Kylling i kremet mild mangosaus

– What i had for dinner this monday –

Hei på dere! Nå venter snart en skikkelig kosete mandagskveld for min del. Jeg får nemlig Siri på besøk i kveld for skrekkfilmdate med masse snacks på bordet. KOS <3 -Men før hun kommer inn dørene her så tenkte jeg å dele en ny middagsoppskrift med dere. En mild og god kyllingrett som man selvfølgelig også kan krydre opp dersom man vil ha litt mer futt! Da ville jeg bare tilsatt litt Sambal Oelek Chilli Paste isåfall. Det er det jeg bruker når jeg vil ha litt sterk smak i mine indisk-inspirerte middager!

Håper det smaker! Jeg har forresten også levert inn tema for bacheloroppgaven min i dag, og det måtte bare bli blodforgiftning. Eller sepsis som man sier på fint. Jeg var innom sikkert tjue andre felt som jeg også finner superspennende, men jeg tror ikke jeg har en venninne eller et familiemedlem som ikke har hørt meg snakke om sepsis, nettopp fordi jeg synes det er så interessant, så da måtte det bare bli sånn. Føler meg litt pysete som ikke turte å gå for noe som ikke har vært skrevet om så mange ganger før, men jeg gleder meg også VELDIG til å lage en spenstig problemstilling ut av dette nå og bli enda flinkere på det jeg kanskje liker aller best i sykdomslæra.

Du trenger: 1. To kyllingfileter 2. 2,5dl matfløte 3. 2,5dl creme fraiche 4. 3ss mango chutney 5. 2-3ss red curry paste 6. 2ts karri 7. 1ts gurkemeie 8. 3 fedd hvitløk 9. 1 chilli 10. 2dl couscous 11. 1/2 kyllingbuljong oppløst i 2dl varmt vann

Slik gjør du: 
1. Stek kyllingfiletene i et par minutter i stekepanne med smør. Bare for å få stekeskorpe.
2. Bland sammen curry paste, mango chutney, matfløte, karri og creme fraiche.
3. Hakk opp 1 chilli og 3 fedd hvitløk og ha dette + fløteblandingen i en ildfast form.
4. Legg oppi kyllingfiletene og ha formen i ovnen på 180 grader i 35 minutt.
5. Kok 2dl vann og bland inn den halve buljongterningen. Hiv 2 dl couscous i det varme vannet og tilsett 1ts gurkemeie bare for å få den gul og fin. La det trekke i 3 minutt så er couscousen klar!

– Server gjerne med litt korrianderblad på toppen og nanbrød ved siden av –

– Oppskriften metter to mager –



– Riktig fin mandagskveld til dere alle –

8 kommentarer
    1. Det såg godt ut! Må prøves en gang🤩

      Lurer bare på et par ting siden du går tredje året på sykepleien. Er det mye obligatorisk dette siste halvåret med bachelorarbeid? Og hva er samhandlingspraksis? Går sykepleien på UiA selv, men finner ikke ut av dette her😅🙈

      1. Hei! Det er absolutt ikke mye obligatorisk dette halvåret nei 🙂 Bortsett fra samhandligspraksis da som er 6 uker der du i gjennomsnitt har 2 dager praksis i uken. Dette på sykehjem eller andre steder hvor vi lærer mer om samhandling og det som skjer administrativt tenker jeg. Altså det blir ingen eller minimalt med pleie og den type jobbing i denne siste praksistiden, men jeg tror hva man lærer her varierer veldig fra sted til sted som i alle praksisperioder 🙂 Tror dette siste semesteret kommer til å fly 😀

    2. Det så skikkelig godt ut, må prøves! Vil bare si at bloggen din er min favoritt og jeg blir alltid like glad når det er ett nytt innlegg 😀 Gruer meg rett og slett til dagen du bestemmer at det er over..

      Jeg lurer også på en annen ting. Jeg vurderer å ta masteren i min i Kristiansand, men har aldri vært der, kjenner ingen der og det er veeeldig langt fra hjemme.. Lurer på om du vil anbefale UIA som universitet? Og hvordan er Kristiansand som by? 🙂

      1. Heisann! For en koselig kommentar <3 Tusen takk snille! Til spørsmålet ditt så vil jeg aabsolutt anbefale UIA som et fint studiested å ta master, uansett reisevei 😀 Studentlivet i sør er utrolig bra, og UIA får rekordmange søkere hvert eneste år nettopp pga det og den fine fine byen vår, så kom kom! Jeg tror de ferreste opplever det motsatte ihvertfall. Det er en grunn til at jeg gjerne vil bli boende her til tross for at hele familien min er i Stavanger. Vinteren i sør er brutalt kald, men fra april til september er det magisk her. Det dummeste du kan gjøre som student i Kristiansand er å reise hjem i sommerferien for livet på fiskebrygga, fjellberg, bading og soldag etter soldag er MAGISK 😀 Er helt overbevist om at dette er Norges fineste sommerby 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg