Dagens tankevekker – Gjenfødt med Norad

Vi er to heldige mennesker, du og jeg. Bortskjemte kan vi nok også kalles. Vi bor i Norge, som stadig blir kåret som verdens beste land å bo i. Her helles melka i vasken to dager før utgangsdato.-Og skolen er kjip. Hva skal man vel med gratis algebra? For 57 millioner barn er skolegang bare en fjern drøm. Har du noen gang tenkt på hvor mange andre steder du kunne endt opp? Visste du at av 2200 fødte barn, fødes kun ett av dem i Norge? Du er en av få! Tenk hvis du ble et av de 7 millioner barna som dør før de fyller 5 år? Jeg synes det er helt ubegripelig at så vanvittig mange mennesker fremdeles er i nød.

 
 

Hvis du fikk muligheten, ville du tatt sjansen på å bli født på ny? Jeg gjorde det! Med www.gjenfodt.no kan du nå sjekke ut hvordan livet ditt kunne blitt om du ble født i et av de mange landene som får norsk bistand. I fjor ble 100 000 nordmenn “født på ny” i simulatoren. I år har Norad lansert en enda bedre løsning der de til og med henter inn musikkvideoer fra landet, realistiske statusoppdateringer, instagrambilder og mye mer. Selv ble jeg gjenfødt som Marthe Barratt i Harare Zimbabwe. I 1998 hadde jeg min første skoledag på Moffat School, og i 2007 fikk jeg min første jobb som arbeider på en bomullsplantasje. Arbeidet var hardt og betalingen var nesten lik null. Tre år senere ble jeg giftet bort mot min vilje. I dag lever jeg som journalist, og min store drøm er å fortelle verden sanne historier.

Fy søren for en tankevekker! Kanskje spesielt for meg som allerede har et forhold til Zimbabwe. Det er akkurat et år siden jeg reiste som frivillig for å arbeide med babyløver. Alle de inntrykkene jeg satte igjen med etter bare to uker! Vi besøkte barnehjem fulle av foreldreløse barn, og alle hadde hver sin utrolige bakgrunn. Jeg ble kjent med så mange mennesker som har levd akkurat slik som jeg ville ha gjort om jeg faktisk var Marthe Barrat. Født og oppvokst i Zimbabwe. Hvis du også vil prøve å bli gjenfødt, klikk deg inn HER. Du logger deg på med din facebookprofil eller ved vanlig registrering, og får en splitter ny profil i ett av de fattige landene i verden. Din ekte facebookprofil vil selvsagt ikke bli endret.

For dere som aldri har hørt om #Gjenfødt så er dette en del av NM i bistand. En kunnskapskonkurranse om hva Norge gjør for å bekjempe fattigdom og fremme menneskerettighetene i verden. Dere må gjerne lese litt mer om dette på www.nmibistand.no. Her kan man blant annet delta i en konkurranse hvor hovedpremien er en uforglemmelig tur til Tanzania. -For en hel skoleklasse!

Ta sjansen på å bli født på ny >HER< du også.
Fortell meg gjerne hvilket land ble du havnet opp i!

19 kommentarer
    1. Fra Cathrine, 20 år, pleieassistent/sykepleiestudent med egen bolig til Cathrine Mahamud, Awdal Somalia, 20 år, ‘endelig ikke lenger flyktning!!!’, sjeldent jeg har rent vann og mat, utdannelsen min er kun noen år på barneskole og nå steker solen uten at jeg har et sted og søke skygge… En virkelig tankevekker Marthe..

    2. Jeg havnet i Chitral i Pakistan, og har bare gått på barneskolen men jobber som rådgiver.
      Har så lyst til å reise ned til et fattig land og hjelpe til der, synes det er så urettferdig hvordan verden er i dag 🙁 De små tingene kan gjøre de store forandringen, sant? 🙂

    3. Liva Suleman, Somalia, Tørke, bror som er homofil og ikke får være med den han vil, tørke, ikke lenger flyktning, fetter som har amputert bein også en mine, bare barneskole som utdanning… Huff, virkelig en tankevekker! Vi er alt for heldige vi som bor i Norge!

    4. Vi er ikkje FOR heldige ,men vi er utrolig heldige 🙂 Og man kan gjøre ting. Være fadder. Gi til innsamling. Jobbe som frivillig osv
      Eg ble født Sudan, tvangsgiftet,men jobber som koordinator. Og ønsker at man får mer info og opplysning om Hiv og Aids, Er opptatt av musikk og dans og glad for at eg fikk vann med mitt navn på.
      veldig spennende 🙂 Takk Marthe
      Deler denne ideen på min egen blogg -flott tips!

    5. Jeg ble født på Haiti, mitt yrke ble kokk! Har opplevd flere jordskjelv og bodd på gata med familien, fikk ikke elektrisitet på jobben før 2008!!
      Virkelig noe og tenke på, begynner og gå opp for meg at livet hadde ikke vært det samme om jeg ikke var født i Norge! Vi har det godt her hjemme! :-))

    6. Du har ikke vurdert å studere samfunnsgeografi da? Studere dette litt mer? Det er veldig spennende 😉

    7. Blir så glad når bloggere tar opp dette temaet!
      Mitt største ønske og drøm er å starte et barne hjem i et fattig land!
      Jeg ble født på ny i Idonesia!
      Elsker bloggen din!

    8. Jeg ble født i Nigeria og jobber som sekretær! Det er mange av oss nordmenn som aldri egentlig tenker på hvor heldige vi faktisk er som bor i et av verdens beste og rikeste land. Dette er virkelig en tankevekker ja!

    9. Jeg ble født på ny i Sudan, og fikk navnet “Ida Saaed”. Jeg jobber som koordinator og er for homofili. Jeg ble også blant annet giftet bort mot min vilje. Var faktisk litt skremmende å gå nedover “profilen” min. Det er virkelig en tankevekker, som du sier. Synd at det blir så fort glemt hos de fleste igjen 🙁

    10. Jeg ble født på nytt i byen Da Nang i Vietnam. Jeg har fullført ungdomsskolen og jobber nå som fiskeoppdretter. Jeg fikk navnet Monica Pham.

    11. Blir så glad når bl7hhrr skriver om dette jeg også! Jeg tenkte å ta et friår etter videregående, dra til India eller et annet fattig engelskspråkende land, og lære barn å lese og skrive. Leste om en jente som gjorde det i avisen! :3

    12. hei! Elsker bloggen din og du er kjempepen!! Jeg har bare noen spm: jeg tenker å ta et friår til neste år, siden jeg går mitt siste år på vgs, og jeg vet ikke hva jeg vil bli enda… Jeg tenker ihvertfall på å dra ned til Afrika å jobbe med barn eller dyr, slik som du gjorde. Jeg bare lurer på hvilket firma du dro gjennom, om du bodde hos vertsfamilie/ hotell, hvor mye du betalte osv? om du har noen tips til hvilket firma jeg kan reise gjennom for å hjelpe mennesker i nød? helst ikke noe kjempedyrt, jeg tenker å være der fra 3-6 mnd :)) håper du vil ta deg tid til å svare meg, det hadde vært til stooor hjelp!! : – D

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg