En update på hverdagen

Riktig fin torsdag alle sammen! Nå har jeg akkurat kommet hjem fra en morgentur med Sika i Skogsløypene på Hellemyr. Peisen er full av flammer, og dyna er hentet inn i sofaen for et par timer! Jeg skal nemlig ha en liten kosestund med ren avslapning før kveldsvakt tenkte jeg. Eller, litt middag må jeg vel også rekke å fikse. Ukens fjerde vegetarrett! Apropos vegetarprosjektet…

Det går så fryktelig dårlig. Middagene smaker veldig bra, det er ikke det, men 1. Jeg kan spise meg sprikkmett og være skrubbsulten igjen timen etterpå 2. Det er gassfest i magene våre hele døgnet, og 3. Søtsuget mitt har aaldri vært større. Jeg holdt seriøst på å gå løs på en boks med mais her i går bare for å få i meg NOE form for søtt. Herregud jeg håper inderlig det blir bedre etter en ukes tid… I går kom søtsuget først i 18.00 tiden om kvelden, men i dag kom det like etter frokost, så dette blir en laaang dag.

Det ble forresten ikke noe valp på oss! Ikke denne gangen heller. Det var nemlig ingen tisper i kullet vi ventet på, så nå har vi skrevet oss opp på liste hos en ny mann som ikke engang har paret hunden enda, og dermed blir det ingen valp i 2019 likevel.. Hadde jeg visst at det skulle gå over to år etter at jeg kjøpte leilighet før jeg fikk tak i en valp så hadde jeg antagelig gått til anskaffelse av en annen rase som er litt enklere å finne, men etter at vi har fått Sika i hus er det virkelig bare beagler vi ønsker oss.

Tålmodigheten lenge leve! Jeg har ikke knipset et eneste bilde de siste par dagene, så her kommer noen antrekksbilder jeg knipset med Hannemor før ferien! Kjolen bar jeg også en kveld i Malaysia med en hakket mer solbrun hud, og den er altså fra Fashionnova. Kjøpte den på 40%, men fikk en tollregning på nesten like mye som kjøpssummen, så selv om alle kjolene satte som skudd, anbefaler jeg dere absolutt ikke å handle der. Nå fikk denne bloggposten en litt sånn negativ vibe her kjente jeg. Det var egentlig ikke planen, men for å si det som det er så er vegetarkost, tollregninger og en evigvarende valpejakt noe dritt 🙂 Måtte ikke torsdagen deres bli for påvirket av denne negativitetsposten. Jeg skal ihvertfall ha en super kveld på jobb, og en fin kveld håper jeg dere og får.

21 kommentarer
    1. Jeg har samme oppfatning av å spise vegetar. Jeg spiser nesten ikke kjött, kun vilt kjött. Men mye fisk og skalldyr. Det mååå jeg ha i kostholdet mitt, ellers blir jeg virkelig ikke mett! Det blir rett og slett for lite proteiner for meg! Det er jo proteiner som metter mest, deretter fett, så til sist karbohydrater! Så det ligger nok der hos deg også tenker jeg. Bönner, linser og lignende kan skape en del gass i tarmen, särlig i starten, men det går seg til etter hvert, som oftest i värt fall, haha! 😉 Hvis jeg skulle bli mett av vegetarmat måtte jeg spist 2 kilo til middag jo! 😉 Kjött, kyllig og fisk er jo höyere på protein, så det ligger nok der altså… Bahhh! 😉 Klem <3

      1. Aha! Tusen takk for tilbakemelding. Vi har ikke hatt noe fisk denne uken. Kun linser og bønner og masse grønnsaker som du sier, så det er nok der det ligger. I dag har jeg laget vegetarpizza så det vil nok mette mer 🙂 Skal få i oss litt mer fisk også fremover! 🙂

      1. Hei! Det er rimelig dødt. Vi finner ingenting vi faller for dessverre og jeg har virkelig virkelig ikke lyst på et oppussingsprosjekt så vi får bare være tålmodige der også :/

    2. Jeg elsker når du også viser hva som er dritt. Veldig kjedelig at det ikke ble en skjønn liten valp på dere, men krysser fingrene for at dere snart får en liten voffs i hus❤️🐶

      Takk for at du er så ærlig Marthe og ikke kun pynter på det som er dritt. Måtte du ha en fin kveld på jobb🥰

    3. Kjedelig når ting ikke går som man ønsker.. Håper du får en mer positiv kveld på jobb! <3
      Forresten angående gass i magen så er et tips å drikke te med fennikel i seg! Mirakel-te når man spiser vegetar:)

    4. Hei
      Jeg har akkurat begynt på sykepleierstudiet, og lurte på om du kunne laget et innlegg med dine beste studietips? Og hvordan du disponerte dagene dine når du studerte? <333

    5. Bønner/linser/kikkerter bør skylles godt i kaldt vann, helt til alt “skummet” forsvinner, før de brukes i mat. Da skal du forhåpentligvis slippe mageproblemene

    6. Tips fra en annen som slet med å begynne å kutte ned på kjøtt:

      1. Det tar fire uker å legge om på vaner. Mat er jo den største vanen vi har, så det tar en stund før hodet venner seg til mindre kjøtt i hverdagen.

      2. Det finnes mange måter å spise vegetar på! Jeg gikk på en smell med et helt syyykt søtsug, og at jeg alltid spiste det samme og aldri ble mett. Søk opp ulike retter på YouTube, jeg liker best de fra veganske bodybuildere haha.

      3. Kroppen min slet med altfor mye fiber i starten. Men etter 18 år med dårlig fordøyelse med hyppige besøk på legekontoret ble magen endelig bra etter en stund med mer vegetar:)

      4. Skyll ris, bønner og linser godt!! Gjorde ikke det, og ble oppblåst hele tiden

      5. Drikker du nok vann?

      6. Hatet dette tipset selv, men naturlig sukker som druer, kiwi og dadler hjelper faktisk haha. Og masse med nøtter!

      7. Vet ikke hva målet ditt er, men det er jo ikke stress å “feile” en gang i blant. Legger man inn en innsats med å omstille seg når du nok målet ditt uansett

      8. Se cowspiracy og The Milk System på Netflix for en liten boost

      1. Å <3 Tuusen takk for tips snille deg! Jeg håper virkelig dette i kombinasjon med mindre melkeprodukter kan gjøre susen for magen min også 🙂 Skal definitivt bli flinkere til å skylle linser, ris og bønner fremover, samt drikke vann! Nøtter, ristede pinjekjerner og gresskarfrø har hjulpet meg masse i forhold til søtsug disse dagene! 😀

    7. For det første, du ser alltid så ekstremt fin og fresh ut det burde nesten ikke være lov.

      Jeg skjønner at det sikkert er veldig frustrerende at dere enda ikke har funnet en valp, men den riktige valpen er virkelig verdt å vente på. Vår hund er snart 2 år gammel og selv om hun ikke er den rolig hunden vi egentlig sa til oppdretteren at vi ønsket oss så passer hun egentlig helt perfekt inn i vår lille familie på tre (hvor hun er den tredje). Så fjollete, rampete og ikke minst glad til alle tider og med på alt vi finner på. Så det er bare å glede seg! (Sika er jo sikkert fantastisk hun også men det er noe litt annet når du oppdrar den selv fra den er liten),

    8. Hei. Det med å omstille seg med mat kan være vanskelig. Jeg vil bare tipse om å variere litt ikke bare spise bønner, og linser. Det finnes mange andre retter man kan lage, jeg vil tipse deg om å sjekke frukt.no eller andre matblogger. I tillegg kan det være lurt å ha egg, yoghurt og melk i seg som kan mette mye i middagsmåltidene eller som mellommåltid. Jeg vil også tipse om vegetardeig som minner om kjøttdeig, det er veldig godt og mettende ikke minst. Lykke til videre med mat, hundjakt og husjakt 🙂

    9. Hei du =) Spennende med vegetaruke! Skjønner hva du mener, slet med gass selv i begynnelsen. Viktig å få i seg nok proteiner, så blir du med! Kjør på med ulike type bønner, linser, tofu, kikerter og evt “kjøtterstatninger”, og annet som metter – poteter, pasta, egg osv. Synes det var uvant i begynnelsen selv, men nå er det omvendt for meg: får syykt vondt i magen om jeg spiser kjøtt x) Lykke til <3 Hilsen legestudent som blir så inspirert av deg.

      1. Tusen takk for en koselig tilbakemelding Silje! 🙂 Jeg har enda til gode å prøve tosu eller kjøtterstatninger, så det får vi kjøre på med neste uke 😀

      1. Hei hei! Jeg søker på et par vikariat på akuttmottaket nå som starter i oktober, men disse stillingene er det maange som gjerne vil ha så jeg får håpe noen med mer erfaring i mottak får dem så jeg kanskje kan få overta deres cikariat igjen 🙂 Det hadde vært toppen!

    10. Så gøy når andre begir seg ut på vegetar veien!
      Valgte selv veien som 14 åring uten en veggis å se rundt meg, nå har det gått 13 år og det er så gøy å se i butikker og mer info om det i dag, for det var langt i fra enkelt for 13år siden, da alle erstatninger smakte grusomt og veldig lite info ute, du var rett og slett på egen hånd.

      Som mange sier, tilvenning er nøkkelen her. Ikke forvent at alt plutselig blir perfekt etter første måltid. Du vil mest sannsynlig føle deg sulten i starten, dette kan ta flere måneder, men varierer som regel fra person til person. Ikke minst må du føle på hva som er best for deg og spise, jeg personlig må ha carbs og fett.

      Jeg sliter så mye med å få i meg mer enn 2 måltider om dagen for jeg blir så mett da jeg har et godt sammensatt kosthold (noe som er veldig viktig! Ikke bare se på oppskrifter, husk å ha en liten oversikt over næringsverdien!), jeg har aldri cravingser på “unaturlige” ting som godteri etc. Craver jeg noe så er det som regel avokado. Jeg har fortsatt godis på konserveringskrukka mi for 4 måneder siden, jeg har bare aldri lyst på, kan ta meg en ting fordi jeg nesten føler jeg må og føle at “neh, går greit altså”. Jeg har altså ingen problemer med sult, men jeg er også veldig opptatt av at jeg får i meg nok av det jeg trenger, jeg må alltid ha en litt høyere proteinkilde, noe som ikke er vanskelig så lenge du setter deg inn i det. Kan på det høyeste anbefale hempfrø, da får du i deg ganske mye, inkludert alle aminosyrene du trenger, jeg kjøper de store på iherb, gull verdt! Strør det over havregrøt, inn i rører, lager hempmelk, hater proteinpulver av alle slag så min treningsshake er basert på hempfrø, smaker “nøttete”. Og for all del kutt ut det meste av melkeprodukter, djevelen sjøl når det kommer til mage og hudproblemer, er ikke super streng selv, men prøver mitt beste å holde meg unna, da jeg faktisk reagerer veldig på det.
      Anbefalinger her:
      Oatly ikaffe til kaffe
      Soya usøtet til matlaging
      Gryr fløte er tipp topp
      Oatly créme frâiche som rømme (det går mengder av hjemme her, da typen spiser denne heller enn vanlig og han spiser kjøtt og drikker melk)

      Ellers lykke til! Ikke gi opp, det blir bedre!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg