Første dag på akuttmottaket

Hei tirsdag og uke 35… Det er med skrekkblandet fryd jeg melder om at dette er uken jeg starter min sykehuspraksis. Heh! Første møtet med akuttmottaket hadde jeg allerede i går, men det var bare i form av en omvisning på avdelingen, så det er først i dag jeg skal ut på min aller første kveldsvakt med veileder. Det sier seg vel kanskje selv at det er om ettermiddagene og kvelder det er aller mest aktivitet på akuttmottakene i Norges land, og min turnus består for det meste av kveldsvakter, så dere kan tro jeg skal få opplevelsesbasert kunnskap de neste åtte ukene! Himmel og hav, som jeg gleder meg. Forventningene mine til min egen læringskurve er større enn noen gang, og jeg kan egentlig bare ikke vente med å få kommet i gang! Omvisningen i går gjorde meg ikke det spor klokere på verken hvor, hva eller hvordan, så første prosjekt blir bare å finne ut hvordan et akuttmottak i det hele tatt er satt sammen. -Få en klarere oversikt over hva en sykepleier sine arbeidsoppgaver her er, og ta læringsmålene mine deretter! Ah, kjenner jeg gleder meg til å dele litt mer av dette spennende, spennende semesteret med dere. 

Lover å ta dere med på sykehusreisen av sykepleierstudiet også, og dele noe av det jeg får erfare her! Jeg ser at flere av dere 1 og 2 års studenter de siste dagene har sendt inn noen smådesperate kommentarer med spørsmål til hvordan i huleste dere skal komme dere igjennom det enorme pensum til høsteksamnene deres, og de skal jeg også få besvart på et oversiktelig vis i nærmeste fremtid. Jeg kan ihvertfall starte med første bud som jeg har delt så mange ganger før: Kjøp abonnement på sykepleiepluss.no, ta ett emne om gangen, se alle videoene, og skriv notater til dem. Det vil du komme SÅ langt med. Kan jeg med mine 5 friår, null erfaring innen helsefag, og null realfag som biologi eller kjemi.. Ja da kan søren meg du også <3 Hang in there!

I går hadde jeg forresten en utrolig fin kveld! Jeg fikk nemlig Kristina, lille Milo og Geiremann på middagsbesøk, og med seg hadde de en nydelig gave proppet med kjøkkendill fra Hansen og Co. -Min favorittinteriørbutikk. Gjett om vi koste oss med kremet mango/kyllinggryte, og sjokoladedessert med is. Neste gang blir det middag i Kristinas crib, og da lukter det også pysjparty med skrekkfilm etterpå. Haha.. Geir, det er vel greit for deg? 🙂  

Ønsker dere en finfin tirsdag! Og ønsk meg lykke til i praksis dere <3

29 kommentarer
    1. Ja takk til flere sånne innlegg! Holder på med siste innspurt til helsefagarbeider å får såå lyst til å viderutdanne meg til å bli sykepleier når jeg leser innleggene dine! 😍

    2. Selv om jeg ikke tar sykepleien eller er på noe studie nå må jeg virkelig si at du inspirerer med disse innleggene! Så gøy å følge deg både når du leser opp til eksamen, metoder for å bestå og samtidig alle oppturene og nedturene du går gjennom. Gleder meg veldig til å lese innleggene videre, og masse lykke til på akuttmottaket og på siste del av studiet. Heier på deg <3 Klem klem

    3. Lykke til!! 😍
      Del gjerne tips om hvordan du har oppnådd de gode karakterene dine ☺️ Føler jeg drukner litt i anatomi og alt annet som følger med allerede! Har allerede SykepleiePluss etter tips fra deg, men er nyskjerrig på hvor mye du jobbet gjennom semesteret osv og hvordan 😊

    4. Hvor har du kjøpt anhenget hvor du har oversikt over respirasjonsfrekvens osv ? Hilsen nysgjerrig vernepleier, haha masse lykke til på praksis!

    5. Åh masse lykke til <3 Skal selv i min første sykehuspraksis i oktober og er så spent! Gleder meg til å høre mer om hvordan du har det <3

    6. Blir spennende å følge deg 😀 Masse lykke til!
      Hvor er uniformen fra? Så ut som den var litt mindre “firkantet” enn nsf sine :p
      Hilsen 2.-årsstudent

    7. Pernille: Tusen takk! <3 Hmm nei jeg husker søren ikke hvor det var jeg bestilte den fra men jeg tror helt ærlig det er en typ skjønnhetsklinikk-uniform! Haha for den er mye trangere enn de vi bruker ellers og har heller ikke lommer øverst og det er noe irriterende 😛 Men jeg får bare brukt den på skolen likevel da. Alle andre steder får du jo uniform på jobb/praksis 🙂

    8. Stine: Å <3 Dette var hyggelig lesning på morgenkvisten 🙂 Tusen hjertelig takk! Mer skolesnakk blir det nok nå i ukene fremover 😀 Kjempeglad for å høre at disse innleggene motiverer flere 🙂

    9. Hei! Lykke til med praksisen din 🙂
      Bare et spørsmål; hvorfor sier det seg selv at det er mest aktivitet på et akuttmottak om ettermiddag og kveld? Det kan da vel skje like mye på dag og natt, som på en kveldsvakt på et akuttmottak?

    10. Sofie: Tusen takk! Fordi flesteparten som kommer inn i et akuttmottak har kommet via legen eller legevakten. Men ambulansen kjører selvfølgelig døgnet rundt så de som kommer til oss med den kommer også klokken 08.00 om morgenen 🙂

    11. Åh så spennende! Og skummelt.. hadde vært stressa om jeg fikk akuttmottak som praksisplass :O Men du klarer det nok kjempebra! Jeg skal på kirurgisk barneavdeling på min første praksis jeg, litt småspent på det også .. hehe!

    12. Jeg blir så imponert over at du er fulltidsstudent og samtidig leverer så bra på bloggen! Du er rå og viser at det meste er mulig

    13. Hei, høres ut som du trives og koser deg. Sykt at du klarer akuttmotaket, du er tøff. stå på og masse lykke til <3
      der du jobba i sommer, fikk du betalt for det elr var det bare frivilig , har alltid lurt litt på det ? 😉

    14. digger at du er så ydmyk og fin person, du virker så genuint snill. Heldige de som har deg i livet sitt hehe;-)
      God helg!

    15. Gratulerer med verdens beste praksisplass! Jeg trakk selv den gullbilletten som sykepleierstudent i Kristiansand. Det ble starten på en 7 år lang (ish) karriere i akuttmottak. Først 2 år i kristisand (virkelig en fantastisk arbeidsplass), også 5 år på Norges største mottak, Ahus. Nå har jeg været jordmor det siste halvåret, men jeg savner mottak i ny og ne ;).
      Å jobbe i mottak er noe heelt annet enn sengepost (som du allerede har skjønt), så enten så elsker du det eller så er det overhode ikke for deg. Det finner du fort ut av. Lykke til!

    16. Så gøy å havne på akuttmottaket! Håper jeg å gjør det i min sykehuspraksis! Blir gøy å følge deg! Masse masse lykke til😊

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg