Min personlighet – Forsvarer

For et par dager siden fikk jeg for meg at jeg skulle ta ei litta personlighetstest sånn for moroskyld, og hjelpe meg så interessant det skulle vise seg å være! Det tok ca 10 minutt å besvare en hel del spørsmål på nett som jeg ærlig talt tenkte aldri i livet kom til å lede til noe fornuftig, men så kom svaret med en beskrivelse av “forsvareren” som visstnok skulle være min personlighetstype da, og HJELP! Jeg følte nesten jeg lærte meg selv å kjenne på livets nivå der jeg satte og leste. Herlighet, som den testen traff meg! Jeg måtte faktisk ringe Daniel like etterpå og be han om å ta den samme testen for å se om det traff like godt på han, og selvsagt gjorde det det. “Kommandøren” fikk han som resultat med en lang beskrivelse av hans lederkvaliteter, egenskaper til å finne talenter i andre, men samtidig ha en tendens til å være litt for ærlig og.. brå i uttalelsene sine?

Haha, jeg tenkte med en gang på da en selger kom på døren min forrige helg og Daniel åpnet opp for ham. Daniel: Dette her ender med at du skal ha noen penger. Kom til poenget med en gang… 1 minutt senere: Akkurat ja, nei jeg er ikke interessert. *Døren lukkes rett igjen* Selv satte jeg inne i sofaen og hørte på denne harde avvisningen og hadde bare lyst til å synke dyypt ned i sofaen. Hadde det vært jeg som åpnet døren den kvelden så kan jeg banne på at jeg hadde hatt fire nye brannalarmsystem nå. Så forskjellige er vi altså, men begge personligheter har definitivt sine fordeler og ulemper! Tenkte jeg skulle dele litt om denne “forsvarer” personlighetstypen med dere jeg, så kan dere se om dere kjenner dere igjen i noe av det eller om leserne mine og jeg er like forskjellige som mannen og meg. Haha! Rart hvordan to så forskjellige mennesker kan få det til å fungere så greit!

– FORSVAREREN –
Forsvarer-personlighetstypen er ganske unik, da mange av egenskapene deres trosser definisjonen av de individuelle trekkene deres. Selv om de er empatiske kan forsvarere bli voldsomme når de må beskytte familie eller venner; selv om de er stille og reserverte har de vanligvis velutviklede sosiale ferdigheter og robuste sosiale forhold; og selv om de søker sikkerhet og stabilitet kan disse personlighetene være bemerkelsesverdig åpne for endringer så lenge de føler seg forstått og respektert. Som med så mye annet er personer med forsvarer-personlighetstypen mer enn summen av sine deler, og det er måten de bruker disse gode egenskapene som definerer hvem de er. Forsvarere kombinerer det beste av tradisjon og ønsket om å gjøre gode ting, og jobber ofte innen bransjer med en følelse av historie, slik som medisin, akademia og veldedig sosialarbeid.

Forsvarer-personligheter, er ofte så nøyaktige at det heller mot perfeksjonisme, og selv om de prokrastinerer kan man alltid stole på at de får jobben gjort i tide. Forsvarere tar ansvar personlig og konsekvent lenger enn forventet. De gjør alt de kan for å overstige forventninger og glede andre, både på jobben og hjemme. Utfordringen for personer med Forsvarer-personlighetstypen er å sørge for at det de gjør blir lagt merke til. De har en tendens til å undergrave sine egne prestasjoner, og enda snillheten ofte respekteres, utnytter mer kyniske og egoistiske mennesker forsvarerens dedikasjon og ydmykhet ved å skyve arbeid over på dem og ta æren for det. Forsvarere må vite når de skal si nei og forsvare seg selv hvis de skal opprettholde selvtilliten og entusiasmen sin.

Forsvarere er naturlig sosiale, en merkelig egenskap for introverte personlighetstyper, og bruker sin utmerkede hukommelse til å huske personer og detaljer om livene deres fremfor informasjon og kunnskap. Det er ingen som kan sammenlignes med forsvarere når det gjelder å gi gaver. De bruker fantasien og naturlig følsomhet til å uttrykke sin generøsitet på måter som virkelig gjør inntrykk på mottakerne. Selv om dette sikkert er sant for kolleger, som personer med Forsvarer-personlighetstypen ofte anser som personlige venner, er det innad i familien deres uttrykk for følelser virkelig ses til det fulle.

Forsvarer-personligheter er en gruppe som sjeldent sitter stille mens en verdig sak forblir uferdig. Forsvareres evne til å knytte seg til andre på et intimt nivå er uovertruffen blant introverte, og gleden de opplever ved å bruke disse forbindelsene til å opprettholde en støttende, lykkelig familie er en gave for alle som er involvert. De blir kanskje aldri helt komfortable i rampelyset, og kan føle skyld hvis de tar æren for teamets innsats, men hvis de kan sørge for at innsatsen er anerkjent kan forsvarere føle en tilfredshet med det de gjør som mange andre personlighetstyper bare kan drømme om.

Noen som kan kjenne seg igjen i disse trekkene eller?
Personlighetstesten kan du ta gratis HER <— 

11 kommentarer
    1. Jeg tok denne testen en tid tilbake og fikk også forsvarer-typen som resultat. Jeg fikk helt bakoversveis når jeg leste om denne personlighetstypen! Følte jeg leste om meg selv.

      1. Så morsomt 😀 Veldig gøy at det treffer så godt. Ba Bendik (skrivepartneren min) også ta den nå og han fikk “logistikker” som også passet han peerfekt på beskrivelsen 😀

    2. Har tatt flere av disse myers briggs testene opp gjennom årene og så sant man svarer ærlig på alle spørsmål regnes denne testen av personlighetstyper som veldig treffsikker. Jeg er INFJ. 😊

    3. Åpne personlighetstester på nett er gøy det, men bør tas med en stor klype salt.
      Det er nok begrenset teoretisk forankring i disse, det er en grunn til at man må være sertifisert for å utføre personlighetstesting.

      Hilsen organisasjonspsykolog

    4. Vær hyggelig mot selgere! ‹3 De er ikke der for å være frekke, men fordi de trenger en inntekt akkurat som alle andre. Tenk så kjipt å møte på sånne folk når man bare gjør jobben sin!

      1. Ja, det går jo an å være høflig selv om man sier nei. 😊 Jeg pleier å si “Nei det er jeg dessverre ikke interessert i, men ha en god dag, ha det bra!” og så legger jeg på før de rekker å si noe mer. Jeg lar de aldri få begynne å legge ut om det de selger, det er sløsing av både min og deres tid. Det er best å si nei takk med en gang. Jeg hater virkelig at selgere ringer og forstyrrer meg til alle døgnets tider og jeg opplever at de krenker mitt privatliv. Men jeg vet jo at mennesket i andre enden av røret har denne lite hyggelige jobben pga at de ikke klarer å få seg noe annet og ikke fordi de synes det er gøy å ringe og plage folk som ikke vil snakke med dem. Jeg vet at de daglig opplever å bli utskjelt og at de får veldig dårlig betalt. Ofte har de lønn som nesten bare er basert på provisjon. Derfor sier jeg bestemt nei takk men aldri på en sur eller sint måte. Har en venn som jobbet med telemarketing, hun er tøff og ikke den som tar seg nær av ting men hun holdt bare ut noen få måneder. Det er den verste jobben hun har hatt sier hun, og det forstår jeg godt! Det samme gjelder religiøse sekter som feks Jehovas vitner, de gjør bare det de tror er riktig og det koster meg ingenting å si på en pen måte at jeg ikke er interessert. Det man ikke må si er at man er opptatt eller ikke har tid, for da kommer/ringer de tilbake en annen gang! 🤣

    5. Så morsomt! Jeg fikk også forsvarer den gangen jeg tok den og mener å huske at kjæresten min fikk kommandør😃 Høres ut som personligheter som kan passe bra sammen til tross for ulikhetene!

    6. Eg fikk Megleren og det passer veldig bra 🙂 kjekt med sånne tester, selvom hun lengre oppe mente de må tas med en klype salt. Er bare de som er helt opphengt i detaljer som MÅ vite med 100% sikkerhet hva de er og da gjerne bruker en professjonell. Vi andre som syns sånt er kjekt og ser at svarene våre stemmer veldig godt med resultatet og lever helt fint med om det ikkje er 100% korrekt da er dette veldig kjekt 🙂 Takk for en morsom ting å gjøre mens eg venter på peppes på dørene en lat søndag -eg pakker og skal jo flytte så måtte ha en blogglese og ta en personlighetstest pause før middag 😀 ha en flott søndag 🙂 <3

    7. Den beskrivelsen passet deg veldig bra! Spesielt det med å gi gaver 😂 Jeg tok den nå og ble også forsvarer, som jeg tenkte 🙂 har tatt disse testene et par ganger og blir som regel enten ISFJ eller ISTJ, første gangen jeg tok den ble jeg helt satt ut også! Men det var på en god måte, jeg har alltid tenkt at å være introvert er en ulempe, at å være stille og sjenert som liten var noe folk beskrev på en negativ måte, og at det betyr jeg er sett ned på eller må forandre på noe fordi jeg er mer stille og trives best i eget selskap, eller trenger to dager “fri” etter en stor sosial kveld eller ferie. Det var fantastisk å bli validert, på en måte, ved å lese denne personlighetstypen beskrevet av noen andre og innse at det er normalt og absolutt ikke noe å skjems over eller måtte forandre på. Big eye opener 🙂 hilsen stolt introvert

    8. Denne testen er virkelig genial og gjør deg absolutt til en bedre menneskekjenner/venn. Med tanke på å kunne ta hensyn til mennesker rundt og deres behov. En annen ting å være oppmerksom på er at bokstavene til forsvareren betyr også noe 🙂 Tror bokstavene for “forsvareren” er ISFJ – A/ISFJ – T (I = instrovert, S = sansende, F = følende og J = planleggende).

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg