– Livet i coronaboblen –

Hei igjen fra meg og Mino! Vi har akkurat kommet inn døren fra en nydelig tur i Hellemyrskogen. Tenkte jeg skulle få en pause fra alt coronasnakket i omverdenen, plugge i øreproppene og høre på litt podcast i formiddagssola, men enhver pod omhandlet virussnakk, så jeg endte med å hive mobilen i lomma og heller nyte fuglekvitringen. For all del, man skal holde seg oppdatert, men jeg tror ærlig talt jeg er overinformert. Den siste uken har corona vært det eneste vi har pratet om, sett på, snappet om og lest om. Corvid marerittene mine kan jeg skylde meg selv for, for VG er det siste jeg leser før jeg legger meg om kvelden, og det første jeg tenker på når jeg våkner om morgenen. Jeg jobber med det og mine kjære kollegaer snakker ikke om annet verken på vaktrom eller i garderoben og da kjenner jeg at både humør og energi suges helt ut av meg. Nå har jeg to fridager og de skal jeg bruke på å gi leiligheten en skikkelig detox, gå lange turer i skogen med Mino og alt annet enn nyhetssendinger på tven. Naboen min sa det så fint i går. Jeg sendte henne en melding og spurte om jeg skulle handle for henne da jeg vet hun er syk og sikkert litt ekstra redd i disse dager: Jeg prøver å leve i min egen boble. Av med nyheter og på med paradise hotel 🙂 Amen til det.

Min kjære pappa og lillebror kom helt fra Thailand for få uker siden, og jeg skulle til Bortelid for å treffe dem på torsdag. Jeg ser bare pappa en gang i året, så jeg hadde gledet meg maks, men lite visste jeg om at det var denne dagen corona skulle gå fra å prege nyhetsbilde mye til å ta over absolutt alt. Hyttefolkene måtte bare se å komme seg til helvette hjem, og det måtte såklart vi også, men jeg rakk nå å knipse noen koselige bilder av årets siste timer i snølandskap. Thailand vurderte dessuten å stenge landegrensene sine, og pappa ble bekymret for å ikke få kommet seg hjem, så de måtte bare sette seg på et fly og returnere igjen allerede på søndag.

Ellers er helsa til både meg og familien min på topp! Måtte det forbli sånn. Jeg tar ihvertfall alle forhåndsregler nå som alvoret virkelig har truffet oss. Jeg treffer ikke så mye som en venninne her hjemme, og påskeferien i Stavanger får tas igjen til sommeren om ting er slik som de er nå. Heldigvis har jeg Mino, så vi koser oss glugg sammen de fritimene jeg har. Spørsmålene om ekstravakter renner selvfølgelig inn, og i går kom også telefonen om jeg ønsket å øke stillingen min. Det takket jeg selvfølgelig ja til, så nå fremover blir det mye jobb. Akuttmottaket har allerede iverksatt en kraftig oppbemanning, så arbeidsforholdene mine klager jeg ikke på, til dere som måtte lure på det. Jeg gruer meg på ingen måte til å gå på jobb og er heller EVIG takknemlig for at jeg ikke er en av dem som på toppen av alt må bekymre meg over økonomien i disse tider. Det kommer kanskje til å bli verre, men de bekymringene tar jeg ikke i dag.

Jeg ville bare titte innom for å gi dere en liten update på livet, og utfordre dere på to ting: 1. Fokuser på deg og ditt liv. Ikke bruk karantene-energien din på å arrestere naboen eller vennen til vennen din for å ikke sprite hendene nok, handle for ofte eller gå for mye utenfor døren. Mer negativitet er det siste vi trenger. Reiser naboen på hytta nå, så la han heller lære ved å betale den boten. 2. Ta en liten (les stor) pause fra debattene, vg artiklene og nyhetssendingene innimellom. Snurr tegnefilm i kveld!


Jeg skulle gjerne delt på livlige, inspirerende bloggposter i disse dager, men fotografen min har enda 10 dager igjen med isolasjon, og selv om hun jobber i helsevesenet selv, tror jeg neppe jeg ville truffet henne og risikert noe likevel. Vi får heller kjøre i gang et hyggelig Q&A innlegg en av de nærmeste dagene. Lurer du på noe så hyl ut 😀 Enn så lenge: Take care, vær på tilbudssiden og pass på deg selv.

21 kommentarer
    1. Hei! Kanskje et litt personlig spørsmål, men jeg fyrer i veg likevel. Har du kommet over bruddet mellom deg og eksen, og har du noen tips du vil dele? <3

    2. Hyggelig med oppdatering, og mange fine bilder av deg og Mino:) Synes det er veldig kjekt å lese q&a innlegg, enten med egne spørsmål eller noen av de mange forskjellige q&a’s som florerer rundt omkring! Syns nemlig ikke det er så lett å finne på egne spørsmål.

    3. Jeg elsker bloggen din og har fulgt deg trofast i åresvis, men pleier egentlig ikke å kommentere.. nå var det på tide! Kjempefint innlegg, og godt å høre fra deg igjen. Du gjør en fantastisk jobb, og virker generelt som et helt herlig menneske. Ønsker deg det beste, stor klem <3

    4. Må si jeg er litt misunnelig på den jobbsituasjonen, selvom jeg skjønner at der stressende og en risiko. Selv går jeg rundt og venter på at arbeidsgiver skal sende permitteringsvarsel. Jeg er nyutdannet, så 64,5 % lønn av siste 12 mnd blir lite. Har akkurat kjøt leilighet og kommer ikke til å klare å betale fellesutgifter og lån, og alle andre faste utgifter…

    5. Så hyggelig med litt “utenom covid” prat fra deg. Følger bloggen din jevnlig og på en eller annen måte inspirerer du meg i nesten hvert eneste innlegg du skriver!
      Jeg er sykepleier selv og merker også hvordan viruset preger veldig mange timer i døgnet. Stå på, du er dyktig og inspirerende!
      Her er et par spørsmål til spørsmålsrunden;
      – Hva er de “vanligste” tilfellene du møter på akuttmottaket generelt?
      – Vet du hva en 75%stilling tilsvarer i lønn i forhold til dag/kveld turnus i kommunen? Jobber i kommunen selv men syns akutt er veldig spennende.

    6. Hyggelig med oppdatering, og veldig bra at det går fint med deg og Mino pluss familien din! I starten var jeg veldig oppslukt i alle nyhetsartiklene som ble publisert, jeg ville få med meg absolutt alt. Men har nå innsett at det ikke er noe vits, jeg får ikke noe ut av det. Så lenge jeg klarer å oppdatere meg med det mest nødvendige så sier jeg meg fornøyd med det.

      Angående Q&A innlegget ditt så har jeg et par spørsmål til deg;
      – Hvor ser du deg selv om 5 år? Har du barn, mann og hus eller lever du et litt mindre “A4 liv”?
      – Har du noen reiseplaner/drømmer for sommeren?
      – Hvordan er det å være sykepleier i denne hektiske perioden?

    7. Tenker du å videreutdanne deg, og evt hvilken videreutdanning? Studerte sykepleien de samme tre årene som deg, syntes det var så gøy når du skrev blogginnlegg om studiet😄Jobber selv i hjemmesykepleien og trives såå godt, spennende og utrolig lærerikt!

    8. Du nevnte at du hadde sett en dokumentarserie på Netflix i et tidligere innlegg. Hvilken serie var det du så på?

    9. Hvordan er forholdet til pappaen og lillebroren din siden dem bor i Thailand? Har dere mye kontakt og har du besøkt dem? 😁

    10. Hei, Marthe! Jeg elsker bloggen din, og synes det er så deilig å koble av her inne, med magbilder, jobb-updates og å lese om livet ditt generelt. Du er SÅ skjønn <3.

      Jeg går 8 semester på medisinstudiet i Bergen, og bor rett ved Haukeland sykehus. Jeg liker veldig godt å lese hjemme, og er stort sett hjemme når vi ikke har obligatorisk undervisning/kurs osv. Dette ble en bibel av en tekst, men det jeg lurer på er hvordan du synes det er å kombinere hverdagen som sykepleier med hund? Jeg har såååå lyst på hund selv, og føler min hverdag likner litt på din, da jeg jobber en del ekstra på sykehus og sykehjem, og har en del lange dager utenfor hjemmet. Jeg har samboer, men han går siste året på tannlegestudiet og har betraktelig mer obligatoriske greier enn meg 🤩.. Håper på svar! Ha det fint i coronaboblen, og ta vare på deg selv🥰 Klem fra Andrea

    11. Her kommer et lite tips hvis du ønsker å være oppdatert, men ikke bli helt gal. Bytt ut VG med en avis med litt mindre skrikende overskrifter, clickbaits, røde fonter og utropstegn. VG og Dagbladet er ofte anske useriøse nyhetsformidlere, og er opptatt av klikk. Hva med å oppdatere seg morgen og kveld med for eksempel NRK (her er jo alt tilgjengelelig også!) eller kanskje Aftenposten? Litt mindre skremmende og useriøst, litt mer informativt.

    12. Hyggelig med oppdatering, tenkte på deg, og at du nok hadde mye å gjøre som sykepleier i disse tider.
      Hvor lenge har du tenkt å fortsette med bloggen? Husker du snakket om å gi deg om ikke så lenge:(
      Hvordan går det med Mino nå mtp bjeffing osv?

    13. Hei Marthe. endelig oppdatering fra deg igjen! Du virker så utrolig målrettet og sterk. jeg er utrolig nysgjerrig på mentalee teknikker for å akspetere at det ikke gikk med deg og eksen igjen. du trenger ikke dele personlige ting rundt selve årsaken til bruddet, men hvordan du kom deg gjennom fra morgen til kveld, fremtiden ble jo totalendret for deg også. Og ikke minst hvordan du eventuelt forholder deg til en hverdag uten en mann i livet, og om du er på dateren?

    14. hvor høy stilling har du som sykepleier nå?
      er det slik at du har en turnus som inneholder både dag, kveld og natt? er nemlig spl-student og vil helst ikke jobbe natt i min turnus, er det mulig?
      hvordan går det med treningen for tiden?

    15. Hei!

      Så fint innlegg! Jeg lurer på om du er fornøyd med leiligheten du bor eller begynner du å bli klar for å flytte? Tenker siden du er ferdig utdannet og har sett at du har nevnt det pga alene hjemme situasjonen til Mino, haha <3

      Ønsker du deg barn?

    16. Så fint innlegg! Godt å lese noe som dette☺

      Jeg har lest bloggen din i mange år, og du er faktisk den eneste bloggen jeg fortsatt leser!:-)
      Jeg har et par personlige spørsmål jeg har lurt på lenge, men forstår om du ikke ønsker å svare på dem.
      – Hvordan er forholdet ditt til faren og broren din, siden de bor i Thailand? Snakker du ofte med dem? Snakker broren din norsk?
      – Jeg har lagt merke til at jeg aldri har lest noe om moren din. Vil du si noe om henne?
      – Hvordan har du hatt det etter bruddet du gikk gjennom? Det virker som det gikk så fint, men tok du det tungt?
      – Pleier du å bo hos det ene paret med besteforeldre når du er i Stavanger, eller bytter du på? Så heldig som har så fine besteforeldre!

      Klem til deg! Du er flink som står på i helsevesenet i disse dager!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg