Funfacts på en fredag

# I sommer flytter min kjære mann inn til meg! Vi har vel ærlig talt drøyd det så lenge som mulig ettersom 1. Leiligheten min er 43 kvadrat, og 2. Vi får det til å fungere veldig fint uten å bo sammen også, meen nå har vi altså bestemt oss for å trykke oss inn i criben min. Ihvertfall for et halvt år +. Drømmen er å kjøpe hus sammen i 2020, og jakten er allerede i gang. Vi ser på både tomter og ferdige byggeprosjekter, men hva vi lander på får tiden vise. Gleder meg ihvertfall vilt til dette kapittelet.

# 22 februar satte jeg meg et mål om å gjennomføre 40 økter på 49 dager. Nå har jeg 28 igjen. Puh! Synes det er litt morsomt at jeg enten ikke trener i det hele tatt, eeeller svetter som en gal seks ganger i uken. Jeg tror bare det handler om at jeg egentlig HATER trening, og for å opprettholde motivasjonen da, trenger jeg å se resultater fort. Det gjør jeg hvis jeg går all inn! Jeg har bare hatt 12 økter til nå som har vært preget av mye løping, men kroppen min både ser og føler seg bedre allerede!

# Hvis det er to ting jeg er avhengig av i disse dager så er det 1. Sukkerfri redbull og 2. Lypsyl (forferdelig oppfinnelse). Redbullen er grei nok. Den vekker meg på morgenkvisten, men lypsyl er virkelig ikke godt for noe. Leppene mine blir bare tørrere og tørrere for hver dag som går.

# Jeg har en klaustrofobi som bare blir verre og verre med årene. Bare tanken på å befinne meg i en grotte, et trangt rom eller bli holdt fast gjør at det knyter seg i magen. Dessverre for meg har Daniel en tendens til å flørte(?) ved å legge seg oppå meg og holde meg fast, enten for å bare ligge der med hele sin vekt og flire av det, eller for å kile meg med sine harde stikkefingre. Vet ikke hva som er verst, men uansett så resulterer det i at jeg gir han knytteneven i ansiktet eller setter neglene mine i ryggen hans så hardt at det brøles. Det.Er.Det VERSTE jeg vet, så når han aldri lærer, får han ikke noen unnskyldning etterpå heller.

# Jeg gleder meg helt vanvittig til å starte i full jobb som sykepleier. MEN, det er et men her… Jeg får faktisk helt hetta av at jeg muligens må ofre jul og nyttår som er høytiden jeg verdsetter høyere enn noe annet. Jeg kan jobbe 17. mai, påskeferier og alt annet. Bare ikke ta fra meg julaften med familien min kjære fremtidige arbeidsgiver <3 Looov å håpe.

# Jeg er utrolig dårlig på å eksperimentere med sminke. Jeg hadde et samarbeid med Maybelline i Finland for seks år siden nå, og den mascaraen og øyenskyggen jeg reklamerte for her har jeg faktisk brukt siden. Kamera-teamet der lærte meg hvordan jeg skulle legge denne looken og siden har det blitt den every weekend for six years. Det eneste jeg vet å variere med er leppestifter!

# Jeg takler dårlig å gå glipp av opplevelser jeg misstenker er morsomme. Nei, jeg tenker ikke på fester, en tirsdagskonsert, en festival eller noe sånt. Jeg snakker om en hyttetur med venninnene, en dobbeldate, eller en reise foreksempel. Jeg er enda bitter for en sponset thailandtur jeg ikke fikk tid til å reise på i fjor grunnet studie, og da jeg i januar i år fikk tilbud om en ny spareise til et annet land, og det kræsjet med en obligatorisk skoledag… Nei jeg kommer meg nesten ikke videre i livet jeg da. Heh.

# Favorittprogrammene som jeg bare er nødt til å få med meg i disse dager er: Camp Kulinaris, Farmen kjendis, Ungkaren Australia, 113, Hva feiler det deg, Alle mot 1, oog Gift med første blikk. Jeg er med andre ord en tvslave om kveldene, og verre blir det når Paradise Hotell starter igjen til uken..

# Jeg har definitivt ikke lært meg kj-lyden enda. Jeg er av den arten som sier sjino og sjylling og har det veldig okei for det. Alle ser ut til å forstå meg også 😉

# Jeg tenker nesten daglig på dette med å skulle ta videreutdanning for å bli jordmor, og kjenner jeg bare blir mer og mer giret for hver dag som går! Alt jeg vil er å få jobbe 100% i to små år nå så jeg kan søke meg inn så fort som bare filleren! Håper bare ikke at jeg ombestemmer meg på veien.

Ikke lenge til studentskiltet må byttes ut med “sykepleier”.. God helg til dere alle <3

29 kommentarer
    1. Hei! Er nysgjerrig på hvorfor det er akkurat jordmor du vil bli? 🙂 spennende! Mener å huske du sa du skulle hospitere på føden i din forrige praksis, hvordan var det?

      1. Hei! Nei, jeg fikk aldri hospitert under praksis, men jeg fant ut at man kan hospitere når som helst både som student og sykepleier, så jeg venter litt 🙂 Har også veldig lyst til hospitere i ambulansen 🙂 Synes det også virker kjempespennende. Når det kommer til hvorfor jeg har falt på jordmor så kan jeg ikke akkurat remse opp 7 grunner til at det er drømmen, men jeg synes det virker utroolig spennende når jeg leser om hva studiet dreier seg om og ikke minst utfordrende. Ettersom det bare er to år med skole tenker jeg at jeg vil prøve ihvertfall og se om det kan passe meg 🙂 Tror ærlig talt alt jeg kunne tatt videreutdanning innen nesten hva som helst (utenom operasjonsykepleier), for jeg synes alt er interessant med sykepleie. Haha!

    2. Så fint innlegg! Dersom du vil bli jordmor så fort som mulig vil jeg bare informere deg om at du kun trenger 1års praksis i 100%, ikke 2! <3 Har selv søkt det nå til høsten etter 1 år i arbeid. Er så spent!!!

      1. <3 Jaa jeg vet, men bare hvis du jobber med noe som er relevant til jordmorstudie vel? 🙂 Jeg regnet egentlig bare med at jeg ikke får 100% på sykehus og at jeg derfor blir nødt til å jobbe 2 år uansett. Hehe! Kjempegøy at du har søkt. Heldiggris!!

    3. Første året jeg jobbet på sykehjem måtte jeg jobbe julaften… d føltes ut som verdens undergang, elsker julaften med familien❤️ Men det gikk veldig bra, å da kan en trøste seg med at det blir noen år til neste gang! 😄

    4. wow kule nyheter <3
      Eg har nett kjøpt tomannsbolig med hage og gleder meg veldig for eg har jo fått nye rescuehunder og når man har 3 er det deilig med hage istedetfor gate rett utenfor 🙂

      Gratulerer med kvinnedagen <3 Syns bloggere sku bli flinkere til å hvertfall markere litt. Er faktisk våre formødres fortjeneste at vi ikkje løper på kjøkkenet og lager mat og føder barn og ikkje har noen rettigheter.
      Selvom det ert stykke igjen både i Norge og de fleste andre land -spesielt de med lavere utdannelse -så er dagen viktig <3

      1. Åå så deilig Lin! Gratulerer med ny heim 😀 Enig i at det definitivt er diggest med hage utenfor. Savner det veeldig selv, så det står på ønskelisten med huset 😀 Gratulerer med kvinnedagen litt på etterskudd :’) Jeg glemte dagen fra morgenen av, og skjønte ingenting når kassedamen på Lindex gratulerte meg med dagen etter ei morgenøkt. Hehe, derfor jeg heller ikke nevnte noe om det på bloggeriet 😀

        1. Eg forstår at det kan bli travelt med masse baller i luften,men eg leste mange blogger og bare en nevnte det i en bisetning 😀

          Ja litt hage er greit, nå ønsker eg ikkje noe digert for eg gidd ikkje klippe plen og sånn.men en liten gressflekk blir veldig kjekt for vovver og meg <3

          ha en magisk uke -klemmeting <3

    5. Morro innlegg 🙂 Har du fått fast jobb som sykepleier til høsten? Hvor høy stilling isåfall, og hvor?

      1. Hei! Nei, så langt har jeg ikke kommet enda <3 Jeg har bare sommervikariat i boks nå 🙂 Skal nok jobbe mellom 80-100% på akuttmottaket fra juni til august så får vi se hvor jeg lander etter det 😀

    6. Er det fremdeles slik at planen din er å slutte og blogge når du er ferdig som student? Husker det ble nevnt en gang. Håper ikke det <3

    7. Kjenner meg igjen med det å jobbe jula! Ble ferdig sykepleier i fjor, og det første jeg gjorde når jeg fikk turnusen min var å regne meg frem til om jeg jobbet på julaften. Det viste seg at jeg jobbet nesten alle dager i jula, og jeg sa til sjefen at jeg ikke kunne underskrive arbeidskontrakten.. haha. Det ble til at hun lovte å gi meg alle dager jeg ønsket fri i jula dersom jeg tok jobben. Får håpe jeg finner en løsning på det neste jul også😉

    8. Hei Marthe!
      Fantastisk morsomt å lese bloggen din og din reise mot å bli sykepleier. Iogmed at du nå har jobbet litt på sykehus så lurte jeg på om du kunne skrive litt om forskjellen på sykepleiere og leger. Arbeidsoppgaver, arbeidstider, oppførsel ovenfor pasienter osv.
      Klem

      1. Heisann! Så hyggelig å høre 😀 Når det kommer til spørsmålet ditt så vet jeg nok alt for lite en leges arbeidstider og oppgaver, og oppførsel ovenfor pasientene er jo suupervariert fra person til person <3 Så finnes det jo maange forskjellige leger også. Oppgavene deres varierer nok veldig etter hvilken avdeling de er på, om de er leger i spesialisering, fastleger, pediatere (barneleger), nevrologer, ortopeder, revmaleger turnusleger, kirurger.. Ja det finnes så mangt og i mottak forholder man seg til dem alle 🙂

    9. Hei! Ang. Sj/kj-lyden så er det ganske få ord som man kan blande (skylling, kylling feks.) Og de aller fleste folk forstår fint ut i fra kontekst hva man mener i slike tilfeller. Forskere mener at dette er grunnen til at lydene faller sammen – språket vil være enklest mulig og det er lettere å uttale sj enn kj. Hadde det at mange begynner å bruke sj-lyden ført til at vi ikke hadde klart å kommunisere med hverandre, hadde det ikke skjedd. Språk er finurlig! Hilsen norsklærer

    10. Så morsomt innlegg, Marthe! Digger bloggen din 🙂 jeg bare lurte på, hva skal du gjøre med bloggen når du begynner som sykepleier? Skal du blogge litt som en hobby eller legge den ned helt? Håper du fortsetter litt på siden 😄

      1. Hei! Hmm, jeg blir ikke helt enig med meg selv rundt det der. Jeg hadde først tenkt til å fortsette men kanskje bare oppdatere 1 gang i uken eller enda sjeldnere, men nå tror jeg faktisk at jeg legger helt ned. Jeg har bare lyst til å fokusere på sykepleien fra og med 2020 ihvertfall <3

    11. Skjønner ikke hvorfor du stresser sånn med å måtte jobbe jul når du skal bli sykepleier. En eller annen gang MÅ man jobbe jul når man velger å gå for det yrket.

    12. Hvis du liker 113 så vil du garantert like Ambulansen som går mandag til torsdag på kanal 5. De første 4 episodene kommer i reprise i morgen fra 17.55 av. ( det er fra ambulansetjenesten i Bergen )
      Og angående å jobbe julaften så blir man vandt til at det av og til er vår tur. Det er heldigvis ikke hvert år, og jobber du i kommunen så får man årsturnus hvor du ihvertfall kan ønske bort julaften og juledagene fordi vi selv fører opp hvilke helligdager vi ønsker å jobbe. Som regel går ønskene i orden. Mange sykehus har også noe som heter drømmeturnus.

      1. Ja det programmet skal jeg definitivt også titte på til uken 😀

        Okei <3 Jeg får bare ta det problemet når det kommer 🙂 Pratet med ei på helsesenteret som hadde jobbet hver jul de siste fem årene. Visste nesten ikke hvor jeg skulle gjøre av meg. Haha! Men jeg skjønner at det ikke er normalen heldigvis <3

    13. Veldig bra innlegg 🙂 Angående lypsyl avhengighet så fant jeg redningen i den blågrå leppomaden på rituals, den er helt helt fantastisk! Leppene blir ikke tørre av å ikke bruke den, men fantastisk myke av å gjøre det!! Alle venninner jeg har anbefalt den til elsker den like mye 🙂

      1. Uu! Visste ikke at Rituals hadde den slags også, men da skal jeg på gå utkikk etter denne blågrå som du nevner neste gang jeg er der inne 😀 Tusen takk for tips Ingrid!

    14. Hei.

      SOLSTRÅLEN MARTHE!

      Det er så trist at du ikke skal blogge mer etter 2019, skulle så gjerne at du fortsatte!
      Men hvor tenker du å studere i forhold til jordmor utdannelsen?
      Jeg heier på deg og vet du skal bli den beste (DU ER DEN BESTE)<3<3<3

      1. Så god du er <3 Tusen takk for en herlig kommentar. De har fått jordmor-studie i Stavanger nå nylig så jeg håper jeg kommer inn der sånn som det er nå 😀 Kunne studert i Oslo og Bergen også, men kan ikke fordra været i Bergen, og Oslo liker jeg ikke i det hele tatt så jeg krysser fingrene for Stavanger 🙂

    15. Ah, godt å høre at det er flere som ikke kommer seg over opplevelser man ikke får ta del i. Jeg kan gnage på det i ukevis, til min samboers frustrasjon 😉 Jeg kan heller ikke kj-lyden, er utdannet sykepleier til sommeren OG har planer om å bli jordmor! Så her var det noe til felles, haha. Lykke til med siste innspurt av bachelor!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg