Første praksisuke er i gang!

Wæææ! Første møte med praksis-sted er overstått og fra og med i morgen er jeg i gang med turnus-jobbing! Eller jobbing og jobbing.. Den første uken blir vel mer surring og opplæring. Jeg hadde bare et par timer med omvisning og informasjon på sykehjemmet “mitt” denne formiddagen, men to timer var alt som skulle til. Jeg var seriøst helt MATT da jeg kom inn døren hjemme. Ja, jeg kan ikke beskrive det på noen annen måte. Det er så mye nytt å sette seg inn i at jeg blir ør bare av tanken! Haha, men gud så spennende og lærerikt det og skal bli! Jeg GLEDER meg til å kjenne litt på det normale arbeidslivet igjen jeg. Det begynner å bli noen år siden sist jeg hadde 08.00 -16.00 jobbvakter. Hihi! Jeg vet at noen av dere er dritlei skolesnakk nå, så jeg skal ikke mase veldig mye mer om dette, men litt må jeg få dele fra det som opptar mer eller mindre all energi i disse dager.

Jeg mistet sminkevesken min på byen natt til søndag og våknet opp i full panikk klokken 06.00 i dag tidlig. Greit nok at man ikke behøver å jåle seg så innmari for omvisning på sykehjem, men litt foundation på posene under øynene hadde jo vært innafor.. Heldigvis fant jeg noen gamle rester fra en pudderboks i baderomsskapet, og heldigvis hadde noen levert inn sminkevesken min på utestedet jeg ristet rumpa mi på, så jammen slapp jeg å kjøpe ny leppestift-kolleksjon denne gangen også. Jeg har ikke tellingen på hvor mange ganger jeg mister både bankkort, mobil, sminke og andre gjenstander i løpet av et år, men alltid er det noen snille sjeler som leverer det inn så jeg får det igjen. Menneskeheten altså. Det er enda håp for ei vimse i denne verdenen <3  

På vei hjem kjøpte jeg med et par classy notatbøker fra Clas Ohlson. Syntes de var så rene og pene! -En stor som jeg kan bruke til å notere ned alt av nyttig praksis-informasjon, og en liten til huskelister og gjøremål kan tas med i bukselommen. YAS! Nå er hun klar vet dere.. Jeg kommer herved til å jobbe 7,5 timers vakter fire dager i uken, men med litt nedprioritering av venninnekos, og litt opp-prioritering av planlegging så skal det gå heelt fint med kombinasjonen av bloggerier. Gjort det før si. Jeg har tenkt litt på om ikke jeg også skal søke sommerjobb på et sykehjem i juni/juli/august. -For å hente inn enda mer erfaring og lærdom? Klarer jeg å være en flittig praksis-student nå, så har jeg kanskje en deltidsjobb å gå til videre også? Hoho, det ville definitivt ha vært noe! 

Ha en finfin mandagskveld dere! Nå skal jeg sette meg ned og lese om demens!

48 kommentarer
    1. Jeg er absolutt ikke lei av skolesnakk! Deilig med en avveksling fra alt snakket om løsnegler, avocadotoast og sånt som vi ellers leser om på blogg, hihi! Tror sommerjobb på sykehjem ville vært kjempespennende og lærerikt! Ja takk til all “gratis” læring spør du meg <3

    2. Julie M: Å <3 Det er hyggelig å høre :'D Blir litt vel ivrig når det kun er dette som står i hodet mitt i disse dager, men jeg skjønner at ikke alle finner det like spennende å lese om. -Men litt må være lov! 😀

    3. Innmari spennende at du skal tilbringe de neste ukene i praksis. Selv har jeg aldri studert noe innefor sykepleie, men jobbet i over to år (ferier) på en dementavdeling. Det var mange utfordringer å “kaste seg” inn i, og veldig mye lærdom til ettertanke. Jeg er veldig glad for at jeg fikk muligheten til å jobbe der, også på den tyngste avdelingen, selv om jeg må innrømme at det var veldig mye å ta til seg på kort tid. Demens er jo en helt spesiell sykdom, og for mange veldig vanskelig å forstå. Jeg er likevel veldig takknemlig for at jeg har fått muligheten til å jobbe på et sykehjem, se hvordan de eldre faktisk lever og hvordan de forskjellige har det med sykdommen. Jeg ønsker deg en fin tid i praksis. 🙂

    4. Malin: Nei, ikke bare demente, men vi har ikke fått noe undervisning i demens eller sykdomslære generelt så langt i studiet, så jeg føler jeg må lese meg litt opp på alt de neste ukene! 🙂

    5. Masse lykke til i praksisperioden! 😀 Er selv fast veileder for sykepleierstudenter på sykehjemmet jeg jobber på og jeg tror jeg synes det er like lærerikt å være veileder som å være student🙊 Jeg er sikker på at de eldre kommer til å sette stor pris på en så sprudlende jente som det ser ut som du er <3

    6. Hei Marthe! Kunne du sagt litt om hvordan du klarer å bli så strukturert, og hvordan du klarer å prioritere det du må fremfor det du vil? Selv om jeg syntes yrket jeg jobber mot ser spennende ut sliter jeg med å finne motivasjonen til skolearbeidet på veien..

    7. Gjerne fortsatt med skolesnakk 😁 jeg går første året på sykepleien selv, bare at jeg studerer i drammen! Og vi har ikke praksis før om en måned og syns det hadde vært spennende med litt oppdateringer om hvordan praksisen går inni mellom 😀

    8. Anbefaler deg å heller søke sommerjobb på sykehus. Mye mer utfordrende, og du er ikke helt grønn når sykehuspraksis starter. For sykehjem er ingenting i forhold til sykehus, og jo mer erfaring du har fra før, jo lettere vil det bli for deg. Bare et godt råd fra en sykepleier 😉
      Klem til deg.

    9. Håper du får en super praksisperiode, Marthe <3 Er selv sykepleierstudent på 2. året, og har vært i gjennom både sykehjem, psykiatri og hjemmesykepleie. Håper du får en god kontaktsykepleier, fordi det har virkelig alt å si. Jeg var helt ok fornøyd på sykehjem, men jeg har alltid vært klar på at jeg ikke trives så godt å jobbe på et sykehjem, jeg blir aldri vant med bleieskift, dessverre... Veilederen min i psykiatri var helt forferdelig, og jeg gikk rundt i 2 måneder med en klump i magen, sov ikke om natten og følte det var meg det var noe galt med, men fikk heldigvis bekreftet etter åtte endte uker at det var et kjent problem med denne veilederen.
      Nå er jeg akkurat ferdig med praksis i hjemmesykepleien, jeg har hatt en helt fantastisk kontaktsykepleier, og en fantastisk lærer fra høgskolen. Han sa dette til oss på første møte: "Ikke vær nervøse. Dette kommer til å gå så fint for dere alle. Ikke ta det så alvorlig. Gjør så godt dere kan når dere er der, men ikke tenk på det når dere går hjem. Dere skal leve ved siden av også, og senk kravene deres til dere selv, fordi dere har kommet så langt nå, at dette klarer dere."
      Det hjalp meg utrolig mye å tenke på den måten. Og kjenner du at det er noe som skurrer for deg, eller du har en kontaktsykepleier som ikke er så grei, så må du stole på deg selv. Snakk med læreren din om det, selv om det virker skummelt, så er læreren din der for å hjelpe deg.
      Lykke til i praksis <3

    10. Hei!
      Har lest bloggen din en god stund, og synes det er ekstra spennende å lese om det du skriver om skole, muligens litt fordi at jeg jobbber som sykepleier selv?
      Håper at du får en flott og lærerrik praksis på sykehjem, det hadde jeg. En sommerjobb vil jeg absolutt anbefale, eller feks en fast helgestilling (hver 3-4 helg) fordi dette er supert å ha med seg når man er ferdig utdannet og skal søke jobb som sykepleier.
      Lykke til!

    11. Har sagt det før og sier det igjen! Du kommer til å bli verdens beste sykepleier! Du virker som ei snill, god og omsorgsfull jente! <3 stå på 😀

    12. Lisa: Tusen takk! Så hyggelig å høre at også disse innleggene faller i smak hos noen 😀 Synes det er så moro å dele litt av den biten fra hverdagen også :’)

    13. June: Heisann! Det er så kjekt å høre at dere liker disse bloggpostene også 😀 Tusen takk for en fin kommentar June <3 Jeg krysser fingre og tær for at jeg lærer raskt og tilegner meg nok kunnskap til at sykehjemmet får lyst til å ansette ei ekstra i sommermånede eller helger! 😀

    14. Anonym: Tusen takk snille! Herlig å høre litt om erfaringer fra dere som har unnagjort både 1, 2 og 3 praksis-stunder tidligere 🙂 Det er nok veldig sant det du sier om veileder. Jeg har enda ikke møtt min, så jeg krysser fingre og tær for at hun er sjarmtroll aka gladmons nr.1 når jeg hilser på henne i morgen tidlig. Haha 😀 Det hadde gjort underverker for nervene!

      Igjen, tusen hjertelig! -Og lykke til selv videre i studiene 😀 Heldig du er som er kommet så langt 🙂 Blir så glad for å høre at vi er flere som stortrives!

    15. Anonym: Heisann! Er det ikke vanskelig å få jobb der med en gang da? Det er jo så mange som ønsker å jobbe på sykehus allerede? Da tar de vel av de med hakket mer erfaring? 🙂

    16. Marthe Nathalie: Heisann! Jeg skal prøve å huske å tilføye dette spørsmålet inn under spørsmålsrunden jeg kjørte forrige uke. Skal til å svare på den denne uken nemlig 😀 Sikkert flere som trenger svar på akkurat dette <3

    17. Julie: Tusen takk Julie! Gøy å høre at jeg har noen ferdige utdannede lesere også som faktisk er veiledere der ute 🙂 Jeg prøver faktisk å roe ned nervene litt ved å tenke på at veileder kanskje også er nervøs. Hehe, dere må vel og kjenne litt på at studentene skal følge med på omtrent enhver bevegelse dere tar i begynnelsen, og stille spørsmål til hvorfor dere utfører alle mulige prosedyrer. Hehe! Blir spennende og lærerikt for begge parter tror jeg! Du må ha masse lykke til som veileder. Skulle gjerne hatt deg som læremester selv 😀

    18. Mira: Tusen takk Mira! 🙂 Gleder meg veldig til å lære mer om både denne sykdommen og alt annet som gjerne følger med en alderdom. Det blir noen interessante åtte uker. Det skal være helt sikkert!

    19. Marthe Nathalie: Nei, det har jeg ikke tenkt til 🙂 Isåfall blir jeg fadder for ikke-drikkere tror jeg. Hehe. Jeg er ikke så veldig gira på flaska flere dager på rad. Kropp og sjel orker det rett og slett ikke lengre! Heh, for min del holdt det med en fadderuke 😀

    20. Jeg hadde ingen erfaring med å jobbe på sykehjem eller lignende, før jeg kastet meg ut i sommerjobb på det lokale sykehjemmet i fjor sommer. Etter de første opplæringsvaktene var jeg utrolig stressa og tenkte at dette var altfor mye å lære seg og forstod ikke hvordan jeg skulle holde ut sommeren. Jeg greide heller ikke å legge frå meg jobben når jeg kom hjem, jeg tenkte på alt som hadde skjedd, alt jeg hadde sagt og gjort, og drømte til og med om jobben om natten. Etter opplæringsvaktene ble jeg kastet rett ut i arbeidshelg, og gjett hva- det gikk så utrolig mye bedre når jeg fikk arbeide litt “alene”, ikke bare stå bak en sykepleier eller helsefagarbeider å føle meg i veien. De jeg jobbet med gjorde det også veldig klart at vi som er på vakt sammen arbeider i ett team og at jeg bare måtte spørre så mye jeg måtte føle for om hjelp. Så viss du føler at det er overveldende de første dagene- jeg lover deg at det blir SÅ mye bedre!! Jeg som ikke kunne forstå hvordan jeg skulle holde ut en hel sommer, har allerede avtale om at jeg skal jobbe der denne sommeren også <3 Lykke til, dette greier du sååå bra! Håper på mange flere oppdateringer om praksisen din <3

    21. Hei! Jeg gjorde det nettopp slutt med kjæresten etter to år, (mest avstand), og jeg synes det har hjulpet mye å lese bloggen din i perioden du gjorde det slutt. Det føles likevel veldig tungt og meningsløst ut nå, særlig å være på siden hvor det er jeg som tok beslutningen. Jeg var bare ikke lykkelig, og nå føles det litt ut som en vond brodd har blitt fjernet. Har du noen råd til hvordan jeg skal klare dette på egen hånd?

    22. Fine Marthe😍! Det er så gøy å lese om en blogger som deg som utdanner seg til studerer sykepleier. Det er ikke kritikk jeg kommer med nå men heller et spørsmål på dine negler i forbindelse med gamlehjem. Jeg studerer selv sykepleier og vi har lært om bakterier og neglelakk er fyfyy.. ønsker deg lykke til videre i praksisen, nyt tiden, nyt de nye erfaringene og nyt smilene du får av vår eldre generasjon! ❤️

    23. Lykke til i praksis. Tror også jeg hadde satset på en sommerjobb, f.eks i psykiatrien eller hjemmesykepleien så er du litt forberedt til neste praksis kanskje. Har selv hatt sommerjobb i hjemmesykepleien og likte meg veldig godt der, selv om det er travelt. Ferievikar søknader ligger nå ute i de fleste kommuner 🙂

    24. Jeg elsker at du snakker om skole! Skal selv begynne på sykepleien til høsten, så jeg synes det er kjempeinteressant at du deler!
      Hvor er forresten tøflene dine fra? Ser veldig gode ut 🙂

    25. Masse lykke til i praksis, du kommer til å lære og utvikle deg mye fremover 🙂 Jeg går 3. året nå, og er ferdig i starten av juni. Gøy å lese hvordan du forbereder deg, minner meg om meg selv i den første praksisen, hehe 🙂 Lykke til videre, en sommerjobb er lurt å ha! All erfaring innen helsesektoren ser bra ut på en CV når du er ferdig utdannet og søker jobb 🙂 Jeg har hatt fast helgestilling på sykehjem og vært tilkallingsvikar på sykehuset gjennom hele studietiden 🙂

    26. Du har så koselig blogg! For min del må du gjerne bare skrive enda flere studieinnlegg! Jeg er selv sykepleierstudent, så det er gøy å lese om dine erfaringer og tips. Lykke til i praksis 🙂

    27. Anbefaler virkelig jobb i hjemmetjenesten eller på sykehus nå som du holder på med sykehjem. Læringskurven er ekstrem brå fra sykehjem til sykehus, og det forventes mye. Lykke til!

    28. Lykke til i praksis!! Jeg studerer selv sykepleien og er nå på andre året! Husker selv hvor spennende den første praksisperioden i sykehjem var. Så mye nytt og mange inntrykk, men bare husk at du er student, ikke en ansatt!! Du skal ha tid til å være student og gjøre ting i ditt tempo, si i fra om du blir “bruk” til ting du ikke føler deg trygg på!! Dette kommer til å gå kjempe fint 🙂

    29. Hei! lurte på om du vet hva snittet er for å komme inn på sykepleien? Hvilket snitt hadde du når du kom inn? 🙂 bra blogg!

    30. Ingrid: Heisann! Jeg tror snittet er 4,6 eller 4,7 dersom du ikke kommer rett fra videregående. Er du første-gangs-søker så er det lavere. Da tipper jeg rundt 4,3? Ihvertfall på UIA i Kristiansand. Skal du til Trondheim på sykepleien der så vet jeg at snittet er høyere igjen. Der tror jeg faktisk det er opp mot 5 dersom du ikke kommer rett fra videregående 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg