ØYA

Jeg hørte utrolig mye bra om denne boken og hadde derfor enorme forventninger til den. Disse forventningene greide den ikke helt å oppfylle, men det var likevel en fin bok. Historien bygger på en tragisk sann historie. Selve “Øya” er en øy utenfor Kreta som fikk navnet Spinalonga. Den greske stat bestemte i 1903 at alle spedalske skulle plasseres på denne øya, isolert fra resten av befolkningen.

Sykdommen var nemlig svært smittsom. Oppdaget man på denne tiden en litt skummel flekk på kroppen, ville hjertet stoppe noen sekunder. Menneskene på Kreta visste skjebnen for de spedalske. De ble dratt fra familiene sine og plassert på denne øde øya som de første årene ikke engang hadde nok vann. Med årene får vi i boken høre om hvordan de syke sammen skaper sitt eget samfunn. Kirker blir bygget, skoler blir etablert, kafeer, butikker, kinoer og sykehus dukker opp og øker svært manges livskvalitet. Når krigen er godt i gang, blir samfunnet bedre på Spinalonga enn på Kreta generelt.

Hovedpersonene i boken er Sofie og datteren Alexis. Moren Sofie har aldri fortalt noen om sin bakgrunn, men når datteren Alexis vokser til får hun lyst til å bli kjent med sine greske røtter. Denne historien foregår i nåtid, men når Alexis bestemmer seg for å besøke den nåværende ubebodde øya, reiser vi med henne i boken og får gjennom hennes oppdagelse høre om tragediene, krigene og forferdelsene fra da Spinalonga var en bebodd koloni for spedalske.

Det er en gripende bok med både fine og grusomme historier. Forfatter er Victoria Hislops. Jeg ble ikke like revet med som jeg har blitt av de fem andre siste bøkene jeg har lest, men god var den absolutt!

Terningskast 4 fra meg!
Noen som har lest den?

– Marthe <3

46 kommentarer
    1. Jeg begynte på den, men er sååå kresen på bøker, la den fra meg etter 10 sider elns:P Burde kanskje gitt den en sjanse…

    2. virker som du har litt problemer med å velge mellom i og på når det gjelder steder. det heter ikke i kreta og i geilo 🙂

    3. skulle akkurat til å begynne på den, men kom meg ikke “inn” i den i starten så orket ikke. Men kan ikke du oppdatere mere på facebook siden din :)? sånn at jeg vet fortere når du har blogget 😀

    4. Det er en fantastisk bok!
      Du er forresten veldig flink til å ta bilder, elsket det bildet med fuglene på! keep up the good work 🙂

    5. Jeg har ikke lest boka, men jeg har vært på øya for mange år siden!
      Var på ferie på Kreta, og reiste med en båt utover dit for å se.

    6. Har ikke lest den, men den hørtes veldig spennende ut. Har jo vært på ferie på Kreta mange ganger, så da blir det brått litt mer interessant! 🙂 Fin bokanmeldelse, det satt jeg veldig pris på flotte deg!

    7. Jeg har lest den, og jeg elsker den! Syns det er en helt fantastisk fin bok 🙂 Ha en fin dag Marthe! 🙂

    8. Jeg har lest boken, fordi jeg skal ha den til norsk muntlig. jeg synes den var kjempe bra og kjempe bra innlegg om boken.
      Jeg elsker bloggen din! 😀

    9. Thea: Ja jeg tror dette er en bok for de som er glade i å lese. Man må være litt tålmodig med den. Jeg syntes faktisk ikke den var så interessant før etter 200sider. Da var jeg jo halvveis i boken. 🙂
      Marthilde: Ja jeg har falt litt ut. Skal bli flinkere til det nå! 🙂

    10. 4??? :O Den boken er jo best! Anbefaler deg forresten å lese “Flukt på ørnens vinger”. Veldig annerledes enn det jeg pleier å lese, men etter hvert som jeg kom inn i det klarte jeg ikke å legge den fra meg 😮
      -Stine

    11. har sagt det før, og sier det igjen.. du MÅÅ lese “jeg lever!” av Nando Parrado. tror du kommer til å like den veldig godt 😀 helt syk historie!

    12. Har lest den, og elsker den! Er så utrolig gripende med alle de ulike historiene.. En av de beste bøkene jeg har lest hvertfall. Hadde definitiv gitt den minst 5+! 🙂

    13. Jeg er veldig uenig med deg, og synes den burde få en karakter mye bedre enn 4 🙂 Men smaken er som baken!

    14. Har ikke lest den. Men slike bøker som er basert på en sann historie elsker jeg – så kan jo være jeg får fatt i den 🙂

    15. hvorfor er du ikke bare på førsteplass, du forjener det såå mye mer enn alle de andre bloggerne 😀

    16. Jeg har også lest Øya, og satt igjen med litt blanede følelser. Den var god, men ikke så god som jeg hadde forventet og som folk sier. Har du lest INDIAS DATTER? Hvis ikke burde du virkelig lese den, ei helt fantastisk bok, som du ikke kommer til å glemme!! 🙂 Og det samme gjelder BARNEPIKEN!!

    17. Flott anmeldelse, er ganske så enig! 🙂 Men jeg ble kanskje revet litt mer med enn du ble tror jeg. Den var flott å lese i på stranda i Tyrkia 😀

    18. mai: Du finner dem under kategori “bøker” i sidemargen til høyre. Der ligger maange favoritter 😀 Spedalsk er en infeksjonssykdom som går ut over hud og nerver 🙂 Den kunne ikke helbredes på i gamledager. Så øya ble et sted de syke måtte bo på til de til slutt døde av sykdommen.

    19. De bøkene som du har skrevet mye om, husker ikke hva de heter, men de synes du jo var veldig brae, tror du de passer til en 14-åring? Er det liksom en bok beregnet for voksne eller tror du jeg synes den er like god? 🙂

    20. Mamma har lest den, men jeg har veldig lyst til å lese den skjøl<3
      Kan du ta en titt innom min blogg som heter mimal.blogg.no<3
      Jeg elsker din blogg og du er såå pen<33

    21. Jeg klarer faktisk ikke å lese den ferdig.. Jeg syns starten av boken var kjempespennende, men nå har jeg kommet til et døpunk som varer altfor lenge til at jeg klarer å komme meg videre.

    22. Den boken er så sykt bra etter min mening! Jeg har selv vært på spinalonga i sommer, og sett restene av “bygningene” der, og det var virkelig en opplevelse!

    23. Det er en bok som heter: Den glemte hagen, som er helt fantastisk.. Litt sånn samme stil, tilbake blikk osv. Men som er helt fantastisk, mye bedre enn øya. Skrevet av Kate Morton!
      Hvis ikke bør du lese: Kjerringer av Helene Uri, som er en morsom bok om fire kvinner som møtes på et kurs i latin og bestemmer seg for å gjøre hevn på menn!

    24. Det er ikke vits å skrive et sammendrag om hva boka handler om, da er jo hele poenget borte for de som vil lese den.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg