14 spørsmål om min økonomi

Lever du over eller under evne? 
Helt klart over. Jeg drar aldri på butikken for å jakte first price produkter, og jeg kjøper aldri en bursdagsgave til billigst mulig penge. Går jeg ut og spiser med jentene en gang i måneden så leter jeg heller aldri etter den rimeligste retten, og jeg kan fint unne meg et glass champagne til 90 kroner. Sånn har jeg alltid vært, og så lenge hverdagsluksus ikke går på bekostning av et kredittkort, synes jeg det er helt i orden. Jeg tjener ikke en million, men jeg synes søren meg jeg ha råd til å unne meg litt hverdagsluksus hver uke for det. Jeg liker å tenke at jeg kan leve litt av de pengene som venner og kjæreste hver måned bruker på sure bilutgifter. Hehe!

Hva sparer du til? 
Akkurat nå? En beagle. Jeg startet å sette av en tusenlapp i måneden i sommer slik at jeg ikke skulle måtte punge ut med 14 000 på en gang i høst/vinter, men da Daniel sa han gjerne ville eie halve, ble det jo betydelig mye mindre å sette av til hund også. Ellers ser jeg det jo som sparing å betale ned på huslånet mitt hver måned. Det hender at jeg betaler mer enn det som månedlig automatisk trekkes der.

Hva er dine faste utgifter hver måned?
Jeg bruker rett over 11 000kr fast i måneden på huslån, mobilregning, strøm, regnskapsfører og busskort. 

Hvis du vant 1 million hva ville du brukt pengene på? 
Betalt ned på huslånet mitt. 

Lager du et månedlig budsjett? 
Nei, utgiftene er så og si alltid de samme, og summene som skal ut med til skatt og moms har regnskapsføreren kontroll på, så hvis jeg lager meg noe budsjett så er det et ukentlig budsjett kun for å prøve å ha litt kontroll over pengebruken på mat. Jeg kan nemlig bruke halve månedslønnen på kjøleskapet om jeg vil.

Setter du av penger til pensjon? 
Ingen kommentar! Neida, men nei, og jeg er klar over at det ikke er bra. En liten prosent trekkes selvfølgelig fast av inntekten min på helsesenteret og det vil det jo fortsette å gjøre når jeg legger ned bloggeriet for å jobbe (forhåpentligvis) 100% som sykepleier, men disse summene blir likevel alt for små, så jeg må nok ta meg en time med Geir, forhøre meg litt om hvor jeg burde spare til en bedre pensjon, og ihvertfall sette av en tusenlapp der også i måneden. Utgiftene mine er ikke all verdens enda, så det bør jeg virkelig ha som mål å få til innen 2018 er over. 

Hva bruker du mest penger på? 
Ja, det er allerede nevnt det! Mat. Da jeg var liten var ca det verste jeg visste å bli med mamma på butikken. Å, herregud så kjedelig jeg syntes det var. I dag? Å, jeg kan gjerne flytte inn på Meny. Elsker, elsker, elsker å forsyne meg av ferske, gjerne litt eksotiske frukter, god appelsinjuice (alltid den med mest fruktkjøtt), sjokolademelk x 10 og skyllemiddel i 4-5 ulike digge varianter. Dessuten elsker jeg å invitere både mannen og venner på lite budsjettvennlige middager, og det tenker jeg også å fortsette med livet ut. God mat gir meg SÅ mye glede i hverdagen.

Ditt største økonomiske råd?
Til deg som spiser nudler for å spare nok, eller ikke får sjelero av å ha lån i banken: Take a chillpill. Lev det ene livet du har og ikke vent med å gjøre det til du blir gammel. Kanskje blir du ikke engang det. Verden går heller ikke under om du betaler en regning for sent.   
Til deg som lever litt for godt: Det føles sjukt godt å ha noen lapper igjen på konto selv dagen før ny lønning! Try it! Å betale kredittregninger er det samme som å betale for gammel morro med renter. Finnes.Ikke.Kjipere. 

Hva liker du best å bruke penger på? 
Skulle kanskje trodd mat eller klær, men her må jeg si interiør! Jeg hater å kjøpe møbler eller dyrere ting, men jeg elsker når jeg finner noe magisk pynt til leiligheta mi. Dessuten digger jeg å variere innholdet i kjøkkenskapene mine. Å kunne dekke bordet med fem forskjellige servise på en uke eller ta i bruk 3 forskjellige serier med glass.. Ja det gir meg en god dose hverdagsglede, og det tror jeg at jeg har fra min kjære bestemor. 

Er det noe du gjerne skulle ønske du unnet deg mer? 
Ja! En gang i blant skulle jeg ønske at jeg sto over en unødvendig handletur i butikken og istedet kjøpte meg en 45 minutters ryggmassasje for samme sum. I mitt hodet så er slike massasjer noe man kun får i bursdagsgave, unner seg hvis man er gravid, eller hvis man får det sponset. -Og det er jo litt spesielt. En massasje koster jo ikke mer enn den taxituren min hjem fra byen om lørdagskvelden..

Hva tenker du om din økonomiske fremtid? 
Jeg tenker at inntekten min kommer til å være relativt lik som den er nå når jeg blir ferdig utdannet sykepleier, og at jeg aldri noen sinne kommer til å kunne kalle meg pengerik. (Med mindre mannen finner på noe lurt, noe han forsåvidt fort kan med sine økonomiske-interesser). Når det er sagt så har jeg heller aldri drømt om å bade i penger. Jeg har alt jeg trenger her i livet, og så lenge jeg ikke skal på Mexico eller Bali-ferier mer enn én gang i året så ser jeg ikke hva jeg skal med millioner på konto. Ikke drømmer jeg om et hus til 15 millioner heller. Jeg vil gjerne bare ha en mindre leilighet som er lett å innrede, lett å føle seg hjemme i, og enkel å holde ren. Gjerne litt utenfor byen, nær deilig natur! Nei, så lenge jeg har så jeg klarer meg + litt til, så ser jeg virkelig ikke hvordan en hau av penger på konto skal kunne gjøre meg lykkeligere enn jeg alt er. 

Når var sist gang mangelen på penger stoppet deg fra å gjøre noe? 
Okei, jeg trekker tilbake alt jeg sa over… For en bil kunne spart hverdagen min for MYE frustrasjon. Haha! Hadde jeg hatt pengene til å kjøpe meg en bil, eller klart å spare så hadde jeg hatt en. Jeg synes busslivet er helt forferdelig, og spesielt på vinterstid, men jeg holder ut, og det tror jeg at jeg gjør lurt i å gjøre så lenge som overhode mulig. Er det noe jeg har skjønt så er det at bil sluker mer enn bensin. 

Din største økonomiske bekymring som blogger?
At summene som månedlig kommer inn virkelig aldri er like. Årsinntekten min har nesten vært lik de siste fem årene, men det betyr ikke at at jeg ikke forholder meg til noen meget variable månedslønner! En måned kan jeg selge én annonse, og en annen kan jeg selge fem! Dessuten har ikke en eneste samarbeidspartner jeg har jobbet med de siste årene, betalt fakturaen sin på forfallsdato. Man føler jo at man driver en liten lekebusiness når man må mase for å få penger for jobben man gjør. 

Hva er det kjipeste du kunne brukt pengene dine på? 
Bilforsikring, diesel/bensin, veiavgift og bom. Bleier og barnehage. Så da gjør vi ikke det. Heh! Jeg lyser ikke akkurat heller opp på Geirs kontor når momsen skal betales, men 7 år som blogger har vendt meg mer til synet av summene som kommer inn bare for å gå straka vegen ut igjen.

Ei litta bloggpost med økonomiske spørsmål! Inspirert av en artikkel i Elle. 
Nå drar jeg avgårde på hyttetur med farmor og farfar! GOD HÆLJ.

35 kommentarer
    1. Godt at du kan unne deg litt ekstra og ikke bekymre deg så veldig over økonomien 🙂 Ha en god helg, Marthe<3

    2. Du har så rett, man må unne seg ting, man må leve mens en gjør det, ikkje vente. Man vet aldri om det er noe å vente på. Samtidig må man ikkje brenne lyset i alle endre og midt på og bare leve bong-det er helt ok med litt penger i reserve og unne seg ting og føle man koser seg og er lykkelig,men har kontroll over utgiftene, spare litt og resten kan man leke seg med. Enig med å betale for gammel gøy med renter……men i vår var eg syk i flere mndr uten inntekt….da brukte eg kredittkort fordi eg måtte..det er nesten enda kjipere….hadde eg hatt gøy hadde det ikkje vært så nedtur 🙂
      ha en magisk helg <3 nydelige deg

    3. cuskima: Du er ei klok ei Lin <3 Huff utrolig kjedelig å måtte gå løs på kreditten i en slik allerede kjip situasjon, men det er nå enda godt at det er en mulighet man har i vanskelige tider! 🙂 Det ordner seg jo alltid til slutt på et vis! Stor klem <3

    4. Jeg er enig med deg, og tenker litt i samme baner. Livet er kort, og man skal kunne unne seg ting i hverdagen, så lenge det ikke går på bekostning av kredittkort. Men samtidig så lønner det seg jo å spare til feks egen bolig, fremfor å shoppe bort alle pengene på noe man bruker et par ganger. Men man kan selvfølgelig gjøre begge deler. Litt uenig ang å betale regninger for sent, men skjønner jo at du ikke mener at det skal bli en vane.
      Men gøyalt innlegg hvertfall:)

    5. EL-bil er tingen! Og leasing, sett deg inn i det!
      Tips fra elbileier som leaser ny bil og betaler kun 2000kr mnd! D-I-G-G

    6. Camilla: Så hyggelig at du likte det 😀 Det var ihvertfall veldig moro å skrive denne posten 😀 Enig i at man ikke bør ha et alt for avslappet forhold til sparing dersom man ikke har fått seg bolig enda. Jeg har selv brukt 500 000 på husleier i min tid som ung og det er jo fryktelig å tenke på at disse pengene kunne vært betalt ned på et lån istedet 🙂 Men men! Ikke verdens undergang det heller <3

    7. takk for det og samme til deg. Ting løser seg alltid heldigvis er det som er så deilig -ting snur, derfor man skal være takknemlig når ting går på skinner <3 klemmeting tilbake <3

    8. Har du noen forsikringer eller tenker du å få deg det når du begynner å jobbe? Jeg tenker på innbo, livsforsikring, forsikring for kritisk sykdom eller uføreforsikring?

    9. Nå trodde jeg du skulle servere en skikkelig dårlig samvittighet for min del i dette innlegget her, men heldigvis går det an å være fornuftig og litt laidback samtidig. Elsker det. Sparing er så klart viktig og det er best å unngå kreditt, men så må vi huske å leve litt mens vi kan med de pengene vi faktisk har.

    10. Veldig imponert over dette innlegget Marthe! Tøft å i det hele tatt ta opp temaet og jeg liker innstillingen din utrolig godt 😍 Stå på videre, jeg heier på deg!

    11. Godw tips! Eg fekk meg jobb no ein time vekke, og det var ikkje tvil om at ny bil var meir lønnsomt enn bom og bensin! Elbil er fantastisk! Sjølv om faste utgifter dobbla seg med billånet og forsikringar! Har og sendt deg ei lenkja på insta til beagle!

    12. Ikke legg ned bloggen, du er en av de få som har gode blogger! Og det vil være interessant å følge deg videre i jobb

    13. Så fint du lever livet 🙂 Jeg er student og jobber, men bruker ikke mer enn 1000 på mat i måneden. Men for meg så er ikke mat det jeg vil bruke penger på. Sparer mye heller til ferier og ting jeg virkelig ønsker. God helg!

    14. Enig med en over her, var redd for å få dårlig samvittighet etter å ha lest dette innlegget, men synes du viser veldig positive og nyanserte holdninger til privatøkonomi, tommel opp 🙂 Ha en fin helg!

    15. FOR et bra innlegg! Skikkelig deilig å lese 😊 Jeg er nyutdannet og har startet i fast jobb og kjøpt leilighet. For en økonomisk overgang i alle ulike retninger -det er mye å sette seg inn i. Takk for at du skrev dette!

    16. Så artig innlegg 🙂
      Tenkte bare å legge inn et ønskeinnlegg: “hva har jeg i kjøkkenskap/kjøkkenskuffene mine”. Du virker som en ryddig person, og det hadde vært gøy å se hvordan du sorterer tingene du har i skuff og skap 🙂

    17. M 13.10.2018 kl.02:05
      Forstår ikke helt hvordan jeg skal komme i kontakt med deg ellers, så håper Marthe godkjenner denne kommentaren og at du leser den. En liten bønn fra en student som veldig gjerne skulle levd flotte Marthe sitt liv (med DEN utstrålingen) men er mer på ditt budsjett i mat. Har du noen tips eller pekepinn for hvordan jeg kan få redusert matbudsjettet mitt?
      Stor klem til flotte deg også, Marthe! Det er en fryd å følge med på snapstoryen din og se hvor du koser deg med besteforeldrene dine

    18. Å nei, hunder er ikke produkter, adopter, ikke kjøp? hvorfor bidra til den store hjemløsheten blant hunder om du nå skal være en som bryr seg om hunder ?

    19. Åå, gled deg til å få beagle i hus! Vi fikk hjem vår lille pelsbaby i juni, og har ikke angret et sekund. Herlig rase 🙂 Du har sikkert gjort deg opp tanker rundt oppdretter, men vil gjerne tipse om kennel Aviatrix. Utrolig flinke folk, med nydelige hunder. Om du vil se vår, så er han på Instagram – lifeasludo
      Hahah, #crazydoglady

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg