Ukens leserspørsmål – Dubai

Syv netter gikk så alt for fort.  Jeg føler ikke jeg fikk lære verken Dubai eller Ras Al Khaimah å kjenne overhodet, og derfor synes jeg også det blir vanskelig å skulle skrive et helt reiseguide-innlegg. I stedet har jeg plukket ut ni spørsmål som har blitt stilt opptil flere ganger i løpet av ferieuken vår, og som besvarer både det ene og det andre. Håper dette kan være litt til hjelp for dere som planlegger en tur hit  i fremtiden <3

Var det så strengt der nede som “ryktet” sier? Var det lov til å holde hender i offentligheten f.eks?
Hvor strengt det er varierer litt fra sted til sted tror jeg, men Daniel og jeg sjanset ikke på å gå rundt og kline eller holde hender midt i sentrum. Den slags holdt vi til hotellområdet og utflukter hvor vi var sammen med en hel europeisk gruppe mennesker. Respekterer du kulturen og reglene de har her så går det så fint at! Ingen dæver vel av å ikke kunne holde hender til enhver tid heller <3

Hva het hotellet dere bodde på og hva betalte dere for hele turen?
Hotellet vi bodde på het The Cove Rotana Resort og lå midt i Ras Al Khaimah. Et nydelig femstjerners hotell som hadde absolutt alt vi kunne ønske oss. Supre restauranter, flere basseng med havutsikt, flotte, store rom med balkong og den største, fineste sandstranden.. For syv netter her betalte vi rett under 9000 kroner. Det var også med frokost inkludert + fly og transport til og fra flyplassen.

Hvordan var prisene? På og utenfor hotellområdet?
Dubai er ikke kjent for å være noen billig by. Det eneste som er billig her er bensin/taxi og gull. Ellers var prisene på mat og klær omtrent like som i Norge. På hotellet vårt var det faktisk enda dyrere. Jeg tror Daniel betalte rundt 100 kroner for en øl i baren. På Gran Canaria hadde den vel kostet 30kr? Ikke billig altså, men det kan selvfølgelig ha med kronekursen å gjøre også.

Hvordan planla og booket dere utfluktene deres?
Vi reiste med Apollo, og booket veldig enkelt utfluktene våre gjennom nettsiden deres. Disse utfluktene var heller ikke rimelige, men jeg syntes de var verdt hver eneste krone. Ørkensafarien kostet 900 kr per person og da var både kjøretur på sand-dynene, buffémiddag etter solnedgang, magedansshow, hennatatovering og kamelridning (for de som ønsket det) inkludert. Denne Dubai-utflukten vår kostet 2000kr per person, og da fikk du inngangsbillett til verdens høyeste bygning, båttur, kjøretur til og fra Dubai med privatsjåfør, sightseeing i Dubai med buss, og en helt NYDELIG middag på Armani Hotell hvor vi også fikk sett Dubais digre fonteneshow.

Kunne du gå kledd som du ville, eller måtte du dekke deg til utenfor hotellet?
Daniel og jeg dro på sightseeing i Ras Al Khaimah sentrum en formiddag, og ettersom solen stekte og gradstokken viste 24 grader, tok jeg på meg en tynn, langermet genser og et skjørt som akkurat dekket knærene. Jeg dekket altså alt bortsett fra leggene mine, og likevel fikk jeg så mange blikk at jeg faktisk var redd for at noen skulle arrestere meg. Hver eneste bil som kjørte langs fortauet vi gikk på sakket ned farten og tutet da de fikk øye på oss. Noen av araberne dro også frem mobilen for å filme eller ta bilde i det de kjørte forbi. Det gikk til slutt så langt at jeg huket tak i en taxi for å spørre om antrekket mitt virkelig var så upassende vi ble nødt til å dra hjem for å skifte. Da bare lo sjåføren og sa: “Nei du kan gå akkurat som du vil, men for å unngå blikk fra mannlige øyne burde du dekke deg fra halsen og ned”. Du blir altså ikke arrestert om du går kledd i sommerhabitten din, men jeg vil anbefale deg å la være likevel. Jeg fant det ihvertfall veldig ubehagelig.



Hvordan var det i Dubai? Sightseeingen? Shoppingen?
Det var stort! Alt for stort til at du kommer igjennom på en dag. Det er ihvertfall helt sikkert! Jeg føler egentlig ikke jeg vet så veldig mye mer om Dubai etter en ukes ferie en time unna. Vi prioriterte for det meste sol og avslapning i Ras Al Khaimah. Skal du få nok av både det, shopping og Dubaisightseeing så tror jeg du må booke 14 dager og pakke med en ekstra tung lommebok. Jeg har hørt at det ene kjøpesenteret er så stort at man kan ta mini-taxi inni for å komme seg rundt. Et annet kjøpesenter har slalombakke og skøytebane.. Altså, i Dubai har de alt! Jeg storkoste meg og skulle ønske jeg hadde sett mye mye mer av denne byen!

 Var det renslig her?
Ja! Dubai minnet meg veldig om Singapore. Alt var bare så forbaska rent! Du ser foreksempel aldri noen spytte en tyggis på gaten, drikke alkohol eller være beruset i offentligheten. Det er ikke lov her, og det respekterer folk. Ellers vil jeg trekke frem at alle og enhver så ut til å ha luksusbil! Jeg tror ikke jeg så én middels stygg bil under hele oppholdet mitt. Alle hovedveier var dominert av luksus, og enhver bil var skinnende ren. Bare å studere veier og parkeringsplasser ble nesten en opplevelse i seg selv.

Hvor langt var det fra Ras Al Khaimah til Dubai? Hvordan kom dere dere dit?
Det var en times kjøretur fra hotellet vårt til Dubai sentrum og med taxi ville det kostet oss rundt 3-400 kroner. Det gikk også gratis buss to ganger i uken fra hotellet, så det var ingen problem, men vi dro likevel bare inn én dag og prøvde å gjøre mest mulig på denne ene dagen.

Nevn topp tre ting man MÅ få med seg når man ferierer i Ras Al Khaimah/Dubai?
1.
Dubai Skyline! Finn en eller annen utsiktsplass enten fra havet eller fra palmeøya foreksempel, camp der i noen timer og bare beglo den nydelige rekka av skyhøye bygninger. 2. Jeepsafari i ørkenen. En helt spesiell opplevelse du ikke må finne på å gå glipp av. 3. Et kveldsbesøk i verdens høyeste bygning “Burj Khalifa”. Det var så magisk å se hele Dubai by ovenifra.. Lysende i kveldsmørket!

Spør om det er noe mer dere lurer på da dere! <3

15 kommentarer
    1. Masse fine spørsmål og ikke minst – masse fine svar! Har virkelig fått lyst til å ta turen etter å ha sett alle dine herlige bilder. Nye land er så spennende og det at kulturen skiller seg fra vår egen er jo egentlig bare positivt. Ja, man må tilpasse seg, men det er da ikke såå gøy å reise til et sted som er helt likt som hjemme. Det er jo litt av det fine med å reise bort 🙂 Er så bra at du bruker tiden din på å fortelle alle oss andre om hvordan det er dit du drar, det er så stor hjelp om man vil dra dit selv en gang! Kjempefint og ærlig innlegg synes jeg – likte spesielt godt at du trakk frem det om hva som er lov/greit rundt tildekking når man går ute i byen. Har lurt litt på det selv nemlig 😀

    2. Kristin: Hei hei! Jeg sluttet med behandlingene for over et år siden da jeg bare ikke orket mer, og i dag har jeg enda litt hår på armer og ben. De er bare blitt betydelig mye ferre. Noen av hårsekkene har jeg antagelig klart å ødelegge så der kommer det nok aldri nye hår igjen, men for å få bort absolutt alt må jeg nok bruke apparatet hyppigere 🙂 Jeg synes det går så fort med barberhøvelen at jeg bare tyr til den når jeg må 🙂

    3. Thea B: Tusen takk Thea! Glad du likte innlegget 😀 Håper det kommer til nytte den dagen du tar turen til Dubai 😀 Dette stedet må så absolutt besøkes <3 Faren er stor for at vi drar tilbake en gang 🙂

    4. Ser ut som dere koste dere masse!
      Er det sånn at alle der er veldig rike?:-) Siden de har så fine biler, det er rent og ganske stilfullt der. Har alltid hatt et inntrykk av at de fleste er så rike. Hvis ja, hvorfor det egentlig?

    5. Hei, jeg skal til Dubai i mars på bryllup. Men jeg er usikker på hvor mye penger jeg skal ta med. Jeg kommer ikke til å shoppe så mye siden det er for dyrt, og jeg vil heller dra til London for dette. Jeg kommer til å bruke penger mest på severdigheter og MAT (jeg drikker heller ikke..), så kan du si meg ca hvor mye jeg burde ta med meg i lommepenger? Hadde satt stor pris på dette:)

    6. EM: Hei! Hvor lenge skal du være i Dubai under bryllupet? 🙂 Jeg ville ihvertfall regnet 400 kr på middag om dagen. En vanlig middag på restaurant her nede koster fort 300kr. Jeg vet ikke om du har frokost inkludert noe sted, men hvis ikke så legg på en 100 lapp. Ellers ville jeg tatt med et par tusen til severdigheter også. Det koster 700kr bare å komme opp midtveis i Burj Khalifa bygget, mens båtturer og slikt er mye rimeligere. 🙂

    7. Hei! Jeg lurer på hvor dere bestilte utfluktene deres, Ørkensafarien og Dubai-utflukten? Bestilte dere på hotellet eller på nette? 🙂

    8. Hei! Et spørsmål i forhold når du var på strendene og hotellet. Følte du deg komfortabel med å ligge i bikini på stranden og gå i for eksempel tynn kjole på hotellet?

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg