How to get over your ex

1. Ikke vær en stalker. Ikke stirr på gamle bilder av ham. Ikke klikk deg inn på facebookprofilen hans i håp om å finne ut hva han har gjort det siste døgnet. Ikke bry deg om han liker 1000 bilder av nye jenter på instagram. Tenk heller så desperat er han! Le av ham! Gjør hva enn du må for å føle deg bedre. Klarer du ikke å holde deg unna facebookprofilen hans så slett han heller som venn. Ikke sprett opp av glede om du får en melding fra ham på mobilen. Er det slutt så er det mest sannsynlig blitt det for en årsak.

2. Få closure. Er det slutt så er det slutt. Ikke gå rundt og tenk at dere skal finne tilbake til hverandre igjen. Gjør du det så vil du aldri komme deg videre. Innstill deg på at du nå fremover skal være singel og lås deg inne og gråt i en uke i strekk om du føler for det. Det er viktig å få utløp for sorgen før sårene kan begynne å gro. Ikke dra på byen kvelden etter bruddet. Gjør deg ferdig med å være ensom og trist, og SÅ kan du begynne å nyte din nye sivilstatus.

3. Omring deg med gode venner. Eller bare fine familiemedlemmer! Prøv ihvertfall å tilbringe mye tid sammen med de du er glad i. En god venn vil gjøre alt for at du skal føle deg bedre. Bruk dem for alt de er verdt. Dra på en rekke filmkvelder, sleepovers, eller middager. Gjør deg selv litt opptatt og HA DET GØY! Smil og le. Det finnes jo ingenting som er bedre enn det.

4. Husk de dårlige tidene. Hva var årsaken til at det ble slutt? Tenk på den om du er i ferd med å falle tilbake på gamle baner. Dette har hjulpet meg en hel del! Det er fort gjort å se forbi det negative og heller tenke på alle de gode minnene. Det er absolutt flott å ta vare på gode minner, men akkurat vil du gjøre deg selv en tjeneste og komme deg videre. Da er det faktisk bedre å tenke på hvorfor dere ikke fungerte sammen.

5. Ta deg en fest, kom deg ut på byen og nyt oppmerksomheten som du tidligere ikke har kunnet gjøre noe med. Flørt tilbake! La den kjekke karen spandere på deg en drink. Du føler deg kanskje bare bedre for en kveld, men hvem vet. Kanskje er det her du treffer den virkelige drømmemannen?

6. Nyt friheten. Ikke hast deg inn i noe nytt forhold. Ta deg tid! Lek med din nye, frie hverdag. Tenk nå kan du gjøre akkurat hva du vil. Reis om du har lyst til det! -Og sett også pris på alenetiden. En søndagskveld alene hjemme på sofaen behøver vel ikke å være trist? Sett pris på ditt eget selskap! Velg deg ut en film, hent inn dyna, spis en hel boks iskrem og KOS DEG!

7. Til dere som har blitt stygt dumpet av eksen.. Vel, ikke ring ham på fylla og gråt. Ikke finn på å sende gaver, trygle eller be om at han skal ta deg tilbake.  Kutt all kontakt og innstill deg på at det er slutt. Vil han ha deg tilbake så er det hans jobb å ta kontakt. Er han en av de luringene som tar kontakt bare for å få seg et ligg.. Vis meldingene hans til venninnene dine og la de bedømme hva han egentlig er ute etter. I dette tilfelle ser faktisk venninnene dine klarest. Vi er alle for gode for å være eksens leketøy.

8. Skriv en liste på alt det positive som hører med det å være singel. Dette kan være ganske så morsomt! Under her får dere min. Hihi, håper dere blir inspirerte til å skrive en egen! 

Marthe’s liste: 
1. Endelig kan jeg svare på alle de hete meldingene fra Petter Northug. (Når de en gang kommer)
2. Jeg kan alltids melde meg på ungkaren… 
3. John Carew is about to ask me on a date any day now! 
4. Jeg kan gjøre hva pokker jeg vil! Reise hvor jeg vil, så mye jeg vil, så lenge jeg vil! 
5. Jeg behøver aldri mer å se en eneste fotballkamp. Vel, inntil Carew kommer inn i bildet. 
6. Jeg kan være gal og melde meg på paradise hotel.. Eller kjærlighetsredet. Hah! 
7. Jeg har bare meg selv å tenke på. Jeg kan sove som en sjøstjerne, snorke, rote, og stå på badet så lenge jeg vil!
8. Jeg kan flørte, dra på date og forelske meg på nytt. Tjuefem ganger om jeg vil. <3 Sommerfuglerimagen-følelsen er den beste!

Måtte dere ha noen spørsmål så er jeg her for å svare! 
Nå får dere ha en strålende onsdag. Single eller ikke single.

71 kommentarer
    1. Du er helt rå!! Hvis alle hadde hatt den innstillingen du hadde, så hadde jo ting gått som smurt. Ønsker deg en riktig god dag, og lykke til videre <3

    2. Flott innlegg! For over 3 år siden ble jeg dumpet av eksen min, og var helt knust. Googlet mwg ihjel på hvordan få han tilbake, og fulgte ikke akkurat tipsene dine. Jeg kontaktet han, logga inn på hans facebook og fant ut at han dumpa meg for ei som han allerede dagen etter dro på date med, og visste virkelig ikke hvordan jeg skulle takle ett brudd. Hadde aldri blitt dumpa før, så det var helt nytt for meg, men fyfader det var aå uendelig vondt og trodde aldri jeg skulle klare å komme over han. Vi hadde ikke noe bra forhold engang. Vi kranglet konstant og hadde ingenting til felles. 1 mnd møtte jeg drømmemannen! 3 år har vi vært sammen nå, og vi har det helt fantastisk sammen. Jeg får enda sommerfugler i magen av han, vi har alltid så mange gode samtaler, og han får meg til å le meg ihjel, og er baare god å snill. Noen gang er et brudd det beste som kunne skjedd, for kanskje er du så heldig som meg å finner drømmemannen istedenfor 😀

    3. Du e virkelig et av mine største forbilder! Hvordan er det mellom deg og Jonas nå? Snakker dere fortsatt sammen?❤️

    4. På både godt og vondt leser jeg dette innlegget. Jeg ble singel på rundt samme tid som deg etter å ha tilbringe 1 1/2 år i et forhold. Det ble slutt fordi vi kranglet så mye, men nå i ettertid vil vi egentlig begge to være sammen med hverandre. Vi har prøvd å være med hverandre som venner, men ender alltid opp med å gjøre kjærestegreier. Jeg fikk beskjed på lørdag om at han ville ha litt tid for seg selv og ikke være bortskjemt med å ha en kjæreste som skjemmer han bort. Han var også utro mot meg 2 ganger med 2 ukers mellomrom, noe jeg fikk vite av han noen uker etter det ble slutt. Jeg viste faktisk ikke hva jeg skulle gjøre. Jeg vil kun være sammen med han og det er han jeg vil ha, men jeg er livredd for at han noengang skal gjøre det mot meg igjen. Jeg har også vært hos legen to ganger etter det ble slutt. Ikke kun pga bruddet, men også pga mye annet men jeg har nå fått diagnose om at jeg er depressiv, er veldig sårbar og har angst.. Det er har vært en vanskelig periode for meg og på et punkt hadde jeg det så vondt at jeg ikke viste hvor jeg skulle gjøre av meg.

    5. Um, altså, en grei nok beskejd, skrevet på en sånn halv-poetisk kortoppfattet måte som folk liker. Men på tross av det, så blir dette innlegget litt feil når det mellom hvert eneste avsnitt dukker opp et bilde av deg. No offense, men du bryter opp denne viktige bekjeden din med en tributt av deg selv, og det blir bare feil.

    6. Åh, du er bare fantastisk Marthe! Det er så godt å se at du tross alt beholder så mye positivitet og at du fremdeles stråler. Det ble slutt mellom meg og typen etter nesten 3 år for bare noen mnd siden, og jeg kan lett innrømme at jeg fortsatt tenker på han.. Samtidig så tenker jeg “I deserve better”! Men men, jeg flytter til New York om bare noen dager, så jeg kunne fremdeles ikke vært lykkeligere akkurat nå. Livet smiiiiler!
      Stå på Marthe, du er god <3

    7. Jeg synes det passer perfekt med bilder av deg mellom bildene, jeg! Det viser at tipsene dine funker, og at du igjen har funnet tilbake til gleden 🙂 Og det er jo nettopp det dette innlegget handler om! Å finne tilbake til gleden etter en vanskelig periode 😀 Jeg leser bloggen din hver dag, og du er virkelig en stor inspirasjon for meg. Stå på videre!

    8. Marthe, du er min helt! Dette er første gangen jeg kommenterer bloggen din, men nå klarte jeg ikke holde tilbake lenger.. Jeg ble singel for 3 måneder siden, etter å ha vært i et forhold i over 1,5 år. Ikke før i går slettet jeg han på facebook, men jeg visste at jeg måtte gjøre det. Jeg var sliten av å gå innpå profilen hans å se hvilke nye venner han hadde lagt til(jenter fra tinder da selvfølgelig). Vet ikke helt hva jeg vil med denne kommentaren, men det er så godt å vite at jeg ikke er alene. Takk, Marthe <3

    9. Supre tips! Disse skal jeg lagre sånn at jeg har de når jeg kommer opp i en dag der jeg blir dumpa! Du er rå Marthe! Det at du klarer å leve som normalt å koser deg er veldig bra! Stå på videre!!! ❤️❤️😄

    10. Helt fantastisk innlegg!! Nettopp fått en beskjed av en gutt og den beskjeden var ikke ønsket.. Så dette innlegget hjalp meg veldig:) tusen takk!

    11. Det her er virkelig et innlegg de fleste jenter på et tidspunkt trenger å lese! Hadde selv trengt å lese dette når jeg slo opp med eksen min (var sammen 4,5 år) for ca et år siden. Kjempe bra skrevet 😀

    12. Kjære, fine deg<3
      Dette var virkelig et bra innlegg, et superbra innlegg!
      Du er en god jente, en sterk jente og en veldig flott jente. Det at du gir bort tipsene dine til oss andre er jo utrolig snilt og bra gjort. Du er en super sjel som virkelig tenker på andre mennesker. Det med kjærlighetssorg er noe av det verste en kan oppleve gjennom livet. Jeg vet at dagene dine ikke alltid er lett, men jeg synes du gjør så mye bra for at du selv skal ha det fint. Du er så flink til å ta tak og hjelpe deg selv opp - det er en veldig viktig egenskap!
      Du kommer til å nå langt.

    13. Bare lurer på forholdet mellom deg og Jonas etter bruddet. Og hva har evt han å si om at du er såpass åpen på bloggen?
      Klem klem

    14. So truuue! Good advices you give there 🙂 Just broke up with my bf of 4 years and even if it hurts at first, it also can be a relief! I have finally time for myself and I can do whatever I want. And that feels great! We keep contact because we still care a lot about each other, but we both know it couldn’t work anymore. We took the right decision and now I live my life with no expectations!

    15. Dette var et virkelig flott innlegg! Fulgte så og si alle disse rådene da jeg gjorde det slutt med min egen eks for et år siden, og jeg har hatt et helt fantastisk år. Jeg har reist mye, vokst mye som person, lært utrolig mye, og brukt mer tid på familie og venner. Håper livet byr på mye morsomheter og nye opplevelser for deg, Marthe.

    16. Elsket dette innlegget! selv om dette var DINE tips og meninger, kunne det like gjerne vært meg du skrev om. kjente meg såå igjen!

    17. åh spørmsålet mitt ingår ikke dette inlegget, men jeg må bare få spurt for jeg er SÅÅÅ nervøs. Starter på en helt ny skole sm heter sam eie,aner ikke kor pokker det ligger engang er selv fra Drammen så jeg kjenner INGEN på sørlandet! Hvordna takla du første skole dag? Noen tips?

    18. Når hele forholdet er bygd opp på løgn og ekskjæresten viser seg å være en løyner som behandler meg som en dukke uten følelser som skal bli venner med han og ikke snakke om forholdet. Har du noen tips? Kan heller ikke kutte ut kontakt da vi går i samme klasse..

    19. Hvis du spør meg så fokuserer du heller på å vise deg selv frem enn å vise budskapet, i et så seriøst innlegg passer ikke selvdigging så veldig godt inn. Dessuten så burde du heller ikke dra alle kjærestebrudd under samme kam, hvis du skjønner hva jeg mener. Så jeg mener også at du egentlig har bare tatt en liten den av et så stort tema, i bunn og grunn tror jeg egentlig ikke at du vet helt hva du snakker om.
      Når jeg leste innlegget så jeg egentlig bare en selvdigger som benyttet seg sjansen av et seriøst tema til å framstå seg selv, med andre ord; framstille seg selv enda mer enn hva du allerede gjør :-))

    20. Ååh, så herlig å lese! skal absolutt prøve å ta dette mer til meg! Takk skal du ha! =,D

    21. Kristine: Huffda <3 Jeg ville prøvd å overse ham så godt som det er mulig. Jeg har også hatt personer i samme klasse som jeg overhode ikke hadde noe til overs for. Jeg unngikk dem så godt jeg kunne og pratet normalt til dem hvis jeg absolutt måtte. Forhåpentligvis skal du ikke alltid gå i samme klasse som denne tullingen? <3

    22. Anonym: Første skoledag er alltid litt klein, men man må bare tenke at det er likt for alle. Kjenner du overhode ingen så vil jeg anbefale deg å sette deg sammen med en eller ei første skoledag. Er det en ledig plass ved siden av ei du synes ser hyggelig ut, sett deg der. 🙂 Det er ikke så vanskelig å komme i kontakt med sidemannen. Spør om hun er ny på stedet hun også, og vips så er du i gang. 🙂 Ønsker deg masse lykke til 🙂

    23. Nadia: Tusen takk for det Nadia. Glad du likte det! 🙂 Setter stor pris på slike tilbakemeldinger. <3 Takk skal du ha. Det har det allerede gjort, og jeg håper på mange flere 😀 Mihi!

    24. Ingrid Engevik: Disse skoene er fra SixtySeven. Jeg fikk de sponset, men jeg tror de koster rett over 1000 lappen! 🙂 Fås kjøpt flere steder på nett tror jeg. Bare google Sixtyseven så dukker nok nettbutikkene opp <3

    25. Du er full av flotte egenskaper Marthe:)) Har du noen tips hvis det er ett veldig usikkert forhold, vi har egentlig alrdi vært “ordentlig” sammen! Men har holdt på frem og tilbake lenge, han har egentlig vært en dust, men om vi begge fortsatt er usikker på følelsene for hverandre?! :*

    26. Veldig gode råd, det hjelper alltid å lese slikt! Tusen takk 🙂
      Du har ikke mulighet til å lage en spilleliste på spotify med sanger som inspirerer til å komme seg videre eller noe lignende?

    27. Så deilig å lese dette innlegget. Var faktisk med på jaktenpåkjærligheten i fjor, og det var overraskende tungt å bli “dumpet ‘ der, selv om det var 3 andre jenter igjen da jeg dro. Det er noe med den følelsen hva om, hva om jeg hadde sagt andre ting, vært mer åpen også lignende. Men hvorfor skal jeg tenke på det når han garantert ikke tenkte det?! Disse følelsene altså, sånn går det når man åpner hjertet sitt. Det ble stengt i lang tid, men er klar nå igjen! Klem fra anja

    28. Jeg hadde vært sammen med kjærsten min i tilsammen 2 år, når han slo opp var jeg helt knust de første dagene, men så klarte vi å prate sammen som vi var venner. Vi fant på ting sammen tre ganger med vi klarte aldri å bare være venner.. For noen dager siden sa han til meg at vi måtte slutte med vi drev med. Vi kunne ikke være så gode venner. Nå har vi ikke prata sammen på to dager og jeg er helt knust!! Han snapper med ei jente som har kommet opp på topplista hans, kjennes ut som noe river i meg hver gang jeg ser at jeg ikke er jenta på topplista hans lenger. At ikke jeg er den eneste han prater med. Nå prater vi jo ikke sammen så jeg er jo på en måte bytta ut med hu. Vi hadde et bra forhold, han var min aller beste venn! Jeg kunne si alt til han, og han var alltid helt ærlig mot meg. Jeg hadde også mer lik humor som han, enn det jeg har med mine veninner, det er ganske tøft å ikke ha bestevennen min lenger! Jeg har sletta han fra snap, men legger han til heletiden bare for å se hvem han snapper med.. Jeg prøver å følge dine råd, men jeg ender alltid opp gråtende og desperat etter å snakke med han. Jeg vil ikke ha han tilbake som kjærsten min, men som vennen min, han som jeg stolte på og kunne ha det morsomt med. Jeg delte alt med han. Jeg trenger virkelig hjelp, jeg vil ikke være lei meg lenger. Jeg vil komme over han!! Vær så snill å hjelp meg

    29. Amalie, jeg forstår veldig godt hva du mener og hvordan du har det! Er i samme situasjon som deg, prikk lik! Det ble slutt i mai, og jeg er langt nede ennå, vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre. Føles ut som om jeg står helt stille og det er ingen utvei :/ Hvis noen vil hjelpe meg og snakke med meg så hadde jeg satt veldig stor pris på det!

    30. Kjære Maria og Amalie!
      Jeg kjenner meg godt igjen i det dere forteller, for jeg var akkurat lik! Jeg har vært singel i 3 måneder nå, og den første måneden etter fortsatte vi å hooke opp-det føltes ennå som vi var sammen. For noen dager siden hadde vi en enorm krangel, og det var det som trengtes. Det, i tillegg til at jeg har sletta han fra alt av sosiale medier! Det gjør kanskje vondt, men det må til. Det må til for å bli lykkelig!
      Noe av det som har vært redningen for meg, er å snakke med andre gutter. Bare ha noen å snakke med. Jentekvelder. Familieselskaper. Alt du kan bli distrahert av, er bra! Jeg kom meg gjennom det-da klarer dere det også!
      Store klemmer fra Sandra! <3

    31. Dette innlegget trengte jeg nå! Jeg ble dumpa for snart en måned siden, og det er jo ikke akkurat lett. Jeg leste innlegget ditt om at det hadde blitt slutt bare dager før mitt forhold tok slutt. Jeg gråt da jeg leste det, og tenkte at jeg håpet at jeg aldri måtte oppleve et brudd. Men det gjorde jeg visst. Etter 4,5 år, og 2 som samboere virker det som om hele tilværelsen faller sammen. Fremtidsplanene falt plutselig i grus. Det gjør ekstra vondt da jeg ikke ante at noe var galt, og det blir slutt på dagen!
      Jeg aner ikke hvor lang tid det tar å komme seg videre, eller hvilke faser man må gjennom. Men det er godt å ha med seg noen tips på veien 🙂
      Det positive er at jeg har fått kjøpt meg leilighet, så da har jeg noe som er helt mitt! Og jeg har i alle fall fått erfart at jeg har verdens snilleste familie og venner som virkelig er der når en trenger det.

    32. Eg begynner på nytt med ny leilighet og nytt liv uten min ex.
      Han giftet seg jo på ferie som du kanskje husker at eg skrev-sku på guttetur og var egentlig i bryllup og på brylluosreise da eg trodde han var på sykle og surfe ferie. han er uansett ikkje verd fem sure sild i mine øyne og eg har ingen hjertesorg eller noen slike ting. EG ER BARE GLAD!!
      Da han fortalte det sa eg bare YEZ im free inni meg hahaha
      så nå under 1 mnd etter han fortalte det så er eg på vei inn i mitt nye liv-Gurimalle så eg gleder meg!!!
      <3

    33. Fantastisk. elsker å lese kommentarene, og se jeg ikke er alene om dette.. Jeg vet jeg må få han ut av livet mitt, men jeg vil jo absolutt ikke.. men hvis det er det som skal til for å være lykkelig, så må man jo bare.. for det er jo alt vi vil.. å være lykkelig!

    34. Hei! Jeg og kjæresten gjorde det slutt for noen dager siden.. Jeg har det utrolig vanskelig og det føles rett og slett ut som at alt er svart og det er om om at ingenting betyr noe!! Har du noen tips til hvordan jeg kan klare å komme bort fra dette? Hvordan jeg kan få bort kjærlighetssorgen

    35. Hei Marte.. lurte på om du kunne lage et innlegg til om kjærlighetssorg? Vet det er mange der ute som sliter med det og jeg selv har veldig, veldige problemer med det.. kanskje lage et innlegg som viser litt av hvordan din prosess var, hvor lang tid det tok før du følte deg bedre og hvor langt nede du faktisk var helt i begynnelsen? Det hjelper så veldig å prate med eller lese om andre som har hatt det like ille, selvom det kanskje høres slemt ut.. Akkurat nå er hele drømmen min, fremtiden min, håp og tro borte og jeg vet virkelig ikke hvor jeg skal gjøre av meg. Var sammen med mannen jeg var sikker på skulle bli den ene mannen i mitt liv, så for meg og snakket sammen om å gifte oss, kjøpe hus og alt sammen og alt ble bare revet vekk. Det hele kom av mye krangling grunnet sjalusi, noe selvfølgelig jeg selv har skylden i. Jeg ville gjort alt i hele verden for å få han tilbake, jeg har endret meg som person og kunne aldri i verden ha blitt sjalu for én eneste ting igjen for først nå innser jeg hvor liten verdi det har og hvor mye annet som betyr noe. Han kan stoles på 100% og jeg oppførte meg som et monster.. Ber på mine knær om at du kanskje kunne laget et sånt innlegg, et innlegg som ville fått seg selv opp når ting er værst .. 🙁

    36. Vet dette er et gammelt innlegg, men ble akkurat dumpet og husket at du hadde skrevet noe som dette. Mitt brudd er så ferskt at jeg ikke ser noe positivt enda – det var jo han jeg skulle leve resten av livet mitt sammen med. Har også bodd sammen og det er via hans kontakter så det er jeg som må finne et sted å flytte, aner ikke hvor eller hvordan. Han mener at vi kan fortsette å bo sammen en liten stund, men jeg vet ikke om jeg klarer det. Vet ingen ting lenger. Han var min trygghet og den eneste mannen jeg har elsket (elsker ennå). Nå er jeg bare helt tom.
      Halvparten av bildene på telefonen min er av han eller oss – skal jeg bare slette disse? Gruer meg så enormt til å fortelle venner og familie om det, det kommer til å være et stort sjokk fordi ingen så det egentlig komme. Og når jeg har sagt det er det liksom 100% virkelig. Vet ikke hva jeg ville med dette, men det gir meg styrke at du har funnet en fantastisk mann igjen. Husker at jeg synes du og Jonas var så flotte sammen, men du har funnet deg en enda finere som forhåpentligvis gjør deg minst like lykkelig. Håper det samme skjer hos meg.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg