Der forsvant drømmestudiet mitt

I dag har jeg en veldig lei nyhet å komme med. Dere har kanskje lagt merke til at jeg ikke har oppdatert dere på studiefronten denne uken? Fra mandag til tirsdag skulle jeg vært på studietur, på “fotosafari” som lærerne så fint kalte det. Jeg hadde kjempelyst til å dra, men ting ble ikke helt som jeg hadde tenkt.

 

26 juli glemte IdiotMarthe svarfristen på skoleplassen. Jeg skriver idiot med stor I, da dette selvfølgelig ikke skal være mulig. Da jeg kom på at jeg hadde glemt å takke ja til skoleplassen min 27 juli, sto det bare at fristen var gått ut og at plassen nå var blitt noen andres. Jeg ga selvfølgelig ikke opp håpet av den grunn og møtte likevel opp første skoledag i tilfelle noen andre ikke skulle gjøre det. Lærerene sa at jeg helt sikkert fikk ordnet meg en plass bare jeg gikk til servicetorget, og damen bak benken på servicetorget skulle ringe meg etter å ha pratet med de høyere ansatte på UIA. Det gikk et par dager før jeg fikk telefonen og derfor ble jeg med faddergjengen og mine nye medelever ut. Jeg hadde en superhyggelig kveld, pratet med flere søte jenter som så ut til å ha samme interesser som meg, og alt ved det nye studie virket bare perfekt. Endelig hadde jeg funnet noe som jeg kunne kombinere både jobb og blogg med! Torsdag forrige uke, ringte damen fra servicetorget og sa at plassen ikke lengre var min. Det var ikke noe hun kunne gjøre ettersom jeg hadde glemt å svare på fristen. Så slik forsvant drømmestudiet mitt fra meg.. 26 juli er en dato jeg aldri kommer til å glemme igjen foråsidetsånn!

 

Disse bildene la jeg ut den dagen jeg fikk vite at jeg skulle studere kommunikasjon og visuelle medier på UIA. Jeg var så giret og glad! Hvorfor kunne jeg ikke bare å trykket “JA” samtidig som jeg sjekket hva jeg hadde kommet inn på? Jaja, jeg kan selvsagt ikke sitte og sippe over dette i et år. Jeg har en ny sjanse neste år med mindre jeg finner et enda mer interessant studie som man kan søke seg inn på allerede nå.

Sånn kan det altså gå! Man lærer av sine feil..
Ikke glem å svare på svarfristen jenter og gutter!

72 kommentarer
    1. Hei Marthe! Å nei og nei!!! Så utrolig leit å høre 🙁 Men da skjønner jeg hvorfor du ikke har skrevet noe om studiene de siste dagene! Uff, nå ble jeg utrolig lei meg på dine vegne! Men men.. next year! Skal minne deg på å trykke på JA knappen jeg, hehehe 🙂 Du får “trøste” deg med at du har nok planer fremover da, deriblant språkkurset. Så er det jo ikke såååå lenge til julestyret og handlinga starter, så da har du nok med det og! Og du!!??!!! Jeg stemmer for at du lager en SALGSBLOGG!!! 😀 Ha en superfin dag Marthe, det fortjener du <3 Klem Ida! 🙂

    2. Ida: Jatakk til hjelp med påminnelse om svarfrist! Hehe, neida nå kommer jeg aldri til å glemme en svarfrist igjen 😀 Du er vel god. <3 Jeg er heldigvis fermdeles ung og har en ny sjanse til neste år igjen. Kjede meg skal jeg nok ikke få tid til 🙂 Jeg får reise litt mer jeg da! Kanskje jeg til og med starter en nettbutikk i fremtiden? Hehe, hvem vet? Mulighetene er mange 😀 Tusen takk for gode ord Ida. Du må ha en kjempefin onsdag selv! <3

    3. Det er nok sant, man lærer jo av sine feil! Viktig og tenke litt positivt og! 😉 Men JAAAAAAAAA, stemmer for nettbutikk da! 😀 Supermoro! Det har du jo sikkert tid til nå også! hihi 🙂 Men stemmer også for salgsblogg, men nå er det jo ikke sånn fryktelig lenge siden du og Kristina hadde dette “outlet” salget deres, men du har vel handla en del siden da allerede? 🙂 og ting du kanskje allerede er “lei”? Smask <3

    4. Så utrolig kjipt! Har du sjekket om Mediehøgskolen på Gimlekollen kanskje har noe som er alá det samme? Det er jo en kristen privatskole da, så livet der er kanskje ikke akkurat som på UiA, men har hørt fra folk som har gått der/går der (som ikke er spesielt troende) at de ikke merker at det er en NLA skole og at studiene er bra 🙂

    5. Oi DET var kjipt DET ! Stakars deg <3 Det kommer alltid en ny sjanse så da er det bare å gripe etter den igjen 🙂 Håper året blir fint lell. Ha en fiiin dag <3

    6. Uff så kjipt for deg 🙁 vet du hadde gledet deg masse! Men jeg vet også at du har mange som støtter deg (blandt annet alle leserene dine) og at du klarer å tenke positivt 😀 heldigvis har du språkreisen og glede deg til og du er ikke akkuratt personen til å finne deg i å kjede deg et år 😀 så dette fikser seg <3

    7. Det var trist å høre 🙁
      Men har du mast, lirket og lurt? UiA er litt strikte på ting i forhold til en del andre steder jeg har studert, men med nok masing og leting frem til riktig person og gode argumenter er reglene der også tøybare…. Det er iallefall min erfaring.
      Har du snakket med instituttleder og studieleder for studiet du ønsker å gå? Ofte bedre å gå rett til kilden enn via et overarbeidet servicetorg. Kanskje kan noen av fagene tas selv om du ikke blir fulltidsstudent?
      Finn studieveilederen på studiet og vis hvor motivert du er, kanskje de klarer å finne en plass til?

    8. At det går an! Du er sløv ass, hva skal du gjøre nå da? Enda et år som heltidsblogger? Du kan ikke leve på den i all evighet

    9. Uff, så kjedelig marthe 🙁 Tror vi alle kunne se hvor mye du gledet det til dette studiet. Og skuffelsen over at du ikke skal gå der skinner igjennom innlegget. Syntes så synd på deg akkurat nå 🙁
      Men, du klarer nok å fylle året med masse spennende ting likevel! Og kanskje du finner noe som frister enda mer?
      Hva med for eksempel et nettkurs i ett eller annet? Eller du som er så glad i dyr, kanskje ta noen kurs eller utdanninger innen det? Nå har du jo bella som kan bli med deg på eventyrene 😉

    10. Tyskerfrua: Ja, kanskje det ikke var meningen at jeg skulle studere dette i år? Får bare tenke slik. 🙂 Nettkurs har jeg vurdert mange ganger. Det tror jeg også ville passet meg veldig godt. 🙂 Jeg har bare ikke funnet et passende kurs enda! <3

    11. Rikke Tansøy Johansen: Ja, det er nok det beste. Jeg gjorde det i fjor da jeg begynte på opplevelsesbasert reiseliv, så jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke gjorde det samme i år. :/ Jaja! Det ordner seg alltid 🙂

    12. Baluba: Nei, jeg har ikke turt å mase noe mer. Jeg tror linjen jeg ville gå er ekstra vanskelig å komme inn på ettersom vi kun er 15 i klassen. Vi får utdelt dyrt kamerautstyr til foto og videooppgaver og jeg tror muligens ikke skolen har nok utstyr til å kunne ta inn “ekstra” elever. Damen fra servicetorget sa det var flere som ønsket det samme som meg og derfor var de blitt nødt til å si nei til alle. Men jeg kan absolutt høre om det kanskje kan være noen av fagene jeg kan ta. Ellers finner jeg alltids et greit fag som jeg kan ta ved siden av blogg og jobb. Jeg behøver jo ikke å være fulltidsstudent som du sier 🙂

    13. Silje Hesthagen: Vet du noe om prisene denne mediehøgskolen har? Hvis jeg må betale 100 000 for et år så vil jeg heller vente til neste høst med å studere noe ala det samme. <3

    14. Ida: Hehe! 😀 Kristina og jeg planlegger et nytt klessalg i september. 😀 Så åjoda vi har fremdeles klær og sko i MASSEVIS. Hehe! Men du bor kanskje utenbys? Hvis ikke så er du hjertelig velkommen om en liten måneds tid. Vi kommer tilbake med dato etter hvert! <3

    15. Hei Marthe!
      Det var et kjipt innlegg å lese, jeg skjønner godt at du kanskje er i topphumør i nuet. Det ordner seg alltid for snille jenter, så det kommer til å ordne seg for deg! kanskje det ikke ordner seg med akkurat dette studiet, men kanskje et annet? Kanskje ikke i år, men neste år, hvem vet? Kanskje dette var “meningen” slik at andre muligheter står for tur?? Slik tenker hvertfall jeg..
      Jeg håper du får tankene over på noe annet, samtidig som du lærer av dine feil, for feil det gjør vi alle! Nye dager , nye muligheter- se opp og framover!!
      Jeg har lest litt rundt på nettet, og jeg tror det er mulig å ta kurs i diverse emner i kommunikasjon og visuelle medier. Det er kanskje mulig å ta et kurs som varer i noen uker, eller kanskje et høstsemester? 🙂
      Jeg leser bloggen din hver dag, Marthe! Du har alltid masse spennende å fortelle, og man vet aldri hva man får! Enten det er deilige oppskrifter, råkule DIY prosjekt som det faktisk er mulig å få til SELV og ikke minst de spennede og inspirerende antrekkene som du mikser sammen!
      Jeg skjønner ikke hvordan du får tid til det lille ekstra hver dag, den lille detaljen som gjør bloggen din mer interressant å lese enn mange andres. Du har en unik evne med å kombinere både tekst og bilde på en spennende måte! Derfor er du i mine øyne en av norges beste bloggere!
      Jeg håper du har en fin dag videre, og ikke tenker altofr mye på det som har skjedd.. Livet går videre <3
      Hilsen Emilie T 🙂

    16. Åå, Marthe som dumt.. Hva het foresten studiet? Får håpe du kommer over noe enda bedre i løpet av året, eller så får du slenge deg med på reise med meg. Hehe, uansett så får du og Jonas ha god tur!:-)
      Sandra/reisedagboka.net

    17. Åååå, skal dere det???! 😀 Wæææ! Men jeg får jo ikke kommet på det, bor i Oslo jeg 🙁 Buhuuuuu! :'( Men jeg synes dere kan drasse med dere alle klær, sko, vesker etc. som dere skal selge TIL OSLO jeg!! 😀 Jaaaa! <3
      Og de der cupcakene ser heeeeeelt himmelske ut! Yummi!!

    18. Åh, kjipt! Hørte om ei som hadde gjort det samme, men etter at hun hadde flyttet hjem igjen fikk hun beskjed om at hun hadde plassen likevel.. Kan du ikke stå på en venteliste og kanskje komme inn hvis noen hopper av de første ukene eller noe?
      Lykke til uansett 🙂 !

    19. Såå kjipt! Ja, det der med svarfrist er noe kjipe greier. Jeg måtte vente helt til 29 juli for å få tilbud, og svarte deretter ja med en gang ettersom det var noe tull med papirene mine til første inntak på HVO. Håper det ordner seg for deg kjære Marthe!!

    20. seriøs? åh nå blejeg skikkelig lei meg på dine vegne.. du som hadde funnet det perfekte studiet og greier. men håper du fortsatt kan gå på drømmestudiet ditt en anenn gang. å huske svarfristen er faktisk vanskelig og holdt på å glemme det selv, men med en mamma som maser som bare det er det ikke vanskelig å glemme, haha!

    21. Off, åneeii.. 🙁 og du som hadde gledet deg så utrolig mye.. Håper virkelig du finner et studie som frister i år, eller så har du jo virkelig noe å glede deg til,til neste år! 😀 uansett så ønsker jeg deg lykke til med skolesøking når den tid kommer på nytt! 🙂

    22. hjelpen til eldre skal gis på det lavest mulige forsvarlige omsorgsnivå. dvs hvis det er godt nok med hjemmehjelp/hjemmesykepleie 3 ganger om dagen og det blir ansett som forsvarlig. så er det det nivået hjepen skal gis på. langt framskredne demente og tyngre slagpasienter skal helst være på sykehjem. Det er bare et krav om at avdeligsleder`n og veilederen er autorisert. ellers er det ikke krav det er mer en nok med svennebrev/kompetansebevis samt at medikamentkursene helst bør være oppdaterte! på hjelpepleierne/lærlingene/pleieassitentene. + pliktmessig avhold i tjeneste som er en selvfølge.

    23. Neei, åå så utrolig kjipt. Også du som har gledet deg SÅ mye til dette her! Men men, alle mennesker gjør feil. Du får bare tenke at livet går videre uansett hva, og kanskje du får noen endra bedre muligheter i løpet av året. Stå på videre Marthe, du er helt fantastisk 🙂

    24. Helt fantastisk at det går an å være så sløv… Tenker dere ikke over konsekvemsene? Potensielt ett år tapt inntekt, tapt pensjonsopptjening, mindre arbeidserfaring etc. Det kommer en tid etter bloggen, og jeg ville aldri ansatt noen med et hull på ett år i CVen, Blogging teller ikke som arbeidserfaring… Vertfall om du vil ha en noe lunde OK jobb utenfor et veldig snevert felt der bloggen kanskje kan telle som erfaring!

    25. Jeg fatter virkelig ikke hvordan det går an å være så sløv. Det er EN ting som skal gjøres når en har fått studieplass og det er å svare ja eller nei. Helt utrolig spør du meg :p

    26. Herregud, alle kan glemme? slutt å vær så kjepphøye, og gudene.. “ett år tapt med inntekt, osv..” jeg er 23 år og har aldri jobbet og er ikke ferdig med videregående engang.. jeg har tapt mange år! Vel, så er jeg syk, så jeg har ikke fått fullført..
      men hva vet vel dere, ikke sikkert Marthe deler ALT på bloggen sin heller.. vis alle var som deg “jahja” så er det mange som ikke hadde fått jobb, hull i cven du liksom..
      Kjipt å høre, du får søke igjen neste år:) Sikker på at du finner på noe annet gøy å gjøre i mellomtiden, heldigvis har du jo bloggen 😀

    27. helene: Ja det er så typisk! Jeg skjønner ikke hvordan jeg har fått det til selv. Jeg husket det jo i fjor! Hehe. <3 Jaja, jeg glemmer det ikke flere ganger. Det er i hvert fall helt sikkert og visst 😀

    28. krist.in: Oida! Det er jo enda verre. Herlighet så kjipt. Jaja hun kom i hvert fall inn til slutt. Hehe! *Har et lite indre håp om at det samme skal skje meg!* Hehe, tusen takk for det. <3

    29. Sandra: Ja, det var veldig leit. <3 Studiet het kommunikasjon og visuelle medier. 🙂 Jeg slenger meg med på reise med deg ja! MED EN GANG 😀 Hehe. Tusen takk Sandra. <3

    30. Emilie: Å <3 Tusen tusen takk for en herlig tilbakemelding Emilie. Her var det mange gode og oppmuntrende ord. 🙂 Et kurs eller et høstsemester/halvt semester ville selvfølgelig vært kjempeinteressant. Jeg tar det jeg kan få om det finnes noe innenfor kommunikasjon og visuelle medier som jeg kan søke meg inn på nå. Det vill jo vært fantastisk! 🙂 Så kunne jeg søkt meg inn på årsstudiumet eller en bachelor til neste år igjen. Jeg har i hvert fall fått et innblikk i hva det dreier seg om, og det virket virkelig perfekt for meg. 🙂 Det ordner seg alltid. Aldri sett maken til støttende lesere. Jeg hadde sett for meg utallige kommentarer som "Du er SÅ dum", men de var det bare et par av. Hehe! Alle kan gjøre feil. <3 Tusen takk for en herlig kommentar Emilie. Satte stor pris på den. 🙂

    31. Jahaja: Alle kan gjøre feil kjære “Jahaja”. Jeg tror ikke du skal bekymre deg for at jeg taper verken inntekt, pensonopptjening eller arbeidserfaring. Hehehe.

    32. Line: -Og du har helt sikkert gjort en feil i livet som jeg synes er helt utrolig. Sånn er livet. 🙂 Det byr på oppturer og nedturer. Noen ganger tar man riktige valg. Andre ganger gjør man feil. Så vet du det 🙂

    33. Så utrolig leit å lese:/ Du finner nok på noe annet morro i mellomtiden skal du se:) <3
      Blir forresten ufattelig irritert på alle dere som kommentere så kjepphøye. Herregud, tipper dere selv bare sitter og irriterer dere over Marthe sin blogg, hennes inntekt og hennes uendelige muligheter som hun fremdeles har på tross av denne "o så store feilen" hun gjorde, og som sikkert ikke dere har, eller er for A4 til å kunne se mulighetene for dere selv. Selvfølgelig teller bloggen hennes som arbeidserfaring. Idiotisk, skjerp dere.

    34. Marthe vi vet at det ordner seg. Kanskje var det ikkje meningen at du skulle studere?
      Kanskje dukker det opp super duper herlige muligheter istedet:) Eg nekter å tro som etpar andre litt sånn surmaget idioter her at du skal ligge på latsiden haha. Tror ikkje folk egentlig aner ka det innebærer å blogge ordentlig!
      Noen tror at det skjer av segselv.
      Alle timene med DYI og matoppskrifter og outfit og fotografering og tenke ut hva som skal i bloggen og lage en balanse samtidig som du jobber og tar vare på et forhold. Hallo folkens skjerpings!!
      Forresten Marthe har du de kuleste leserene,hadde dette skjedd med Sophie Elise hadde hun fått så ørene flagrer!!! De er så dumme at de ikkje skjønner at alle hatersen er jo dem som holder henne på toppen. Men syns at burde slippe så mye dritt.
      Anyway tilbake til deg,nå blir det spennende med Spaniatur og språkkurs og whats next? Time will show 🙂

    35. Det kommer som sagt en tid etter bloggen, en tid da du forhåpentligvis skal inn i arbeidslivet som arbeidstaker? Ta for eksempel en titt på dette, men se bort i fra punktet om ekstra studielån, noe jeg regner med du ikke får ved å blogge;) http://universitas.no/kommentar/58122/en-ubehagelig-sannhet
      Eneste jeg vil frem til er at det er lett å ta lett på ting i ung alder å ikke tenke over konsekvensene. Du blir rik på opplevelser, selvsagt, men jeg ville bare belyse at dette har konsekvenser senere i livet.
      Selv hadde jeg et “jobbeår” etter videregående, det året har null verdi i dag, og jeg har fått spørsmål om hvorfor jeg valgte å gjøre det slik på 2 intervjuer – og med dertill oppfølgingsspørsmål om jeg ikke har ambisjoner og mål om å jobbe hardt for å nå disse?

    36. For en unødvendig artikkel du viser til, “Jahaja”. For et første har et “jobbeår” masse verdi. Du får arbeidserfaring, muligheten til å spare mye, og finne ut av hva du egentlig vil bli i livet. Det nytter ikke å starte på en utdanning bare for å starte, man må nemlig ha motivasjon til å lære seg pensum etc. I mine øyne er det ihvertfall ikke bortkastet, og selvom Marthe nå har sitt tredje “friår”, så vil ordentlige arbeidstakere bry seg om hva hun har studert og oppnådd i løpet av årene fram til den dagen hun sitter på intervju. I tillegg har Marthe opplevd mye i livet, ting de fleste av oss ikke har gjort. Jeg ønsker selv å dra på språkreise, og beundrer Marthe veldig for at hun skal gjøre nettopp dette:)
      Stå på, Marthe. Du taper ingenting på å ikke studere i år. Du har mange andre ting å vise til i et fremtidig jobbintervju, deriblant et referansebrev som sier at du har jobbet x antall år i en forretning. Til og med det å jobbe ved siden av studiene er verdt mye. Jo lenger du jobber, jo mer viser du en fremtidig arbeidsgiver at du står på og ikke gir opp. Og det er verdt mye i fremtiden:)

    37. Hm, det koster vel kanskje fort mellom 20-25k pr. semester, så blir jo fort dyrt. Jeg mener prisen for bachlor i journalistikk er 23000 pr. semester, men så har de årsstudium i mediekommunikasjon til samme pris pr. semester. Det er jo snakk om ganske mye penger, så det er kanskje like greit å vente 🙂

    38. Anonym: Tusen takk for gode ord! Satte veldig stor pris på kommentaren din. 🙂 Jeg er så enig i det du sier om verdien til et jobbår. For noen har det kanskje ingen verdi, men for mange andre har det det. Å studere bare for å studere er tull etter min mening. Jeg ville ikke hatt det spor motivasjon til å lese og faktisk studere med mindre studiet interesserte meg. Da er det bedre å vente og finne noe som passer. 🙂 Vero Moda har jeg nå jobbet på i et år og det er nettopp for å skaffe meg litt arbeidserfaring utenom bloggingen. 🙂 Jeg stortrives med både jobb 1 og jobb 2, og nå skal jeg forhåpentligvis inn på et studie etterhvert som jeg også vil stortrives på 🙂

      Tusen takk igjen, for en herlig tilbakemelding! 🙂

    39. Ånei så kjedelig! 🙁 det var skikkelig kjipt å høre! Du får bare trøste deg med at det kommer en ny sjanse neste år, og du har jo så mye fint å se fram til, blant annet språkkurs og reiser utenlands! Ha en superfin dag! <3 klem!

    40. Jeg vet det er flere dager siden dette innlegget ble publisert, men jeg må bare kommentere det. Jeg går i den klassen, og jeg kan ikke skjønne at klassen er full. Jeg hadde heller ikke plass, men etter litt om og men fikk jeg plass, fordi UiA hadde gjort en feil. Jeg anbefaler deg å mase litt mer, fordi jeg virkelig tror det er ledige plasser. Studieturen tror jeg bare det var rundt 50 % som deltok på, jeg var ikke der i alle fall, så du har ikke gått glipp av noe obligatorisk til nå, så ser ikke at det skal være noe problem.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg