– Kokosbollekake –

Hei mandag og ny uke! Det er under to uker igjen av første sommermåned og sola er snart i ferd med å snu igjen! Hjeelp, jeg er ikke det spor klar for en ny runde med høst, så juli har bare med å vare lengre enn juni..


I dag har jeg egentlig hatt fri, men jeg har vært en tur innom sykehuset likevel for et par timer med kurs i blodgass! Jeg har altså lært hvordan jeg tar en spesiell type blodprøve i håndleddet. Synes det er så morsomt for jeg har allerede tatt blodprøven på et par pasienter som ferdig utdannet, og det til tross for at jeg som student aldri engang fikk lov til å prøve meg på det. Blodgass er nemlig noe man ikke får lov til å ta før man har sykepleiertittelen i hånda, men når man så har fått den, skal man altså kunne ta prøven sånn uten å ha øvd noe som helst på skolen. Heldigvis sørger sykehuset ihvertfall for at vi får litt kursing! 🙂

Ellers har jeg kjørt halvredd rundt fra bilverksted til bilverksted for å finne et sted de kunne fikset bilruta mi kjappest mulig! Daniel dro av en bombrikke for meg i går kveld, og jeg misstenker at det gikk litt hardt for seg, for i dag tidlig hadde jeg en enorm sprekk fra der bombrikken hadde sittet til over synsfeltet mitt som bare sprakk mer og mer for hvert femte minutt jeg kjørte på veien, så nå har jeg fått time til mitt første ruteskifte på bilen.. En måned med bil, og allerede 2000kr i verkstedsutgifter. Heeeerlig! Jaja, sånn kan det gå, og flere utgifter skal det bli! Kjenner at den bilen der kan koste meg så mye den bare vil, for den gjør livet mitt til en drøm og har spart meg for enormt med tid allerede <3

Du trenger – Kokosbollekake: 1. 100g lys kokesjokolade 2. 100g mørk kokesjokolade 3. 1 pakke knust mariekjeks 4. 6 eggehviter 5. 4dl sukker 6. 9 plater gelatin 7. 1dl kokende vann 8. Kokosstrøssel 9. 1,5ss delfiafett 10. 3-4 ss smør

Slik gjør du: 
1. Legg gelatinplatene i en skål med kaldt vann i 10 minutt.
2. Kok opp 1dl vann i en gryte og ta gryta av plata.
3. Klem vannet av gelatinplatene som nå er myke, og legg dem i det varme vannet.
4. Rør rundt til de er smeltet helt inn i vannet, og la det bli romtemperert.
5. I mellomtiden: Pisk 6 eggehviter og 4dl sukker til hvitt “skum”.
6. Hell det romtempererte gelatinvannet i en tynn stråle i eggehviteblandingen mens du pisker. Fortsett å piske i ca 10 minutt til du har en halvstiv hvit masse.

7. Knus 1 pakke mariekjeks og bland det med 3-4ss smeltet smør.
8. Ta ut bunnen på en kakeform og sett kakeform-ringen på et kakefat.
9. Legg mariekjeksblandingen på fatet i bunnen av kakeformringen og trykk den fast.
10. Hell over selve kokosbolledeigen og sett fatet kaldt i 5-6 timer.
11. Når kokosbollekaken er blitt stiv: Smelt sjokoladen med delfiafett. Når sjokoladen har fått avkjøle seg litt og nesten nådd romtemperatur, hell den over den stive kaken og dryss over litt kokos!

Her har dere oppskriften som jeg lovet dere i går!
Håper den faller i smak. Det gjorde den ihvertfall her i hus 🙂

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg