Ukens storhandel – Check!

Hei du nye februaruke! Denne uken starter jeg med en frimandag etter jobbhelg, og det er seriøst den beste dagen i uken å ha fri på spør du meg. Da kan jeg nemlig starte den nye uken med en lang morgentur med hunden, planlegge den nye ukesmenyen og kose meg med handlingen når alle andre er på skole og jobb 🙂 Små gleder. Folk flest liker kanskje å jobbe når andre jobber og ha fri når folk har fri.. Vel, jeg setter bare mer pris på fritiden min når jeg vet at alle mine kjære og nære må slite på jobb. Det er virkelig en drøm å dra hjem fra nattevakt og se alle menneskene rundt meg trøtte i trynet, hastende avgårde til jobb, mens jeg skal få kjøre hjem og ligge i den digge senga mi hele formiddagen.

Skulle nesten ønske jeg hadde nattevakt istedet for dagvakter denne uken! Heh, tenk at jeg skulle bli så glad i å jobbe på nattestid da dere. Bedre betalt er det og 😉 Uansett, nå sporer jeg helt av her. Hei igjen 17 februar og velkommen skal den nye uken være. Jeg er bare glad vi nærmer oss slutten på enda en vintermåned. Hunden trenger mosjon og det er ikke superidyllisk å gå på skogstur i vindstyrke på 17-18 m/s kan jeg fortelle dere, men det går! Søndag var jeg så trøtt etter nattevaktshelg at jeg bestemte meg for å droppe skogsturen vår og heller ta Mino med i hundeparken. Der var det noe sånn som åtte andre hunder som han nesten løp seg ihjel sammen med. Aldri sett han mer sliten. Fantastisk!

Her ser dere ukens handel! Det ble definitivt ikke så økonomisk som jeg hadde tenkt, men fader heller. Jeg prøver å være sunn i disse dager og holde meg unna snoperier. Da går jeg istedet til innkjøp av enorme mengder mat og dyre, eksotiske frukter. Mangostan eller mangosten (frukten under her), er min absolutte favorittfrukt. Jeg har aldri sett de selge den i Norge før i forrige uke (På meny), men fyfader for en pris.. 20kr per stykk? Man kan jo ikke kjøpe mindre enn ti? De glir jo ned som godteri! MÅ prøves.

– Ukens cravings – 
1. Sjokolademilkshake med sukkerfri is
2. Banankake i kopp
3. Fruktsalat med ananas, mango, mynte og kokoskrem
4. Mangostan (frukten på bilde over) Kjøpt på Meny!

Jeg gikk til innkjøp av syv middager denne uken her. Glemte rett og slett at jeg reiser bort til Konsmo i helgen for å tilbringe den på hyttetur med jentene.. Jaja, da har vi middagsretter for deler av neste uke også 🙂 Mozerellapizza og biffsalaten skal dere få oppskriften på etterhvert! Resten har jeg delt oppskriften på før, så spør meg gjerne om dere er interessert i å teste noen av de andre rettene.

– Kokoskrem med litt melis er verdens diggeste topping til fruktsalat –

Nå skal jeg utnytte at hunden ligger i en ledningshau(?) på det harde gulvet og snorker høyt. Jeg skal nemlig prøve å liste meg ut døren uten at han våkner for å løpe 50 meter over gata og hente en pakke i posten. Wihuuu! Jeg har klikket hjem litt sponset tøy til garderoben som dere skal få se på instagram etterhvert 🙂 Ellers går mandagskvelden til innekos tenker jeg. Stormen herjer utenfor, så da passer det perfekt med litt peiskos til kveldens episode av Jan Thomas søker kjærligheten. Eller hva det nå heter. Mitt nye favorittprogram på Tv Norge. Herregud som jeg heier på Tormod og Harlem. Håper han velger å gifte seg med de begge.

23 kommentarer
    1. Hei Marthe ❤️ Angående bjeffingen til Mino når du er borte fra ham. Dette kommer til å ordne seg så fint. Min hund på to år bjeffer enda innimellom (noen minutter eller så) i begynnelsen kunne hun også bjeffe noen timer, men sånn er det.

      Mitt beste råd er å ikke la deg bruke så himla mye energi på det. Fortsett med å ta noen småturer (uten mino) til butikken, hente post osv. Og så når du går fra han så bare GÅ. Ikke legg til rette for noe hade kos klem og dikkedulle. Du rett og slett bare går ut døren (for jobbe må man) og ser deg ikke tilbake. En annen ting er at mino er en valp, du har god tid. Er overbevist om at dette vil gå seg til. Men skjønner så godt at det ikke er lett. Særlig når man får mld av naboen av at han bjeffer. Men prøv å ikke vie det så stor oppmerksomhet. God klem vakre ❤️

      1. Beste rådet jeg har lest hele uken <3 Det er så sant det du sier! Det hjelper jo ingen verdens ting å stresse seg ihjel over dette. Jeg ser jo at han er blitt hundre ganger bedre fra jeg fikk han, så det går riktige veien. Det tar bare tid som du sier 🙂 Stor klem igjen!

    2. Jeg blir alltid så glad når du har oppdatert bloggen <3 Det er min lille glede i uka!
      Du er så fantastisk herlig!

      1. Man spiser bare det hvite kjøttet 😀 Av og til hvis de er perfekt modne så kan du spise alt. Da er de silkemyke og bare smelter på tunga, men ofte er det litt stein i midten, så da er det som en plomme du må tygge rundt steinen og spytte ut det harde i midten 🙂

    3. Hvordan ser mangosten ut? Det hvite og røde du holder i hendene? Hører så mye snakk om det jeg må innom Meny i morgen.

      1. Bare google det hvis du vil se de “lukket” også 😀 Så kjenner du dem igjen på Meny med en gang. Må prøves! Men kjøp flere enn en i tilfelle den ikke er helt moden. Er de gule så er de overmodne (jeg kjøpte 10 og ingen av mine var det altså), og er de harde i midten så er de ikke helt fullmodne, men like gode for det. Du må bare spise deg rundt steinen i midten av fruktkjøttet da. Er de perfekt modne så kan du spise alt det hvite 😀 SÅÅ godt!

    4. Hei! Jeg liker bloggen din så godt, du er så inspirerende!
      Ser at Mino bjeffer masse og raserer leiligheten når du er på jobb 😅 for meg hjelp det veldig å plassere hunden min i bur når jeg var ute. Fikk mange tips om at hunder ofte føler dei må passe på leiligheten/huset om dei er aleine å det kan jo bli eit litt stort ansvar for ein liten hund. Så eg satte min hund i bur og hadde eit laken som dekka til ein del av buret, då var det bare det område hunden måtte passe på, og det fungerte bra for oss! ☺️
      Men uansett, Lykke til!

      1. Ja det kunne fungert, men jeg tørr ikke å prøve på noe mer akkurat for øyeblikket. Sist jeg prøvde å korte ned på plassen han bevegde seg på, klikket det helt for han og etter et par timer på jobb måtte noen bare dra hjem og hente han. Kan virkelig ikke plage naboene en time til med bjeffing om jeg vil kunne møte på dem i gata.. er helt forferdelig 🙁 trodde det hadde ordnet seg, men i går tror jeg han holdt på i fire timer (han hadde ikke stemme igjen når jeg kom hjem).. det er IKKE greit for naboene så nå må jeg faktisk bare få pass eller ha han i buret i bilen hvor enn jeg går. De har hundebarnehage i nærheten av der jeg bor til 200kr dagen, men de har bare åpent fra 07-17.00 og jeg har maks en dagvakt i uken så det hjelper ikke så mye. Huff hadde jeg visst at jeg skulle få en valp med tidenes bjeffeproblem så hadde jeg aldri fått han alene og i en leilighet med naboer, men nå har jeg fått han så nå flytter jeg heller om jeg må det.

    5. Sett din mystory. Her er det Mattilsynet (som forvalter dyrevelferdsloven) sier om saken:

      «Bruk av lukkede bur begrenser hundens mulighet for å bevege seg og slike bur egner seg derfor ikke til oppholdssted.» (Link: https://hunomhund.no/2018/07/hvorfor-man-ikke-bor-bure-hunden/)

      Jeg ville ikke stolt på en hundetrener som synes det er riktig problemløsning å bure hunden inne i 8t. Dette er ikke kritikk mot deg, forstår at du må være helt fra deg av frustrasjon, men jeg er redd det buret bare forverrer situasjonen.

    6. Hunden vår var på samme måte til å begynne med. Jeg trodde aldri han skulle gi seg med å bjeffe når vi dro fra han. Var utrolig stressende! Vi ga han utallige forskjellige typer godteri, leker osv, men det som til slutt fungerte var å legge mange ostebiter rundt omkring som han kunne lete etter. Han elsker tydeligvis ost over alt på jord 😂 Lykke til videre med hunden din, er sikker på at det går seg til❤️

      1. Hehe! Ja det høres kjent ut 😀 gjør alltid det samme selv og det fungerer de første ti minuttene til alle ostebitene er funnet og spist. <3 <3 Men godt å høre at det fungerte for dere! Er jo så stressende!

    7. Hei Marthe!
      Tenkte jeg kunne dele min erfaring med valp som skal «passe hus». Jeg fikk min (fuglehund) for 3,5 år siden, og brukte veldig mye tid på å trene på å være alene hjemme, og følte egentlig jeg lyktes veldig med dette, til tross for å ha en veldig lite selvstendig vofs🐶 Jeg begynte med å bare sette meg utenfor døren, og gikk inn til han når han sluttet å hyle. Etterhvert økte jeg tiden til 5 – 10 – 15 minutter. Han skjønte jo at jeg alltid kom tilbake igjen. Etterhvert kunne jeg gå en kjapp tur på butikken, og øke til halvtime og time. Og gjerne byttet jeg på, kunne en dag bli borte en time, og neste bare 15 minutter. Gikk aldri inn mens han hylte (dette er jo belønning), og lagde aldri noe stort oppstyr om hvor flink han var da jeg kom hjem. Jeg har også dårlig erfaring med å stenge inne på lite rom (brukte bare gangen først), han var mye roligere da han fikk bruke hele leiligheten. Skal også sies at jeg har samboer som jeg deler ansvaret med + en pappa som passet han masse de første par månedene mens jeg var på skolen. Kunne være borte fra han flere timer av gangen etter bare få måneder, men ventet bevisst med dette til jeg følte han var trygg nok. Det er nok mye vanskeligere å skulle få til treningen nå, når bjeffingen er så «innlært». Men jeg ville anbefalt og trent masse hver eneste dag med korte alene-hjemme-økter. Da vil han skjønne at noen ganger kommer du faktisk fort hjem igjen. Ønsker deg og Mino masse lykke til, dette får dere til!!

    8. Hei. Jeg har to hunder (og har hatt hund siden jeg var 7 år, er nå 25 år), hvorav den ene kan ligge på sofaen i typ 12 timer og kose seg med det, mens den andre gjerne skal stå i vinduet og bjeffe på ALT som går forbi når vi er vekke. Heldigvis er det alt hun gjør (ikke noe biting, ødelegging etc.) Ettersom at jeg jobber/studerer, så kan jeg ikke være hjemme hver dag, og da gjør jeg følgende:

      Lufter de godt og så trener jeg gjerne i 5-10 minutter hvor de feks skal lete etter godbiter, øve på triks etc. (og rekker jeg ikke sistnevnte om morgenen, gjør jeg det på kvelden) så de blir slitne, og så setter jeg de inn på et soverom + kontor som har døren åpen til hverandre. Har på radio, setter frem masse vann, og så har de et bur de kan gå inn/ut av som de vil. Vi har overvåkning, og jeg blir SKIKKELIG lei folk som sier at bur ikke er for dyr: hver eneste gang jeg sjekker kamera ligger de begge to klemt inni buret og koser seg, så jeg vil si at de oppholder seg mer i buret enn utenfor når vi er vekke fra hjemmet.

      Når jeg så kommer hjem prøver jeg og ikke lage for mye styr ut av det, heller bare lukke døra forsiktig opp og hilse uten å hoie for mye. Da blir ikke overgangen av å være alene og at noen kommer hjem så stor (selv om det er *fryktelig* koselig å se at de blir glade når vi kommer hjem).. Det fungerer utmerket for oss, og vi har ellers buret stående fremme til enhver tid, og her går de inn og ut som de selv vil. De tilbringer begge to gjerne tid i buret, og når vi feks skal kjøre bil løper de rett inn i buret så fort de hører setningen “skal dere være med å kjøre bil?”

      Familien min har hatt 5 hunder opp gjennom (inkludert disse to), og alle har elsket å ligge i buret. De har selv valgt å gå dit, og når vi feks har besøk av små barn er buret “deres” område og da har ikke barn lov til å røre hundene når de går inn dit. Det blir deres fristed og det skjønner de veldig godt!

      Så mitt beste tips er å drite i hva andre mener, og finne ut hva som funker for din hund. Men å forvente at han skal elske buret med en gang går kanskje ikke, men til slutt er jeg sikker på at det kan bli hans “hjem”. Men jeg ville dog aldri stengt buret igjen hvis man feks er på jobb, for da blir det liten plass for hunden å bevege seg. Men korte turer til butikken eller når man har besøk tror jeg er helt ok 🙂 Lykke til, og jeg er sikker på at du ikke trenger å flytte på grunn av bråkete hund 😉 Bare tenk så mange som har hunder rundt omkring i landet, og som jobber 8-16/turnus!

    9. Kan det være at hunden er understimulert og må få ut energien på en eller annen måte?
      btw. Å ha en hund i bur 8 timer er utrolig lenge og burde ikke vært lov.

    10. Hei Marthe!

      Har ei drevertispe på 4 år og hun var også helt umulig det første året. Heldigvis blir det bedre med tiden, så håper det ordner seg for dere snart. Du er skikkelig flink, og du vil kun det beste for skjønne beagelen! <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg