Bucket List – Oktober

Ta doggo med på valpekurs hver tirsdag, for å lære en ting og to om valpeutvikling. Jeg har vært der en ettermiddag allerede, og fikk da en oppvekker på både det ene og det andre. Fikk blant annet kjeft for å skryte av Mino når han tisser ute, ettersom det skal være det mest naturlige i verden og tydeligvis ikke noe hunden skal roses for. Føles enda feil, men jeg får stole på trenerne!

Dra på minst to gruppetimer i uken. Annika og jeg prøvde oss på en time med cardio og core i går kveld, og fy søren så tung den cardioen var. Jeg MÅ få trent opp den kondisjonen min igjen i høst. Da jeg pep meg inn på Sats i går, sto det i appen min at forrige gang var i juni(!).. Altså. Så pinlig.

Komme meg på verksted med bilen. Jeg har bare et fungerende lys på både bak og forsiden av bilen, så nå er det på tide å gjøre noe med det! Det blir vel en deilig liten oktoberutgift tenker jeg <3


Dra til Bortelid med farmor og farfar. Jeg har frihelg, så i dag tar jeg med meg Mino til fjells for en rolig helg med hytte og peiskos, deilig mat og årets høstmarkedet! Hvert år er det høstmarked på Bortelid første helgen i oktober, og der er det alltid så innmari hyggelig å traske rundt 🙂 Kamera blir med, så jeg håper jeg får knipset noen koselige høstbilder til bloggeriet de neste par dagene.

Det er halloween! Ikke at jeg har tenkt meg på verken halloweenfest eller godteritigging i nabolaget. Jeg vil bare invitere ei venninne eller to på skrekkfilm, dempe belysningen og ha litt thrillerstemning i stua <3 Forrige uke var jeg på spillkveld hos Annika og Diderik, spilte et spill som het Mysterium, med dempet belysning og thriller-musikk på høytalerne. Haha, en riktig så bra og gjennomført kveld.

Gå flere turer i skog og mark. Finne en ny, spennende podcast å høre på, og ta med Mino på litt kortere turer. Han lærte først å gå i bånd for tre dager siden så vi tar det meget stille og rolig. Gleder meg SÅ til han blir stor og orker å gå lange skogsturer med meg. Savner det helt vanvittig, men jeg skal selvfølgelig nyte denne valpetiden også.

Jeg har også lyst til å bake litt mer i oktober! Annika kom med hjemmelagde boller her om dagen, og herregud så digg det var. Det er nå om høsten det smaker best med varm bakst og kopper med kakao! Jeg har også lyst til å lage litt mer høstlige middager! Litt lam, hjemmelagde komper, og kremete høstgryter med potetmos, sopp og kanskje noe vilt? Mmm!

Oppgradere turgarderoben. Åh, jeg har lengtet etter et bloggsamarbeid i hele august og september, der turgarderoben min får en oppgradering, og nå tror jeg vi har klart å ordne det! Gleder meg isåfall til å knipse mange flere bilder på skogsturer med venninner og hunder i høst, med splitter nye turklær.

Spare, spare, spare! Ja oktober blir en shoppingfri måned for å si det mildt. Fy søren for et ran september var. Hunden kostet meg 20 000kr med utstyr og valpekurs (så verdt det!), og bilen 4500kr med nye vinterdekk. Puh, skulle definitivt ha vært mer handy.

Oktober, you better be great!

12 kommentarer
    1. Hei, har bare et spørsmål! Hvor kjøper du den Vita grønnsaksposteien? Har aldri sett den i noen butikker!

    2. Vil anbefale deg å sjekke ut Zak George sine videoer på youtube. Hundetrening, og alt man trenger å vite om valper og hvordan trene de opp. Jeg fikk meg border collie valp for et år siden og har bare trent han opp ved hjelp av videoene hans, og det har gått superbra<3

    3. Veldig forskjellig hva hunde trenerne sier. Hatt hund i 11 år og alltid fått beskjed om å rose når de tisser ute.av både hundetrenere og dyrlege. Og ikke kjefte når de tisser inne. Og mine hunder sluttet alle å tisse inne før de var 4 måneder ❤️ Masse lykke Til !

      1. Ja, samme her! Roser alt som er bra og ignorerer det det som ikke er riktig. Vi har da aldri hatt en hund som ikke er stueren eller som ha blitt problematisk på noen som helst måte. Hatt alt fra små pomeranian, dachs, collie og store brukshunder som feks dobermann. Alle trent med positiv forsterkning. Nei, fortsett å rose han du Marthe, hunder elsker å gjøre oss glade og de blir stolte når de skjønner at vi er fornøyde og syns de er flinke. ❤️ En liten valp vet ikke at det er naturlig å tisse ute men ikke inne om ingen lærer dem det…
        Finnes mye spesielle trenere dessverre. Styr unna alle som er inspirert av CM, altfor grove metoder med mye fokus på psykisk og fysisk dominans. Nå for tiden har heldigvis de fleste tatt avstand fra hans metoder, selv den eldre garden på brukshundklubben synes det han driver med er ufint.

        Du har jo kjøpt en jakthund, tenker du å bruke han til jakt eller skal han være allround hund og bestekompis? 😊 Siden de har et naturlig sterkt jaktinstinkt er det viktig nå som han er liten at han venner seg til andre små dyr og lærer seg at de er kompiser og ikke bytter som skal jaktes på. Da tenker jeg spesielt på katter men også smådyr som kaniner, marsvin, høns. Det er noe jeg har lagt ned mye tid på med mine som har hatt mye jakt i seg, og det lønner seg virkelig. En investering i en fredfull framtid. 😊

    4. Rareste jeg har hørt – ros så mye du kan! Hunden forbinder ros i etterkant av atferd med at den har gjort noe bra, og dermed er det større sannsynlighet for at han gjør det igjen når den vet det kommer ros i etterkant 🙂

    5. Hvis det bare er lysene på bilen du trenger hjelp med skal du kunne få både lyspærer og hjelp til å skifte på en hvilken som helst bensinstasjon🥰 Gjorde i hvert fall susen for meg!

    6. Jeg tror trenerne dine er utdaterte. Selvfølgelig skal man rose når hunden tisser ute! Når jeg fikk meg valp så var hun husren på 2 måneder. Jeg roset og ga en godbit når hun gikk på do ute.

    7. Får helt vondt i hjertet av å lese av at du får kjeft av å rose for at han tisser ute.. Det er dessverre mange forskjellige meninger om det temaet, men erfaring viser at rosing ved positiv og ønsket handling er det absolutt mest effektive! Så stå på og ros i vei på alt du ser han gjør som du vil han skal fortsette med ❤️ Masse lykke til, og NYT valpetiden!!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg