Utblåsning og bachelorskriving

Puh! I dag har vært en noe turbulent dag på humørfronten min! Jeg satte på bussen på vei til skolen da jeg kom over en artikkel om morsdagsfeiring og bloggere. Ørjan Burøe hadde lagt ut et bilde av hvordan han feiret morsdag vs hvordan familien Berg Eriksen hadde gjort det, og under lå selvfølgelig 450 kommentarer som hånet familien Eriksen for å feire på feil måte. Ikke naturlig nok. Alt for flott. Alt for stelt. Alt for oppstilt. Åh, jeg kjenner faktisk enda at det koker litt innvendig…

Si meg, kan ikke den dama bare få lov til å gjøre noe riktig? Være fin? Velstående? God og flink? Hvorfor kan ikke dere som så denne instagramposten  bare se humoren i den morsomme posten, le i noen minutter og nøye dere med det? Dæver dere om dere ikke får spy ut noen stygge gloser om hvor feil morsdagen til Caroline var? Æsj altså. Jeg blir fysisk uvel av sånne mobbekommentarfelt som det finnes så ALT for mange av på instagram i disse dager.. #UnfollowAlle

Jada, ytterst få mødre feirer morsdag med luksusfrokost i sengen sin. Ytterst få familier sitter også i et hus til… hva er det 12 millioner på morsdagen? Og så da? Kan ikke den fantastisk flinke og velstående familien bare få være i fred? Få en liten klapp på skuldra for å knipse noen familiebilder som jeg bare kan drømme om? Dama har da aldri gjort noen noe som helst? Jeg kan ihvertfall ikke huske én gang hun har måttet trampe på eller henge ut noen med humor (refererer til mange her) på sin vei opp til topp. Blir du ikke inspirert av flotte bilder fra en hverdag som ikke ligner din? Nei, det kan jeg forstå, men så les nå bare en annen blogg? Slutt å være så ekle! Det finnes da haugevis av bloggere som ikke engang bruker 20 minutt av dagen sin på å få til noen idylliske bilder, men som heller spiller på humor eller helt andre ting.. Som klikk-overskrifter foreksempel. Les disse da?

Sånn, det var dagens utblåsning, og Bendik er enig. Neida. Det vet jeg faktisk ikke for jeg holdt de sure tankene mine for meg selv gjennom skoledagen. Resten av mandagen var forresten veldig fin altså. Fikk skrevet masse på bacheloroppgaven sammen med Bendik og sitter nå egentlig bare og venter på å få intervjudato! Iih, så spennende 😀 Vi ble sittende på skolen i nesten syv timer i dag, og i morgen er det på an igjen. Synes det er veldig moro faktisk, men ikke så moro at jeg gruer meg til helg heller. Haha! Om fem dager venter ny hyttetur med girlsa og det skal bli så alt for hyggelig <3 Før det venter også Valentines day, og da tror jeg at jeg skal lage hummer eller noe annet luksuriøst til mannen, ta på meg en liten ballkjole og dokumentere det med de fineste bildene verden noen gang har sett.

Dette blogginnlegget er forresten ikke åpent for mobbedebatt av verken den ene eller den andre, så om du nå hadde tenkt til å slenge igjen noe annet enn kjærlighet så kan jeg med en gang si at kommentaren ikke kommer gjennom 🙂 Love and peace!

29 kommentarer
    1. Du er så god Marthe! <3 Er helt enig i det du skriver. Både Caroline sin måte å feire på, og Ørjan sin, er bra på hver sin måte, og ingen fortjener å bli mobbet på den måten!

    2. Er så enig! Dette er et prakteksempel på hvor sterk janteloven er i Norge. Med en gang noen er vellykket, eller får til noe utenom det “vanlige” blir folk bitre og skal slenge drit. Helt latterlig!!

    3. Dette er det beste jeg har lest på LENGE!! Takk for at du sier det høyt, jeg er så enig med deg! Ha en fin dag <3

    4. Neeeei Marthe! Unnskyld altså men nå ble jeg faktisk litt skuffet… jeg var så sikker på at du var en av dem som faktisk er opplyst og som har litt moral i denne bloggverdenen. Kan du ikke gjøre deg selv(og meg) en tjeneste å lese gjennom dette innlegget:

      So long!

      1. Har lest innlegget du refererer til og synes det er synd at noen faktisk har laget en egen nettside med hensikt å arrestere en blogger. Usj! Vi deler rett og slett bare ikke samme syn og mening her 🙂

    5. SÅ enig med deg!!! Hvorfor skal folk kommentere og rakke ned på alt og alle hele tiden. Jeg lo godt av innlegget til Ørjan, fordi det var morsomt. Men samtidig elsket jeg bildene til Caroline, fordi det er faktisk sånn person hun er. Hvorfor skal det være feil? Folk får virkelig ikke lov til å være seg selv lenger uten å bli kritisert

    6. Har ikke lest kritikken på insta, men at hun får kritikk for å eksponere egne barn for egen vinning synes jeg er berettiget. Hat/mobbing skal selvfølgelig ikke forekomme, men ikke all kritikk er hat/mobbing.

      1. Nei kritikk og hat/mobbing er to ulike ting men i det kommentarfeltet der var det i hovedsak sistnevte. Har du konstruktiv kritikk så gi det til vedkommende. Ikke i kommentarfeltet til en annen influencer? Veldig merkelig..

        1. Er vel ikke så merkelig siden det er det innlegget ditt handler om😊 Pleier å kommentere på blogginnlegg innimellom, og stort sett har du jo pleid å sette pris på det 🙂

          1. Vet ikke om jeg skjønner sammenhengen i denne? Innlegget mitt handler ikke om å gi konstruktiv kritikk til noen andre enn mobberne på instagram. Så sa jeg at konstruktiv kritikk er helt topp, men gi det til den bloggeren som skal ha det hvis målet ditt er å se en forandring? Det er vel ikke i mitt kommentarfelt? 🙂

    7. Skaper du ikke selv litt uhygge med å skrive et sånt innlegg? Selv ville jeg nok ikke tatt dette opp på en blogg, men kanskje tenkt for meg selv for uhyggelig dette er mot Caroline og familien 🙂

    8. Tenker at hvis du vil ta det opp her, så må andre få lov til å være uenige med deg her også?

      Caroline Berg Eriksen har bygget opp en stor blogg, som er så gjennomført at den kunne vært et magasin. Hun er åpenbart en dyktig businesskvinne, og jeg beundrer henne virkelig for mye av det hun har fått til. Denne hetsingen i kommentarfeltet på Instagram er hverken berettiget, morsomt eller spesielt fint. For meg både uforståelig og kvalmt, og jeg blir lei meg av at de fører disse holdningene videre til nyere generasjoner. Når det er sagt synes jeg konstruktiv kritikk av eksponering av barn er berettiget her, siden de utgjorde en stor del av disse omtalte bildene (og som aktivt deles i alle hennes kanaler).

      1. Selvfølgelig! Dine meninger om eksponering av barn i sosiale medier er ikke verken mobbing eller hat og de kan få publisere hvor du vil for min del, men jeg tror ikke det vil gjøre noen forskjell. Caroline og mannen har nok tatt et valg på dette allerede, akkurat som funkygine, komikerfrue og alle andre mammabloggere i Norge 🙂

        1. Men det betyr jo ikke at «alle andre mammabloggere» gjør rett? Jeg syns det er så uendelig skummelt at folk i bloggbransjen ikke ser det folk utenifra ser? Bedriften til CBE er ekstrem på flere områder og det er folk kaller henne «snill og god» dekker ikke over en brøkdel av hva bloggen fronter utad. Men det er viktig med en sakelig diskusjon, og å IKKE gå i personangrep etc. Det gjør mange. Bare syns at mange bloggere ikke lenger tar diskusjonen en gang, de blokker helt ned og har holdninger som «dette er mitt liv, jeg bestemmer, det går ikke ut over noen andre (jo?!) og det er mine barn». Blir så mektig frustrert, sikkert like frustrert som du blir andre veien. Haha, rart hvor forskjellige folk er. Og for all del, godt er det 🙂

          1. Må bare få skyte inn her at Ørjan eksponerer sine barn minst like mye som Caroline og bruker dem til sin egen vinning når det gjelder humor. Så det at CBE er ekstrem er hun som påpekt her også ikke alene om. Ørjan har jo gått viralt med filmer han lager som er humoristiske med sine egne barn i. Disse filmene er like gjennomtenkt og planlagt som Caroline sine bilder. Jeg er enig som ovenfor her at bloggere/influencere nok helst burde holdt barna utenfor rampelyset til de er voksne nok til å ta avgjørelsen selv, men som du selv sier er ikke den diskusjonen et tema lenger.

    9. SÅ sant det du sier!! Har tenkt det utallige ganger, så mange bloggere som får ufortjent dritt “utkledd” som “humor” :(( Så hylles de for det etterpå..

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg