se HER. Vi bodde på rommene “Mali” og “Palmier”.

17 kommentarer

Siste innlegg