– Ukens spørsmål og svar –

Hva er de “vanligste” tilfellene du møter på akuttmottaket generelt? Det er helt utrolig variert. I løpet av en vakt kan jeg ha ansvar for (sammen med en eller flere leger) en 2 mnd gammel baby med luftveissymptomer, en gammel mann med nyrebekkenbetennelse, en ung dame med spontanabort, en mann med brystsmerter og en dame med hoftebrudd. Den som sitter som koordinator i mottak er ofte flink til å gi oss forskjellige caser så vakten blir mest mulig variert og spennende, så det går i MYE forskjellig. -Men skal jeg si to ting som ukentlig går igjen så er det vel brystsmerter og akutte magesmerter. Det finnes jo en rekke organer i magen, så sistnevnte synes jeg alltid er spennende da det kan dreie seg om så mangt!

Vet du hva en 75%stilling tilsvarer i lønn i forhold til dag/kveld turnus i kommunen? Jobber i kommunen selv men syns akutt er veldig spennende. Jeg har frem til nå bare hatt 60%, men med ekstravaktene mine jobber jeg vel rundt 70%. Da pleier jeg å få utbetalt mellom 26 og 28 000. Tipper 10 av dem er for kveld, helg og natt-tillegg ettersom jeg jobber minimalt med dagvakter.

Hvor ser du deg selv om 5 år? Har du barn, mann og hus eller lever du et litt mindre “A4 liv”? Jeg har ihvertfall ikke førstnevnte. Jeg skulle hente p-piller på apoteket for noen måneder siden, og da damen bak kassen sa jeg hadde flere en én pakke liggende sa jeg bare at jeg ville ha dem alle. Visste ikke at hun ville komme med p-piller til meg for to år, men det er greit det. Skal ta hver eneste pille jeg! 😉 Jeg håper jeg har Mino og en mann, bor i en stor, fresh leilighet nærme hav og fine skogsstier, eller et lite hus langt ifra byen.

Hvor lenge har du tenkt å fortsette med bloggen? En måned til ihvertfall. Griner en skvett når jeg funderer på hva jeg skal skrive i min siste bloggpost.

Har du noen reiseplaner/drømmer for sommeren? Nei, jeg hadde ingen reiseplaner før coronakaoset startet heller, så for min del gjør det ingenting med reiseforbud i disse dager. Jeg har fått meg hund og har ikke tenkt til å be noen om å passe han mer enn et døgn med mindre det er helt nødvendig, så i år vil jeg bare ut på eventyr i Norge sommeren 2020. Kan ikke vente til det første badet i havet sammen med den lille rampen min.

Hvordan er det å være sykepleier i denne hektiske perioden? Nei, jeg personlig kan ikke si at jeg kjenner det er spesielt hektisk enda. Vi har oppbemannet akuttmottaket kraftig den siste uken, og når sørlendingene bare holder seg hjemme merkes det at antaller ulykker også går ned, så jeg må si jeg synes det var travlere på jobb før corona slo til! -Men som sagt, vi er i startfasen så vi venter selvfølgelig at det blir vanskeligere tider. SÅ: Fortsett å holde dere hjemme 🙂

Tenker du å videreutdanne deg, og evt hvilken videreutdanning? Ja, det har jeg skrevet om flere ganger tidligere også og jeg har ikke gått bortifra det. Jeg elsket å studere og drømmer enda om å få lov til å fordype meg i ett felt. Jeg tenker også på lønn. Akuttsykepleie hadde vært spennende for den jobben jeg har nå, men slik jeg har forstått det så øker en bare årslønna med rundt 30 000kr i året. Det vet jeg ikke om det er verdt, da jeg tror man lærer veldig mye av det samme bare av å jobbe i mottak over flere år. Heller derfor nå mer mot jordmor, men jeg ELSKER for øyeblikket jobben min, så jeg slipper ikke den med det første. Arbeidslivet er langt, så jeg kan godt tenke meg å jobbe i akuttmottak noen år først, og så skifte til noe helt annet når jeg føler læringskurven min stagnerer.

Du nevnte at du hadde sett en dokumentarserie på Netflix i et tidligere innlegg. Hvilken serie var det du så på? Ja, det stemmer! Den er ikke spesielt oppløftende så jeg turte ikke å tipse om den likevel i disse dager. Haha! Dokumentarserien heter The Trials of Gabriel Fernandez og handler om en 8 år gammel gutt som blir torturert og mishandlet av sin mor og stefar. Selv om han kommer på skolen med blå øyne, brennmerker i hodebunn og hovne lepper, svikter alle system han, noe som gjør at han til slutt blir slått ihjel. Alt de finner i magesekken hans etter en obduksjon, er kattesand.. Jeg sier ikke mer. Den er brutal, men viktig.

Hvordan er forholdet til pappaen og lillebroren din siden dem bor i Thailand? Har dere mye kontakt og har du besøkt dem? Forholdet mitt til papsen og lillebror er veldig bra, til tross for at vi bare sees en gang i året! De kommer på besøk hver mars måned når Erik har sommerferie, og da får vi tatt igjen ihvertfall litt! De bor i pappas hus i nord thailand, Chiang Mai og der har jeg vært og besøkt dem to ganger. Begynner dog å bli noen år siden sist nå! Hadde jeg ikke fått Mino, så ville jeg nok ha reist ned en tur i høst tenker jeg.

Hvor stor stilling i jobben hadde du før og nå? Før hadde jeg 60%, nå står det 70% på turnusen min, men med ekstravakter jobber jeg 100% ut mars og ekstravaktene for april og mai har jeg ikke fått enda, men det blir vel rett under 100% da og tenker jeg. Jeg har ihvertfall ingen planer om å jobbe noe mindre.

Lurer på hvordan du synes det er å kombinere hverdagen som sykepleier med hund? Hadde det ikke vært for at Mino er ekstremt vanskelig å lære til å være alene hjemme, så ville det gått som en drøm. Det å slite han ut før kveldsvakt med en lang skogstur f.eks er aldri noe tiltak. Jeg tenkte også det måtte være en fordel for en hund å ikke måtte ligge hjemme 8-9 timer hver eneste morgen, men av og til få gå en lang morgentur før kveldsvakt eller enda bedre: Sove hjemme hele natten mens mor er på jobb! -Meen Mino er ikke så simpel. Han bjeffer like mye enten han sitter i bur eller går fritt, og om jeg går på butikken i 40 minutter, drar til en venninne i 3 timer eller jobber i 8 har ingenting å si. Han synes det er forferdelig uansett, så det må jeg si har vært ekstremt stressende. Jeg har på dette tidspunkt prøvd ALLE triks og tips der ute, men har nylig startet å gå til en ny hundetrener som jeg hååper kan hjelpe oss på sikt. Antagelig trenger han bare lengre tid enn hunder flest. Hundepass er heller ikke enkelt. Alle hjem som ikke er hans ser han som en uendelig lekeplass. Da spinner han rundt som en galning, tygger og spiser på alt. Han finner visst bare roen hjemme hos meg, hos bestemor, i bilen og på Bortelid.

Har du vært noe på dateren? Joda, jeg var på et par dates før jul. Det overrasket meg faktisk hvor mange hyggelige og pene mannfolk verden har å by på, men den siste daten min begynte å planlegge de fire neste datene våre, og da fikk jeg rett og slett panikk og avlyste alt. Heldigvis var han veldig forståelsesfull. Var’ke helt klar for det med andre ord.

Er det slik at du har en turnus som inneholder både dag, kveld og natt? Er spl-student og vil helst ikke jobbe natt i min turnus, er det mulig? Jeg jobber både dag, kveld og natt ja. -Og vakter som går fra 11.00-19.00 og 19.00-03.00. Elsker sistnevnte da man får gå hjem akkurat i det nattevaktene begynner å bli tunge. Hihi! Jeg tror ikke det går an å slippe unna nattevakter så lenge du vil jobbe på sykehuset. -Men gi nattevaktene et forsøk! Jeg trodde jeg skulle stryke med etter mine to første nattevakter i fjor sommer. Var kvalm og svimmel gjennom halve vakten, og følte meg nesten syk de neste to dagene, men nå.. nå ber jeg om å få flest mulig netter! Det er dobbelt så godt betalt som en dagvakt, det er fantastisk å ha fri helt til 22.45 om kvelden, og det er luksus å gå forbi alle som skal på dagvakt morgenen etter, og vite at du skal få ligge i sengen og sove til utpå formiddagen. Mitt beste tips til å holde ut nettene er å jobbe hele tiden. Ikke legge deg til å sove en time dersom det er rolig, for når du omsider må opp igjen klokken 05.00 om morgenen for å jobbe de siste tre timene så føles det helt forferdelig. Gå heller og tøm x antall søppelkasser, fyll på med utstyr i et skap, eller prat med de ansatte for å få timene til å gå. Da sover du mye bedre når du kommer hjem igjen også 🙂
    Hvordan går det med treningen for tiden? Takk for påminnelsen om at jeg må si opp abonnementet på Sats. Jeg har ikke vært der siden jeg fikk rabdo i februar. Tror jeg får nok trim av å gå på jobb og i skogen med hunden om dagen.

Pleier du å bo hos det ene paret med besteforeldre når du er i Stavanger, eller bytter du på? Jeg sover alltid hos bestemor og bestefar og drar på middag til farmor og farfar. Sånn har det bare alltid vært. -Men til gjengjeld er det jo farmor og farfar som har hytte på Bortelid så når jeg drar på besøk der, får vi også noen hele døgn sammen 🙂

Hvordan endte du opp i Kristiansand? Savner du noen gang å ha familien nærmere? Min mor fant seg en mann her da jeg var 12 år, så da var det bare å flytte med! Jeg var nitrist da det ble bestemt ettersom jeg hadde både familie og et lass med bestevenner i et og samme nabolag i Stavanger, men nå 16 år senere er jeg veldig glad for å bo på sørlandet. Har tross alt en familie nummer to her av bestiser <3 Savner definitivt familien titt og ofte, men nå som jeg har bil prøver jeg å besøke dem en gang i måneden ihvertfall. Om noen år når de nye veiene står klare, vil kjøreturen dessuten gå på et blunk! 😀


Jeg lurer på om du er fornøyd med leiligheten du bor i, eller begynner du å bli klar for å flytte?
Jeg er veldig fornøyd med leiligheten jeg bor i og kunne godt tenke meg å bo her i noen år til, til tross for at den er veldig liten. Vi får sjå! Flytter jeg så blir det ihvertfall til motsatt side av byen. Selv om Hellemyr har verdens fineste skogsstier, kjenner jeg at jeg savner veldig gåavstand til havet. Elsket å bo på justneshalvøya, men jeg vet ikke om jeg orker alle de barnefamiliene i nabolaget. Haha. Trenger ro og fred jeg. Helst ikke en trampoline utenfor soveromsvinduet mitt.

Snakker broren din norsk? Nei han snakker bare thai og engelsk. Han går på en internasjonal skole der alle fag er på engelsk, så kommunikasjonen har gått veldig bra der helt fra han var liten. Han er så skjønn. Hvis jeg skulle ombestemme meg en dag og få meg en kid så håper jeg at jeg får en liten Erik. Selv da han var 9 år gammel og full av energi, var han så vanvittig høflig og snill. Hører alltid på papsen, og det er egentlig et under for det gjorde ikke jeg da jeg var liten. Pappa hadde nemlig ikke evnen til å kjefte. Husker bare to ganger i barndommen da jeg fikk kjeft av pappa. Den ene gangen var da jeg hoppet ut av vinduet fra andre etasje på rommet mitt og rømte noen timer bare for moro skyld. Den andre gangen var da jeg hadde løpt nitten runder barfødt i blokka hans og lekt ring på spring. Da stoppet han heisen i det jeg var på vei opp til fjerde etasje, ga meg et alvorens blikk i heisdøra og sa: Nå tar du på deg sokkene!

Et deilig blinkskudd fra da vi kokte oss egg i en thailandkilde…

40 kommentarer
    1. Hvordan kan du tjene 28.000 på 70%? Jeg har snart 10 års erfaring og jobber 75% på sykehuset og har IKKE utbelalt mer enn 23.000kr.

      1. Fordi jeg jobber mye kveld, netter og helger 🙂 Det står på siste lønnslipp at 10 av dem bare er tillegg for ulempevakter så da er det vel det. Enten skatter du mer enn meg, ellers jobber du kanskje mest dag? En dagvakt gir 1500kr og en nattevakt 3500kr så det er stoor forskjell.

        1. Stiller meg også spørsmål ved denne lønnen. Jeg jobber 100% som sykepleier, på 6 året. Jobber mest netter, har 2-4 dag/kveldsvakter i måneden og tjener ikke mer enn 28 000 i mnd.
          Uansett lønn….du virker som en fantastisk sykepleier! 🥰 Heldig er pasientene som går møte deg!!

          1. Kanskje det er jeg som skatter for lite da 🙂 har som du sier 2 dagvakter i mars. En var riktig nok en lørdag og den andre fra 09-17 + to timer overtid, men har aldri mer enn 4 dagvakter per mnd 🙂 Tusen takk for det snille <3

      2. Da stusser jeg på lønnen din. Jobbet 100% i sommer som 2. års sykepleierstudent og fikk utbetalt 25 000 etter skatt. De nyutdannede sykepleierne på avdelingen min tjener 26 000 i 80% stilling

    2. Du må ikke slutte å blogge, liker godt å lese bloggen din!! 🙂

      Hvordan går det ellers? Og hvordan ble det slutt med deg og eksen?

      1. Så hyggelig å høre <3 Det går veldig bra med meg! Har lite å klage på altså 🙂 det ble slutt i fjor høst da han dummet seg ut. Har ikke skrevet stort mer utfyllende om det og ønsker ikke å gjøre det heller 🙂

    3. Jeg kommer virkelig til å savne bloggen din, den dagen du legger ned. Jeg har fulgt deg i ganske mange år, men sjeldent kommentert. Takk for alt du har gitt! <3

    4. Regner med at du kanskje har forsøkt det, men jeg skriver dette likevel: har du prøvd å ha på radio når Mino er alene hjemme? Så på det NRK-programmet at det kan fungere. Håper alt er bra med dere i denne rare tiden vi lever i. Klem 🙂

    5. Hva er grunnen til at du slutter å blogge? Åhhh, kommer til å savne deg… Du er en SÅ god dame og blogger! <3 <3 <3

      1. Tusen takk <3 for en herlig kommentar. Jeg føler bare ikke jeg har mer å gi etter 9 år i dette gamet. Har liksom delt hver eneste barndomshistorie, oppskrift og bilder av enhver krok i leiligheten per nå! Hehe 😀 Nå som jeg har en annen inntekt kjenner jeg det er på tide å bare være sykepleier 🙂

        1. Skjønner at du vil gi deg nå. Men søren og- du leverer så bra enda!
          Har fulgt deg nesten fra begynnelsen- første bloggen jeg begynte å følge. Først av nysgjerrighet ( jeg er fra Hånes) men så fordi bloggen var så bra!!! 🙌🏼🙌🏼

    6. Huff blir trist at du slutter å blogge, du og bloggen har “alltid” vært der. Og du som person virker så likandes, ikke noe drama eller click bait, bare positive vibber<3 Må si jeg også stusset litt over så mye utbetalt og under 100% stilling som sykepleier, men det høres jo ut som en drøm å kunne jobbe litt mindre og likevel få godt betalt!:D

      1. Tusen takk for det <3 koselig lesning før kveldsvakt! Det blir fryktelig trist å ikke titte innom her mer, men jeg tror jeg har bestemt meg for å beholde snap og instagram foreløpig ihvertfall så helt borte blir jeg ikke 🙂 Jeg får ta en alvorsprat med Geir og forhøre meg om vi må skru opp skatten min igjen. Vi skrudde den akkurat ned ettersom blogginntekten min vil halveres og vel så det i 2020, men høres ut som jeg må få den fort opp igjen :’D

    7. Jeg har lest bloggen din siden du var i Thailand i 2014 og du har alltid vært den store favoritten. Interessante innlegg, fine bilder, fantastiske oppskrifter (har flere oppskrifter som jeg lager jevnlig) og aldri noe clickbait og tull <3 Håper du ikke sletter bloggen, sånn at man fortsatt kan finne oppskrifter osv? Hvis du tenker å slette, si fra så jeg kan lagre favorittene på en eller annen måte 🙂 Håper også at vi får fortsette å følge deg på Instagram <3 Stor (virtuell) klem fra en fast bloggleser 🙂

      1. Så hyggelig å høre! 😀 det er seks hele år det! Jeg kommer ikke til å slette bloggen nei så alle oppskrifter forblir i arkivet så lenge blogg.no finner på noe sprell og sletter alt 🙂 Stoor klem igjen <3

    8. Åneii😭 blir så trist at du skal slutte og blogge, for du er jo tross av en av «oldschool» bloggerne, som kun er ærlig, snill og motiverende – uten masse clickbaits. Men du har jo sagt det i lang tid, at når du ble ferdig med studiene, var du usikker på hvor lenge du kom til og fortsette. Så jeg forstår deg veldig, veldig godt. Jeg krysser fingrene for at du fortsetter litt lenger enn en måned, og at vi etter bloggnedleggensen, fortsatt får se verdens søteste hund på snapchat og instagram. Ønsker deg alt godt videre, og masse lykke til! Du virker som et tvers gjennom godt menneske <3 klem fra fast leser over mange år

      1. Herlighet! Tusen takk for kjempefine ord. Blir så glad <3 Tusen takk for at du har hengt på lasset hele veien til endes 🙂 Mino kommer definitivt til å fortsette å prege kanalene mine fremover 😀 Han er til å spise opp med hengetrynet sitt! Haha <3

    9. Hei!
      Hvilke sko bruker du på jobb?
      Hva spiser du når du har dagvakt/kveldsvakt og nattvakt på jobb?
      Hadde vært interessant med et innlegg med tips til mat for de ulike type vaktene, er selv sykepleier og sliter med dette. Begynner å bli litt lei Fjordland på kveldsvakter for å si det sånn😅

    10. ÅH MARTHE 🙁 Orker seriøst ikke tanken på at du skal slutte å blogge… Har fulgt bloggen din så lenge jeg kan huske (du var den første bloggen jeg begynte å lese!!) Men samtidig skjønner jeg deg veldig godt, men du skal vite at du blir sterkt savnet! Ha en fin lørdagskveld, enten du er på jobb eller hjemme i sofaen med Mino <3 KLEEEMMMM

    11. Utrolig trist at du skal slutte å blogge. Desidert en av min favorittblogger!! Kommenterer aldri, men du skal vite at jeg alltid har beundret deg for alt du får til – å blogge så bra uansett om du er 100% student, på ferie eller om du går gjennom brudd eller hva det skulle være. Du virker genuint god. Forstår likevel godt at det er fristende å bare være 100% sykepleier!

    12. Blir trist dersom du gir deg med bloggen! Liker at du skriver inspirerende om et mer normalt hverdagsliv enn de fleste andre blogger. Lykke til i tiden som kommer med oppbemanning og stor pågang for helsevesenet! Stå på!

    13. nei, jeg kommer til å savne deg utrolig mye! har fulgt det helt siden du å kristina bergsvik hadde felles blogg! men jeg forstår deg utrolig godt! du er flink, stå på videre!!

    14. Åh, det har jo kanskje ligget i kortene at bloggen skulle forsvinne etterhvert, men det kjenner jeg blir skikkelig trist! Det kjennes jo ut som om vi er venner, haha. Men jeg forstår deg så godt, og synes det er fantastisk at du fant en yrkesvei som passer deg så godt, og at du trives sånn! Du skal i alle fall vite at jeg har satt stor pris på bloggen din, og at den er en av få nettsteder jeg har besøkt jevnlig siden 2011!

    15. Som jeg har skrevet tidligere. Den dagen du slutter å blogge blir det som at jeg mister en veldig god venninne.
      Veldig kjekt å høre du trives i jobben din. Ingenting er bedre. Håper Mino klarer til slutt å roe seg, men ofte trenger de vel litt mer tid.
      Klem i fleng <3

      1. Det husker jeg ikke nå 🙂 Timelønna husker jeg faktisk heller ikke så det tørr jeg ikke å si. Dersom det er feil så blir jeg nedlesset i kommentarer om det. Haha!

    16. Kommer til å savne bloggen din da jeg har fulgt deg i mange år! Jeg er snart nyutdannet sykepleier og skal jobbe på akuttmottak i sommer. Har du noen tips til en nybegynner i jobben? Klem

    17. Jeg har lest bloggen din siden du starta så det blir trist at du slutter . De dagene jeg har en litt kjip dag eller bare trenger litt motivasjon så tenker jeg åh nå må jeg inn å lese bloggen til Marthe for der blir jeg alltid så inspirert 🙂 du er bestandig så positiv , blid og ikke noe drama. Eneste bloggen jeg leser som jeg faktisk blir i godt humør av :). god påske til deg 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg