Casual dressing inspiration

Er det noe jeg jakter inspirasjon etter om dagen så er det faktisk høstmote og lekre antrekk til skolestart! Det er trist å snakke om høst allerede tidlig i august, men let’s face it! Her i sør er tropevarmen over, og jeg er stygt redd for at sommerplagg må pakkes ned om bare en uke eller to. Det stresser meg at garderoben min omtrent ikke eier en dongeribukse, en varm kåpe eller flere en tre varme gensre. Jeg MÅ ha noe nytt, og det helst litt kjapt! Under her ser dere alt som står på ønskelisten min om dagen, og med følger noen inspirasjonsbilder til måter å kombinere tingene på. Håper det dukker opp noen idéer i hodene deres også av dette. Jeg blir ihvertfall superinspirert av slikt. Etter to timer på pinterest har jeg plutselig begynt å glede meg til å traske rundt i skinnbukser igjen med stripete eller hvite, rene skjorter, røde lepper og og ullkåper. Ja, ull tenk!

Det er slutt på de tynne trench coatsene mine nå ass. Jeg fryser jo sånn på høst og vinterstid at jeg automatisk går ned noen kilo i vekt… Altså, herregud. I år skal jeg pakke meg inn i tykke skjerf, lag på lag av strikkegensre og skjorter, denimjakker og skinn, og vet dere hva? Jeg gleder meg! Måtte bare butikkene snart fylles opp av absolutt alt som står på listen min, for nå om dagen synes jeg ikke utvalget er sånn veldig til å skryte av. Jeg kan alltids handle på nett fra utlandet, men jeg vrenger meg jo i smerte når tollregningene kommer.

Hvor handler dere kåper og kvalitetstrikk? Har dere noen favorittsider som tilfeldigvis er norske så hyl ut. Da blir jeg glad! Jeg tittet innom Nelly tidligere i dag for å se om jeg kunne finne noen lekre kåper og skolevesker der, men det var stort sett bare rester fra sommersalget. Får vel bare smøre meg med litt tålmodighet da! Jeg reiser til Stavanger på familiebesøk neste uke så da får jeg gå igjennom enhver butikk de har der også <3 Nå hopper jeg endelig avgårde på krabbefiske! Det har blåst opp litt, men fader heller jeg har troa likevel.

– Ha en deilig fredagskveld alle sammen –

Alle bildene er altså hentet fra Pinterest <3

41 kommentarer
    1. Henriette Celin: Ja det er helt sant. Tok meg mange år å forstå det, men! Hehe, har man enkle basic plagg i nude, hvit, sort, og grå så klarer man alltid å kle seg 🙂

    2. Hei, flotte Marthe 🙂
      Masse stilige bilder og antrekk på bildene her! Lurer i den anledning på om du har noen anbefalinger om hvor man finner fine, store og gode cardigan’er?:) og enkle hvite t-skjorter feks?
      Klem 🙂

    3. Jeg jobber selv på Cubus, og vi har fått inn sååå mye fint høstnytt allerede! Og mer kommer også. Vanskelig å jobbe der for tiden med alle fristelsene som er der🙈 Vil iallefall anbefale deg å ta en titt innom, hihi 🙂

    4. Ikke veske Marthe! Som student er det kun sekk som funker, jeg lover! Det er så mye pikkpakk som skal med hver dag. I tillegg er sekk bedre for rygg/nakke. Anbefaller beckmann de har sekker i skinn også som er ganske stilig 🙂

    5. Så inspirerende høstantrekk 🙂 jeg synes boozt.com har mye fint kvalitetsstrikk, både på salg og nytt i år 🙂

    6. Åh, jeg får nesten sommerfugler i magen av å se disse bildene, haha! Høstmote er jo så LEKKERT! Har du tenkt på å prøve å strikke selv? Det er jo det aller beste, prøv deg på en enkel Skappelgenser 🙂 Ellers er det alltids greit å investere i noen litt dyrere kvalitetsstrikk, Acne har mye fint. For kåper og strikk på budsjett er H&M alltid bra syns jeg! Vent på AW16 studio kolleksjonen deres, der pleier det å være mye fint syns jeg 🙂

    7. Så mye herlig <3 Jeg handler som oftest bare høstklær i butikker i byen, ellers er det nelly jeg og har sett etter klær på 🙂 Det er det beste med høsten - at man finner så mye fint til høstgarderoben 😀

    8. Så utrolig mange fine klær! Må jo bare glede seg til høsten når man ser de fine plaggene <3
      Har nevnt det en gang før også tror jeg, men nevner det igjen. Det hadde vært supert med en liten Kristiansand-guide for oss som skal flytte nedover til høsten 😀

    9. Så mye fint! Jeg trenger også å noe påfyll til høstgarderoben. Du må gjerne legge ut flere slike innlegg <33 Klem

    10. Veldig rart spørsmål, som ikke har noe med innlegget å gjøre, men hvor kjøpte du det armeningsjernet til å henge bilder på?🙈

    11. Jeg jobber på Moods of Norway, og vi har fått inn masse kule høstklær! Alt fra høyhalsa gensere og kjoler til ponchoer. Ta en titt! Er jo på nettt også 🙂

    12. Hei! 🙂
      Vil anbefale deg å se på Holzweiler, Malene Birger og Acne, litt stiv pris, men gud så verdt det! Bestilte meg senest for en uke siden en “jeans”-blå strikkagenser fra Holzweiler på 50%.
      Plaggene i ull/mohair og lignende er helt fantastiske, og holder seg år etter år. Har flere tykke gensere og cardigans fra de merkene, mine absolutt favorittplagg!

    13. Høstkolleksjonene kommer på løpende bånd nå. Men anbefaler deg å gå litt utav Bik Bok- og H&M-jungelen for å finne kvalitetsplagg i de materialene du er ute etter. Er mye bedre å bygge opp en solid garderobe med heller få plagg som kan mikses på tusen måter, enn tusen plagg i akryl og det som verre er, som ikke holder samme stand. Ull er gull, og ull koster. Men det er så verdt det!

    14. JA! Jeg trengte dette innlegget. Jeg eier jo ikke klær. Altå, serisøt, hvor er alle klærne mine?! Trenger også en seriøs oppgradering av garderoben, for å si det sånn. Gleder meg til å (forhåpentigvis) se innkjøpene dine fremover 😀

    15. Martha: Så bra! Da krysser jeg fingrene for det. 🙂 Ja, jeg kan godt tenke meg litt av begge deler i min høstgarderobe. Litt billig og litt dyrt! Jeg kjenner jeg sliter litt med å betale 3000 kroner for en helt simpel beige cardigan på acne studios sine sider, men vinter-ullkåpen min betaler jeg gjerne noen lapper for så lenge den holder meg god og varm. Har allerede funnet noen supre alternativer på den fronten <3

    16. Astrid Sofie: Hei Astrid! Herlig med litt tips! Jeg har tatt en titt på alle disse kolleksjonene i går kveld og i dag tidlig, og fant faktisk noen superlekre kåper fra Malene Birger. Spørs om ikke jeg klikker hjem en av disse de nærmeste dagene 😀

    17. Malene Wilhelmsen: Heisann! Hmm, nei jeg er litt på jakt etter alt det du nevner her selv om dagen og har funnet veldig lite foreløpig. Jeg tror bare vi må smøre oss med tålmodighet noen uker til så kommer nok høstkolleksjonene løpende i både butikker og på nett! Men ta en titt i kommentarfeltet her og sjekk ut noen av sidene som er blitt lenket til 😀

    18. Ååh, kjenner jeg gleder meg til å se outfit-poster fra deg med hverdagsklær! (Hvor du også forhåpentligvis skriver hvor du har kjøpt dem). Ikke misforstå du ser alltid smashing ut, men jeg trenger mer tips til bukser enn kjoler 🙂 ha en fin dag!

    19. Hei, Marthe! Kjenner jeg må komme med en litt lengre kommentar her for dette er noe jeg virkelig elsker, nemlig høstklær! Jeg er stikk motsatt av deg; hater sommerklær etc, og har det siste året or so brukt en del penger på å bygge en basisgarderobe uten og robbe meg heeeelt. Grunnen er at jeg har solgt unna en _haug_ av klær jeg ikke trenger, vesker fra dyre merker osv og laget meg en oversikt over hva jeg faktisk trenger, og hva jeg kan eventuelt ha veeeeldig lenge eller selge videre. Med andre ord er jeg den som synes du heller skal investere litt penger i nettopp basisvarer fremfor å handle på shein, H&M o.l. Kvaliteten på hvert fall shein er trolig veldig dårlig, og om du ser på prisen nekter jeg å tro at det er laget under verdige forhold. H&M Kan gå an, men da må du først og fremst sjekke hva det er laget av. De har f.eks. strikkejakker i 100 % ull vet jeg, som er fine i lang tid 🙂
      Uansett, jeg vil først og fremst anbefale Second Female når det gjelder strikk. Jeg har siden i vinter kjøpt meg to strikkegensere, én ullpologenser og én ulljakke. _Alt_ fikk jeg på salg, opp mot 50 %, og jakken fikk jeg faktisk gratis av dem fordi den revnet i sømmen noe jeg klagde på. Pengene fikk jeg i retur, og jakka fikk jeg beholde. Etter en tur gjennom symaskinen er jakken så fin som ny! Med andre ord er ikke kundeservicen noe å klage på! Jeg er veldig fornøyd med både merket, og servicen. Du kan handle på http://www.secondfemale.no og du får _ikke_ en tollregning, noe jeg var spent på. Handler du over 800 kr får du også gratis frakt (tror jeg!) Størrelsene er litt spesielle. De store strikkegenserne ville jeg gått ned en strl, mens de stramme genserne ville jeg kanskje gått opp en strl.
      Et annet tips er rett og slett Acne. Ser du skriver over her at du ikke har samvittighet til å bruke 3000 kroner på en strikkejakke, men tro meg! Sjekker du hva den er laget av og ender opp med å kjøpe en jakke eller en genser fra de kommer du virkelig ikke til å angre. Jeg har ønsket meg strikk fra Acne SÅ lenge, og i sommer har jeg spandert på meg en strikkegenser og en strikkejakke derifra fordi jeg var flink til å selge unna en del ting jeg egentlig ikke ville selge (men fant jo ut at de ikke fortjente å ligge i skapet og støve ned, så da var det bedre med nye eiere!). Ja, Acne koster en del tusen, men til gjengjeld kan jeg faktisk selge de videre uten å tape så mye på de om jeg skulle angre meg. Nå var jeg heldig og kjøpte begge på et Outlet i Sverige og sparte rundt 1200 kroner totalt, men merkevarer fyker avgårde på Finn.no har jeg oppdaget. Og du med så stor blogg hadde ikke hatt problemer med å selge Acne, Second Female etc. videre uten å tape så mye penger på det. Men da må du også behandle de bra, for eksempel håndvask, lufte genserne ute fremfor å vaske de osv 😉 Et siste tips er at Acne er fryktelig store i størrelsen. Jeg bruker normalt M eller L, og kunne nesten hatt XS i jakken derifra uten problemer.. Men så skal de gjerne være en god del oversized, så endte opp med en M i Acne Raya-jakken min.
      Lykke til med studiene og alt! Håper du får bygget en god basisgarderobe og ikke minst at du trives på studiet 😉

    20. Om du skal til Stavanger i nær fremtid må du gå innom Swedish Grace i Langgata i Sandnes! Det er en utrolig flott butikk! Jeg var innom der i går, og det har kommet fantastiske høstklær! Hun som driver butikken tilstreber å ha merker som bare hun selger. Sjekk ut på Instagram: Swedishgracesandnes. Hun sender også i posten 🙂

    21. Anbefaler deg å ta en tur innom KULL-mote og interiør på Tvedtsenteret når du skal til Stavanger, høstvarene er på vei inn dørene og de har fått inn masse fin strikk allerede😄

    22. Anbefaler deg å like/følge en side på Facebook som heter “strikkekofter kjøp og salg”. Der legges det ofte ut ferdig strikkede produkter til salgs, samt at man kan også legge ut bilder av ting man ønsker å få strikket. Det gjelder hva som helst og ikke bare kofter 😊 Jeg har vært kjempe fornøyd med alle mine kjøp der inne 😊 Kjekt å selv kunne få velge farge, motiv og fasong og få det strikket for hånd.

    23. Er i samme båt, kunne du tenke deg å lage et innlegg med høstklær om du skulle finne noe fint? 🙂

    24. Vil tipse om at H&M de siste sesongene har kommet med premium collection hver høst/vinter! Det er fine og gode strikkegensere og cardigans i ull og mohair 🙂 like mye ullinnhold som for eksempel acne etc, bare for 500-600 kr i stedet for 3000! De dukker som regel kun opp i butikk, ikke på nett dessverre :/

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg