– Fri som fuglen –

Ja endeliiig har jeg fått meg bil dere! I en alder av 26 år. Eller 27 år som jeg trodde jeg var inntil i går. Jeg pratet med tante på telefonen om dette bilkjøpet, og plutselig gikk det opp for meg at jeg virkelig ikke visste om jeg var 26 eller 27 år gammel. Regnestykket med årstall klarte jeg liksom heller ikke å ta i farta, så da måtte jeg bare spørre henne da.. Det er visst 26 år som er riktig.. Tenk det. Jeg var sikker på at jeg skulle fylle 28 om bare noen få måneder, og nå får jeg visst enda et år som 27åring! Wihuu <3 Jeg er enda bare barnet, og nå fri som fuglen med en splitter ny, hvit liten Fiat! Haha..

Jeg kjørte hjem fra Stavanger i går kveld, etter et siste sykehusbesøk og bestefar er fremdeles på bedringens vei *hallelujah*, så skuldrene er nå ihvertfall litt mer senket. Når det kommer til dette bilkjøpet forresten så må jeg bare si at jeg er litt stolt over meg selv! Jeg er nemlig et sånt menneske som ALDRI pruter. Aldri. Ikke engang når en tyrker skal selge meg et skjell fra bodens nabostrand til 300kr. Har jeg lyst på det skjellet så kjøper jeg det til den prisen. Sånn er jeg. -Men ikke denne helgen! Jeg hadde ansatt farfar til å stå for pruting og kritiske spørsmål, men da jeg sto der foran de to menneskene som skulle selge meg bilen sin, tok jeg det plutselig i egne hender!

Etter en prøvetur med bilen og litt klaging på ditt og datt hørte jeg meg selv si: Jeg tar den her og nå, for 10 000kr mindre. Alle andre tilbud må jeg tenke på… Bilselger ble faktisk overraskende sur over mitt lille bud og avviste det totalt nesten litt fornærmet? Min normale reaksjon på noe sånt ville vært: Eee, hehee glem det! Jeg tar den for full pris jeg, men akkurat på lørdag så ble jeg bare stående der bestemt og rekke henne bilnøkkelen igjen. Heldigvis sa hun etter hvert at hun kunne møte meg på midten, så da gjorde vi det et lite døgn senere, og noen lapper ble spart. Herregud, så fornøyd med å ha fått meg litt livserfaring i pruting..

I dag har jeg altså kjørt ny bil til praksis igjen, og nå venter en skikkelig kosemandag med bestis og lille Aron. Cathrine kommer på hvit pizza om noen få timer, og da blir det snakk om både Stavanger, navnefest, og husjakt tenker jeg, men nå må jeg i første omgang komme meg ut på tur med doggo <3 Riktig fin mandag til dere! Ville bare titte innom for å vise dere babyen som skal passe på at min tid ventende på busstopp, kald og Sur med stor S, nå er forbi… Det gode, frie liv kan endelig begynne!

35 kommentarer
    1. Mulig å spørre hvor mye du ga for den? Men tanke på st du sier du kjøpte en splitter NY bil 🙂 er på biljakt ser dj..

      1. Det er ikke en splitter ny bil fra 2019 altså! Det er en 2012 modell, men splitter ny for meg 😀 Hehe! Den lå ute for 60 000, og jeg kjøpte den for 55 000 🙂

    2. du er virkelig den mest genuine, jordnære og søteste bloggeren jeg har fulgt med på i flere år! Nesten litt lyst til å flytte til Sørlandet kun for å bli kjent med en person som deg. Håper du får en fin dag videre, og gratulerer med ny bil 🙂

    3. Ellers så er det ganske fornærmende å tilby hele 10 000 kr under pris, det er ganske mye penger det.

      1. Ja det tror jeg få tar hensyn til 🙂 Jeg kommer fremdeles til å legge inn bud på 100 000 under takst på et hus og om jeg føler for det. Alltid lov å prøve 🙂

      2. Fornærmende? Er lov å komme med bud. Og det er lov å avslå, det er lov og godta. Du har tydeligvis aldri handlet brukt. Det handler om tilbud og etterspørsel.
        Etter å ha innredet 7 boliger over de siste 10 årene, samt hjulpet andre med å bygge kjøkken og bad har eg ofte prutet på ting. Til syvende og sist handler det om hva kjøper kan og vil by og hva selger kan og vil godta.

        Til og med i butikker kan man prute på større og dyrere varer som man kan oppnå rabatter.
        Om man føler et brud er frekt kan man event komme med motbud og eller avslå. Er stor forskjell på bud og skambud, her handlet det om det første.

    4. Åååå jeg føler du nailer livet, får til alt og er så flink både som student, blogger og med økonomien!! Gratulerer med bil!😃

        1. Ny eller gammel, dyr eller billig, føler jeg ikke er så viktig! Og litt sjalu, for fiat 500 er min drømmebil som ung! Føler bil i seg selv ikke nødvendigvis er så dyrt, men alt rundt. Bensin, bompenger, forsikringer og alt mulig… Nyt friheten <3

    5. Like gammel som deg, og har hatt to biler så langt. Hadde nok aldri turt å kjøpe en bil som var under 5 år gammel, for det koster ofte mer i reparasjoner enn selve investeringen på 2-300′, selv om jeg bruker bilen lite som student… =) Får håpe denne gjør susen!

      1. Har du kjøpt to biler til 200-300 000 som student? Shit, så mye lån ville jeg aldri hatt på en bil jeg bare skulle brukt litt som du sier. Hadde jeg klart å spare så mye så ville jeg heller aaldri investert dem i en bil som du taper SÅ mye på. Men kanskje du har et stort hus også og ikke trenger pengene til noe mer fornuftig? 🙂

        1. Nei, nei. På ingen måte. Det er sparepenger fra jobbing. Har generelt et veldig lavt forbruk på klær, duppeditter og mat, så da går det jo =)

      1. De fleste av dem andre har vel egentlig ikke råd selv tipper jeg. Er vel mer for å opprettholde en viss fasade. Marthe eier sin egen bil nå fra dag 1 og trenger ikke tenke på å være gjeldsslave på noe som bare går ned i verdi og som man taper penger på. De andre sitter nok fortsatt og betaler ned på lånet hver måned. Det må være kjipt det.

    6. Gratulerer med første bil Marthe! Min første bil som jeg kjøpte mens jeg studerte (flyttet ut av Oslo og kjøpt den etter et år med buss og trasking) var også en Fiat. En rød Fiat jeg hadde i fem år som fremdeles har en veldig spesiell plass i bilhjertet. Lå rundt samme pris som din, kjøpt for oppsparte penger og jeg har aldri vært stoltere.Nå har jeg kjøpt hus og kun lagt det dobbelte i “ny” bil. Den er kanskje ikke så fancy som mine venniners biler kjøpt med lån, men så syter de nå over dårlig råd og lite penger til reising og andre ting ..men da kan du og jeg si “SO LONG BITCHES”! Ha ha neida, men kos deg med bilen. Den er snerten utenpå og lekker inni 🙂

      1. Å det er herlig å høre at vi er flere som tenker likt 😀 Tror helt ærlig de fleste av oss gjør det på denne måten, men for noen blir nok trangen til å kjøre fancy bil litt for stor! Jeg hadde nok blitt mer flau over å parkere teslaen min utenfor en 42 kvadrats leilighet. Haha 😀 Hus kommer først, og så får vi heller vurdere om vi skal bruke 6-7000kr på bil i mnd, eller ha råd til å reise på flere fine ferier <3 Herlig å høre at du har fått deg hus allerede. Nyyyt, det høres ut som du fortjener det 😀

    7. Du virker så genuint ekte og god. Sophie Elise skrev nettopp et innlegg om at hun savnet 2011-bloggingen, da tenkte jeg på deg! Du har fremdeles en jevn og god blogg med interessant innhold, du blogger om ting som HAR skjedd og ikke om alle planer og hemmeligheter du har som du ikke kan fortelle om enda… Du er en fornuftig blogger og jeg håper du revurderer å slutte selvom du blir ferdigutdannet! Vi trenger slike som deg 🙂 Du har et vanlig liv, du kjøper bil i prisklasse som «alle andre», du elsker å være med familien din og nyter tilogmed hjemmelaget middag. 😉 Takk. <3

      1. Jeg må kjøre Daniel sin bil om jeg skal ha hunden med til Stavanger 🙂 Så langt har jeg aldri hatt henne med, men kanskje jeg har det en gang så hun kan få hilse på dem <3

    8. Gratulerer så masse med bil <3 OG at bestefar har det bedre -wohooooooo så glad <3

      Flinke du som prutet 🙂

    9. hei! har også en fiat 500, 2012 modell. har hatt bilen i nesten 3 år, og det har aldri vært noe galt men den, den bruker også ingenting i bensin og er generelt en billig bil! lett og parkere er den også, haha! jeg er iallefall veldig fornøyd med bilen, og håper du også blir det 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg