– Vacay Mode On –

– Et siste bildedryss fra Gili Island –

Åh, NÅ er ferie mode knappen på altså! I skrivende stund sitter jeg i sengen min med Mc Donalds pommes frites på fanget etter en lang og deilig dag på stranda! Annette og jeg bestilte oss en liten cheese burger meny før natten ettersom feriemagene våretrengte påfyll av det usunne slaget <3

Planen for morgendagen var egentlig å reise til Nusa Penida Island for 10 timer med sightseeing, eller eventuelt en overnatting, men vi har fartet så innmari mye helt siden vi ankom Bali, at halvparten av jentene kjente på at det nå var tid for å roe ned noen hakk. Vi er jo ikke på ferie for å komme slitne hjem heller, så planen for i dag er faktisk bare å bli i Sanur! Holde hotellområdet, ligge ved bassenget for en gangs skyld og besøke nabospaet som ligger 20 meter fra lobbyen <3 Åh, nakken min skal ihvertfall få massasje i dag! Tenkte egentlig at jeg skulle unne meg massasje hver dag under oppholdet her jeg!

Her kommer forresten et siste lille bildedryss fra Gili, og med det må jeg kanskje advare kommende turister om hjemreisen vår også. Nr. 1: Dagstur til Gili er absolutt ikke å anbefale. Selv om båtturen bare skal ta 1,5 time (den tok 2 timer), så må du møte opp før, stå i kø, og regne transporttid med bil fra hotellet ditt i Bali til kaia også (trafikken her er helt grusom) så alt tar sin tid! Reiser du på dagstur så får du antagelig bare 3 eller 4 timer å hygge deg på før du må hjem igjen, så book 1 eller 2 døgn med overnatting som vi gjorde. Nr. 2: Jeg vet ikke engang hvor jeg skal begynne med advarsel av svindling.

Da vi skulle reise hjem hadde vi klart å booke en båt som skulle ta hele 3 timer, og ettersom det føltes uendelig lenge, valgte vi å betale mer for å booke om til en båt i ei bod på Gili som tok halvparten så lang tid. Når alt var betalt og vi skulle gå ombord i båten, mente de som hadde tatt imot pengene våre plutselig at det ikke fantes noen båt hjem som gikk på 1,5 time og dermed hadde vi betalt dobbelt opp for samme billetter som vi hadde fra før. Etter MYE styr, kjefting og løping frem og tilbake mellom boder på øya fikk vi heldigvis pengene våre igjen og ordnet oss en båt hjem som tok 2 timer, men neste gang ville jeg ha booket en slik reise gjennom hotellet fremfor de lokale på Gili… Alle er definitivt ikke like pålitelige. Nr. 3: Da båten omsider var i havn på Bali og vi skulle finne bussen vår tilbake til hotellet sto det en hel rekke svindlere og viftet med samme transportselskap-logo som sjåføren vår skulle ha. Transporten vår var inkludert i båtbillettene, så dersom vi hadde gått fem på og blitt med en av disse andre måtte vi ha betalt dobbelt opp. SÅ når båten kommer frem: Gå rett forbi alle slitsomme sjåfører, og gå til parkeringsplassen for å snakke med DIN sjåfør. Alle andre prøver å lure deg og tar syke priser.

Vet ikke hvor mange som vil reise til Gili øyene nå som jeg har fortalt om bade lus i havet og svindlere her og der, men herregud dere må reise! Det er helt nydelig her som dere ser, og folk flest er jo snille! Dessuten er det noe helt spesielt med å komme bort fra alt som heter scootere og biler, se hest og kjerrer i gatene og sykle eller gå hvor enn man skal. Det tok bare et halvt døgn før jeg kastet sandalene mine og trasket barføtt gatelangs uansett hvor jeg skulle. Alt i alt et innmari avslappende sted å være <3

2 kommentarer
    1. Ååhh du er så HERLIG Marthe! Blir helt sykt glad av å lese Bali innleggene dine (sikkert litt fordi jeg også bodde der et år for mange år siden og minner strømmer tilbake), men også fordi du er så flink på god stemning! Og bildene er såå fine 🙂 Håper på masse fine innlegg til, og gleder meg nesten enda mer til du kommer hjem og lager vår/sommer stemning på bloggen her 🙂 (og hvert år misunner jeg deg brunfargen din, haha). Kos deg masse videre i ferien din! Vel fortjent ❤️

      1. For en herlig kommentar <3 Tusen takk Natalie! Selv om jeg har det helt supert her, så gleder jeg meg også til å komme hjem nå faktisk 🙂 Hører rykter om at det er nydelig vær og alt for varmt der hjemme også 😀 Det er herlig! Da satser jeg på at jeg kommer hjem til grønt gress 😀

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg