God morgen fra situps hjørnet!

God morgen! Ingen slapp søndag her i gården. Her har det nemlig gått i 45 minutters løping,  situps, plankeøvelsen og litt nye øvelser for både mage og rygg! Magemusklene mine var ikke like såre i dag så da tok jeg sjansen på å kjøre litt magestyrke igjen. Det er det beste jeg vet! -Men jeg har et spørsmål til dere treningseksperter. Er det lurest å løpe først og deretter trene styrke, eller bør man gjøre dette i omvendt rekkefølge? Hva er best og hvorfor? Setter stor pris på treningstips fra dere lesere!

Nå skal Jonas og jeg på fisketur med svigerfar!
Vi skrives igjen litt senere vet dere.

86 kommentarer
    1. Du skal helst ikke kombinere kondisjontrening og styrketrening, men er lurt å løpe før du trener styrke fordi da blir musklene litt varme for styrketreningen! Det jeg skrev var likt på det Lotte Mathilde skrev over meg her, men det stemmer ihvertfall! Ha en fin da 🙂

    2. Styrke først, deretter kondisjon. Det er best for fettforbrenningen 🙂
      Sitat Silje Mariela (siljemariela.com): “Dette er for å utnytte fettfobrenningen din. Under styrketrening/intervaller mobiliseres fettsyrer som deretter frigjøres i blodbanen. For å forbrenne de frigjorte fettsyrene på en effektiv måte så kjører vi på med cardio ETTER styrketreningen istedet for før. I tillegg er musklene det viktigste fettforbrennende maskineriet i kroppen din, og vi ønsker at musklene er FIt for fight innen du begynner å trene styrke. Da klarer du å yte mer, som igjen fører til bedre treningsresultater. Enkelt fortalt.”

    3. Det er noe jeg også lurer på!
      Har hatt to trenere som sier hver sin ting. Den ene sier at det beste er å ta kondis først og så styrke, mens den andre mener at det absolutt beste er styrke først så kondis… blir forvirret av det her…
      Eneste løsningen jeg fant, var å variere hva jeg begynner med. hehe 🙂

    4. Jeg har lest at det er best å ta styrke først, deretter løping. Dette for å få mest ut av både styrkeøvelsene og løpingen. For å få mest framgang i styrken din er det best å gjøre det før man løper. Har ikke en bedre begrunnelse enn det fordi jeg husker bare at jeg har lest det.

    5. hei, jeg bare lurer på en ting.. før var moren din med på bloggen hele tiden men nå har jeg ikke sett henne på lenge? har hun flyttet vekk eller noe jeg ikke har fått med meg?
      litt urelevant til dette innlegget da men

    6. Jeg løper alltid først, og trener styrke etter løpinga. Dette fordi jeg ofte vil løpe lenge, og da kan jeg ta styrken etter jeg har løpt så lenge jeg vil.
      Tok styrken før løping her om dagen, og fikk melkesyre i beina med en gang jeg begynte å løpe.. Hadde syklet i 5 min før jeg tok styrke da. Så kan komme av det også. Flink du er som er tidlig oppe og trener. Er veldig klar for mer trening nå jeg og, men har slått skuldra og har en litt hoven fot, så får vel pent vente 😛
      Det blir vel med en gåtur i dag og de nærmeste dagene tenker jeg 🙂
      Kos dere på fisketur 😀

    7. Jeg syns det er best å løpe først. Når laget mitt har løpetrening/styrketrening løper vi alltid først, og har styrke etterpå. I går tok jeg meg en liten joggetur, når jeg kom hjem gjorde jeg litt styrke. Knebøy har aldri vært lettere! Jeg elsker bloggen din, Marthe! 🙂

    8. Man hører hele tiden forskjellige ting om hva som er lurest. Det beste er vell egentlig å finne ut selv hva du liker 🙂

    9. En annen ting som er viktig er å ikke trene bare en muskelgruppe 🙂 har man ei hard økt for magen hver gang, vil musklene brytes ned istedenfor å bygges opp.. 🙂

    10. Hei Marthe. Jeg har holdt på med trening i en god stund nå, både med og uten hjelp. Den beste måten å trene på er slik: enten så trener man bare styrke en dag, og kondisjon en annen dag. Men om du absolutt vil trene begge på samme dag så må du gjøre det i intervaller. Det vil si at du trener litt styrke, deretter kondisjon, enda mer styrke og kondisjon, slik fortsetter man. For om du trener halvparten styrke og halvparten kondisjon da får du ikke like stor effekt ut av treningen : ) lykke til!

    11. Man bør starte med styrketrening først, deretter kondisjon. Og hvorfor i alle dager tar du så mye situps? Det er ikke godt for noe annet enn å framprovosere ryggsmerter. Hvis du er ute etter en strammere og mer muskuløs/definert mage/kropp burde du fokusere på baseøvelser slik som knebøy, markløft, benkpress og militærpress. Tren tung styrke, det er det som former kroppen din, ikke løping da du bare ender opp som en mindre versjon av deg selv men med samme kroppskomposisjon. Du kommer heller ingen vei med situps, om du så ligger på gulvet og tar 1000 stk per dag. Ta deg en tur på fitnessbloggen.no og les deg litt opp på trening og kosthold. Det ligger utrolig mange gode og lærerike artikler der ute.

    12. Hei !
      Det er lurest å ha styrke først, da får du mer ut av utholdenhetstreningen. Men selvfølgelig er det også logisk å trene styrke etter jogging, fordi da er du varm, så det er ikke galt å trene styrke etterpå. Men i teorien er det best før 🙂
      lykke til !

    13. Det spørs litt hvordan løping! Hvis du skal ha intervaller, så lønner det seg nok å ha styrke først. Men hvis du bare er på en løpetur, da kan du ta styrke etterpå for da kan du bruke løpeturen som en oppvarming. Men husk at du alltid skal ha god opp og ned varming, ihvertfall hvis du har løpt intervaller. Oppvarming uansett!

    14. jeg vil si som sikkert noen andre har sagt at hvis du skal ta intevaller så ville jeg tatt styrke først, etter intevaller skal du være utslitt. Hvis du bare skal løpe en lang joggetur i helt egent tempo kan du like godt ta styrke etter på !

    15. Som folk flest skriver, så er det aller beste å legge det til forskjellige dager, spesielt hvis du løper sammenhengende over lengre tid. Årsaken til dette er at løping sliter ned musklene, mens styrketrening skal bygge dem opp (etter først å ha brutt dem ned), og da blir det motstridende å gjøre det rett etter hverandre. Det er derimot ikke noe i veien for å gjøre det hvis man er på et mosjonistnivå, og da er huskeregelen at det er det du gjør først som du får mest effekt av 🙂
      Som andre også sier, masse situps vil ikke gjøre mye for magemusklene dine. Mitt tips er styrketrening med fokus på baseøvelser først, og deretter litt korte intervaller til slutt, det er knall 🙂

    16. Greia er egentlig bare at det du tar først, vil du yte mest i 🙂 etter 20min trening går glukoselageret hos alle tomt og det er da tyngre å drive aktivitet. Så det beste er nok å bytte på. Nå driver jo ikke du mer styrke utover med egen kroppsvekt og da gjør det ikke så mye om du fortsetter som du gjør nå. 🙂
      Men kjære Marte, bloggen din er såå bra. Du spør ofte om hva vi vil lese mer om, og da vil jeg som fler her lese mer personlige ting. Det innebærer da tøffere perioder i livet, som feks moren din!!

    17. Jeg har hørt at det er lurest å varme opp med å løpe før du tar styrke, for da bygger musklene seg fortere opp 🙂 men jeg varmer ikke opp med løping, jeg starter rett på med styrke og jeg syns det hjelper :p

    18. Kommer an på hvordan resultater du vil ha. Er det løpingen du setter høyest så løper du først, men du klarer ikke yte maks på styrka om du løper først. Du bruker for mye energi av hele kroppen 🙂 så vil du bli FIT så er styrka først så løpe etterpå

    19. Det er best og trene styrke først og deretter kondisjon/cardio. Dette er fordi dersom du løper først bryter du kroppen ganske mye ned og da er det ikke så gunstig med styrke etterpå. Dersom du derimot trener cardio etter styrke er dette bra for fettforbrenningen din, og du forbrenner mye mer fett enn karbohydrater 😀

    20. Du burde starte med jogging, ta en joggetur på 15-30 minutter! Da er du varm, så tar du styrke etter det. Det er iallfall det treningsprogrammet jeg har fått av min trener.

    21. Det er jo selvsagt opp til deg hva du liker best, og hvis du bare er opptatt av fettforbrenning er det anbefalt å trene styrke først… Men, jeg liker i alle fall helt klart å løpe først, og deretter trene styrke, for da er musklene varme, og jeg synes helt klart jeg får mer ut av treningen ved å gjøre det på denne måten. Det er nok bare opp til deg å finne ut hva du helst vil og liker best. Det er også veldig mye lettere å få melkesyre osv når du løper etter du har trent styrke.

    22. har snakka med en personlig trener og hun sa at styrke forbrenner mer fett enn hva jogging gjør. fordi på styrke så trener du musklene hardt også jobber de i en god stund etterpå 🙂 men går fint ann å kombinere dem og. jeg pleier å varme opp med ca et kvarter – en halvtime jogging også går jeg over på styrke i en og en halv time og det funker bra 🙂 du har forresten verdens fineste kropp som jeg er så misunnelig på, vær stolt over den<3

    23. Lurt å trene styrke først å kondisjon etterpå, da forbrenner du mere. Men håper du ikke tror du får six pack eller får muskler av situps, for det får du ikke. Styrke trening vill si styrke ved hjelp av manualer og maskiner på et treningstudio, da vill du bli fit. Ta en titt på fitnessbloggen.no for inspo 🙂

    24. Du sier ingenting om hvordan styrke du trener, men går ut i fra det er pushups og mage som du har nevnt tidligere. Å ta litt mage før/etter en kardioøkt har ingenting å si for prestasjonunder økten. Er uansett lurt å dele opp styrke/ kardio i to dager. Hvis du fokuserer på styrke en dag er det lurt å løpe etterpå, og varme opp først;)

    25. Løpe først sa min kjæreste som er personlig trener 🙂 da får du varmet opp musklene og blir kanskje ikke så stiv dagen etterpå

    26. Jeg har alltid løpt først, og så trent styrke. Jeg tror at “ekspertene” ikke greier å bestemme seg helt for hva som er best, så du kan jo prøve deg litt frem på egenhånd og finne ut hva som passer best for deg 🙂
      Ha en super dag!

    27. det er best å løpe først, siden da varmer du opp alle de små musklene i kroppen. Busklene bygger seg også bedre opp når de er varme 🙂

    28. Har du noen gode tips på hvordan man kan få kjæresten sin til å ta vare på seg selv? Tenker på utseendemessig… kjæresten min nekter plent å ta sol, og går i slaskete klær omtrent hele tiden. Det er så frustrerende, for jeg vet hvor kjekk han er i ordentlige klær og med litt farge på kroppen 🙁

    29. Det beste er og løpe først og så ta styrke. Du klarer ikke å få like mye ut av treningsøkten hvis du tar styrke først og så løpe. Da blir kroppen din litt tung, og du kan også få fortere melkesyre og stivne.
      Jeg anbefaler og tøye etter du har tatt en joggetur og før du tar styrke. 🙂

    30. Det beste er rolig oppvarming, 10 min jogging rolig deretter ta styrkeøvelsene å så jogge! eller jogge å ta styrke øvelsene inni mellom mens du jogger ute 🙂 Det var det de anbefalte meg på treningsentere der jeg trener om du skulle jogge ute å ville tre styrke inni mellom.

    31. Det er helt klart lurest å løpe først, for så å ta styrke!
      Når du løper, varmer du opp musklene, slik at de er klare til en styrke økt etterpå.
      Hvis du tar styrke FØR du løper, er de stive, og du kan risikere å få en strekk..

    32. Npr jeg er hos fysioterapeut, trene meg opp etter kreftbehandling. Sykler jeg først for å varme opp og få litt puls, etterpå trener jeg styrke 🙂

    33. Når det kommer til treningsspørsmålet ditt kan jeg svare følgende: Det kommer veldig ann på hva målet med treningen er. ved øsnke om økt styrke og muskelmasse går strykebiten alltid som førsteprioritet. Helst ikke cardio i det hele tatt. Hvis du ønsker økt kondisjon og fokus på fremgang i cardiodelen, prioriteres dette. Når det kommer til enkelt styrke som du snakker om (og det jeg kan tenke som ditt fokus), holder det helt greit å gjøre som du gjør. Selv om det finnes mye mer effektiv trening for å forme kroppen, så det er sagt.

    34. Ser at mange mener du skal jogge først og så trene styrke, men hvis målet ditt er å bli fit, så blir det feil. Ja, man skal varme opp før styrketrening, men å jogge i 30 min er ikke oppvarming – det er ei økt i seg selv. Å gå på tredemølle i 10 min med stigning, sykle i 10 min, ro i 10 min – det kan man kalle oppvarming. 🙂
      Varm opp, tren styrke og SÅ kan du jogge. 🙂 Det er best for musklene (og dermed for kroppen).
      Hvis du vil ha flere tips til hvordan du kan trene, så kan du sjekke ut fitnessbloggen.no. Der ligger det mange gode tips til nybegynnere, med treningsprogram, hvordan du skal gjøre øvelsene, myter om trening, eget gratisforum du kan melde deg inn i for motivasjon/hjelp fra andre medlemmer og rett og slett MASSE nyttig kunnskap om trening fra dedikerte mennesker som er utdannet innen trening og kosthold. Sjekk ut fitnessbloggen.no 🙂

    35. du gjør det i riktig rekkefølge, får når du løper først så varmer du opp kroppen. Men anbefaler at du tar en rolig løping på ca. 5 min og så gåing på 5 min etter styrke, for da roer du ned kroppen 😀

    36. Ser du har fått svar fra forskjellige, å det er slik at du egentlig ikke bør trene styrke og kondisjon samme dag. men en liten økt med mageøvelser eller noe har ikke så mye å si. men det du begynner med, er det du bruker mest energi på. dermed har du ikke nok å gi til det som kommer etter det første du gjør. sett opp et treningsprogram hvor du skiller styrke og kondisjon fra hverandre 🙂 men det skader jo ikke om du gjør det slik du gjør det nå 🙂 harregud! så lenge du trener er det jo kjempe bra:D

    37. Hei!
      jeg jobber som personlig trener på Elixia Forus i Stavanger, og dette er et spørsmål veldig mange stiller!
      Det komme veldig ann på egentlig, hvis du trener kondisjon og deretter styrke er musklene godt varmet opp og musklene er klare for å bruke all energi på å få mest utbytte for deg. Men på samme tid kan det være smart å trene styrke før kondisjon fordi for enkelte kan det være bedre for forbrenningen, men hvis du ikke har snakket med en personlig trener eller tatt tester som viser at du bør gjør styrke før kondisjon så anbefaler jeg deg å trene styrke etter kondisjonen.

    38. Jeg følger for tiden Silje Mariela’s Fat Attack treningsprogram, som er til for å bygge muskler samtidig som man brenner fett. Da trener jeg først tung styrke, etterfulgt av moderat cardio (10-15 minutter eller litt intervaller).
      Jogging er jo god oppvarming også, men hvis du ikke vil slite deg ut før styrketreninga kan du gjøre tøyeøvelser og kroppveks-øvelser.

    39. Kondisjon først! Dette er for å varme skikkelig opp. Hvis du er på gruppetimer som kombinerer begge deler, tar de alltid kondisjon først og så styrke. Da risikerer du ikke melkesyre eller strekkskader.

    40. Du skal aller helst ikke trene styrke og kondisjon samme dag dersom du ønsker markerte muskler eller muskelvekst. Kondisjonstrening ødelegger for muskelveksten. Må du derimot trene dette samme dag bør du trene styrke først.
      Kjæresten min er utdannet personlig trener, så dette skal stemme! Han sier i hvert fall dette til meg 🙂

    41. jeg har lest og hørt at det er best å trene styrke først fordi da fokuserer kroppens mest på det , for når du jogger fokuserer den på styrken 🙂 for viss du jogger først har allerede kroppen fokusert på kondisen ,
      men du har en utrolig kropp du trenger jo ikke å trene en gang den er jo kjempe fin !!

    42. Det er best med løpetrening først deretter styrke. Grunnen til det er fordi når du har jogget 30-45 min har du fått i gang kroppen og styrketreningen blir ikke like hard! Men det er ikke lurt med for mye styrketrening siden du trener styrke når du løper også. Da bruker du nemlig hele kroppen og omtrent alle musklene! 🙂

    43. Jeg syns hun her svarte bra på dette: http://www.youtube.com/watch?v=8dM2I_5eRkY
      Det spiller altså ikke noe rolle om du gjør kondisjonstrening eller styrketrening først. Det du må tenke på er hvor du vil bruke mest energi. Hvis du gjør intens styrke først, så har du ikke like mye energi igjen til kondisjonstreningen etterpå. Men hvis du vil bruker like mye energi på begge deler, så spiller det ikke noe rolle hva du gjør først 🙂

    44. Løping først, så styrke øvelser. For når du har jogget er musklene varme, og klare for å jobbes med.

    45. Jeg er ingen treningsekspert men etter hva jeg har lest og hørt skal du trene kondisjon og styrke i hver sine økter. Du kan gjerne jogge litt før en styrkeøkt, men dette kun for å varme opp 🙂

    46. det er ingen fasit på hva som er riktig eller galt, men det varierer fra person til person hva som en synes er best. personlig synes jeg det er best å jogge først.

    47. Jeg må bare TUSEN tusen takk til dere alle sammen! Jeg visste det var mye hjelp å få hos dere lesere. Takk for at dere er så villige til å hjelpe meg og bruke tid på å legge igjen lange kommentarer. Jeg har lært masse av dere i dag! <3 Dere er ikke helt enige med hverandre ser jeg, men slik jeg har forstått det så kommer det litt ann på hva du ønsker å oppnå med treningen. 🙂

    48. Det beste er å jogge først, for da får du varmet opp musklene dine. Det kan være farlig å starte rett på med styrke, for da har ikke musklene dine blitt varmet opp, og da kan ting fort ryke i kroppen din.

    49. Jeg anbefaler absolutt å skille mellom styrkeøkter og kondisjonsøkter. Også innenfor styrke anbefaler jeg deg å ha et såkalt splittprogram, der du f.eks. trener mage og bein en dag og bryst, rygg og armer en annen dag. Gjerne ha kondisjonsøktene imellom 🙂 Husk å alltid varme opp godt før styrkeøkten, og ja, det skal faktisk gjøre litt vondt. Det skal ikke være behagelig med verken styrke eller kondisjon. Ut av komfortsonen! Masse lykke til!

    50. Oppvarming er veldig viktig, og det gir bedre resultater. Derfor pleier jeg å løpe på mølla i ca 10 min som oppvarming, og tar deretter styrketrening, og tar kondisjonstrening helt til slutt 🙂

    51. Hei og hopp!:-)
      Du må alltid varme opp før styrketrening! hvis ikke så er ikke muskelfibrene varme og myke, klare til å bli brukt. Det er ikke farlig å ta 10 situps akkurat, men hvis du skal gjøre litt mer styrke så bør du absolutt varme opp.
      Et alternativ hvis du har har dårlig tid er å ta noen lette styrkeøvelser med få repetisjoner for å varme rolig opp. Gjør det med de ulike muskelgruppene så de du allerede har brukt får hvile, og alle blir varme og ikke slitne. SÅ kan du kjøre på!! 😀

    52. Det er lurt å jogge først. Det er for å forberede kroppen på at den skal jobbe hardere og for å forebygge skader. Du skal ALDRI tøye/gjøre styrkeøvelser før du er varm 🙂
      Det kan også være lurt å fokusere litt på å varme opp de delene av kroppen som du skal trene styrke. Foreksempel, skal du trene armer og ben så kan det være lurt å lage sirkler med armene og kanskje sparke så høyt du greier med en og en fot forran deg. Da er du enda sikrere å ikke få noen form for skader 🙂

    53. kjæresten til søsteren min er personlig trener, og han sier det at hvis du skal forbrenne fett så skal du trene styrke først, og så jogge. Det er fordi da er musklene slitne og når du jogger så tar det av fettet. Men hvis du skal få mer muskler må du gjøre omvendt. Håper det hjalp deg litt 🙂

    54. Det spørs helt hva du skal trene!
      Vil du forbrenne fett og kalorier så er det lurest og ha styrke først, og derreter ta deg en jogge/løpe-tur.
      Om du vil bare vil trene musklene dine i kroppen, så ville jeg nok gått for å ta en jogge/løpe-tur først for å varme opp muskelene i kroppen, så styrke.
      Kommer litt ann på hva du skal trene, men kanskje du kunne spurt en PT assistent? (Personlig Trener). De vet litt mere om hvordan enkelt person skal trene!
      Lykke til Marthe! Du har drømmekroppen 🙂

    55. Jeg spurte nettopp en personelig trener om dette,og han sa at det du vil ha mest effekt av må du ta først, er man ute etter å få mer synelige muskler skal en ta styrke først og cardio etterpå,er målet å få bedre kondis og utholdenhet så er det kondis først og evt styrke etterpå. Jeg må derfor endre det jeg alltid trodde var riktig, jeg har kjørt kondis først og styrke etterpå,nå blir det omvendt 🙂

    56. du skal helst ikke kombinere løping og styrke, heller roing feks og styrke, men løping er ikke et bra alternativ før styrke trening

    57. Flinke deg! Jeg er ikke noen treningsekspert, men jeg pleier alltid å jogge først også tar jeg styrketreningen etterpå. Men det er min måte da, og jeg har null peiling på hva som egentlig er det beste, haha 🙂

    58. Uten tvil så skal kondisjonen være etter styrkeøkta 🙂
      Du er kjempe flott! Ha en fin dag videre 🙂

    59. kan du lage ett innlegg hvor du skriver litt om styrkeøvelsene du gjør? og hva som gir deg motivasjon?:-)

    60. jeg er en jente som har holdt på med trening siden jeg var 5 år, så jeg har lært litt på den stunden. 🙂
      Du må alltid huske at du må være GOD og varm i abselutt hele kroppen før du starter med noe styrke. Er du ikke varm kan du strekke en muskel eller bli skadet, å det er det ingen som vil… Er du også veldig varm blir du ikke like øm eller stiv i magen..
      så lurt å jogge før du trener styrke 🙂
      digger bloggen din!!

    61. Ser det er mange som har skrivd det motsatte av det jeg skal skrive nå. Men Oppvarming – Styrke og deretter cardio er best:D
      Jeg har gikk ned 15 kg fra januar til august i fjor, og trodde i starten at cardio var best FØR styrketreningen. Men etter mye søking på fitnessbloggen og litt tips fra personlige trenere og Silje Mariela (som er nevnt over her) prøvde jeg det motsatte, og DA gikk det unna med fremgangen for å si det sånn 😀
      Ha en fin kveld søte deg <3

    62. Du skal trene det du prioriterer høyest den dagen først. Deilig med lett cardio etter tung styrke og deilig med lett styrke etter en tung cardio/løpeøkt 🙂

    63. Jeg ser Anikken her oppe skrev det ganske riktig! Der er faktisk lurest å ta styrke først. Men det er kanskje ubehagelig å begynne med styrke når kroppen ikke er varm, da kan det være enkelt å ta noen dansetrinn først! Sette på litt lett musikk og bevege kroppen litt, bare får å få den i gang! 🙂

    64. Her var det mye motstridende 😉 Men, så hardt som du trener så er ikke dette så nøye. Selv løper/jogger jeg først i 40 minutter, og deretter har jeg styrke i ca 1 time. Av og til når jeg har mer energi til overs, så løper jeg som avslutning på økten, også.
      Jeg løper først fordi da har jeg så mye oppbygd energi og overskudd, og for meg så er løping mer utmattende enn styrketrening 🙂 Dessuten så varmer jo det opp hele kroppen, og uansett hvilken del av spliten jeg skal trene styrke på den dagen, så er jeg garantert varm i den delen av kroppen 😉
      Husk og spis en banana eller noe liknende underveis, da! Og drikk masse timen før du skal trene. Slik at du ikke går på en vegg når blodsukkeret plutselig raser til bunns. Slik får du mest mulig ut av økten og forbrenner mer 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg