– Rabdogirl –

   Hei og riktig god helg fra meg! Jeg fortalte dere på mandag om et meget godt humør, men en kropp som skrek av stølhet etter helgens treningsøkter. Vel, da jeg våknet opp fra nattevakt mandag formiddag klarte jeg ikke å strekke ut armene etter å ha sovet med dem bøyd inntil kroppen. Det tok halvannen dag før jeg klarte å strekke dem helt ut, men tirsdag kveld begynte jeg å bli ganske bekymret da armene mine enda var steinharde, litt hovne, veldig ømme og kraftløse. Jeg kjenner jo til symptomene på rabdomyolyse, men tenkte virkelig ikke at jeg hadde tatt SÅ hardt i med armøkta mi lørdag formiddag, så jeg lo først bare litt av det hele. Utover kvelden begynte jeg dog å tisse mer enn jeg pleier, samt kjenne på litt kvalme og generell uvelhet om jeg kan kalle det det, så for å få ro i sjela, booket jeg en legetime og spesifiserte at jeg bare ville komme innom for en CK blodprøve morgenen etter.

Da jeg våknet onsdag morgen, følte jeg meg som et nytt menneske igjen. Armene føltes bare kraftløse og ømme, men de var ikke lengre harde, så tre timer før timen min, ringte jeg faktisk til legekontoret for å avbestille da jeg tenkte jeg bare hadde vært hypokonder kvelden før..

Legekontoret hadde pause så jeg kom ikke gjennom, og ettersom det da bare var få timer igjen til timen, bestemte jeg meg for å dra likevel. Legen sa seg enig i at jeg nok bare var veldig støl ettersom jeg ikke hadde hatt mørk urin som er et veldig vanlig symptom på rabdomyolyse. -Men sånn for sikkerhets skyld tok vi blodprøven uansett. Senere gikk jeg på jobb, jobbet halve natten og følte meg nokså fin i formen til jeg våknet igjen torsdag formiddag. Da kom uvelheten tilbake med litt kvalme og slapphet. Så fikk jeg telefon fra legen min i 14.00-tiden med beskjed om at CK verdien min var for høy. Normalverdier er vel mellom 40-300, og min var på 19 500 fire dager etter trening. Alt over 15 000 kan gi akutt nyreskade, så han ba meg komme inn igjen for en ny kontroll i dag.

SÅ i dag har jeg vært hos legen igjen og nå venter jeg i spenning. Verdien skal heldigvis gå raskt ned igjen hvis du bare stopper med det som utløste problemet (armtrening i mitt tilfelle), så jeg sitter i skrivende stund og drikker og drikker på væske som egenbehandling og satser på det beste. Heretter skal jeg ta det veeeldig lungt på trening, det er helt sikkert og visst. Jeg mener fortsatt at økta mi ikke var hard, men det sier vel kanskje litt om den dårlige formen min. Skal visst ikke alltid så mye til. Jaja, nå har jeg lært to ting. 1. Ta det litt roligere 2. Stol på magefølelsen. Du er ikke bare paranoid.

Vinen blir erstattet med vann her i helgen 🙂
Et bildedryss fra forrige Hannebesøk var det jeg hadde å by på i dag!

6 kommentarer
    1. Hei Marthe!
      Jeg begynte på studiene mine nå i høst, og husker jeg ble skikkelig inspirert av å lese bloggen din når du studerte. Kunne du tenke deg å lage et innlegg om dine beste studietips og teknikker? Det hadde vært så inspirerende og til hjelp ✨ Elsker å følge med på bloggen din, du virker så genuin og fin!

      1. Heisann! Så hyggelig å høre 😀 Tusen takk for det! Ta en titt i kategorien min “Mine studier”. Der ligger det nemlig allerede flere innlegg med tips til studieteknikk og eksamenslesning 😀 Masse lykke til på studiene!

    2. Huff, så ekkelt!! Håper ting går bra med deg💕 er viktig og ta ting på alvor. Nå inspirerte du meg til og sjekke symptomer hos legen ved behov, og ikke tenkte «det går over».

    3. Føler med deg, jeg hadde det før jul i begge lår. Kastet opp,tisset svart og var i en elendig form etter trening. Ikke trodde jeg at jeg hadde tatt så hardt i men det viste seg at nyrene min holdt på å svikte. Vær forsiktig når du begynner å trene igjen og tren det rolig opp.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg