Svinewok med nudler og sursøt saus

 

God ettermiddag kjære lesere! Er dere klare for en ny, deilig middagsoppskrift? I dag har jeg prøvd meg på en slags svinewok med eggnudler og hjemmelaget sursøt saus. Jeg skal ærlig innrømme at jeg nærmest ville kaste opp da jeg blandet ananasjuice med ketchup og så den gulrøde blandingen i gryta, men så fort alle ingrediensene var kokt opp og jeg endelig turte å smake, ble jeg vanvittig positivt overrasket. Denne sausen smakte akkurat slik den gjør når du bestiller søtsur saus på kinarestaurant. Nydelig smakte det! Sausen kunne gjerne vært mye tykkere, men smaken var bare helt perfekt.

Du trenger sursøt saus:
4 dl ananasjuice
2 ss ketchup
3 ss eplecidereddikk
2 ss sukker
1/2 ss tomatpurè

Du trenger wok for to:
1/2 pakke egg nudler
2 ss peanøttolje
Svinekjøtt i strimler
1 paprika
2 gulrøtter
1 boks minimaiskolber
1 boks kastanje
1 boks ananas i biter

 
  

Slik gjør du:
1.
Start med å lage den sursøte sausen. Her er det bare å helle alle ingrediensene i en gryte.
2. Kok opp og la sausen stå slik og småkoke i ca 20 minutter.
3. Kutt opp alle grønnsakene til woken og stek kjøttet i en stekepanne i 2 ss peanøttolje.
4. Legg eggnudlene i vann og kok opp til nudlene er blitt myke.
5. Når kjøttet er ferdigstekt heller du over grønnsakene og steker disse på samme måte i 3-4 minutt.
6. Hell vannet av de ferdigkokte nudlene og legg svinewoken over. Hell til slutt over den sursøte sausen.

Server gjerne med hjemmelaget eller ferdigkjøpte naanbrød til.
Ønsker dere å bytte ut nudlene med ris så går også det ann!

18 kommentarer
    1. Det så nydelig ut! Har et spørsmål: trener du mye? Du har jo såå fin kropp “missunnelig”! Ha en fin dag 😉

    2. Hei! Er det noen mulighet for at du kunne laget noen innlegg om god og enkel mat som passer godt til studenter?

    3. Elise: Så bra! 😀 Tusen takk for det Elise! Nei, jeg gjør nok ikke det. Jeg har trent en del den siste måneden ettersom jeg skulle ut på reise, men jeg er forferdelig dårlig til å trene jevnt over hele året. Når jeg først trener så løper jeg stort sett bare og tar situps og armhevninger. Alt dette kan jeg gjøre utenfor treningssenteret og det fungerer best for meg 🙂 Ha en strålende tirsdag du også! 🙂

    4. Veronika: Er det noe spesielt du har som ønske? Jeg har laget veldig mange middagsretter som er studentvennlige tidligere. Blant annet ulike supper, pasta carbonara, pasta carbonara med svin og kylling, hjemmelaget pizza, enkle fiskemiddager osv.. Alt dette finner du under “mat” kategorien i sidemargen til venstre. -Men det vil selvfølgelig komme mange flere oppskrifter i fremtiden! 🙂

    5. Åh, det så helt herlig ut! 😀 elsker når du legger ut oppskrifter, har fått så utrolig mye inspirasjon til forskjellige middager takket være deg! 😀 og har prøvd ut veldig mange av oppskriftene dine, alle er så utrolig gode! Forige helg prøvde jeg ut oreo-cupcakesene dine, de var bare såååå god!

    6. Hei Marthe!
      Som alltid, fristende oppskrift – du(dere) er virkelig flink(e)!
      Bare lurer på hvor du har kjøpt den peanutoljen? Husker jeg hadde
      en slik før, men den ble tom, og har aldri sett den igjen 🙁

    7. Nam, dette var en fristende oppskrift! Jeg skjønner godt at du syns det var en smule ekkelt å blande ingrediensene til sausen, det hadde jeg syns vært rart også. Men jeg tror på at den smaker godt, så kanskje jeg må prøve den ut 😀

    8. Herrrrrrrrrrrrrlig oppskrift, denne skal jeg definitivt prøve!:-D
      Et tips: hvis du vil ha sausen tykkere prøv med litt maisenna 🙂

    9. Nam =) Ser godt ut, men jeg er ikke glad i eggnudler eller svin =/ Men kanskje om jeg bruker ris isteden for nudler og kylling isteden for svin? haha

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg