Januar – Bucket List


# Først og fremst nyte en kosete kjærestehelg i Gjerstadskogen og i Kragerø! Håper det enda er lyst når vi kommer frem til slottet av ei trehytte i kveld så jeg kan få knipset noen lekre bloggbilder til dere. Ellers blir det bare helt nydelig å fyre i peisen, lage taco sammen, tenne stearinlys og kanskje ta på oss litt klær for å dra ut på verandaen og lage bål i bålpanna som er der. SÅ glad for at jeg booket denne helgen til oss for noen uker siden, for hjelp så deilig å avslutte juleferien på denne måten.

# Starte på mitt siste semester, og bestemme meg for hva jeg skal skrive om på denne bacheloroppgaven. Nå begynner jeg virkelig å kjenne på stresset! Jeg funderte lenge på om jeg skulle skrive om noe relatert til barseltid, amming, eller noe innen kvinnehelse ettersom det kanskje kunne hjulpet meg på veien til å finne ut om dette er noe jeg finner spennende nok til å ta jordmor-utdanning, men jeg tror ikke det er så populært hos lærerne å velge noe som egentlig hører til en videreutdanning og ikke generell sykepleie, så nå har jeg vel bestemt meg for å gå for et tema jeg kan bruke kunnskapen fra i akuttmottaket sommeren 2019. Altså noe sykepleie relatert til en eller annen akutt medisinsk problememstilling. Kom gjerne med råd og ideer, for videre kommer jeg meg visst ikke..

# Booke flybillett til Bali. Gleder meg som et annet barn til påskeferien 2019, for da er det endelig klart for ny jentetur på gjengen! 15 april hiver vi oss på et fly til Bali for mange deilige dager med varme, sol og festligheter sammen. Vår kjære Heidi skal gifte seg her nede og det bryllupet kommer til å bli helt magisk skal jeg si dere. Bachelor er på dette tidspunkt levert, og hver dag skal dermed feires!

# Begynne å dra på gruppetimer hos Sats.. Jeg holdt på å skrive Fresh, for det var det treningssenteret het sist jeg var der i… april måned 2018. Jeg har gitt opp å trene med venner for jeg tror ikke jeg har en venninne som trener lengre, men mandag morgen hiver jeg meg alene på årets første gruppetime og er klar for å vrenge meg i stølhetens smertehelvette resten av den uken..

# Dra på skitur en formiddag! Det har jeg ihvertfall mange venner som elsker! For noen av julegavepengene mine i år kjøpte jeg meg splitter nye langrennsklær, så nå (med svigermors ski) er jeg klar for å prøve meg i langrennsløypene i sør igjen! Jeg tørr ikke å kjøpe ski før jeg er sikker på at jeg faktisk liker denne sporten.. Sist jeg gikk avsluttet jeg turen min med å si at det ble mitt livs siste, men da gikk jeg riktig nok med noen ski som gled en halvmeter frem og en hel meter bak igjen.

# Dra til Stavanger igjen for litt mer familiehygge <3 Siste helgen i januar tenker jeg at jeg må ha meg en ny tur til Stavanger by.  Litt fordi jeg savner familien VELDIG allerede, og litt fordi bestemor har lovet meg å servere komper (eller komler) med fryserestene av pinnekjøttet fra jula <3 Mmm!

# Finne en ny favoritt-podcast å høre på hver dag når jeg lufter hunden! Andersen og Jakobsens pod er jo bare en gang i uken, så det holder ikke å bare høre på dem, og Truecrimepodden har jeg nå hørt 37 episoder av på tur med doggo, så nå må jeg rett og slett finne noe nytt! Har dere noen ideer til andre norske krim-podcaster? Humor eller vanlige kjendis-podcaster er ikke noe for meg. Et tips til dere andre sykepleiestudenter er forresten “akuttpodden”. Tar for seg blant annet sepsis, akutt koronarsyndrom. blod og blodtransfusjoner om dere vil lære mer om det 🙂

# Januar = Full shoppestopp! Denne måneden skal det spares, jeg skal handle mat på budsjett igjen, bli flinkere til å bruke det jeg allerede har i kjøkkenskuffene og ikke klikke i vinkel så fort jeg ser den digge skolekantina 8 januar.. Jeg må bli filnkere til å lage meg middager igjen også denne måneden. Jeg har fått så mye god mat ferdig servert av familien i jula at jeg nå har glemt hvordan jeg lager min egen..

16 kommentarer
    1. Åååh skriver selv bachelor nå. Skal leveres på mandag (7.jan). Har vært spennende men også veldig hardt! Kjenner det skal bli godt å få levert og bare ha “vanlig” halvår nå til våren 😀 Masse lykke til Marthe <3

    2. Kommenterer sjelden, men jeg leverte spl-bachelor i fjor der jeg skrev om seksualitet og livmorhalskreft. Utrolig spennende, men også veldig vanskelig fordi det er så lite forskning på det! Så mitt beste tips er å lete en stund etter forskning først innenfor forskjellige temaer og finne noe du synes er interessant nok å skrive om, men som det også finnes nok (gode og brukbare) forskningsartikler om – hvis ikke setter man seg bare bom fast og det er utrolig kjedelig.. Masse lykke til, sikker på at du klarer deg kjempebra 😀

      1. Tenkte foreslå noe i samme baner om du vil skrive om kvinnehelse men ikke om graviditet/fødsel. Har dere et arkiv med gamle publiserte bacheloroppgaver på sykepleien? Det kan være nyttig å se hva andre har valgt å skrive om, ikke for å kopiere dem men for å få inspirasjon til hva slags emner og problemstillinger man kan velge. Tenk på at en bachelor bør være ganske smal for å få nok dybde, så finn deg en konkret og spennende problemstilling. Det bør være noe du selv brenner for å finne ut av, ellers blir det bare et ork. Når det gjelder seksualitet og livmorhalskreft, eller gynekologisk kreft generelt, så ville det jo tilføre mye om du kunne finne noen å intervjue (anonymt selvfølgelig) og få greie på hvordan norske gynkreftoverlevere faktisk har det i tillegg til å referere til tidligere forskning. Feks kunne du utnytte din rekkevidde som blogger til å dele et spørreskjema som du lager utfra temaet, finnes sider der man kan lage sin egen anonyme survey. Og så kan du vinkle det utfra hva du i rollen som sykepleier kan bidra med av råd og støtte i møte med disse kvinnene, hvordan får man i det hele tatt folk til å åpne seg og snakke om noe som er så privat og tabu? Kan garantere deg at det er veldig mange som lider i det stille og ikke tør å ta det opp med legen, det er et enormt mørketall. 🙁

    3. Høres ut som om Januar blir en fin måned for deg!:)
      I et tidligere innlegg skrev du at du hadde fått to gode nyheter, hvorav den ene var at du hadde fått god karakter på eksamen, og den andre skulle du dele med oss senere! Mulig jeg har gått glipp av det, men har du delt den andre gode nyheten enda? 😀

    4. Dette høres ut som blir en skikkelig bra januar, Marthe ❤️
      En bachelor i et akuttmedisinsk-tema synes jeg er et godt valg, der er det i hvert fall mange spennende temaer å ta opp. Et lite forslag til en ny podcast du bør høre på er «Du puster for fort». Den handler ulike akuttmedisinske og prehospitale temaer, som jeg er sikker på at en sykepleierstudent vil dra god nytte av!

    5. Podcasten “kraft” som ligger på nrk radio, er den desidert beste podden jeg vet om. Mange konkrete temaer, som gjerne omhandler psykologi, filosofi og hverdagstanker/problemer mange kan kjenne seg igjen i.
      ønsker deg en fin søndag videre!

    6. Sepsis og SIRS-kriterier er jo en akutt tilstand som krever rask og riktig behandling.

      PS: jeg begynte på jordmorutdanning nå i høst og er nettopp ferdig med første praksis. Hvis du i det hele tatt vurderer jordmorutdanning, så gå for det!! Du kommer til å ELSKE det 😍 Anbefaler å prøve å få deg jobb på barselavdeling når du er ferdig sykepleier. Det gjorde jeg og fikk fort bekreftet at jordmor er det jeg skal bli 😊

    7. Så fin liste! Jeg går ikke sykepleie selv, så har egentlig ikke peiling, men du kan jo gå for å skrive innen kvinnehelse om det er det du synes er mest spennende! Alle bacheloroppgaver blir jo fort litt “spesialiserte”, og det finnes jo videreutdanning innen omtrent alle organer 😀

    8. Jeg skjønner ikke hvordan du tørr å høre på truecrime når du er ute å går, jeg prøvde noen episoder å har aldri vert så skvetten på tur før 😂😂😂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg