Oppskrift: Tomatsuppe

 

Aldri mer posesuppe sier jeg bare. Smakene i denne hjemmelagde tomatsuppen bare eksplodert i munnen min. -Og jeg som alltid har trodd at supper er for avanserte til å lage fra bunnen av. Når retten behøver tretti ingredienser og har nitten punkter under fremgangsmåte så sier hjernen “Nei Marthe. Dette klarer du ikke!” Heldigvis var dette slett ikke tilfelle med hjemmelaget tomatsuppe! Det var jo nesten like enkelt som å koke opp vann og hive suppepulveret oppi. Jeg serverte en skål med både makaroni og kokt egg som frokost til Jonas i dag, og gjett om han gliste etter å ha svelget første skje. Mmm så godt!

 
 

Du trenger:
1 boks hakkede tomater
2 ss tomatpurè
4 dl vann
1 Hønsebuljong
2ss olivenolje
En halv løk
Et fedd hvitløk finhakket
En halv basilukumpotte hakket
Creme Fraiche
Salt/pepper

 

Slik gjør du:
1.
Hakk opp løk og hvitløk. Hell 2 ss olivenolje i en gryte og fres løken sammen med oljen.
2. Løken er ferdig når den er blank i fargen.
3. Hell så tomatpurè, vann, boksen med hakkede tomater og buljongen oppi samme gryte.
4. Dette lar du stå og småkoke i ca 10 minutter.
5. Kok samtidig opp egg og makaroni om du også ønsker å tilsette dette i suppen før servering.
Hakk opp en halv plante basilikum og hell dette over suppen når den er ferdigkokt. 
6. Ta gryten av platen og mos suppen med en stavmikser eller en kjøkkenmaskin.

  

Smak til med salt og pepper! 

 

Ønsker du suppen mildere på smak så kan du helt til slutt tilsette 1-2 ss creme fraiche!
Makaroni og egg kaster jeg oppi suppen helt til slutt. Rett før den serveres.

32 kommentarer
    1. Tusen takk for et superdupert tips 😀 har lett etter en enkel oppskrift på hjemmelaget tomatsuppe til studentlivet. Takk igjen, Marthe 😀
      xx Siri

    2. Hjemmelaget er best! Det blir bedre om du har litt mer løk i, løk gir masse god smak og er faktisk veldig sunt! Bruk f.eks én løk i en tomatsuppe! Du kan variere med løk også, hva med å prøve med sjalottløk? Også kan du prøve å ha i litt mindre vann, så har du en supergod tomatsaus du kan ha til pasta og kjøttboller? Spice litt opp med chili går også!

    3. Et tips er å grille noen tomater i ovnen slik at de blir litt flekkete og svarte. Så slenger du de oppi før du blender. Gir en rikere og mer spennende smak! 🙂

    4. Hjemmelaget tomatsuppe er kjempegodt! Mamma sin oppskrift er prikk lik din 🙂 Du burde prøve deg på blomkålsuppe også, hvis du liker det. Å lager supper fra bunnen av er jo superlett 🙂 Men så er jeg veldig glad i posetomatsuppe jeg da, hehe..

    5. Åå, den så utrolig god ut! Tror det skal være på menyen her om ikke så lenge, kjekt å kunne prøve ut noe nytt! 😀 og hvertfall nå når jeg og kjæresten har flyttet inn sammen i en leilighet! 🙂

    6. Hjemmelaget tomatsuppe er utrolig godt, og skikkelig enkelt å lage. Jeg har bare lagd det en gang før, og da hadde jeg kjøttdeig oppi. Ikke noe jeg bruker i tomatsuppe til vanlig, men det var godt 🙂

    7. Nam, den må testes!
      Skal ta meg en tur på Sørlandssenteret i morgen, og lurte på om du skal jobbe? Hadde vært koselig å kommet innom å hilse på deg isåfall! 😀

    8. DET NYE DESIGNET ER SERIØST DET FINESTE BLOGGDESIGNET JEG NOEN GANG HAR SETT – EEEEEEELSK!!! haha jeg virker desperat eller noe men det var skikkelig fiiiint!!

    9. Hei, og nam for en suppe! Bare et lite tips som jeg synes funker fint når det er mye tomat i oppskriften: ta en teskje med sukker oppi! Mye tomat kan fort bli veeldig syrlig, synes nå jeg da 🙂 Skal ikke mye til, men hever smaker enda noen hakk (synes jeg da, hihi).

    10. Hei! Det skal jeg prøve ut. Men jeg syntes at det er litt dårlig blogging nå for tiden .. Har det hendt noe?

    11. Nå har jeg skrollet meg gjennom alle oppskriftene dine, og dette skal bli morgendagens middag! Merker jeg gleder meg etter alle kommentarene her 🙂 men jeg lurer på hvor mange porsjoner denne oppskriften gir?

    12. Tonje: Å så moro å høre! 😀 Denne oppskriften holder til to personer. Det ser ikke veldig mye ut, men når du har spist en skål så skjønner du fort at det er mer enn nok. Hjemmelaget suppe metter veeldig mye lengre og mer enn posesuppe 🙂

    13. Tusen takk for raskt svar, og jeg kan fortelle at tomatsuppen var en kjempe suksess her i heimen! Blomkålsuppen din står allerede på menyen for søndag – og vi gleder oss alle sammen! 🙂 Ha en strålende dag videre, og takk igjen for en nydelig oppskrift! Klem

    14. Jeg lagde denne suppen til middag i går, og det ble en stor suksess hos hele familien. Tusen takk for nok en god oppskrift Marthe! 😀

    15. Hei! Tenkte jeg skulle prøve denne i morgen 🙂 lurte bare på om det var 400 g med hakkete tomater du brukte? Og tar dt lang tid å lage? (Det er jo noen måneder siden du lagde den så kankskje ikke du husker, men jeg spør bare) :)) du er skikkelig flink!

    16. Er dette din oppskrift? Synes den er helt likt Matprat sin, så bare lurer på om det er noe forskjell? For hvis du har hentet den fra feks Matprat burde du vel skrive det : ) Men dersom du har prøvd deg fram selv er det jo greit : )

    17. Hei Marthe,
      Jeg laga denne suppa til middag i dag. Den var veldig god og mettende. Tusen takk! 🙂
      Hilsen Silje

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg