Når frykten blir en realitet

Jeg har alltid hatet mars. Mars er og har alltid vært en lang og sur krampetrekning av vinteren, men at disse ukene skulle bli så jævelige hadde jeg definitivt ikke spådd. 6 mars kom beskjeden om at bestefars godartede svulst ikke var godartet likevel. Kolorektal kreft hadde vi nå fått i familien. Ja det var et sjokk, men optimistisk som jeg er, tenkte jeg med ett på de gode prognosetallene. Det er faktisk veldig gode overlevelsestall for denne typen kreft, selv med spredning til lymfeknuter, så jeg har klamret meg til disse tankene mens vi de siste fire ukene har gått og ventet på CT, MR, CT-svar og MR-svar.

Mandag formiddag reiste jeg til Stavanger. Da var det 1 uke siden bestefar hadde tatt CT, og 2 uker siden MR. På nett står det at svar etter slike undersøkelser skal foreligge etter ca 1 uke, så det var definitivt med en klump i magen jeg ankom byen mandag ettermiddag. Klokken ble 16.00 og sykehuset hadde ikke ringt. Endelig kunne vi slappe av. Ihvertfall til neste dag. Sånn fortsatte det helt til torsdagen og ingen telefon kom. Torsdag skulle bestefar til sykehuset igjen for ny rectoskopi. En undersøkelse for å sjekke hvordan tarmen så ut etter forrige operasjon. Jeg hadde bestemt meg for å være med for å grave litt informasjon, og si ifra om at bestefars puls var for lav. Jeg hadde nemlig målt den mange ganger og hvilepulsen hans er på 40 tallet, noe som kan forklare hvorfor han etter forrige operasjon ble liggende på intensiven i 6 timer med puls på under 40. Vel, torsdagen kom og 15 minutt før vi skulle avgårde til sykehuset, sa hodet mitt bare stopp. Jeg bare gråt og gråt ettersom spenningen og angsten nå hadde bygget seg opp over flere dager, og jeg visste at disse svarene på spredning antagelig kom til å bli servert meg der i samme slengen som all annen informasjon. Uansett om bildene ikke hadde vist noe som helst så ville jeg fått et sammenbrudd av lettelse på legens kontor og ikke klart å si et eneste ord, så jeg bestemte meg for å bli igjen hjemme..

1 time senere kom bestemor og bestefar tilbake og fortalte at bestefar hadde fått ny operasjon 9 april. Hurra, så raskt! Ingen stråling eller cellegift var blitt nevnt. Også et godt tegn tenkte jeg.. SÅ til disse forbaska bildesvarene da som jeg er sikker på at ødelegger flere enn meg psykisk å måtte vente på. Vel, legen måtte sjekke opp i CT bildene mens de satte der for de hadde han ikke sett på enda, men både CT og MR viste små prikker både på lunger, lever og nyrer. Dette kunne være helt ufarlig da flere har slike små prikker uten å ha kreft, men de måtte følge det opp med flere CT og MR bilder i fremtiden.

Med andre ord: Fremdeles ingen svar. Åh, jeg kjente jeg ble så skuffet over dette at jeg ikke klarte annet enn å gråte resten av gårsdagen, og i dag har jeg så hodepine at jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg. Jeg dro hjem fra Stavanger i går kveld, og vekslet mellom å gråte og kaste opp hele togturen hjem (hater lukten av tog). Nå skal jeg bare bruke helgen på å ikke gjøre noe som helst. Jeg har ikke lyst til å treffe venninner, skrive på oppgave, trene, eller reise på ferie tre dager etter bestefars operasjon. Alt jeg vil er å sitte hjemme i stuen min og V.E.N.T.E. Vente på å få denne dritten overstått, og vente på å få noen ordentlige svar. Jeg forstår at legene ikke kan fortelle mer enn de vet, men denne overfladiske informasjonen byr bare på mer googling og sannsynlighetsregning med prognosetall for ditt og prognosetall for datt og det er så jævelig slitsomt.

Jeg har ikke fortalt noe av dette til venninner, men av en eller annen grunn kjenner jeg behov for å dele det med dere. Litt fordi min største frykt på denne jord er blitt en realitet, og jeg ikke orker å blogge om blomster og fred hele tiden. -Men også litt fordi dere er venner som jeg slipper å treffe på i det daglige, og som sikkert har en hel del egne erfaringer og oppmuntringer som jeg kanskje kan ha godt av å høre. Bestevenninnene mine blir sikkert skuffet nå, men jeg har alltid vært en sånn person som ikke føler meg bedre av å prate om ting med flest mulig i timesvis. Jeg vil virkelig bare takle dritten selv for så å søke hjelp i hygge med venner når jeg først orker det. Det har fungert gjennom enhver kjærlighetssorg, og det skal fungere nå også.

Min fine, varme, gode, bestepappa <3 Du SKAL bli frisk fra dette.
Du har bare bikket 70, og skal ha MANGE flere fine år med jentene dine!

54 kommentarer
    1. Hei Marthe! Jeg skriver aldri her, men følte jeg måtte skrive til deg nå. – jeg vet nøyaktig hvordan du har det nå… jeg har vært igjennom det samme, og jeg er på mange måter veldig lik deg. Da min bestefar ble diagnostisert med kreft raste verden sammen totalt. Kreft er den største frykten, også blir det realitet med en av dine aller nærmeste. Det er en så ubehagelig klump i magen uansett hva man gjør, hvor man er, og den klumpen og de akutte tåerene kommet hvor og når som helst. Det er utrolig ubehagelig.
      Jeg fortalte det heller ikke til noen venninner utenom 1. Jeg latet som alt var fint når jeg var ute – helt til jeg kjente tårene kom, og fant på en unnskyldning for å plutselig måtte gå hele tiden.

      Jeg har ikke så mange gode råd å komme med, annet enn å ikke Google! Bruk tiden sammen med familien din, for de går igjennom akkurat det samme som deg. Og støtt hverandre ❤️ Husk at det er lov å vise følelser, og gråte litt ☺️ Man er ikke svak av den grunn, lærte jeg! Og jeg er helt sikker på at dette vil gå fint med den fine bestefaren din! Legene er så flinke, og de blir bare flinkere og flinkere nå ❤️ Gode tanker til deg og dine!

      1. Huff <3 Klarte ikke å holde tårene igjen når jeg leste denne <3 Får så vondt av alle og enhver som har måttet oppleve denne dritten <3 Håper det har ordnet seg for bestefaren din <3 Tusen tusen takk for oppmuntring og gode tanker <3

    2. Dette var utrolig trist å lese <‘3
      Håper av hele meg at dette går bra, og at bestefaren din blir frisk<3
      Masse kjærlighet til deg, og familien din Marthe<3

    3. Å, kjære gode Marthe <3 Jeg vet akkurat hvordan du har det. Har selv vært borti litt av hvert med disse fine besteforeldrene våre, og det er helt jævlig når det står på <3 Håper det går riktig vei for bestefaren din, og at han blir frisk og raskt etter neste operasjon! Du er så sterk, og jeg håper at alt kommer til å gå bra <3

    4. Åh, kjære fine Marthe! Dette var vondt å lese. Jeg håper virkelig at alt ordner seg og at det går bra med bestefaren din! Dere er så fine sammen <3

    5. huff! fine gode marthe, det her er nok ikke enkelt. skjønner godt at du heller vil være alene nå. jeg krysser alt jeg har for at det ikke er noe på bildene, og håper på at du får mange mange fine år til med den fine bestefaren din<3

    6. Først og fremst;
      Alle leserne dine tenker nok på deg og familien din og vil at alt skal gå bra!

      En annen ting er at du er flink til å føle det du vil føle og ikke dekke over eller noe lignende. Føl deg akkurat som du vil! Det fins ingen rette svar i disse situasjonene. Gjør det som føles riktig for deg.

    7. Nei dette var trist og høre. Jeg har heldigvis *bank i bordet* aldri vært i gjennom noe sånt som det her. Sender så mye kjærlighet og klemmer til deg og familien! Krysser alt jeg har for gode positive resultater ❤️

    8. Dette var så trist å høre. Og ingen kan egentlig vite om hvordan akkurat du har det, for ingen vet jo hvordan akkurat deres forhold er<3 Men mange har nok vært i lignende situasjoner. Det er en helt forferdelig situasjon! Jeg har to tips: nummer en er såklart å ikke google. Nummer to er å gå inn på denne linken: https://www.ungkreft.no/jeg-er-parorende Her er du i midt i målgruppen, og her finnes det mye nyttig informasjon for deg som pårørende. Og du kan også snakke med andre i lignende situasjoner, som er kurset som likeperson. Anbefaler i alle fall på det varmeste at du leser deg opp på dine rettigheter her som pårørende, og kanskje hører på podcasten til de som før har vært pårørende før, når noen de står nær får kreft.
      Lykke til og masse god bedring til bestepappaen din<3

      1. <3 <3 <3 Tusen takk! Skal prøøve å holde meg unna google heretter <3 Har gitt det samme tipset til bestemor og bestefar, men har ikke klart å la være å sitte og søke opp selv..

    9. Kjære Marthe.
      For et rørende og sterkt innlegg. Jeg er selv så ufattelig nær mine besteforeldre, og var helt knust da bestemor gikk bort for noen år siden. Nå har jeg en bestefar som ligger på sykehuset… . Ber for oss begge. Takler dette svært dårlig selv. Vondt med alt man ikke vet.

      Har deg i tankene. Takk for at du delte! ❤️

    10. Så forferdelig. Sender mange klemmer og gode tanker <3 Forhåpentligvis vil svarene være positive, og dere får mange flere år sammen! Mamma har kreft hun også, og selv med spredning og dårlige nyheter – har hun fått tilstrekkelig behandling og lever, heldigvis. Alt ordner seg, selvom det er helt jævelig når det står på…. ha en best mulig helg <3

      1. Tusen tusen takk <3 Kjempeleit å høre om mammaen din, men enda godt at behandlingen har fungert! Måtte det gå veldig bra med både henne og besten <3 :')

    11. Hei Marthe <3
      Jeg forstår godt du bare vil skrive ting her, det er ikke alltid like lett å snakke om det elr vite hva man skal si. Jeg forstår virkelig hva du går igjennom, det er ikke noe gøy 🙁

      Jeg håper det går bedre med deg, har vært igjennom kreft 3 ganger med personer , så vet åssen ting er. 😉

      Jeg sender mange klemmer til ei så herlig og pen jente som deg <3 jeg håper du får en grei helg selv om det kanskje er vanskelig nå <3 du er sterk og stå på videre <3

      Mange klemmer og god helg <3

    12. Hei Marthe! Har selv et familiemedlem som ble diagnostisert med tykktarmskreft med mulig spredning til leveren (små flekker). Etter en hestekur med cellegift-runder, og flere blodprøver, bilder og lignende er denne personen nå etter snart 1,5 år på god vei til å bli kvitt kreften. Prøvene ser fine ut, kuren har fungert. Det som gjenstår er en mulig operasjon for å fjerne flekkene på leveren.

      Er selv utdannet innen helsefag, og kjenner meg igjen i å lese om prognoser osv. Det er beintøft, men som du sier – prognosene er ofte gode. Masse lykke til i tiden fremover, og god bedring til Bestefaren din ❤

      1. Å <3 <3 Så deilig å høre! Selv om det sikkert har vært en kamp på veien <3 Tusen takk for at du la igjen denne. Stor klem til deg, og masse god bedring til familiemedlemmet ditt også <3

    13. Huff huff huff… nå sitter jeg med klump i halsen og øyne fulle av tårer…

      Det å miste noen man har så kjær, er mitt verste mareritt også. For noen år siden fikk jeg beskjed om at prostatakreften til bestefaren min hadde spredd seg til skjelettet. Maks 5 år igjen, leste jeg på nett, og jeg følte alt ble svart. Heldigvis fikk han prøve noen nye medisiner som holder det i sjakk – enn så lenge, så jeg lever i håpet, men passer alltid på å klemme han litt ekstra når jeg ser han.

      Besteforeldre er noe av det kjæreste man kan ha, og jeg krysser alt jeg har for at din bestefar blir frisk og har mange, mange gode år igjen ❤️ Takk og lov for at kreft er så i fokus at de har kommet langt innen behandling. 70 år er altfor ungt. 90 år – kanskje akseptabelt. Men helst for alltid ❤️

      Varm trøsteklem sendes til deg. ❤️

      1. Tusen tusen takk Irmelin, og huff!! Så forferdelig trist 🙁 Takk og lov for at medisin og behandling stadig er i utvikling. Kanskje har de enda et legemiddel på lur dersom denne som fungerer nå ikke skulle virke mer. Jeg krysser fingrene for din bestefar også <3 Stor klem i retur!!

    14. Hei Marthe!
      Dette var kjempe trist å høre. Håper bestefaren din blir helt frisk og får mange gode år:)

    15. For første gang klarer jeg ikke å la vær å legge igjen et ord eller to her. Så utrolig leit å høre om bestefaren din. Kreft er helt grusomt. Mamma fikk diagnosen metastisk brystkreft i begynnelsen av mars, og først i forgårs fikk hun første cellegiftkur. Vi har møtt motstand fra helsevesenet fra dag 1. Hadde det ikke vært for Google hadde jeg nok gått under for lengst. Gjennom sykehuset har hun fått beskjed om at hun KANSKJE har noen år igjen og leve, men antakeligvis ikke. I tillegg er cellegift eneste medisinen de kan tilby henne, og hun har masse smerter konstant som cellegiften antakeligvis ikke klarer å ta knekken på. Gjennom å Google og lese alt jeg kom over fant jeg et sted i Norge der de kunne tilby nyere og forhåpentligvis bedre behandling for hennes diagnose. Nå har vi et håp om at hun kan få bedre behandling et annet sted i Norge, som muligens kan gi henne bedre livskvalitet. Søknaden til dette skal sendes fra sykehuset på mandag. Dette håpet er det eneste vi har. Det er ikke nødvendigvis negativt å Google, men det gjelder å være kildekritisk og å sortere ut hva som er nyttig og unyttig. Jeg håper du er flink til å ta vare på de gode stundene, og at dere møter leger og sykepleiere dere har tiltro til. Jeg ønsker ingen den behandlingen vi har blitt møtt med. Masse lykke til, og god bedring til bestefaren din. Håper du finner en måte som fungerer for deg slik at du klarer å fungere i hverdagen, for livet stopper tross alt ikke opp. Ta også med deg alle disse erfaringene du nå får inn i yrkesutøvelsen. Gode sykepleiere kan gjøre en så utrolig stor forskjell.

    16. Kjære Marthe, du er så flott og reflektert. Tenker masse på dere og håper alt går bra, det fortjener dere <3

    17. Vet ikke helt hva annet jeg kan si enn at jeg det er fryktelig å være i en sånn “ikke-vite” situasjon og at jeg føler skikkelig med dere. Krysser alt jeg har for at det ordner seg, og at det er en benign tumor hvert fall! <3 Slenger med noen av favorittdiktene mine fra Trygve Skaug som jeg syns kan hjelpe i sånne stunder. Mange klemmer og gode tanker

      "husk
      at
      du
      er
      langt
      nede nå
      og at jeg
      har veldig
      lange armer"

      "Du kommer til å klare det
      (sånn nå har du det
      svart på hvitt)

      "Du
      jeg holder deg
      nettopp
      når du ikke klarer det helt selv
      hva har du ellers meg til"

      "Og du føler deg knekt nå
      men du
      hvis det ikke har
      kommet sånn knekkelyd ennå
      (du tar ikke feil av den)
      så er vi safe
      (men du er nok helt på grensa)
      dette fikser vi
      kom kom fort
      (ja ut denne hemmelige døra her)

    18. Hei! Jeg vil ikke kalle meg en fast leser, men jeg titter innom til tider og liker mye av det jeg leser i bloggen din. Men akkurat dette, når det kommer til kreft, treffer meg rett i hjerterota.

      For et par år tilbake fikk min mor den forferdelige beskjeden. Her var det snakk om tungerotskreft. Selv jobber jeg i helsevesenet og var den som fulgte mest opp. Noe hun også ønsket mtp at jeg kanskje klarte stille de riktige spm osv. Dette ble behandlet først med operasjon for å se om det tok det, noe det ikke gjorde. Videre ble det behandlet med stråling og cellegift. Og det ble en solskinnshistorie, etter en lang og smertefull vei for mamma og oss i familien. Kreftfri halvannet år nå. Jeg anbefaler deg om krefkoordinator om det finnes i deres område. Hun vi fikk her, var gull verdt for pårørende og pasienten. Masse god informasjon og mange gode råd! Still spørsmål for alt det er verdt til sykehuset og bli med på evt behandling. Det hjalp meg, jeg ble med inn på strålerommet og så hvordan det var og de forklarte før strålingen begynte. Jeg var med når hun skulle få cellegift (ikke alle mister håret. Mamma ble livredd da hun hadde forespeilet seg kun stråling. Men det kom visst an på mengden cellegift. Hun ble.bare tynnere i håret). Vær bestemt, mamma sa ikke nok ifra for å få sterkere smertestillende så det stod jeg for å fixe når hun faktisk ville ha mer. Hun sa nok at ting var bedre enn det var. Litt rotete kommentar, men de er såååå dyktige på Radiumhospitalet og Rikshospitalet i oslo. Veldig kompentente! Og super oppfølging. Overlegen vi har ved kontroll er vant med at jeg blir med enda, inn på timene. Og vant med at jeg stiller spørsmål så han spøt hver gang om jeg har noen spørsmål haha. Vil ønske dere veldig mye lykke til og husk at de aller fleste vet hva de gjør! 🌸

      1. Huff, for en kamp den kreften gir oss <3 Veldig godt å høre at det har gått bra med din mams! SÅ glad for det, og måtte kreftcellene holde seg unna heretter <3 Tusen takk for at du delte denne kommentaren med meg :') Stor klem!

    19. Så trist marthe.. fikk tårer i øynene selv! De er så heldig som har deg og du dem<3 elsker forholdet deres!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg