– En favoritt fra barndommen –


Okei, her kommer en oppskrift for historiebøkene. -Farmors “pastasjuta” som hun kaller det, kommer egentlig helt fra Etiopia, og har vært i familien helt siden både pappa og jeg var småtroll. Jeg er altså oppvokst med denne bolognese-versjonen her og jeg mener med hånden på hjertet at jeg aldri aldri aldri har smakt en bedre tomatsaus. Dette her og farmors varme baguetter med smør til… Helt magisk <3 Oppskriften er enorm, og det er fordi farmor fryser ned store porsjoner for å kunne varme opp igjen litt og litt til dager hun har dårligere tid på kjøkkenet. Det har hun gjort i alle år, og det fungerer helt utmerket! 


– Min store favoritt fra farmors kjøkken – 


Du trenger: 1. 1kg kjøttdeig 2. To store gule løk 3. Tre små bokser tomatpuré 4. 2ss sukker 5. 1ts cajennepepper 6. 1ss smeltet margarin 7. 4-5dl vann 8. 1 ts salt 9. Spagetti for antall gjester 


Slik gjør du:
1.
Hakk opp løken, smelt smøret i en stor gryte og surr løken gyllen i smøret. 
2. Stek så også kjøttdeigen i gryta (eller panne om gryten ikke er stor nok).
3. Bland den blanke løken og den stekte kjøttdeigen med 3 små bokser tomatpuré, 2 ts sukker, cayennepepper, salt, og vannet. Mos det hele med en stavmikser og la det koke i minst 10 minutt. 
4. Smak til med mer sukker, salt og pepper. Eventuelt mer vann om du ønsker sausen tynnere.
5. Kok opp pastaen og middagen er klar! 


Jeg mener det.. Gi denne oppskriften et forsøk neste gang du går for pasta. Disse ferdigsausene på boks eller i pulverform er gode, men de kan faktisk ikke måle seg <3 Er det noen som kan mat så er det de bestemødrene våre! 


Du kan selvfølgelig halvere oppskriften om du heller vil det.
Server med stekte baguetter og smør! Åh, barndomsminner <3

17 kommentarer
    1. Åh, det så kjempegodt ut! Jeg har forresten et spørsmål. Jeg er i praksis og det nærmer seg slutten, og jeg lurer altså på om du har forslag til gave en kan gi? Jeg har han enn mannlig veileder og synes det er litt kjedelig å gi en blomst…
      Takker på forhånd!

    2. Kan jeg spørre hvilken leppestift du bruker her? 🙂 Det går desverre ikke å lese bloggen din fra mobil (android, chrome nettleser), da den svarte menylinja helt øverst blir dekkende over hele skjermen – uten at testen kommer opp når man scroller nedover siden 🙁

    3. Enig med deg at bestemødre lager den beste maten <3 Jeg var så heldig å finne min oldermors gamle oppskriftbok her en dag og gleder meg til å prøve det ut når jeg greier å tyde det som står, haha! Ha en nydelig dag Marthe <3

    4. Marie: Hei hei! I Kristiansand får du det kjøpt på Hansen og Co, men i andre byer vet jeg jammen ikke helt. Butikken “Ting” har det ihvertfall i flere byer 🙂

    5. Anonym: Hmm, er han glad i kaffe? Min veileder er ihvertfall superglad i kaffe, så jeg tenkte jeg kunne kjøpe noe tilbehør knyttet til det til han 🙂 Han har en kaffemaskin på kontoret sitt som jeg vet det finnes noen digge greier til 🙂

    6. Hallooo den oppskriften var sååå god. Men ble litt forvirret siden du skrev 2 ss sukker i oppskriftsoversikten, men kun 2 ts sukker i fremgangsmåten…

    7. Anne Marthe: Åå så bra den falt i smak hos deg også 😀 Hva brukte du? Jeg klarer ikke å huske om det er 2 ts eller 2 ss jeg bruker selv, men jeg vil tippe det blir godt uansett! Hehe 😀

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg