From Spain to Poland

 
 

14 september fyller ei av mine aller beste venninner 21 år, og dette har vi planer om å feire på ordentlig vis! I midten av september reiser Cathrine og jeg til Gdansk i Polen for å nyte en weekend på et lekkert hotell. Det blir shopping, og spabehandlinger, god mat og MYE vin. (Vi har mye å feire!)

Turene våre går alltid over all forventning, så dette kommer til å bli så ufattelig bra. To ordentlige jente-jenter på tur i en by hvor alt av både shopping, spabehandlinger, og tre, fire og fem retters middager er gratis. Jeg tuller ikke! I Gdansk kan man fint få en nydelig middag med drikke og dessert til under hundrelappen. ÅÅH! Det kommer til å bli noen magiske dager. Fra sol og språkferie i Spania, til en weekend i Polen full av alt det vi jenter liker aller best. Man lever èn gang, og livet må nytes!

 
 
 
 

Har dere tips til gode og rimelige spabehandlinger, herlige restauranter eller shoppingsteder som vi bare MÅ få med oss? Legg gjerne igjen en kommentar. Tips utifra erfaringer settes uendelig stor pris på.

Gdansk.. Vi sees snart!

64 kommentarer
    1. er ikke cathrine lenger sammen med sin tyrkiske kjæreste? jeg leste bloggen hennes før og der skrev hun litt om han

    2. Åååå heldigee! Jeg skal på Isac Elliot konsert med mine beste venner i november jenteturer er så gøy <3 <3 Men hvorfor er du aldri hos din mamma?

    3. selma sofie: Åh, ja jeg har vært i Polend en gang for mange år siden og alt var nærmest gratis 😀 Suupergøy å dra på shopping, spa og ut for å spise når ingenting koster mye. 🙂

    4. Så herlig, Marthe!! 🙂 Ønsker deg kjempe fine turer, håper de blir like fantastiske som du! De gode dagene må nytes. Har du mulighet til å gjøre akkurat det som får deg til å ha det bra må du for all del gjøre det! Ingenting er bedre enn det.
      Sender deg en stor og varm lørdagsklem<3

    5. Så herlig! Håper du blogger litt fra turen, slik at jeg kan på tips via bloggen din på hva jeg bør sjekke ut når jeg skal til Gdansk i Oktober 🙂 Gleder meg veldig. God tur, og kos dere masse!

    6. http://Www.galeriabaltycka.pl, gigantisk kjøpesenter med butikker som new yorker, pull &bear, berskha, zara osv. Ellers er det stort sett strødd ut kjøpesentere over hele gdansk sentrum. Stort tips: utfør skjønnhetsbehandlinger der. Jeg tok øyevippe extensions ved det store kjøpesenteret, og betalte 400 norske kroner for samme kvalitet/varighet som i Norge. Secret garden spa het det der 🙂 bestill iforveien uansett hva dere skal, det bruker ofte å være fult! Ellers ville jeg tatt meg en tur til Sopot som er like ved, sjarmerende sted! Og får dere fint vær ta dere en tur på bystranda der. Kollektivtransporten kan være noe komplisert, og av den voksne generasjonen snakker få engelsk. Ta drosje, det er billig, men vær obs på om de har takstameter eller ikke. Ellers er polakker utrolig greie og høffelige folk, du får nok en super tur! Kos deg 🙂

    7. åå kos deg såå masse!! kunne ønske jeg kunne reise like mye som deg! kan du lage sånn oversiktsinnlegg med anbefalinger og sånt slik som du gjorde da du kom hjem fra thailand? fra språkreisen oog polen <3 hadde betydd såå mye!!!!! jeg elsker bloggen din, du må være den aller flinkeste i hele norge! alle blogger bare om slike sponsorinnlegg og sminke og kjedelige outfits, men du har verdens mest inspirerende outfits, diy, oppskrifter, anbefalinger, om leiligheten, jonas og så mye mer!! du er bare beeest! håper det er lenge til du slutter å blogge!!

    8. Herlig! Dere er nødt til å ta en kveld i gamle byen! utrolig mange resturanter og mange boder over alt! Men utelivet stopper i 00:00 tiden pga folkene som bor der men man kan fortsatt være der å kose seg på resturant!
      Ett annet must er å dra til nabo byen Sopot! Utelivet stopper aldri, det er lange fine strender og mye å se på!
      Shopping:
      Det er shopping over alt, men jeg har to favoritter!
      1. Fashion house, dette er der polakkene handler! De har kjente butikker der, men nesten alt er outlet der så alt er mye billigere!!
      2. galeria baltycka er et kjøpesenter i gdansk, har over 200 butikker, bl.a. reverse, new yourker, behrska, river island, pull and bear, og shephora åpner i september!! det er selvfølgelig maaange flere butikker der å prisene er ikke gale heller !!
      Og et siste must i polen er Italiens resturant, de er såå flinke på italiensk mat at det ikke er mulig!!

    9. Skal dit i høst ferien, så om du kunne etter du har vært der lagd en reiseguide med tips på butikker og utesteder?:)

    10. Har vært i Gdansk 2 ganger og det har vært like bra hver gang! Galeria Baltycka er et must! Dēt har blant annet Pull and Bear, New Yorker, Reserved og mange fler! Og prisene er fantastiske! Du kan jo gå innpå http://www.besokpolen.blogg.no der står det masse om gdansk og andre steder! 😉 Gled deg!

    11. Galeria Baltycka:) og selv om det ikke er så fææælt mye å se , så burde dete ta tiden til å gå gjennom hovedgaten i gamlebyen, den heter Dluga, haha! Ofte litt midt på dagen/kveldstid så sitter det masse folk i gatene og spiller musikk etc. På de t-bane/togstasjonene pleier det å stå hvor man kjører forbi med de forskjellige banene, og husk for all del hvilket stoppested dere gikk på (da blir alt mye enklere). Billettene koster sånn 3 polske (husker ikke hva valutaen heter), men jeg var i polen på jentetur en uke, og vi var aaaaaldri borti kontroll 🙂 hvilket hotell skal dere bo på? Vi leide leilighet i Dluga, betalte 3000 for en uke

    12. jeg var i Gdansk i fjor sommer, et utrooolig fint sted, dere burde virkelig glede dere! Jeg vil anbefalle å ta en tur inn til Sopot, nabostedet, litt usikker på hvordan det er der på høsten, men det var i hvert fall nydelig der på sommeren. Galeria Baltycka vil jeg også anbefalle, men ikke gjør som oss og bare ta en ettermiddag der, vi rakk ikke gå igjennom alle butikkene… det er også et kjøpesenter så å si midt i byen, vi bodde på Hotel Mercure Gdansk Stare Miasto og du så kjøpesenteret fra hotellet (tok et minutt å gå dit). Ellers så er Gdansk en fantastisk by, ha alltid kameraet i hånda, for et så unikt sted skal du lete lenge etter!

    13. Galleria baltica og fashion house er fine shoppingsteder. Ikke ta spa på hilton dersom det er der dere skal bo. Mye dyrere å ta spa på hoteller enn i byen generelt. Prøv å finne spa samlinger før du reiser og bestill time! Var innom mange plasser, men det var vanskelig å få time på dagen.

    14. Åh eg skal til Gdansk i høst og er veldig intressert i hotelltips!!!
      Gleder meg max til dette spesielt når eg ser ka alle skriver om så kult det er 🙂
      God tur Marthe og Jonas!!!

    15. Galleria baltycka er et must å besøke, var der i påsken! Var også på et spasenter som jeg ikke husker navnet på nå såklart.. Men det er fullt av steder hvor man kan nyte livet fullt ut til en billig penge. De er kjempeflinke med alt fra massasjer, til hårfarging, gelé-negler etc. Om du kunne tenkt deg noe av dette, gjør det i Gdansk! Vi sov på Hilton Hotellet, og der var det en egen spa-avdeling. Dyrere der, men deilig at man ikke trengte å “styre” med å ta på seg klær, ta taxi osv. for å komme seg til spa-avdelingen (om det er massasje osv. man skal ta). Da er det mer behagelig å kun ta på seg badekåpen for så å gå til spa avd. Savner Gdansk allerede! Og for all del, ikke tenk dere om engang om dere skal nøye dere med taxi selvom det er kun snakk om 2min å gå. Ta taxi! Billig penge, og for risikapbelt å gå om kveldstid (der hvor det er lite folk). (PS: Heller ikke la taxisjåførene lure dere til å betale mer enn dere skal. Så fort vi sa vi bodde på Hilton satte taxisjåføren opp prisen med 50kr.. Greit nok, er ikke dyrt det. Men det var tross alt fireganger så mye osm det normalt ville kostet!)

    16. Anonym: Åh, fantastisk med tips! Tusen takk. Sopot må definitivt besøkes. Håper vi får sol og finvær hele helgen slik at vi kanskje til og med kan få besøkt stranden i noen timer! Det ville vært fantastisk. 😀 Jeg tror vi må utvide turen til 4 dager jeg nå etter alle disse reisetipsene. Kommer aldri til å rekke innom alle disse flotte shoppingsentrene + gamlebyen på et par dager!

      Kamera skal selvsagt være med meg over ALT 😀

    17. Anonym: Å det høres hyggelig ut! Gamlebyen skal vi definitivt besøke. Jeg tror hotellet våt ligger i eller rett ved byen så det bør ikke bli så problematisk 🙂 Jeg husker dessverre ikke hotellnavn her og nå. Det er Cathrine som har kontroll på reisedato, hotellnavn og lignende, men dette skal jeg selvfølgelig komme tilbake til etter hvert 🙂 3000 for en leilighet i en uke er jo bare fantastisk 😀

    18. frida: ÅÅ <3 Tusen takk for at du tok deg tid til å legge igjen denne kommentaren Frida. Her var det mange nyttige tips! Herlig med shoppingtips. 🙂 Gamlebyen er notert ned, og det er byen Sopot også. Åh, som vi gleder oss 😀

    19. Maja: Nei så hyggelig å høre Maja. Selvfølgelig kan jeg skrive et innlegg med en slags reiseguide fra Gdansk og alt som er verdt å se i denne byen 🙂 Jeg kunne nesten skrevet en reiseguide allerede, bare basert på alle de gode tipsene jeg har fått her. 😀 Hehe! Det skal ikke bli noe problem. <3 Tusen takk for en herlig tilbakemelding. Jeg har ingen planer om å slutte å blogge så det behøver du ikke å bekymre deg for 😀

    20. Katarina: Tusen tusen takk for tips Katarina 😀 Satte stor stor pris på komentaren din. Tipsene angående skjønnhetsbehandlinger kom ekstra godt med. Det er noe vi begge har lyst til å benytte oss av når vi først kan få det så billig 😀 Vi skal også være superobs på taxier og sørge for at vi ikke blir lurt. Den fella har jeg gått i før 🙂 Tuusen takk Katarina!

    21. Hei Marthe 🙂 Jeg har vært i Gdansk to ganger allerede i år, og har allerede planer om en tredje tur. Dere bør absolutt dra på Galeria Baltycka det er masse billig i butikkene der 🙂 Sko er MEGA billig 😉 Det er veldig mange bra spa center rundt i området, men husk og bestille time en liten stund i forkant. Frisør er også kjempebillig, pleier alltid å dra til dene ene frisørsalongen i første etasjen på batycka, der er di kjempe flinke 🙂
      Dere bør også gå å ta manikyr på nail express, som ligger på ett kjøpesenter som heter galeria madison. Her må dere også bestille time. De er kjempe flinke der og der er helt syyyykt billig 🙂
      Hvis dere vil ha en god biffmiddag bør dere dra på en resturant som heter Gold wasser, det er seriøst den beste biffen jeg har hatt :O Også om dere er glad i amerikansk mat så har de en restaurant som heter billy’s (ganske likt som friday’s i Norge) Der er det også kjempe god mat 🙂
      Håper dere får en kjempe fin tur!! Kos dere masse <3

    22. Kjøpesenteret Galeria Baltycka er veldig bra, er ikke noe særlig bra kjente butikker i byen egentlig.. Og så er det en restaurant som heter Fellini, ligger langs elva ved gamlebyen.. Eksklusiv og noe dyrere for å være i Gdansk, men veldig bra mat og topp service!! =)

    23. Åh, så utrolig gøy! Har vært i Gdansk 2 ganger jeg også, og eelsker byen. Gamlebyen er skikkelig sjarmerende og veldig koselig med masse gode (og rimelige selvføgelig) spisesteder. Hvis du er ute etter shopping – Galeria Baltycka! Et stoort kjøpesenter med 3 etasjer – hvor du har butikker som HM, Bershka, Pull&Bear, River Island, New Yorker, Aldo og mange andre fine butikker. Håper dere koser dere maasse! 🙂

    24. Jeg har også vert i Gdansk! Det er utrolig fint, og ikke minst god mat der. Veldig koselig å spasere i gamlebyen, og se på alt. Anbefaler å ta deg en tur innom Galeria Baltycka, som har såå mange butikker. Du må kose deg! 🙂

    25. Farris bad!! Du bare må dra dit, det er kjempe fint der 🙂 Har booket to dager med overnatting til meg og kjæresten som bursdagsgave til han. Anbefales virkelig!! 🙂
      klem

    26. Hadde faktisk tenkt meg dit med familien i sommerferien, men måtte dessverre avbestille fordi noe kom i veien. Tar nok heller en helgetur nå på høsten en gang 🙂 Så kan nok ikke komme med så mange tips som jeg skulle ønske, men satt meg jo litt inn i Gdansk før jeg dro, søkte litt på nettet og forhørte meg litt med noen jeg visste kunne mye om stedet så litt vet jeg jo. Ser veldig mange har nevnt Galeria Baltycka fra før, og det må du selvfølgelig besøke. Er mange andre kjøpesentre å besøke selvfølgelig, men denne har det meste(zara, river island, hm, pull & bear, stradivarius, cubus, bershka, mango osv.) Ellers så er det et stort outlet kalt Fashïonhouse outlet centre, men dette har jeg ingen erfaring med dessverre, men mye mulig det er noe å finne der. Ellers er strendene i Sopot ganske så populære. Vet ikke hvor varmt det er der i september da, men Sopot skal være en ganske så fin by uansett. Ellers snakket jeg med noen som hadde tatt massaje og spabehandling på Jacques Andre Salon Hair&Spa, og det hadde visst vært veldig bra! Ser helt fantastisk ut der og er jo ganske kjekt med frisør- og negl-salong, massasje og andre tjenester samlet på et sted. Sjekket prislistene på nett også og det er ikke høye priser i det hele tatt, i hvert fall ikke i forhold til Norge. Dette er billig og virker også veldig seriøst 🙂 Som du kanskje allerede vet er det masse markeder rundt omkring i hele Gdansk, så kan godt hende du finner noe fint der også. Du får ha en god tur, det fortjener du <3

    27. Var en uke i Sopot i sommer sammen med bestevenninnen min, og opplevde veldig mye fint! Vi hadde strålende vær hele uken, så det var en utrolig fin ferie til en billig penge. Dere må glede dere masse, for det er mye spennende å se. Selv om jeg ikke fant så mye der selv, så vil jeg anbefale Galeria Baltycka senteret, slik som mange andre her også har nevnt. Vi leide også sykler og syklet fra Sopot til Gdansk, noe som virkelig var fantastisk!! Har dere muligheten, så er det virkelig noe jeg ville satt av tid tid til og gjøre. Det er urolig flotte sykkel-stier hele veien, og terrenget er helt flatt. Vi brukte 3 timer til Gdansk, da vi syklet noen omveier for å se og oppleve mer, og 1 time hjem igjen. Det er ca 1,5 mil hvis du sykler direkte. Vil også anbefale Thai-restauranten i Sopot og en fransk restaurant som heter Petit Paris. Ønsker dere en god tur til Gdansk, kos dere masse!! 😀

    28. Har vært i Gdansk en gang og drar virkelig tilbake.. Dere bør dra på kjøpesenteret fleste har nevner over her.. Og når dere skal spise dra værtfall en kveld på gold wasser.. Herregud så god biff!! Anbefales stekert :))

    29. hi guys! you have to visit sopot at night! there are many amazing clubs, you will have an amazing time with your friends party all night never stops 😀 im from poland and i live in gdańsk so maybe i will see you somewhere, Gdańsk is a wonderful city and i’m sure you will have an amazing time!

    30. Dra til Sopot. Både for spa, gode restauranter og uteliv! Det er en thailandsk restaurant der som er helt himmelsk. Også har de en sushirestaurant hvor sushibitene er på “båter” som flyter på vann, kjempestilig! Og god sushi 🙂
      Gled deg masse! 😀

    31. Ser mange har tipset om diverse shoppingssenteret, og resturanter.. En annen gøy, liten ting er at de har kjempebillig limosinservice der, så dere burde bestille en limmo som kommer å henter dere på flyplassen, så får dere champagne og en liten tur til- og gjennom gdansk før ankomst til hotellet, så dere får sett dere litt rundt! 🙂

    32. Jeg må bare si en ting til, dette er ikke noe shopping tips akkurat! Men jeg vil fraråde dere å bruke hello taxi, vi gjorde dette under en anledning, vi måtte ha 2 taxier siden vi var 5 stykk. var en stygg opplevelse vi møtte, bl.a. kappkjøring i 160k/t, og taxi sjoføren vår stoppet å gikk bak til bagasjerommet for å ta seg en slurk.. luktet sterkt alkohol da han kom inn igjen!.. ikke sikkert alle taxisjoførene er like selvfølgelig, men vil sterkt fraråde dere å benytte dem sitt selskap.. Det lureste er alltid å få nr til en taxi sjofør om du liker han/henne, så kan man alltid bare ringe vedkommende så kommer han/hun:)

    33. jeg har bodd i Polen i 13 år, i nærheten av Gdansk faktisk.
      Jeg anbefaler dere å dra innom Galeria Baltycka. Det er et stort shoppingsenter, med forskjellige butikker. Noen av dem er: Bershka, River Island, New Yorker, Pull & Bear, Tommy Hilfiger og mange andre.
      Kos dere masse 🙂

    34. Kos dere masse i Gdansk! Jeg var der i sommer, utrolig billig i forhold til Norge er det i alle fall 🙂 Og det går også ann å ta tog til Gdynia og Sopot for en billig penge. Vi var en dag i Sopot, samme dag som Rihanna var der faktisk! Så jeg møtte Rihanna og stod 3 meter fra henne på stranda. Og som i hvert fall en av kommentarene sier; dra til Galeria Baltycka! Det kjøpesenteret må jo bare falle i smak for dere som meg på omtrent samme alder! Mango, River Island, New Yorker, Reserved m.m!

    35. Ååh, så koselig! 😀 jeg kommer fra Gdansk og vet veldig godt at byen er helt nydelig! håper dere koser dere masse! ps. Galeria Baltycka må du bare dra til! har vært der selv i sommer og har brukt alt for mye penger! det er heaven for oss som liker shopping, det er 200 butikker der! 😀

    36. Hei 🙂
      Jeg har vært i Gdansk x antall ganger, siden min mor kommer derfra og jeg har familie der. Ser det er mange som har skrevet det allerede, men for å se “hvordan” byen er anbefaler jeg dere å dra inn til Gamle byen og se, der er det så utrolig vakkert, mange gamle bygninger og den fineste kirken! Anbefaler også restauranten Gold Wasser, all mat jeg har smakt der har vært supert, det er alltid stappfullt der i sommer månedene, så kanskje greit og bestille bord (?)
      Vi bruker også og ta taxi til en annen kjempe koselig restaurant, (du føler at du er på en hytte egentlig) men de serverer nydelig god mat, vi drar dit min. 3 ganger hver gang vi er i Gdansk. http://karczmazagroda.pl/karczma/galeria/karczma-2011 er nettsiden til restauranten, der finner dere adresse og alt hvis det viser seg og være interessant for dere 🙂
      Vil også anbefale dere å dra inn til Sopot, det er en veldig typisk turist plass, det er mye pent og se på, rett og slett en opplevelse for øyet 🙂 Strendene er også super fine, så vi får krysse fingre og tær på finevær!
      Shopping ser jeg mange allerede har anbefalt, og jeg er forsåvidt enig med dem, men det er jo selvfølgelig mange andre steder du kan shoppe, dere får nesten bare ta det litt som det kommer 🙂
      Spa behandlinger er super billige iforhold til her i Norge, så det ville jeg definitivt prøvd, også er det myee billigere og fikse vipper, bryn eller hva som helst, men pass på og søk litt på nettet om hvem som er flink osv. Når vi gjør noe sånt har vi en fast dame som gjør alt for oss slik vi er sikre på at vi blir fornøyd, men jeg kommer dessverre ikke på navnet hennes i farten, eneste jeg vet er at dette er noe hun driver på med ved siden av og utdanne seg som advokat 🙂
      Jeg kunne anbefalt i de lange og brede, men dere rekker jo ikke så veldig mye ila. en helg, hehe 🙂
      Jeg er sikker på at dere kommer til og ha en strålendes helg i Gdansk, kos dere mye jenter! 🙂

    37. Dere MÅ dra å spise på Goldwasser, en kjempe koselig restaurant med fantastisk god mat til omtrent ingenting. Anbefaler Lady steak, utrolig god. Selvsagt en fordel at dere er glad i biff da, det er det beste de har der. Anbefaler på det sterkeste å spise der! 🙂

    38. Dere MÅ spise på en restaurant som heter Goldwasser! NYDELIG mat 🙂 Den ligger langs elva ikke langt fra krana 😉

    39. Jeg og samboeren min skal reise ned dit rett etter dere 🙂 Hadde satt utrolig stor pris på om du kunne laget en minireiseguide etter at du kommer hjem 🙂

    40. Christina: Åh så deilig! Bare å glede seg. 🙂 Jeg skal ut døren nå hvert øyeblikk og sjekke ut Malagas shoppinggater. Hihi, reiseguide kommer såklart!

    41. Hvis dere ikke allerede har bestilt fly enda anbefaler jeg WizzAir! SUPERDUPER billig! Har reist to ganger med det og er like fornøyd! En gang fant jeg en billett på 59 kr! Anbefaler også å ta tog inn til Malbork! Om jeg husker rett er det Europas største festning i mur fra 1300-tallet 😉 Skal til Gdansk for tredje gang kanskje nå i Oktober/november 🙂

    42. Jeg var i Gdansk i starten av sommerferien, du burde virkelig glede deg! Det er en utrolig fin by med utrolig bra shoppingmuligheter!!

    43. Dere burde dra en tur til Sopoth, det er utrolig koselig der og de har et stort ute marked og en nydelig strand de har også verdens vakreste hotell med spa, men det har de fleste stedene i Gdansk da. Det er utrolig bra shopping i Gdansk! Kos deg <3
      (Sopoth er ca 30-45 min unna Gdansk)

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg