– Årets beste dag –

Åh, i går hadde Daniel og jeg livets sommerdag ute på havet! Jeg hadde fri hele dagen ettersom jeg jobbet natt til fredag, så alarmen sto på 10.00 og 20 minutter senere satte vi i svigers båt, dritspente og klare for å hente inn teinene Daniel hadde satt ut kvelden før. Såå spennende! Følte meg som et overtrøtt, giret lite barn der jeg satt i redningsvesten min.

Jeg krysset fingre og tær for at vi kanskje skulle få to, tre, men vi fikk åtte krabber, litt sjøstjerner og en liten stakkars leppefisk. Været var helt nydelig i går, så da vi var ferdige med fiskingen kjørte vi like gjerne inn på en holme i havet, hev av oss klærene og slo oss ned her for en solfylt lunsj! Daniel hadde nemlig kjøpt med vannmelon, rundstykker og skoleboller til oss <3 Altså, for en dag av sommeridyll!

– Årets første krabbefangst –

Koste oss glugg gjorde vi! Jeg tror faktisk vi ble liggende i badetøyet 4 timer før vi kjørte hjemover igjen gode og solbrente for koking av lunsjen! Ja til mange flere dager som dette sier jeg bare! Jeg har savnet havet så innmari, og kan nesten ikke vente til å starte en felles sparekonto med Daniel til en egen båt om et par år! Alt jeg vil i mine fremtidige ferier er å ha muligheten til å hive meg ut på havet, snorkle i klart hav rundt holmer, hente blåskjell, krabber, sette garn(!).. Nei, for en drøm <3

– En alt for bra fredag ute på havet –

Håper alt står bra til med dere også! Jeg oppdaterer ikke bloggen superhyppig akkurat nå i disse dager, rett og slett fordi jeg bare vil nyte fritimene som jeg har etter jobb, men ellers siden sist har det ikke hendt all verdens! Jeg har blitt brunette, og jobbet, jobbet og jobbet. That’s about it 🙂

– Lunsj på svaberget i sør – 

19 kommentarer
    1. Du ser smashing ut! Er så misunnelig på dere som har sol. Her i Trondheim har det regnet i noe som føles ut som flere måneder. Altså, det var varmere i påska enn det var nå, så gjerne send over litt finvær 🙂

    2. For noen fine bilder 🙂 Kan tenke meg dere koste dere, når æ se på bildene 🙂 det er sånn det skal være når det er sommer og sol. Fri fra blogging må være lov når du jobber ellers 🙂
      Fin du ble på håret 🙂 ha en fortsatt fin søndag 🙂 Klem <3

    3. God sommer Marthe, høres ut som du nyter tiden til det fulle! Takk for den alltid gode stemningen her, og ditt strålende vesen! Jeg unner deg alt godt, og mer.
      Ta godt vare på deg selv, og dine kjære 🌼💖
      Publiser når du føler for det, jeg er fast leser uansett. Sjekker omtrent daglig, og blir aldri lei meg om du ikke har noe. Kan alltids drømme litt i arkivet 😊
      Gode sommerklemmer til dere ☀

    4. At noen har hjerte til å putte levende krabber i en knøttliten boks, for så å la de ligge der i timesvis mens man «har livets sommerdag» og «koser seg glugg», for deretter å koke de levende og spise de uten et snev av dårlig samvittighet. Fy f**n så ondskapsfullt og sadistisk. Dette er levende dyr som føler redsel og smerte. Hvordan ville du likt å bli kokt levende? Sjelden jeg blir så kvalm av å lese et blogginnlegg.. Du er både sykepleier og har egne dyr, skulle tro det fantes et snev av empati i deg.

      1. I en norsk studie fra 2005 viser faktisk forsking det motsatte, altså at skalldyr ikke kan føle smerte. De har så dårlig utviklet nervesystem at de kan sammenlignes med et insekt når det gjelder smerteterskel. Så kanskje du skal lese litt forsikring selv før du trykker bedreviter meningene dine over på andre og kaller andre uempatiske. Og dersom ingen spiste kjøtt eller fisk?? Hva søren tror dere vegetarianer hadde skjedd med verden da? Vi sliter allerede med overbefolkning hos mennesker , ikke for å være kynisk, men lær dere litt om næringskjeden før dere spyr rundt dere med overklasse snobberiet . Dere har full tilgang til alle vegetarprodukter i butikken og skjønner ikke en dritt om hvordan andre deler av verden faktisk må jakte og fange maten sin selv, noe som er helt naturlig! Dersom alle dyr på jorden skulle formere seg fritt hadde vi fått en kjempeproblem! Og dessuten skal jeg love deg at dyreverden er mer rå og brutal , enn måten mennesker dreper dyr . Så skjerp dere !!!

    5. er litt sånn heseblesende her om dagen og eg står jo midt i styr med flytting og pakking og selging 😀 men så ut som en deilig dag <3 <3

    6. Du er ei flott jente, Marthe, men jeg får det liksom ikke til å rime at du er så likegyldig/tar så lett på dette med dyremishandling/dyredrap. Jeg husker godt hvordan du skrev at jakt var spennende og fint i et blogginnlegg for en god stund tilbake, og hvordan du gang på gang har publisert bilder av døde, blodige fisk. I dette innlegget kommer også et annet eksempel frem: du er helt likegyldig til at krabbene blir fanget i garn under vann og blir hengende fast i kanskje flere dager, før dere drar dem på land, putter dem i ei bøtte, lar dem være der i flere timer og bare lide, før dere koker dem til døde.

      Jeg mener overhodet ikke å være stygg mot deg, men jeg får det bare ikke til å rime at du er så følelseskald når det kommer til ting som dette, fordi du virker veldig smart, omtenksom og glad i (kjæle)dyr ellers.

      Kunne vært interessant å høre hvordan du tenker rundt dette. Tror du for eksempel at dyr ikke er i stand til å tenke eller føle (i så fall anbefaler jeg deg å lese litt forskning på dette området – da vil du få et voldsomt sjokk, nemlig), eller har du et mer spesiesistisk syn på det hele, dvs du forstår at dyr kan tenke og føle, men du synes ikke det betyr noe fordi du anser dem for å være mindreverdige skapninger og mener det dermed er ok for oss mennesker å behandle/mishandle som vi selv lyster?

      Igjen, jeg mener ikke å være stygg (selv om det helt klart kan oppfattes slik), jeg er bare veldig nysgjerrig på hvordan du tenker rundt dette. 🙂

      1. Jeg beklager at jeg ikke kan gi deg noe vegetardebatt,men jeg kjenner rett og slett ikke på noe kall eller behov for å forsvare meg her. Jeg er ikke vegetarianer og er heller ikke naiv nok til å tro at krabben jeg spiser på butikken ikke har levd og blitt drept den også. Ser derfor ikke problemet med å fiske min egen krabbe eller fisk kontra å kjøpe den på butikken. Ser heller ikke problemet med å hente middagen min fra skogen i form av et rådyr som har levd et godt liv der, fremfor å kjøpe kjøttet på butikken. Jeg er ikke vegetarianer og tenker heller ikke å bli det. Tror jeg har fortalt deg dette en gang tidligere også da du la igjen en kommentar under et fiskeinnlegg, og sa du hadde mistet all respekt for meg og skulle slutte å lese bloggen? Hvis livsstilen min provoserer deg sånn, så er det vel ærlig talt det beste for oss begge? 🙂

        1. Jeg er så enig med deg Marthe. Er helt greit for meg at noen velger å være vegeterianere. Jeg har ikke noe behov for å prøve å overtale dem til noe annet. Derfor er det litt provoserende når man til stadighet skal være nødt til å forsvare seg selv når man spiser kjøtt. Ser ut til at du hadde en fantastisk dag! Kos deg videre i sommer!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg