5 måneder og knuste julekuler

Jeg er tilbake i Kristiansand by etter en 4 timer og 45 minutter lang kjøretur i går! Nei, det var ikke kø. Jeg kjører bare så sakte i dårlig sikt og mørke. Jeg har kost meg glugg i Stavanger denne uken her, men dagene går jo som vanlig for fort. Rakk ikke engang å tenke på å knipse et bilde til bloggen.. Huff, jaja heldigvis er det bare to små uker igjen til neste besøk <3 Mino fikk endelig hilse på hele familien denne uken, og han har vært så flink! Tisset ikke inne hos bestene en eneste gang. Skulle vel kanskje bare mangle også da jeg hysterisk luftet han annen hver time for å slippe å tørke uhell..

– Et lite tips som lar skoene/tøflene være i fred – 

Om to dager, 9 desember er lille Mino blitt fem måneder. Det feiret han med en real fest her i heimen denne lørdagen! Mens jeg var på dagvakt bestemte Mino seg for å ta av alle glasskulene på den ene siden av juletreet og kaste dem rundt i stua til de knuste. Kom med andre ord hjem til en glasskår-fest i ettermiddag. Han har sikkert spist noen av dem også, så hvis tarmene hans overlever dette, overlever de alt tenker jeg. Får bare speide etter rar oppførsel og blodig avføring de neste dagene.. Så langt ser det ihvertfall ut som han har det toppen her han spinner rundt og kaster på bamsen sin. Oh happy days!

Jeg hadde egentlig litt lyst til å dra ut på livet denne lørdagskvelden ettersom jeg har fri, men nå blir det observering av valp, mer gaveinnpakning, hjemmelaget pizza og fotballkamp istedet. Jeg ser i skrivende stund United – City kampen og dør litt av spenning. Mangler bare ølen og ølmagen nå så er jeg min egen gamle ektemann.

Håper det står bra til med dere alle! Se bortifra den ihjelspiste hundesengen.
Riktig god lørdag <3 Nå må jeg følge med på siste omgang av kampen her!

47 kommentarer
    1. Hei Marthe, du har flere ganger skrevet at han spiser alt mulig, og det er faktisk ditt ansvar som hundeeier å begrense han. Hvis ikke han får til å la vær å spise ting, så må du plassere han et trygt sted når du er på jobb (bur/binge/stenge av gangen). Og selv om han virker fin neste dagene bør du ta en tur til dyrlege, da for eksempel glass kan ødelegge over lenger tid. Og les deg litt opp på farlige matvarer for hund, mange som ikke vet at de ikke tåler avokado og løk eksempelvis. Ta vare på lille søtingen er du grei..

      1. Hei Karianne. Dette er sikkert ment i beste mening, men jeg leser nok en hundepoliti-kommentar og får litt fnatt. Mammaer og hundemammer der ute vet nok best selv hva som fungerer for barna/hundene sine. Min bjeffer hele dagen i et bur og jeg har stengt av alt annet enn stua som er tja 20 kvadrat. Hunden er fem måneder og godt vandt til å være alene 2-3 arbeidsdager i uken, men en valpestrek her og der er fremdeles HELT normalt. Jeg vet hva hunder skal spise og ikke, og nei jeg går ikke til veterinær med en frisk hund.

        1. Åh, du er rå Marthe! Flink og reflektert, og jeg syns du gjør 100% rett. De vil ødelegge ting, og jeg visste hvertfall ikke hva før det faktisk hadde skjedd. Lett å være etterpåklok, kan ikke forutse alt.

        2. Hundepoliti? Var det virkelig noe i den kommentaren som ikke var på sin plass å kommentere? Du må nesten regne med at folk reagerer når du skriver på bloggen at valpen har fått i seg glass fordi han hat vært uten tilsyn da du har vært på jobb. Ikke noe galt i å jobbe med valp i hus, men da bør man kanskje unngå å ha slike ting tilgjengelig for valpen, eller valpen bør være i et annet rom/bur. I allefall la være å skrive om det om du ikke tåler kommentarer på det

    2. Kjøp plastkuler som du kan henge på de nederste grenene, de er like fine og ikke farlige for små firbente. Håper han ikke har spist glass og at det går bra med han. 😊

    3. Skjønner det er en som syntes det er trist og vanskelig å være så mye hjemme alene. Har en valp hjemme selv som er født i april, men som har gått hjemme på gården med faren min 24/7. Han har derfor blitt en trygg, fin gutt, som ikke har ødelagt sko og hadde vel bare ett eller to uhell inne helt i starten. Nå har du jo valpen på plass, men syntes det er snodig at du ikke ventet med valp til du feks hadde ferie og kunne være hjemme noen uker i strekk i begynnelsen. Skjønner at det kanskje har noe med situasjonen du havnet i å gjøre..Men du nevner stadig på småting med hunden, som jeg mener fint kunne vært unngått, eller løst på andre måter. Det går seg nok til, det har jeg ingen tvil om altså. Bare så synd at valpen må være så mye alene da han ikke helt takler det enda.

      1. Hei Hege. Valpen min er snart fem måneder og jeg har et 60% vikariat hvilket jeg ser som en kjempeluksus med hund nettopp så han slipper å være så mye alene som mange andre valper. Alle bor jo ikke på gård. Tenker du jeg burde tatt meg fem måneder ferie da eller? Eller syv? Han kommer antagelig til å finne på valpestreker de neste par månedene også? Det må være lov å skrive om valpestreker uten å få høre hvor vanskelig hunden må ha det. At hunden din aldri har bitt på en sko er heller unormalt. Aldri hørt om en valp som ikke har gjort valpestreker eller hatt uhell så da tror jeg heller din er veldig spesiell og unik 🙂

    4. Hei. Vet du hvorfor bloggen din ikke synes i feeden på bloglovin? Det kommer bare opp en bloggpost fra 183 dager tilbake, og man trykke på «view all posts» og lese bloggen i vanlig nettleserversjon for å se siste innlegg..

    5. Gi ett glass asparges. Trådene i aspargesen pakker seg rundt de skarpe delene og gjør at de lettere passerer uten skader:)

    6. Er godt kjent med disse valpestrekene altså! Husker godt når hunden min var valp, det var ikke mye som fikk stå ifred da. Synes du gjør en veldig god jobb med han jeg – er ikke mulig og unngå at disse valpene finner på noe tull av og til. Håper det går fint med han lille – og at du får en fin desember 😀

    7. Har en på 6 mnd selv, og kjenner meg veldig igjen😅 verdens beste selskap, men for en liten ramp! Noen ganger, når han har fått tak i ting han ikke skal, kommer han mot meg med det i munnen – og det lyser lang vei at han skal erte meg, for han vet han ikke får lov 😂 en valp er både glede og fortvilelse, synes der er helt fantastisk å lese at det er flere som ikke alltid oppfører seg – er vel en del av gamet det 👍

    8. Jeg er ikke hundemamma men mamma til en liten jente på 7 måneder og herregud jeg er allerede lei av mammapolitiet! Morsomt hvordan alle tror de blir verdens mestere i å være mamma fordi de har fått en unge og glemmer totalt at alle barn er forskjellige! Hvorfor ikke heie på hverandre i stedet for å shame?!Jeg syntes det virker som du gjør en kjempe jobb som hundemamma og det virker som dere har det så fint sammen!

    9. Hei! Jeg har også en liten valp og kjenner meg veldig igjen i det du skriver. Her har både telefonladere, diverse kabler og spenner tatt kvelden siden han kom i hus😅 Valpestreker er helt normalt, jeg tror hunden din har det veldig godt hos deg<3

      1. Godt å høre 😀 han har heldigvis latt mobilladere ligge et par måneder nå, men jeg tror han har fått tak i og spist i stykker syv lypsyler siden jeg fikk han. Haha! 😀 Lykke til med din ramp! Klem

    10. Hallo! Leser bare din blogg fast nå, fordi det er den eneste jeg utelukkende blir i godt humør av <3 Syns du er så fin, morsom og inspirerende! Ha en god søndag med valpen, han er heldig som har deg <3 Klem!

    11. Jeg blir litt sjokkert over hvor strenge vi er med våre medmennesker jeg… Valper ødelegger og gnager på ting, sånn er det bare. Når min hund var valp og vi gikk så langt som å kun ha han i gangen (han spiste opp alt) mens vi var på jobb så endte han opp med å spise veggen 🙂 kjipt, og jeg har enda ikke fiksa skaden, men sånn er det. Tenker du må være utrolig flink med valpen din, kan ikke forstå hvordan du engang klarer å ta så fine bilder av han haha! Tror jeg har 500 utydelige bilder og 5 fine til sammen. Det går nok fint, og det er tydelig at du vet hvilke tegn du skal se etter.

      1. Ja, vil si det er utrolig uvanlig at en valp aldri gnager på noe. Noen er mer foretaksomme enn andre. Det er klart at om man er med hunden 24/7 så kan man både holde øye med den og unngå at den kjeder seg, men hvor mange har anledning til å ta seg fri fra jobben i 6 mnd for å passe valp?? Det er jo helt urealistisk. Selvfølgelig ikke bra at han tygger på ting, men som førstegangs valpeeier er det ikke så lett å på forhånd tenke seg alt hunden kan finne på å tygge på. Min forrige hund spiste en gang opp en bit av et persisk teppe fordi jeg hadde sølt en fløteskvett der. Da var han godt voksen. Det gikk fint med han btw. Glass er det likevel usannsynlig at en hund spiser frivillig, det hverken smaker godt eller er kjekt å gnage på.

      2. Hahaha nå ler jeg høyt her <3 spiste veggen!? Å herregud. Glad for å høre at det kunne vært verre… haha! Og apropos bilder. Gjett om jeg sliter. Skulle gjeerne postet mer men det er til tider klin umulig som du sier 😀

    12. Hei! Jeg må bare kommentere for jeg syns du gjør en så fantastisk jobb! Fra en eks-hundeeier til en ny hundeeier, jeg syns det er så positivt at du viser at en valp faktisk kan være alene hjemme! Det finnes så mange mennesker her i verden som mener det er dyreplager i å la hunden være alene hjemme (noe jeg er grådig lei), tenk så mange som ikke kunne hatt hund dersom alle tenkte sånn… Og til sist, valpestreker er bare morsomt å lese om og ender stort sett alltid bra! YOU GO!

    13. vil ikke være noe hundepoliti, men jeg blir også litt bekymret hvis du faktisk mener han har spist julekuler.. det får meg til å tenke på naboen sin hund som døde fordi den hadde spist steiner ute. tror du er flink med hunden din, men vi er bare mennesker alle sammen og trenger råd fra andre i blant 🙂 han er jo bare så fin <3

      1. Leser absolutt ikke kommentaren din som noe hundepoliti 🙂 Du deler din bekymring for om hunden kan ha spist glass. Det er jo helt innafor. Jeg hadde og vært bekymret hadde det ikke vært for at jeg har sett hvor fint han har lekt og løpt her hjemme i halvannet døgn nå. Det er stor forskjell på å skrive noe sånt og å fortelle meg at det er mitt ansvar å passe på hva hunden får i seg (som om jeg er helt idiot) og konkludere med at hunden må ha det vondt og trist som gjør valpestreker. Det er verken konstruktivt eller velment tenker jeg 🙂

    14. Altså hunden min er ett år, og senest på fredag ødela han skolissene mine. Det er HELT normalt og nesten umulig å unngå at noe blir ødelagt/spist på!
      Synes forøvrig det virker som du gjør en super jobb med valpen, og han kunne ikke vært heldigere med eier! God jul til deg og valpen <3

    15. Haha, må bare le av noen av disse kommentarene. Valper er små pirajaer som koser seg vilt når eierne er borte, da er full fest, så sånn er det. Her har det gått minst 20 sko, en sofa, en kommode og 3 hundesenger i løpet av valpetiden. Og hadde det ikke vært for at hunden min er redd for juletreet(!), så hadde hun nok spist det også med både kuler, lys og stjerne. 🙂

    16. Vår hund var også en skikkelig ramp som valp. Hun gikk løs på sofaen mens samboeren min var på badet en morgen (og jeg sov). Hun var altså alene i ca. 10 minutter når det skjedde 😛 Gulvlistene i stua fikk også hard medfart! Hun tygde virkelig å alt bortsett fra de lekene hun faktisk hadde lov til å tygge på. Så valpestreker det er jeg god kjent med! Heldigvis så lærer de til slutt 😀

    17. Lille yorkiejenta mi synes julekuler er veldig spennende, tror det er en type ball (som er det beste i verden!) som er umulig å bite rundt, så hun driver å dytter på de for å prøve å få tak i en 😅 og hun er 6år.

      Når hun var valp spiste hun alt… Var fulltidsjobb å passe på hun. Hun kunne gå inn i dusjen og spise hår i sluket om vi hadde glemt noe, tennisball hår gikk ned også.. jeg dro hår og gult hår ut av rumpa på hun flere ganger! Snus på gata…. jeg var så mye inn i munnen hennes i løpet av dagen, hun lærte seg bare å bli mer sneaky 😓 ledninger ble bitt på.. jeg og sambo på den tiden løp etter hun i over 1 år! Ville ikke ha noen av sine leker, kun sokkene våres o.l som hun gjorde til sin leke. Vi skjønte tidlig at instinktet hennes ville bare ha ball og ting hun kunne hente, moren hennes var aldri på ball o.l så dette var bare noe som kom til henne av seg selv. likte å tygge på møbler (og oss…)med kanter, var jo så godt for kløende tenner visst. Hun bet aldri på skoene, men likte å dra en og en ut på stueteppe, og la de på en fin rekke etter hverandre, veldig merkelig.. vært mye rart og morsomt til tider! Ville aldri vært foruten 💖

      1. Hahaha <3 Herlig å lese. Hår fra sluken ja.. Finnes det egentlig noe eklere? Hahaha! Valpetiden tar definitivt på og jeg holder på å klikke til tider, men det er noe sjarmerende og koselig med det også, så jeg får bare nyte de månedene som er igjen av denne galskapen 😀

    18. Hei!

      Jeg er veterinær, og har nettopp fått meg valp. De spiser virkelig alt mulig rart… hvis en hund spiser noe skarpt bør man ringe veterinær, og i alle fall gi et glass med hermetisert/syltet asparges da trådene legger seg rundt gjenstanden som en annen skrev lenger opp her. Så jeg kan bekrefte at det stemmer☺️
      Lykke til videre, her i huset går det i sofa-putespising for tiden…

      1. Hei hei! Nå har det gått to døgn og jeg har plukket x antall perfekte avføringer. Hunden spinner like gal og lykkelig som han pleier rundt i skogen, så jeg tror ikke det er nødvendig med verken telefon eller besøk til veterinær i denne omgang 🙂 Men asparges skal jeg definitivt huske til neste gang! 😀 Tusen takk, og masse lykke til med din valp også 🙂

        1. Da ville jeg ikke vært bekymret, det er helt utrolig hva de tåler altså! Min voksne hund er en «alt-eter», og har spist alt fra ledninger, tamponger, vinduskarmer, sokker osv osv. Vært en gang for mye og fått brekningsmiddel😅
          Takk selv, masse lykke til du og!☺️

    19. Valpen min brukte det ene sengebenet som gnagebein når tennene hans klødde :p Jeg ville jo Seff ikke etterlate han med et faktisk bein når han var alene, men han ordnet seg han! Haha. Men det var alt han gjorde, så godtar det.

      Når det er sagt, det sekundet valpen er trygg på den nye eieren og hjemmet sitt, burde alle trene den opp til å være alene aaaasap. Etter en uke gikk jeg ut noen minutter med min, og økte gradvis. Han kunne være alene hjemme så lenge jeg trengte, og han elsket det. Hadde en periode kamera på han, og han koste seg i sengen min 🙂 Jeg fikk dermed en trygg hund som ALDRI bjeffet hjemme.

      Har hjulpet flere med å venne hundene sine til å være alene fordi de var hjemme for lenge med hundene sine. De ble avhengige, og fikk seprasjonsangst. DET er unødvendig hundeplageri ass.

    20. Mitt beste tips til sånne små rakkere ❤️ er å ha en lekegrind – som til små babyer. Disse som står på gulvet er geniale – og de har egen «dør» som kan åpnes 👍🏼 Føles større enn bur – og plass til mat og drikke. Lifesaver når de er alene den første tiden hvor alt annet enn leker er spennende 😊 god jul 🎅🏼

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg