– Klar for vinteren 2020 –

Reklame | Snowroller

Aller først: Tusen takk for alle tips som renner inn på instgram i skrivende stund! For dere som ikke følger meg der: Jeg gikk til anskaffelse av et stort bur til Mino i går morges og bestemte meg for å følge noen leserråd og faktisk prøve å ha han i bur under en arbeidsdag. Han har tilbrakt timesvis i bur i bilen og ligger og snorker alene der mens jeg er flere timer på julegaveshopping, så jeg tenkte kanskje han alt var tilvendt nok jeg… Vel bur i bil og bur i hjem er tydeligvis heeelt forskjellig. Mino bjeffet non stop i 2 timer ifølge den stakkars naboen som bor under meg, så det endte med at Hannemor (som hospiterte hos meg i akuttmottaket) måtte ta bilen min fra jobb og droppe hele hospiteringen for å heller dra hjem til meg, hente hunden og ha han på sleepover hos seg.. Skjønner meg ikke helt på det dyret mitt jeg altså.

Det første han gjorde da jeg monterte det opp var nemlig å gå rett inn, knaske på en godbit og legge seg til å sove der(!) Det første han gjorde i dag tidlig da jeg hadde vært og hentet han var også å løpe rett inn i buret sitt igjen og lete etter griseøret, så veldig traumatisert kan han ikke akkurat ha blitt. Åh.. Jaja, jeg har ihvertfall skjønt at det må mer tilvenning til før vi lukker døren.. Tålmodighet lenge leve 😉

Til det dette innlegget egentlig handler om! Min nye, FANTASTISKE vinterdress fra snowroller! Kan nesten ikke vente med å bære den på Bortelid vinter og påske 2020! Den sitter seriøst som et skudd. Tettsittende, men ikke for trang (mulig å ha ullundertøy under), sinnsykt fin i midjen, og har et lekkert gullbelte som matcher fine gullknapper på den øvre delen. Nei, jeg føler meg litt som en sånn proff racerbil-kjører i den. Haha! Og nevnte jeg fargen!? Herregud, fineste grønnfargen jeg har sett. Den er fin på bildene altså, men i virkeligheten kommer den helt spesielle fargen enda bedre frem. SÅ rå!

Jeg har dressen i størrelse XS og ettersom den sitter som et skudd så vil jeg si den er normal i størrelsen. Snowroller har en haug av fine dresser i pastellfarger, sort, hvit, eller knallfarger også så ta gjerne en titt og se om ikke du kan tilføye et klesplagg på ønskelisten i år 😉

Nå skal jeg ta med meg bjeffefanten min til Cathrinemor, for i går fikk vi et nydelig baketips fra en bloggleser, til julecookies med karamell, så nå skal vi prøve oss på den sammen! Ha en nydelig onsdag!

Du finner snowrollerdressene HER <—
Gleeder meg til å vise den bedre på ute i snøen!

24 kommentarer
    1. Når han er begynt å finne roen helt i buret når du er hjemme; prøv å sett TVen på og forlat en kort stund – omså bare vent utenfor å se hvordan han reagerer 🙂

    2. Kunne du skrevet noe personlig om hvordan det går/har gått med deg etter bruddet? Forstår du ikke vil utlevere noen som helst, men sånn kun hvordan du har hatt eller taklet det i ettertid?

    3. Jeg har delt erfaring med bur.. fungerer veldig bra å ha det åpent når vi er hjemme, da går hunden inn i buret selv for å sove og ta litt time-out. Men glemmer aldri da vi var på jobb, hunden var inn i buret lukket og ble syk. Var diaré og spy inn i hele buret da vi kom hjem og hunden var helt fra seg.. tok lang tid før hunden ville inn i buret igjen. så jeg kommer aldri i hele verden til å ha hunden lukket i buret når vi ikke er hjemme. En ting å tenke på der også, bare et tips.

    4. Nei til bur! Det er ikke greit mot hunden. Vi vil ikke ha burhøns, så hvorfor synes folk det går helt fint å stenge en hund inne i et bur en hel arbeidsdag? Det blir mange lange timer for det stakkars lille dyret, ikke det minste rart at han bjeffer.❤️
      Anbefaler i stedet å kjøpe eller lage en lekegrind. Det finnes ferdige å kjøpe spesielt for hunder, det er en innhegning av gitter som kan settes på gulvet hvor som helst. En billigere løsning er kompostgitter som du setter sammen med strips. Du kan enten velge å stenge av et rom eller en del av et rom gjennom å lage en avsperring med dem, eller så kan du sette dem sammen til en lekegrind. Det er en mye bedre løsning enn bur, hunden kan fortsatt bevege seg litt rundt og føler seg ikke så fanget og stresset, men du beskytter likevel både innredning og hund fra skader. Om du bruker kompostgitter bør du feste noen av panelene i en vegg, sofa eller noe annet tungt så de ikke kan velte om han hopper på dem. 😊

      1. Tenker absolutt at kompostgitter kan være en fin løsning for at han ikke skal spise på juletre og det som er ja 🙂 Men det finnes tusenvis av hunder som ikke finner roen noe annet sted enn i bur når eier er på jobb. Da må de eierne få lov til å ha hundene sine der tenker jeg. 🙂

    5. Er ikke en arbeidsdag på rundt 8 timer? Hunden bør IKKE være i bur så lenge! Hunden trenger drikke og muligheten for å bevege seg i løpet av så mange timer. Synes ikke det er greit i det hele tatt. Skjønner ikke at du ikke forstår det selv.

      1. Overlater denne lange diskusjonen til noen som orker 🙂 Kort og greit: Eier gjør det som er best for hunden sin. Slapper hunden best av i bur i åtte timer så er det topp.

      2. Helt enig! I Sverige er det til og med forbudt å ha hund i bur utenom spesielle tilfeller som bilkjøring etc. Kan ikke fatte at folk har samvittigheten til å stenge hunden inne i så mange timer av dagen. Har man hunden i bur om natten også, som mange har, lever hunden 2/3 av livet sitt i bur. Trist!

    6. Hei. Pleier sjelden, aldri å kommentere på noe som helst blogg. Men det med å ha hunden i bur en hel arbeidsdag satt en støk i meg etter mange år innen dyrevern. Og at du kan påvirke andre til å tro at dette er greit. Man skal ikke ha hunden innelåst i et bur en hel arbeidsdag. Du sier eier får gjøre hundens beste. Men samtidig er det skummelt at eier får bestemme å stenge hunden i bur en arbeidsdag, ikke rart han sto å bjeffet. Håper du velger en annen løsning. Klem fra meg.

    7. Du vet hva som er best for den skjønne hunden din! Man får bare le litt av denne tiden så løser det seg til slutt, jeg er helt sikker på at du finner en løsning som fungerer bra. Han er jo bare så heldig som har deg som sin eier <3 Ønsker deg en fin helg!

    8. Synes det er synd så mange er så imot bur, brukes det riktig er det jo fint for dyret? Mange dyr blir faktisk redde av å være alene i mange timer på stor plass! Min hund kan fint gå løs hjemme, men i starten så hadde jeg henne i bur, og det gikk HELT fint! Hun hadde en vannskål og leker der, og lå å sov fint da jeg kom hjem fra jobb. Hun viste heller ingen tegn til “traumer” etter å ha vært i buret. Ikke gi opp Marthe, etterhvert vil han roe seg og sikkert ligge å snorke alle timene du er på jobb <3

      1. Enig med deg! Tenker også ha Mino løs hjemme, men nå i starten må jeg prøve bur eller kompostgjerder så lenge han rasserer leiligheten og bjeffer så naboen blir plaget 🙂 Finner han roen på mindre plass så er det flott! Vi gjør det som er best for oss/vår hund 🙂

        1. Hei Marthe! Jeg gikk også mange runder med meg selv da vi fikk valp for et år siden, angående hva som ville være best for hunden først og fremst, men også leilighet, naboer osv når den måtte være alene (vi leide i en blokk hvor det var veldig lytt). Samvittigheten min gjorde at vi aldri valgte å gå for bur, ettersom jeg føler at vi som eiere kan tilrettelegge på andre måter og trene på det å være alene på en god måte sånn at man slipper hele buret. Men vi var helt avhengige av å sperre av deler av leiligheten hvor valpen fikk tilgang på å underholde seg selv, så kompostgrinder har vært vår redning. Vi brukte soverommet som allerede var en trygg plass for valpen og som mest sannsynlig ble assosiert med soving. Stengte av med grind sånn at valpen ikke følte seg like innestengt som med en dør, la inn klær med lukt av oss, vannskål, hennes egen seng, rydda bort alt farlig som kunne spises på, satte på radio og hadde det litt mørkt. Hver gang vi gikk sa vi «kommer snart», og utvidet tiden vi var borte gradvis. Lagde aldri noen scene da vi kom hjem, gikk bare rett ut for å lufte. Dette har fungert utmerket for oss, og selvom hun stort sett sover hele dagen føler jeg meg bedre når jeg vet at hun kan rusle rundt på rommet og strekke på seg. Vi har også skjemt henne bort med å gi henne en fryst kong med VOM når vi går, sånn at hun kan slite seg ut litt og forbinde det å være alene med noe kos. Håper du finner fram til løsningen som passer best for dere, ville bare dele min erfaring siden det har fungert så bra 🙂

          1. Så herlig å høre 😀 håper det skal fungere like fint for mino. Nå har han kun stua å løpe i, men tenker det blir enda bedre å avgrense til halve stua 🙂 kan ikke ha han på soverommet da han tisser i senga. Det er nok litt for lite gulvplass der også<3 ordner seg nok! Det som gjør det litt vanskelig er når jeg har hatt fire dager fri på rad f.eks nå da jeg var i stavanger, for da blir han så godt vandt til å være rundt meg hele tiden og glemmer at det går greit å være alene og 😛 Men det går seg til igjen! 🙂

        2. Min erfaring er at med tilvenning og trygging blir buret et trygt og godt sted for hunden å være 🙂 tenker det meste handler om hvordan en går frem i tilvenningen

    9. Her var det beste å ha hunden vår i bur under en arbeidsdag. Altså, etter at hun var godt vant med buret. Hun hadde det trygt der med pledd som luktet trygt, og vi startet med å la henne ligge der i 10 minutter mens vi dusjet feks. Før hun døde brått bare 9 mnd nå for en mnd siden var hun veldig trygg i buret, og gikk dit å la seg om det ble for mye styr med besøk og to små barn som herjet☺️ Det ble på en måte hennes «soverom» som hun kunne trekke seg unna på! Men det tok tid, som sagt:)

    10. Ser du ikke vil diskutere dette ang bur. Ting skjer ikke over natta, jeg skal ikke være bedrevitende. Men det vi har gjort med hunden vårt er å bruke kompostgjerde for å begrense arealet. Da det blir for stort areal for en hund å forholde seg til uten skjerming. Vi har utvidet dette underveis. Nå har hun hele huset for seg selv uten problem. Det tok flere måneder. Jeg synes 8 timer er sjukt lenge for en hund å være alene! Men iblant må jo man det da det er jobb man må gå til. Men få noen til å lufte, være sosial med hunden så øker man alenetiden gradvis. Vi så at når hunden vårt var understimulert så beit hun på ting. Etter vi ble bevisst på å stimulere henne (med lengre tur, eller lek/hjernetrim før jobb) har hun sluttet helt med å ødelegge ting. Jeg får skikkelig vondt i hjertet av folk som plasserer hunden sin i bur en hel arbeidsdag!!! Vær så snill å prøv andre løsninger først.
      Vet du vil det beste for hunden din. Men jeg tror bur IKKE er løsningen, og Mino er fortsatt valp. Gi det tid og masse tålmodighet. Lykke til!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg