Salty chocolate & caramel cookies

Etter å ha delt min lille bucket list med dere tidligere i dag, ble jeg bare nødt til å gå løs på første punkt. Jeg klarte rett og slett å friste meg selv til å hoppe i kosetøyet, sette julemusikken på full guffe og bare bake og bake og bake. SÅ her kommer ukens deilige juleoppskrift… Salte sjokoladecookies med rennende karamellkjerne! Høres ikke feil ut eller hva? Helt nydelige var de. Faktisk så nydelige at det nå bare er tre kjeks igjen.

Kanskje ikke de mest tradisjonelle julekjeksene, men målet er jo å prøve ut noe nytt hvert år! Nå skal jeg hive meg på badet og gjøre meg klar for årets bloggjulebord. Kristina og jeg skal kose oss med Geir og hans kjære i kveld, og etter en bedre middag med vin tar de yngste turen videre på byen <3 Det må jo bli en bra fredda?

Du trenger – 9 store cookies: 1. 1 pakke smil 2. 1/2 ts maldonsalt 3. 50g Freia sjokoladeknapper/eller mørk kokesjokolade 4. 150g hvetemel 5. 60g smør 6. 170g brunt sukker 7. 1 egg 8. 25g kakao 9. 1 ts bakepulver

Slik gjør du:
1. Smelt smøret, rør inn sukker, bakepulver, kakao og egg.
2. Mål så opp hvetemelet og sikt dette inn litt etter litt.
3. Tilsett 50g sjokoladeknapper/eller hakket mørk kokesjokolade og rør også dette godt inn.
4. Dekk et stekebrett med bakepapir og rull 9 fine baller av 2/3 kakedeig som du plasserer på brettet og trykker ned med håndflaten. La resten av kakedeigen ligge igjen i bollen. Dette skal du nemlig bruke i neste steg.
5. Press en smil sjokolade ned i midten på hver cookie, ta litt mer deig fra bolla og lag dette lokket som du dekker hele sjokoladen med. Sørg for at lokket dekker alt så ingen smeltet karamell renner ut under steking.

Stek midt i ovnen på 180grader i 10 minutt, avkjøl i 10 minutt og dryss over litt maldonsalt!

Håper det smaker <3 Jeg la også med noen Freia sjokoladeknapper på toppen før steking.
Du bør forresten lage dobbelt opp. Det gjorde jeg! Ellers forsvinner kakene på en kveld <3

17 kommentarer

Siste innlegg