– Smakfulle vegetarretter –

Riktig god helg fra meg! Som dere antagelig har fått med dere alt så har Daniel og jeg spist vegetar hele uken, og jeg har faktisk knipset bilder av de aller fleste rettene vi har spist, så her kommer dem i et lite bildedryss til inspirasjon. Jeg delte noen videosnutter på instagram også under kokkeleringen min tidligere denne uken og fikk en hel haug av meldinger etterpå med spørsmål om oppskrift. Jeg har hentet dem fra både vegetarblogger og nettsider, og alt har smakt SÅ godt, så her kommer de endelig!

– Fem gode veterarretter – 

Mandag – Pita med syltet rødløk, avokadokrem og ristede kikerter

Tirsdag – Marokkansk linsegryte med couscous 

Onsdag (glemte å knipse bilde) – Pastagryte med linser og grønnsaker


Torsdag – Vegetarpizza med hvit saus, potet og rosmarin

– Eneste retten som holdt meg mett en hel kveld –

Fredag – Burritos med bønner og mango

Håper dere lar dere inspirere, for alle disse rettene har virkelig smakt himmelsk! Pizzaen og pita med syltet løk ble definitivt to storfavoritter her i hus. Aldri syltet løk før, men det kommer jeg til å gjøre mye oftere heretter. SÅ godt tilbehør også så enkelt! Nam nam.. I dag står laks på menyen hos oss! Jeg våknet akkurat fra helgens første nattevakt og skal på en ny en i natt. Vil nødig ha en gassfest i magan, så i dag kutter vi alt som heter bønner, kikerter, og linser sånn for sikkerhets skyld 😉 Tusen takk for alle tips som har tikket inn etter forrige post forresten! Tips om blant annet å skylle bønner og ris godt, samt drikke mye vann, og tilføye måltidene ost, kanskje litt egg og fisk for å bli ordentlig mett 🙂 Søtsuget har forresten nesten forduftet allerede etter fem dager uten snoperier. Måtte det ikke komme tilbake for fy søren så vondt det er å gå rundt med en kropp som skriiker etter chips og sjokkis. Har virkelig lyst til å klare å stå imot en måneds tid for å se om det kan hjelpe på all mageproblematikken min!

Har dere noen gode oppskrifter på lur til neste ukes meny? Tips meg gjerne i kommentarfeltet under her. Jeg er sikker på at vi er flere som er giret på å teste ut noen flere skikkelig smakfulle vegetarretter!

28 kommentarer
    1. Jeg har vært vegetarianer i 30 år. Spiser noe meieriprodukter og egg fra økologiske gårder med godt dyrehold. Jeg spiser ikke noe slags bønner eller fake kjøtt som quorn etc. Mine beste tips er:
      POTET!! Poteten er en fantastisk allsidig ingrediens, den er rik på næring, har få kalorier og er den mest mettende matvaren som finnes i forhold til mengde. Potet kan være en del av alle middager fordi den kan varieres i det uendelige, den er billig og man kan spise mye av den. Den er norsk krever ikke mye vann og kortreist. Nå er det nypoteter i butikken, kjempegodt!

      Om du bruker pasta, velg fullkorn eller bland 50/50. Dropp bønnene, det er nok av både protein og fiber i pasta. Lag feks en god soppsaus til så har du et enkelt men utsøkt måltid.

      Bruk substitutt for melk der du kan, jeg anbefaler Oatly deluxe, havremelk. De har også god sjokolademelk. Det finnes også fløte og vaniljesaus. Ikke bruk soya, det er nesten like miljøskadelig som kjøtt og kan ikke dyrkes her, blir kraftig sprøytet med gift og kan påvirke hormonene.

      Oatly er laget av havre, nok en supermat som du ikke kan få nok av. Havregrøt er kjempegodt både til frokost og kvelds, metter veldig godt. Bruk havremel i stedet for gryn for en silkemyk grøt. Smaksett med kanel, bær, eple eller hva du enn liker. Det er også fint å blande proteinpulver i grøten.

      Proteinpulver er også supert i smoothie bowls!

      Bak rundstykker med grovt mel og frø.

      Kjøp egg fra lokale bønder der hønene får gå frie utendørs. Det er vanskelig å gå fra karnivor til vegan, tillat deg å spise litt egg og meieri så øker sjansen for at du klarer å holde kostholdet på lang sikt og ikke blir dritt lei etter en uke. 😊

      1. Åh, tusen takk for at du la igjen denne! En kommentar full av tips 😀 Hjertelig! Vi skal helt klart innføre mer egg, potet og pasta neste uke 🙂 Bønner og linser hver dag blir man fort lei 🙂

    2. Har lagd chili sin carne med søtpotet og bønner, og mørk sjokolade i! Med ost og rømme til mettet den godt og lenge 🙂 Tok utgangspunkt i en oppskrift hos tine.

    3. Ja til flere vegetarretter som er tilpasset en «vanlig» gane, om det gir mening! Mange vegetarretter blir så spesielle at jeg sliter med å få de i meg, så er jeg ikke noe glad i tofu o.l. Men disse over ser kjempegode og «normale» ut 😍

    4. Jeg synes også det er morsomt å eksperimentere med vegetaroppskrifter selvom jeg ikke er vegetarianer. Har et par retter jeg vil tipse deg om 🙂

      – Vegetarpizza: Minner litt om den dere har prøvd kanskje. Bruker søtpotet og squash i halvmåner over hele, og creme fresh med ferske urter og krydder som saus, ost på toppen.

      – Vegetarlasagne: Lager saus med masse finkuttede grønnsaker (gulrøtter, squash, persillerot, løk, hvitløk, chili, paprika) lar det frese godt før det godgjør seg i en saus av hermetiserte tomater, fløte, litt sukker, buljong, fersk basilikum og krydder. Så kan man enten spice opp med et lag stekt spinat og smuldra fetaost mellom grønnsakslagene, eller toppe med hjemmelaget bechamelsaus før osten på toppen. Nam!

      – Chili sin carne! Bruker Trines matblogg sin oppskrift, med søtpotet, mørk sjokolade og masse, masse godsaker. Perfekt høstmåltid!

      Det er mine topp 3. Tenker selv å prøve meg på en salat denne uken som jeg spiser mye ute: chevre ost, rødbeter, pære, honningglasserte valnøtter, pinjekjerner og grønn salat, skikkelig smaksbombe!

      Håper du finner noen nye favoritter, og fortsetter å dele med oss 🙂

    5. Hei😊
      Hvordan føles det å være ferdigutdannet? Føler du et tomrom uten skole stresset i høst?😊

      1. Heisann! Det føles bare veldig veldig bra <3 Jeg jobber 60% også har jeg jo bloggen ved siden av så jeg føler absolutt ikke på noe tomrom 😀 Følte ikke det var så mye stress med studiet heller så det er kanskje derfor jeg ikke føler på noe særlig forksjell 🙂

    6. Hei 😊 sååååå gøy at du tester ut vegetarkost. Vi kuttet ut kjøtt for 3 år siden, og merket som du skriver, at sulten kom fortere tilbake etter måltider. Dette er fordi kroppen forbrenner kjøtt mye senere enn grønnsaker/Linser ol, og du får en helt annen metthetsfølelse av kjøtt. Derfor er det ofte greit å spise flere måltider/mellommåltider enn du normalt hadde gjort. Lag chiagrøt og ha stående tilgjengelig, smoothie eller bare frukt generelt om sulten kommer snikende 😊

      Her er noen middagstips: Linsegryter fra greenbonanza (finner oppskrift på greenbonanza.com, her vil du finne maaange gode oppskrifter generelt) Grønnsaks lasagne – her kan du bruke vanlig kjøpe lasagne om du ikke vil lage fra bunn av, og bruke grønnsaker istedenfor kjøttdeig + hvitløksbag og salat til. Grønnsakssuppe, vårruller med grønnsaker og nudler, taco med linser og litt stekte grønnsaker istedenfor kjøttdeig, gryteretter med bønner og/eller linser 😊

      Ha en fin kveld!

      1. Tuusen takk for at du la igjen denne 🙂 Jeg lagde grønnsakslasagne i går og den var heelt nydelig! Mettet ikke så lenge, men da var det bare å spise oftere 🙂 Grønnsaksvåruller hørtes iikke feil ut! Det må jeg lage oss neste uke en dag 😀

    7. Så gøy at dere tester vegetarmat! Jeg har selv vært vegetarianer i snart 6 mnd nå og har aldri følt meg bedre! Jeg anbefaler dere å prøve Tines VGTR merke! Deigen er helt magisk å ha i taco! Ellers er vegetar snitzel sååå mye bedre enn vanlig! Merket Oumph (frysedisken) har også helt magiske produkter! Anbefaler spesielt «pulled porken» deres! «Kyllingfillet» fra egentlig alle merkene som fører vegetar er også mye bedre enn vanlig! Ved å kun bytte ut kjøtt med disse erstatningene har jeg holdt meg minst like mett som jeg ble av kjøtt, men det føles så mye bedre, og kroppen får i seg mer grønnsaker! Lykke til! ❤️

    8. Verdens beste stroganoff!

      Stek en pakke meatish og masse sopp. Dundre på med paprikakrydder, salt, pepper, en buljongterning, en boks fløte eller creme fraiche (det beste er halve av hver!) og ca like mye vann. Jeg har ofte i en dæsj worchester saus eller soya også. Server med ris og brokkoli.

    9. Så gøy at du prøver ut et vegetarkosthold! Jeg anbefaler taco med bønner og søtpotet (en boks bønner + en liten søtpotet oppkuttet i små terninger + en pose tacokrydder + ca 1 dl vann), ellers er min stoooore favoritt vegetarlasagnen med vedlagt link! Noen justeringer for å optimalisere denne oppskriften:
      – 2-3 bokser hakkede tomater (1 som det står i oppskriften blir altfor tørt!). Ha gjerne litt salt, pepper, og andre krydder i sausen.
      – Løk kan gjerne sløyfes (passer ikke helt inn med de andre smakene)
      – Bruk gjerne mer sopp enn det står i oppskriften

      Denne er favoritt både hos meg og typen, som stilte seg skeptisk til vegetarlasagne men nå mye heller vil ha det enn vanlig med kjøtt 🙂 Jeg bruker mer sopp enn det står i oppskriften, og gjerne litt mer aubergine/squash avhengig av størrelsen for å gjøre den ordentlig mettende. Da har vi nok til 2-3 middager for to personer. Gnocci med pesto, sopp, brokkoli, jalapeno og linser er også helt himmelsk – og utrolig enkelt! Dette funker også veldig fint i lunsjboksen dagen etterpå og kan fint nytes kald 🙂 Thai curry med grønnsaker og tofu er veldig digg, og alle oppskrifter som inneholder kylling kan fint erstattes med linser eller kikerter (krydret, ristet eller ferske, alt etter hva du foretrekker).

      https://mattilfolket.wordpress.com/2017/03/12/vegetarlasagne-2/

    10. Vil anbefale spinatsuppe! Så sykt digg, og ikke minst enkelt. Jeg kjøper alltid eldorados frossne spinat, hvor oppskriften står på baksiden. VIRKELIG digg! Speltlompelasagne er også nydelig, med cottagecheese, speltlomper og f.eks sopp eller bønner i tomatsaus som ulike lag. Sopptaco er også nyydelig, bare bytt ut kjøtt med oppskjært champingion og vola.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg