– Bachelorsemesteret er i gang –

Hei fine dere! Nå har jeg akkurat kommet inn døren etter en deilig liten trilletur med bestis og lille Aron <3 Jeg våknet til hvit asfalt i dag og ble SÅ glad, men jammen forsvant den ikke like fort som den kom.. Æsj, og jeg som var klar for vinter runde nummer to!

Ukens craving – Tomatsalat med mozerella

Har dere det bra? Jeg koser meg ihvertfall veldig om dagen! Befinner meg 50/50 hjemme og på skolen, sitter i noen litt kjedelige forelesninger om hvordan skrive bachelor og forstår bare halvparten av det som blir sagt her, men jeg er sikker på at jeg kommer inn i det etterhvert likevel. Hvilken problemstilling jeg skal gå for har jeg heller ikke funnet ut av enda, og til min store overraskelse har nærmest ingen andre medstudenter det heller! Snakk om å være ute i siste liten. Det er ikke det at vi ikke synes noe innen faget vårt er spennende nok til å skrive en 9000 ords oppgave om. Det er vel heller litt for mye å velge i!  Man kan jo virkelig skrive om hva som helst innen sykepleie, somatikken og psykisk helse! Ikke vil man velge det samme som femti andre kommer til å velge, og ikke vil man velge noe så unikt eller spesielt at det ikke finnes nok forskning om temaet… Altså det er ikke så lett som en sku tru! Jeg skulle gjeerne likt å høre hva dere tidligere sykepleierstudenter skrev om på deres bacheloroppgave!?

Ellers har jeg shinet leiligheten i dag, vasket sengtøy og lagt ned jula for i år. Litt senere enn planlagt, men herregud så deilig det var! Leiligheten ble plutselig stor uten det digre juletreet stående med sofaen. Neste på agendaen er klissebesøk, så denne tirsdagskvelden tar jeg helt fri fra bachelortanker og skal bare kose meg med hund og mann. -Og tomatbruchetta. Mmm! Er det noe jeg craver om dagen så er det ca alt tomat.. Ulike typer tomatsalat, tomat med mozerella og basilikum, bruchetta… YUMS.

To bøker som kommer til å være mine beste venner de neste par månedene <3

33 kommentarer
    1. Lykke til med siste innspurt på skolebenken! Jeg skrev bachelor om hvordan sykepleieren kan ivareta munn- og tannhelse hos sykehjemspasienter.

      Forresten, sier ikke nei takk til flere deilige middagsoppskrifter fra deg!

    2. Lykke til! Skrev selv bachelor oppgave om hvordan drive personsentrert omsorg hos personer med demens, og forminsket emnet ennå mer ved å bruke VIPS-rammeverket og dens funksjons i problemstilligen.

    3. Masse lykke til 🙂
      Jeg skrev om sykepleiers erfaring med ikke medikamentelle tilkak i møte med utfordrende atferd hos pasienter med demens på sykehjem.

      Spennende tema. Men herregud for en jobb!

    4. Jeg er såå glad for at vi “bare” skal skrive 6000 ord. Jeg skriver om hvordan sykepleier kan bidra til redusert falltendens hos eldre hjemmeboende. Masse lykke til. Snart er vi ferdige🙏

    5. Hei Marthe! Jeg skrev bacheloroppg. om å nygge relasjon med pårørende til alvorlig syke barn. Nå skriver jeg masteroppgave i jordmorfag, om fødselssmerter og håntering av disse.
      Lykke til!

    6. Heihei!
      Jeg skrev om hvordan å forebygge psykiske problemer hos unge med diabetes type 1. Dette var et steg på veien mot helsesøsteryrket. Lykke til med skrivingen! Dette var en deilig periode av studietiden, så nyt den!

      Johanne

    7. Hei Marthe!
      Føler meg deg, den siste innspurten er skikkelig hard. Men nå er du snart i mål 🤗
      Jeg skrev om turnusarbeid, i hovedsak tredelt og hvordan dette påvirker helsen til sykepleiere ☺️ Innmari spennende! Ikke så masse forskning enda (men kommer stadig mer), men er masse fagartikler. Fikk god tilbakemelding på dette da det ikke er så mange som har skrevet om det. Mitt tips til deg!
      Lykke til ☺️

    8. Hei! Jeg skrev om hvordan sykepleiere kan bruke kommunikasjon som redskap for å bedre livskvaliteten i møtet med pasienter som har fått diagnosen ALS, spesielt langtkommen ALS. Overraskende mye forskning da husker jeg, skrev i 2016. Masse lykke til! 🤗

    9. Jeg skrev om hvordan kultur påvirker hvordan man opplever og uttrykker smerte, og hvordan man kan møte denne pasientgruppen på best mulig måte.Veldig spennende og aktuelt!

    10. Vi skrev om barn som pårørende til psykisk syke foreldre, utrolig spennende og lærerikt tema! Syns det var fint å skrive om noe jeg virkelig brenner for, og som jeg ville lære mer om 🙂 psykiatri har man alltid bruk for mer kunnskap om 🙂

    11. Hei! Jeg skrev bachelor i barnevern, så jeg har ikke noen gode tips til hva du kan skrive om desverre.. men ville bare si at jeg endret min problemstilling utallige ganger underveis. Den blir liksom til når du skriver! 🤗 Masse lykke til, Marthe!

    12. Vi skrev om seksualitet hos menn etter prostatakreft. Det var utrolig spennende, og vi lærte veldig mye som ellerd er ekstremt tabubelagt.

    13. Masse lykke til! 🙂 Jeg skrev om smertelindring til hjemmeboende palliative kreftpasienter. Husker selv hvor vanskelig det var å velge tema og problemstilling.

    14. Hei Marthe!
      Jeg skrev om palliasjon til pasienter med KOLS. Ønsker deg lykke til med bachelorskringen😊

    15. Hei! Jeg skal også skrive bachelor dette semestret, og skal mest sannsylig skrive om hvordan man kan få en verdig død hjemme!

    16. Skrev om hvordan god kommunikasjon mellom sykepleiere og andre faggrupper kan bidra til økt trygghet hos palliative pasienter i hjemmet. Trekte inn hvordan kommunikasjonen kan gi effekt på behandling osv. Hadde i utgangspunktet veldig lyst til å se på sykepleie til pasienter som ønsker å dø, men det ble jeg dessverre ikke anbefalt av veileder å skrive om…
      Sto også mellom barn som pårørende, og der skumpe inn til en spesifikk pasientgruppe. Følte at det temaet for meg fort kunne bli for personlig, så lot den ligge.
      Angrer kanskje en smule på i dag at jeg ikke sto for mitt med valget på sykepleie til pasienter som ønsker å dø, opplevd så mange ganger på jobb samtaler med pasienter som forteller at de ønsker å dø…
      Men, da igjen er jo kommunikasjonen veldig viktig, så valget var jeg i bunn og grunn fornøyd med.
      Mange valgmuligheter, så kan skjønne man bruker tid på å velge tema for oppgaven, hehe

    17. Jeg skrev om nyoppdaget astmadiagnose hos barn. Knyttet oppgaven opp mot både foreldrene og barnet som har fått diagnosen samt hvordan sykepleier skal møte disse. Skrev også en god del om angst hos disse pasientene da jeg iløpet av forskningen fant ut at det var et stort problem hos pasienter med astma.

    18. Hei og lykke til med siste semester. Dette semesteret går så fort. Plutselig er du ferdigutdannet. Selv skrev jeg bacheloroppgave om hvordan sykepleier kan legge til rette for at barn med nyoppdaget diabetes type 1 forstår sin nye livssituasjon. 😊

    19. Jeg holder på å skrive bachelor nå, og min problemstilling er hvordan sykepleier tidlig kan identifisere sepsis i et akuttmottak. Veldig spennende og lærerikt! Vi skal ha 12500 ord, så det blir vell noen lange dager frem til innlevering.
      Hva endte du opp med å skrive om?

    20. Min problemstilling var: Hvordan kan sykepleiere forebygge underernæring hos kreftpasienter som har bivirkninger på grunn av cytostatika.

      Lykke til med Bachelorskriving ????

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg