– Ukens treningsplan –


Hei og hopp og riktig god uke! Denne har jeg gledet meg til, for på lørdag som var kom Hannemor på besøk og sørget for at bloggeriet skulle få litt mer innhold. SÅ disse dagene her blir det forhåpentligvis litt hyggelig å titte innom her igjen. Tenkte jeg skulle starte uken med å dele treningsplanen min med dere jeg. Nå går det jo stort sett i løping da, men det er fordi jeg jobber iherdig med kondisjonen min om dagen. Dessuten har jeg laget meg noen mål om å klare å løpe lengre enn 4,5 km uten å kveles av oksygenmangel, og må det litt hyppige svetteseanser til nå i starten. Jeg løp 4,5 km i dag på 30 minutt og trodde jeg skulle renne av løpebåndet på slutten, men altså FY så godt det føles etterpå. Jaa, MAGISK! Følelsen jeg får etter en god løpeøkt kan faktisk ikke engang måle seg med følelsen etter en styrkeøkt, og det er litt rart for jeg synes det er mye gøyere å bare løfte vekter.

– UKENS SVETTEPLAN –
Mandag: Løpe 4,5 km på mølle + trene mage i 30 minutt
Tirsdag: Løpe 4 km på mølle. Så 15 intervaller med 30 sek spurt og 15 sek hvile
Onsdag: Løpe 5 km på mølle + trene armer i 30 minutt
Torsdag: Løpe 7 km + trene mage i 30 minutt
Fredag: Løpe 3,5 km og trene bein i 30 minutt
Lørdag & Søndag: Gå en times skitur med familien på Bortelid


En økt som setter fyr på magen: 
1. 20 rette situps med beina i 90 grader og hendene bak ørene.
2. Fem minutt med planke. (Jeg står 1 min i vanlig planke, 1 min sideplanke, 1 min vanlig igjen, 1 min andre siden sideplanke, og til slutt 1 min vanlig planke igjen sammenhengende)
3. 30 repetisjoner der du sitter på rumpa med beina løftet 10 cm fra bakken og flytter en vektball på 8kg fra den ene siden av magen til den andre.
4. 15 repetisjoner av hev og senk bein. Ligg på ryggen og hold deg fast i en ribbevegg mens du løfter bena rett opp, strekker den ut og senker dem ned til bakken så sakte du bare klarer 15 ganger.

Utfør alle fire øvelsene x 3 – I mitt tempo tar det ca 30 minutt

Så der har dere min svetteplan og mageøkt på 30 min! Mage er ca den eneste kroppsdelen jeg er sterk i, så det skal sies at jeg ikke har innlagt særlig med pauser på de 30 minuttene. Mulig det tar 8 min til hvis du skal ha pause mellom øvelsene 🙂

Nå skal jeg se å komme meg ut på tur med hunden før mørket faller på. Så venter deilig laksemiddag og baking av grove rundstykker til morgendagens skolelunsj <3 Jeg craver varm grovbakst med ulike former for egg om dagen.. Omelett, kokt egg med salt, stekt egg med salt, eggerøre, eller egg og avokado. Mmm!

– I min omelett finner du – 
1. 3 egg 2. 1,5dl melk 3. Litt skinke 4. Litt tomat 5. Litt rødløk 6. Litt ost 7. Salt og pepper

Sika og jeg ønsker dere en finfin kveld! Klokken 21.30 legger jeg fra meg alt som er av hverdagsplikter og slår meg ned i sofaen for ungkaren Australia og Paradise Hotell. Hoho, synes jeg hører mannens sukk helt fra andre siden av byen..

12 kommentarer
    1. Hei!

      Så sprek du er! 🙂 Hvordan har du merket fremgang, og hvor lang tid tok det før du merket fremgang? 🙂 <3 <3

      1. Heisann! Jeg merker det 1. På at kroppen min er FULL av energi. Jo mer jeg trener kondisjon, jo mer får jeg lyst til å trene enda mer! 2. Pusten min er på et helt annet nivå allerede etter tre små uker. Da jeg løp min første lille økt på mølle 22 februar så slet jeg noe helt vilt med både hode og pust for å komme meg gjennom 3 km i rolig jogg. Nå løper jeg 3km som oppvarming uansett om fokus den dagen skal være styrke på over eller underkropp, for det er rett og slett ikke noe problem lengre. Men så fort jeg er oppe i 4-4,5 km så endrer det seg, og da må jeg jobbe med hodet mitt igjen. Haha! Ellers merker jeg det også på magen at musklene begynner å poppe frem, men det har nok mer med alle mageøvelsene å gjøre for man forbrenner ikke all verdens på 4-5 km 🙂

    2. Hmm med det skjemaet er risikoen veldig stor for at treningen blir nedbrytende istedenfor oppbyggende og du ender opp med skader og ikke kan trene i det hele tatt. Legg inn noen hviledager og forsøk å variere treningen mer, å løpe hver dag er for mye. 😊

      1. Jeg tenkte meg at denne ville komme 🙂 Dette er én ukesplan. Jeg skal ha to “hviledager” i helgen så da passet det dårlig med hviledager i uken også. Neste uke kan det godt hende jeg fletter inn en kondisjonsøkt med romaskin eller sykkel foreksempel 🙂

    3. Er da virkelig alltid hyggelig å titte innom her Marthe – med eller uten Hanne-bilder! <3 Ønsker deg en god uke

    4. Kan du legge ut flere tips til forskjellige økter som du pleier å ta? Blir veldig inspirert til å bli flinkere til å trene når jeg leser bloggen din 🙂

      1. Oi det er kjempevariert! Men når jeg ikke løper intervaller så varierer jeg mellom 8,8 og 10,5 i hastighet 🙂 Begynner som regel på 8,8 løper på den hastigheten i 10 minutt og så justerer jeg alltid litt opp mot slutten av kilometerne bare fordi jeg liker å avslutte skikkelig varm 😀 Men jeg løper altså aldri fortere enn 10,5 hvis ikke jeg løper intervaller da <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg